Que estàs buscant?
E5_Dissenyar i realitzar un producte audiovisual (format per imatges fixes o en moviment), atenent tant als seus aspectes tècnics com artístics, en tots els seus components
E8_Dissenyar les necessitats d'il.luminació d'un espai en funció de les seves característiques i de l'objectiu final del producte a gravar, fotografia o video
E10_Aplicar processos, mètodes i tècniques per a desenvolupar la creativitat i la innovació en la realització audiovisual, en el desenvolupament multimèdia i en la programació de videojocs
E14_Adquirir els coneixements de la història, estètica, evolució i dinàmica del cine, televisió, ràdio, premsa, Internet i videojocs, aixó com reconèixer l'estètica a través del visionat i l'anàlisi
De què tracta aquesta assignatura?
De parlar, analitzar, reflexionar i experimentar sobre diferents temes relacionats amb la nit i la llum nocturna, des de vessants diferents, especialment culturals.
Una recerca que, al final, aporta una nova visió, i uns nous usos, de la nocturnitat, orientats a una manera més conscient de fer imatges.
En aquest enllaç podeu trobar la proposta feta en la presentació de l’assignatura, l’any 2014: https://blocs.tecnocampus.cat/grau-mitjans-audiovisuals/2014/09/08/il·luminacio-nocturna/
Els objectius teòrics contemplen:
METODOLOGIA DE TREBALL
1. La Nocturnitat: cultura, imatge, pensament
2. Biologia, Fisiologia, Geografia, Sociologia.
2.1.Biologia de la visió nocturna en els éssers vius
2.2 Els ritmes circadians. La nit i la son.
2.3. La presència nocturna en la cultura popular. La lluna i els seus cicles.
2.4. La llum a les ciutats. Arquitectura. Indústria. La contaminació lumínica.
3. Representació en imatges de la nit I. Aspectes històrics
3.1.La representació nocturna en pintura. De l’antigüitat a avui
3.2. Fotografia i nit: De Brassai i O.Winston al night painting.
3.4. Arquetips culturals: models femenins. Models masculins.
4. Representació en imatges II: Actualitat i aspectes tècnics
4.1. Fotografia actual i la nit. Temes i recursos. La llarga exposició. Les ombres. El foc.
4.2. La nit americana i les ficcions de plató: les llums diegètiques.
4.3. La llum nocturna en els clips musicals.
4.4. Les superfícies sensibles a la llum , de la pel·lícula al sensor. La lluminositat de les òptiques
5. Llum cultural I. Signes i codificació: del mecanisme del símbol al seu funcionament cultural.
5.1. El símbol com a signe.
5.2. Símbols concrets: l’ombra a la fotografia i al cinema.
5.3. Una certa mena de terror: Lewton.
5.4. El cinema negre.
6. Llum cultural II. Dins dels films i dins del cinema: estètiques cinematogràfiques i el cinema com a dispositiu obscur.
6.1.El cinema gòtic: de la literatura a les pel·lícules. El gòtic americà.
6.2. Nit i violència: de les passions a l’exaltació cinegètica.
6.3. Dins del mecanisme: cinema ambs fotografies, cel·luloide i espais buits.
6.4. La sala cinematogràfica com a lloc obscur: del voyeurisme als somnis.
7. Art i experimentació
7.1. ART / Conceptes: Abstraccions lumíniques : M Ray / M Nagy .
7.2. Màquines de llum. Art cinètic. El futurisme
7.3. Les fires de la llum: Evolució de continguts i presència de l’art. Progressió tecnològica.
7.4. Nous materials. Aportacions dels artistes a la llum. Usos i propostes.
Pràctiques a plató, al laboratori i autònomes. Amb imatges obtingudes a les sessions de plató i de manera autònoma l'alumne haurà de realitzar un treball de composició amb Photoshop que inclogui elements visuals, de reflexió i de disseny.
Anàlisi fílmic: Exercici d’anàlisi sobre un fragment audiovisual vinculat a les matèries treballades a classe (blocs Llum cultural I i II). Amb anterioritat a la seva execució s’hauran donat pautes i se n’haurà fet un assaig a classe. L’exercici d’anàlisi fílmic es fa dins de l’horari de classe.
Presentació a classe :Treball d'anàlisi a partir de 5 pel·lícules i cinc fonts diferents, relacionades amb la nit i proposades pels alumnes o per defecte pels professors.
Presentar un document escrit i realitzar una presentació a classe .
Assaig visual: Realització d'una recerca personal i aprenentatge autònom utilitzant les eines pròpies de l'audiovisual. Traduir en imatges diferents conceptes relacionats amb la nit, a partir de la visió pròpia de l'alumne.
Examen final.
a) Pràctiques i treballs: 70%
- Pràctiques : 20%
- Anàlisi fílmic: 15%
- Recerca i presentació a classe: 15%
- Assaig visual: 20%
b) Examen final 30%¿
Recuperació: per optar a recuperació la nota final de la suma de a) i b) ha de ser menor de 5. Només es podrà recuperar l'examen. ¿¿
Lance Keimig. Fotografía nocturna. Omega 2012
Mario Rubio. El fotógrafo en la noche. Mario Rubio 2014
La nocturnitat en la il·luminació dels clips musicals actuals. Cristòfol Casanovas UOC 2013. http://openaccess.uoc.edu/webapps/o2/handle/10609/36001
“La mirada obsesiva: imágenes del tiempo en el cine de vanguardia europeo de los años 20″ Mª Soliña Barreiro http://hdl.handle.net/10803/31884
“Luz y Emociones: Estudio sobre La Influencia de la Iluminación Urbana en las Emociones; tomando como base el Diseño Emocional” Amparo Berenice Calvillo Cortés http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/6138/TABCC1de1.pdf?sequence=1
“Elogio de la sombra “ de Junichiro Tanizaki. Siruela 2010
Sentido de la luz, El. Ideas, mitos y evolución de las artes y los espectáculos de la luz hasta el cine. Castillo Martínez de Olcoz, Ignacio Javier http://www.tdx.cat/handle/10803/1378
T Gunning - Camera obscura, camera lucida: Essays in …, 2003 - Amsterdam UP Amsterdam
Baxter, Peter. On the History and Ideology of Film Lighting Screen (1975) 16 (3): 83-106
Vernet, Marc; Photo, peinture, théâtre : éclairages de nuit à la Triangle. Cinema Archives. http://cinemarchives.hypotheses.org/627
Alekan, Henri, Des lumières et des ombres. Paris, Le Sycomore, 1984 y Ed. La librairie du collectionneur 1991
Loïe Fuller and the Art of Motion: Body, Light, Electricity, and the Origins of Cinema
1896: Pyrotechnies. Une histoire du cinéma incendiaire Sous la direction de Thierry Lefebvre, Laurent Le Forestier et Philippe-Alain Michaud http://1895.revues.org/157
Maestros de la luz Conversaciones con directores de fotografía . Dennis Shaeffer / Larry Salvato Ed. PLOT 1992
Cueto, R. (2010). ¿Qué es lo gótico? El adjetivo que se convirtió en un género. En A. J.
Navarro (Ed.), Pesadillas en la oscuridad. Madrid: Valdemar.
Schrader, P. (1972). Notes on Film Noir. Film Comment, 8(1), 8-13. (versión en español: http://www.historiadeltraje.com.ar/archivos/notas%20sobre%20el%20film%20noir%20paul%20schrader.pdf)
VV. AA. (2009). La sombra. Madrid: Thyssen-Bornemisza.
Barthes, R. (1993). Elementos de semiología. Barcelona: Paidós.
Vieira, M. A. (2019) Darkness, Darkness: The Films of Val Lewton: Looking Back at a B-Movie Master. Recuperado de: https://brightlightsfilm.com/wp-content/cache/all/darkness-darkness-films-val-lewton-looking-back-b-movie-master/#.XI-1tShKhPY
Metz, Ch. (2001). El significante imaginario. Psicoanálisis y cine. Barcelona: Paidós.