Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Rafael Suárez Gómez

Trimestre: Tercer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Roger Reig Sole
Gina Plana Espinet 

Idiomes d'impartició


Algunes de les lectures i la majoria de visionats que es duran a terme durant el curs són en anglès.

Competències


Competències específiques
  • E5_Dissenyar i realitzar un producte audiovisual (format per imatges fixes o en moviment), atenent tant als seus aspectes tècnics com artístics, en tots els seus components

  • E7_Postproduir vídeo utilitzant les eines bàsiques pròpies dels programes d'edició audiovisual (titulació, retoc de color i exposició, velocitats, màscares...) i com insertar-les en el procés de muntatge afegint efectes digitals

  • E13_Aplicar els principis de disseny visual i sonor per a la creació dels elements de presentació que s'utilitzen en productes sonors, audiovisuals, televisió i espectacles

  • E14_Adquirir els coneixements de la història, estètica, evolució i dinàmica del cine, televisió, ràdio, premsa, Internet i videojocs, aixó com reconèixer l'estètica a través del visionat i l'anàlisi

  • E16_Idear, dissenyar, planificar i realitzar una peça audiovisual publicitària des de la conceptualització del seu missatge, l'elaboració del guió, l'estratègia de comunicació i la seva difusió

Descripció


Edició de vídeo és una assignatura que es centra en els aspectes fonamentals de l'edició en el llenguatge audiovisual com procés fonamental dins de la postproducció. En aquest sentit, es tracten temes teòrics per comprendre les bases del muntatge audiovisual i els paràmetres que formen part de les possibilitats d'aquesta àrea, així com aspectes tècnics d'utilització d'un programa d'edició no lineal.

 

Resultats d'aprenentatge


En acabar l'assignatura l'estudiant o l'estudianta ha de ser capaç de:

RA1: Comprendre els diferents elements narratius de l'edició en l'audiovisual.

RA2: Tenir la capacitat d'avaluar els recursos tècnics i creatius a l'hora d'afrontar diferents tipus de treballs d'edició.

RA3: Fomentar l'estudi i anàlisis de l'audiovisual com a llenguatge narratiu amb la intenció que l'alumne desenvolupi la seva capacitat crítica i estilística a l'hora de desenvolupar un projecte o valorar-ne d'altres.

RA4: Ser capaç de treballar de manera autònoma i amb caràcter professional amb el programa d'edició Adobe Premiere Pro.

Altres resultats d'aprenentatge complementaris són:

RAC1: Identificar els conceptes del llenguatge audiovisual relacionats amb el muntatge audiovisual.

RAC2: Treballar de manera professional les tècniques videogràfiques en el procés d'edició en funció de les característiques d'enregistrament.

RAC3: Aplicar els coneixements de muntatge i llenguatge audiovisual a un producte audiovisual. 

Metodologia de treball


La dedicació horària és de dues hores setmanals de teoria i dues hores setmanals de pràctiques.

Els conceptes teòrics seran exposats a classe per part del professor, on també es resoldran exercicis pràctics i es veuran exemples audiovisuals que il·lustrin la teoria per tal de generar un debat a classe amb la participació dels estudiants. En algunes sessions es duran a terme qüestionaris avaluatius per a l'assignatura.
En les sessions teòriques també es realitzaran presentacions per part dels estudiants en relació amb els treballs de l'assignatura. 
En les activitats al laboratori d'informàtica s'explicarà en l'àmbit pràctic el sistema d'edició Adobe Premiere Pro per tal de poder fer els treballs d'edició que es demanaran durant el curs. Les pràctiques són part fonamental de les classes, ja que serveixen per treballar els conceptes teòrics impartits a classe. Les pràctiques aniran cada vegada augmentant el nivell de complexitat i en conseqüència l'exigència en la seva qualitat i el temps d'entrega es veuran afectats.


 

Continguts


T1. Bases edició
Descripció: Bases de treball amb sistemes d'edició no lineal dins del workflow d'un editor.
Activitats vinculades: Pràctiques, Qüestionaris, Entregues pràctiques, Examen Final.


T2. L'estructura del film. El muntatge cinematogràfic
Descripció: En aquest contingut es treballen les diferents classificacions del muntatge cinematogràfic i algunes funcions primoridials a nivell tècnic.
Activitats vinculades: Pràctiques, Qüestionaris, Entregues pràctiques, Examen Final.


T3. Gènere i muntatge
Descripció: En aquest contingut s’exploren els diferents gèneres audiovisuals i les seves particularitats des del punt de vista del procés d’edició, així com reconèixer certs estils per poder aplicar-los durant el procés de postproducció.

Activitats vinculades: Pràctiques, Entregues pràctiques, Examen Final.

Activitats d'aprenentatge


Les activitats relacionades amb l'assignatura es divideixen entre diferents àmbits:

- Teoria: qüestionaris 
- Pràctiques: sessions pràctiques en el Laboratori Mac
- Entregues relacionades amb les classes teòriques i práctiques.
- Examen final.


Activitats teoria:

Qüestionaris sessions teòriques (10%)

Al llarg del curs es faran 2 qüestionaris durant les sessions teòriques.

Aquesta activitat es relaciona amb les competències E14 i G3 i els resultats d'aprenentatge RA1, RA2, RA3 i RAC1.


Sessions pràctiques

  • Interfície d’usuari
  • Link i ingesta
  • Mode d’edició
  • Mode Trim
  • Correcció de color
  • Eines de text
  • Àudio
  • Edició multicàmera
  • Treball amb arxius RAW i d’altes resolucions
  • Transport a After Effects

Entregues Pràctiques
Les entregues en relació amb les classes pràctiques es presentaran al llarg del curs en funció de les dates de presentació de l'activitat i la seva entrega.
- Entrega 1: El tràiler alternatiu (20%) Activitat individual o per parelles.

- Entrega 2: L’edició multicàmera (10%) Activitat per parelles.

- Entrega 3: Campanya Publicitària (en relació amb Producció Comercial) (20%) Activitat a realitzar en grup relacionada amb l'assignatura de Producció Comercial. En el cas que algun estudiant no estigui matriculat en l'assignatura se li assignarà un treball alternatiu.

Les competències relacionades amb aquestes activitats són l'E5, E7, E13 i G2 i els resultats d'aprenentatge relacionats els RA1, RA2, RA4, RAC1, RAC2 i RAC3.

Examen final (40%)
L'examen final és una prova obligatòria on s'avaluaran els coneixements teòrics i pràctics adquirits al llarg del curs. 

Aquesta activitat es relaciona amb les competències E14 i G3 i els resultats d'aprenentatge RA1, RA2, RA3, RA4  i RAC1.

 

Sistema d'avaluació


L'avaluació de l'assigantura és la següent:

Teoria (50%):

Qüestionaris sessions teòriques: 10% (2 x 5%)

Examen final: 40%

Pràctiques (50%):

El tràiler alternatiu: 20%

L’edició multicàmera: 10%

Campanya Publicitària: 20%


Normes per a l'avaluació

L'assignatura avalua els coneixements teòrics i pràctics amb un percentatge igual a causa del caràcter de l'assignatura. En aquest sentit, per fer una mitja es tindrà en compte tant la part nomenada com a teòrica (Examen, Qüestionaris) com la pràctica. En aquest sentit, és necessari tenir un 4 a cada part per poder tenir mitjana final.
Més enllà d'aquests dos grans blocs, s'ha de considerar el següent:
- Per aprovar l'assignatura és necessari obtenir una mitjana final superior a 5.
- Cap nota de qualsevol activitat inclosa a l'avaluació per sota d'una nota de 4 fa mitja. En el cas de l'examen final, la nota mínima per fer mitja és d'un 5.
- No s'admet cap treball entregat fora de termini.
- Les faltes d'ortografia, gramaticals i de maquetació restaran nota, podent arribar a suposar el suspens d'un treball. Més de 15 faltes d'ortografia impliquen el suspens.
- Els plagis impliquen suspendre qualsevol treball amb un 0. Un segon plagi per part d'un mateix estudiant implica el suspens de l'assignatura sense dret a recuperació.
- No hi ha recuperació per la part de pràctiques de l'assignatura. Si la mitja és inferior a 4, això suposa el suspens de l'assignatura.
- La recuperació de la part de teoria consistirà en un examen. Només notes de 5 o superiors permetran que aquesta part pugui fer mitja amb la nota obtinguda a les pràctiques (sempre que la nota de les pràctiques sigui igual o superior a 4) per obtenir una nota final en segona convocatòria.

Bibliografia


Bàsic

Reisz, Karel; Millar, Gavin (2007). Técnica del montaje cinematográfico. Madrid: Plot Ediciones.

Murch, Walter (2003). En el momento del parpadeo. Madrid: Ocho y Medio.

Jago, Maxim (2021). Adobe Premiere Pro Classroom in a Book (2021 release). Adobe Press. ISBN-13: 978-0-13-728092-6

Complementary

Dancynger, Ken (1999). Técnicas de edición en cine y vídeo. Barcelona: Editorial Gedisa.

Eisenstein, Serguei (2001). Hacia una teoría del montaje. Volumen 1. Barcelona: Paidós.

Eisenstein, Serguei (2001). Hacia una teoría del montaje. Volumen 2. Barcelona: Paidós.

Casetti, Francesco (2006). Teorías del cine. Madrid: Cátedra.

Burch, Noël (1987). El tragaluz del infinito: Contribución a la genealogía del lenguaje cinematográfico. Madrid: Cátedra.

Bazin, Andre (2001). ¿Qué es el cine?. Madrid: Rialp.

Tarkovski, Andrei (2008). Esculpir en el tiempo. Madrid: Rialp.

Marimón, Joan (2014). El montaje cinematográfico. Barcelona: Universidad de Barcelona.

Ondaatje, Michael (2008). El arte del montaje: Una conversación entre Walter Murch y Michael Ondaatje. Barcelona: Plot Ediciones.

Eisenstein, Serguei (2002). Teoría y técnica cinematográficas. Madrid: Rialp.

Truffaut, Françoise (1974). El cine según Hitchock. Barcelona: Alianza Editorial.

Carrasco, Jorge (2010). Cine y televisión digital: Manual técnico. Barcelona: Ube Comunicación Activa.