Que estàs buscant?
Aquesta assignatura és part de l’oferta per a estudiants internacionals. La docència d’aquesta assignatura és en castellà. Algunes sessions, la bibliografia, part dels continguts i les eines poden ser en anglès. Tanmateix, el català, la llengua del nostre país, pot ser usada lliurament pels seus estudiants.
B2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les comptències que demostren mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi
B4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
B5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
EFB4_Coneixements bàsics sobre l'ús i programació dels ordinadors, sistemes operatius, bases de dades i programes informàtics amb aplicació a l'enginyeria
EIS1_Capacitat per a desenvolupar, mantenir i avaluar serveis i sistemes software que satisfacin tots els requisits de l'usuari i que es comportin de forma fiable i eficient, siguin assequibles de desenvolupar i mantenir i compleixin normes de qualitat, aplicant les teories, principis, mètodes i pràctiques de l'enginyeria del software
EIS2_Capacitat per a valorar les necessitats del client i especificar els requisits software per a satisfer aquestes necessitats, reconciliant objectius en conflicte, mitjançant la cerca de compromisos acceptables, dins de les limitacions derivades del cost, del temps, de l'existència de sistemes ja desenvolupats i de les pròpies organitzacions
EIS4_Capacitat d'identificar i analitzar problemes i dissenyar, desenvolupar, implementar, verificar i documentar solucions software sobre la base d'un coneixement adequat de les teories, models i tècniques actuals
EIS5_Capacitat d'identificar, avaluar i gestionar els riscos potencials associats que es puguin presentar
EIS6_Capacitat per a dissenyar solucions apropiades en un o més dominis d'aplicació, utilitzant mètodes de l'enginyeria del software que integren aspectes ètics, socials, legals i econòmics
ESI2_Capacitat per determinar els requisits dels sistemes d'informació i comunicació d'una organització, atenent a aspectes de seguretat i compliment de la normativa i legislació vigent
ESI3_Capacitat per participar activament en l'especificació, disseny, implementació i manteniment dels sistemes d'informació i comunicació
T1_Que els estudiants coneixin un tercer idioma, que serà preferentment l'anglès, amb un nivell adequat de forma oral i per escrit, d'acord amb les necessitats que tindran les graduades i els graduats a cada titulació
T2_Que els estudiants tinguin capacitat per a treballar com a membres d'un equip interidisciplinar ja sigui com un membres més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles
L’objectiu general de l’assignatura és l’aprofundiment en el coneixement de les bases de dades i dels sistemes gestors de bases de dades, descobrint l’ampliació procedimental del llenguatge SQL per a la implementació dels dissenys externs de les bases de dades, coneixent l’arquitectura dels SGBD per a poder gestionar els mètodes d’accés a les dades, optimitzar les consultes SQL, definir el disseny físic i gestionar la concurrència.
Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D'aquesta forma s'assegurarà l'assoliment dels mateixos coneixements i competències que s'especifiquen en aquest pla docent.
A nivell general, aquesta assignatura contribueix als següents resultats d'aprenentatge especificats per a la matèria d'Enginyeria del software a la qual pertany:
A un nivell més concret, en acabar l’assignatura l’estudiant ha de ser capaç de:
Les hores d'aprenentatge dirigit comprenen:
Classes teòriques en gran grup en les quals:
> el professorat o els professionals convidats introdueixen els continguts de l'assignatura.
> es realitzen petites activitats docents que persegueixen que l'estudiant sigui un protagonista actiu en l'adquisició dels seus coneixements.
> es realitzen workshops o seminaris pràctics on es treballen i es desenvolupen els continguts
Pràctiques en equips petits de dues persones que tenen una part que es realitza al laboratori conduïdes o supervisades pel professorat i una part en la que l'equip ha de funcionar autònom.
Dins les hores d'aprenentatge autònom es consideren les hores per a preparar les classes teòriques, les hores per a estudiar i consolidar els coneixements adquirits, les hores per a preparar el treball de les pràctiques i, per últim, les hores que l'estudiant pot dedicar a augmentar i complementar els seus coneixements sobre la matèria.
Les eines confirmades que s’utilitzaran en el curs 2021/22 són: Oracle Academy, PL/SQL, Oracle Database i Oracle SQL Developer
Aquest curs, a causa de la situació generada per la COVID, algunes de les sessions de grup gran poden fer-se -si la situació sanitària ho requereix- en format híbrid: presencial i en línia (via streaming). Això permetrà que els estudiants puguin anar rotativament a les classes presencials, respectant el màxim d'estudiants per aula que imposen les mesures de distanciament. Quan no els toqui sessió presencial podran seguir la classe en línia des de casa.
Pel que fa a les sessions de pràctiques a espais més reduïts (com laboratoris, estudis o plató), si s'escau es treballarà simultàniament en diversos espais per tal de garantir que es compleixen les condicions establertes pels protocols de seguretat.
Tema 1
Títol contingut 1 Disseny extern de bases de dades |
Dedicació: GG:15h GP:6h AA:30h |
|
|
Descripció |
Introducció als llenguatges procedimentals de bases de dades, que permeten enriquir del disseny lògic i la definició de regles de negoci avançades de bases de dades per una banda i, per una altra, implementar el disseny extern i el disseny distribuït. |
||
Temari |
1.1 Llenguatges transaccionals o procedimentals dels SGBD 1.2 Procediments i funcions 1.3 Tipus Abstractes de Dades: paquets i tipus. 1.4 Disparadors 1.5 Sinònims, vistes, vistes materialitzades 1.6 Implementació d'esquemes externs 1.7 Implementació de bases de dades distribuïdes |
Tema 2
Títol contingut 2: Arquitectura, estructura, mètodes d'accés i optimització de SGBD |
Dedicació:GG:10h GP:2h AA:20h |
|
|
Descripció |
Aprofundiment en el coneixement de les bases de dades i dels sistemes gestors de bases de dades, l’arquitectura dels SGBD per a poder gestionar els mètodes d’accés a les dades, optimitzar l’execució de les consultes SQL i definir el disseny físic. |
||
Temari |
2.1 Arquitectura de SGBD 2.2 Estructura interna de bases de dades 2.3 Mètodes d'accés 2.4 Processament de consultes i plans d'execució 2.5 Optimització de sentències SQL |
Tema 3
Títol contingut 3: Control de concurrència |
Dedicació:GG:5h GP:2h AA:10h |
|
|
Descripció |
Introducció al control de concurrència en bases de dades, aprenentatge de les eines per gestionar les transaccions, la concurrència i els sistemes ACID. Gestió de la consistència en lectura i actualització. |
||
Temari |
3.1 Gestió de transaccions i control de concurrència 2.2 Sistemes ACID 2.3 Consistència en lectura 2.4 Gestió de la seriabilitat, els bloquejos i els deadlocks. |
Activitat 1: |
Laboratori de pràctiques de programació amb llenguatges procedimentals de definició de bases de dades |
Descripció: |
Pràctiques de programació de blocs, excepcions, procediments, funcions, paquets i disparadors amb PL/SQL. Tres sessions de pràctiques (grup petit), la 1, 2 i 3 on es treballa el llenguatge PL/SQL d'Oracle |
Material: | Oracle12c, PL/SQL, SQL Developer, Oracle APEX, Oracle Academy |
Lliurable: |
Avaluació individual: exercicis i qüestions resoltes individualment |
Resultats d'aprenentatge | RA1 (RA 1.1, RA 1.2 i RA 1.3) |
Competències a les que col·labora |
B2 (aplicar coneixements de PL/SQL a resoldre problemes reals d'ús de dades) |
Avaluació: | 15% de la nota de l'assignatura |
Activitat 2: |
Laboratori de pràctiques d’optimització de sentències SQL i control de concurrència |
Descripció: |
Tècniques d'optimització de consulta i ús de l'EXPLAIN PLAN |
Material: | Oracle12c, SQL Developer, Oracle APEX |
Lliurable: |
Avaluació individual: participació en seminaris, exercicis i qüestions resoltes individualment |
Resultats d'aprenentatge | (RA3, RA4, RA5, RA6, RA7, RA8) |
Competències a les que col·labora |
B2 (aplicar coneixements d'optimització i concurrència per a resoldre problemes reals d'ús de dades) |
Avaluació: | 15% de la nota de l'assignatura. |
Activitat 3: |
Examen de disseny extern i de programació amb llenguatges procedimentals de definició de bases de dades (Tema 1): (MECES 2 descriptors a) b) c) i d) |
Descripció: | Prova individual per avaluar els coneixements adquirits sobre disseny extern de bases de dades i programació amb llenguatges procedimentals de bases de dades |
Lliurables: |
|
Resultats d'aprenentatge | RA1 (RA1.1, RA1.2, RA1.3) RA2 |
Competències a les que col·labora |
B2 (aplicar coneixements de PL/SQL i disseny extern de bases de dades a resoldre problemes reals d'ús de dades) |
Avaluació: | 35% de la nota de l'assignatura |
Activitat 4: |
Examen d’arquitectura de SGBD, optimització i control de concurrència (Temes 2 i 3) |
Descripció: | Prova d'avaluació individual per mesurar el nivell d'expertesa en optimització de sentències SQL i en l'ús de SQL per gestionar transaccions i controlar la concurrència |
Lliurables: |
|
Resultats d'aprenentatge | RA3, RA4, RA5, RA6, RA7, RA8 |
Competències a les que col·labora |
B2 (aplicar coneixements d'optimització i concurrència per a resoldre problemes reals d'ús de dades) |
Avaluació: | 35% de la nota final de l'assignatura |
Sistema de qualificació (avaluació)
Laboratori de pràctiques de Disseny extern i distribuït: 15% (sessions de pràctiques 1, 2 i 3). (Per la seva component d'avaluació contínua, aquesta nota no és recuperable)
Laboratori de pràctiques d’optimització de sentències SQL i control de concurrència: 15% (sessions de pràctiques 4 i 5)(seminaris 3,4 i 5). (Per la seva component d'avaluació contínua, aquesta nota no és recuperable)
Examen de PL/SQL, disseny extern i disseny distribuït (Tema 1): 35%
Examen d’arquitectura de SGBD, optimització i control de concurrència (Temes 2 i 3): 35%
Totes les notes són obligatòries. Cal una nota superior a 3,5 a cada activitat per a superar l'assignatura i poder fer la mitja.
Seguint la normativa general, la còpia en les activitats d'avaluació porta com a conseqüència l'avaluació amb una nota SUSPENS(0) de tota l'assignatura.
Normes de realització de les activitats
A totes les activitats és obligada l'assistència per a ser avaluades.
Les activitats són obligatòries. Les activitats no realitzades -o a les que no s'ha assistit- són avaluades com a 0.
Silberschatz,Abraham;Korth,Henry;Sudarshan,S. “Database Systems Concepts”. Seventh Edition. McGraw-Hill-Education, 2019. ISBN 978-1260084504.
Elmasri,R.; Navathe,S.B. "Fundamentals of Database Systems,Global Edition". Seventh Edition. Harlow, Essex: Pearson, 2017. ISBN 978-1-292-09761-9.
Silberschatz,Abraham;Korth,Henry;Sudarshan,S. “Fundamentos de Bases de Datos”. Sisena edició. Madrid-McGraw-Hill-Education, 2014. ISBN 978-84-481-9033-0.
Date,C.J. “An Introduction to Database Systems”. Seventh edition. Addison Wesley Longman, 2001. ISBN 978-0201787221 / Eighth edition. Person,
2003 ISBN 978-0321197849
McLaughlin, Michael. “Oracle Database 12c PL/SQL Programming”. Primera edició. Oracle Press-McGraw-Hill Education, 2014. ISBN-13: 9780071812436. ISBN-10: 0071812431.
Date,C.J. “Introducción a los sistemes de bases de datos”. Setena edició. México-Pearson Educación, 2001. ISBN 9684444192
Loney, Kevin;Bryla, Bob. “Oracle Database 12c. The Complete Reference”. Primera edició. Oracle Press-McGraw-Hill Education, 2013. ISBN-13: 9780071801751. ISBN-10: 0071801758.