Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Rafael Suárez Gómez

Trimestre: Tercer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Núria Sánchez Guillem

Competències


Competències específiques
  • E12_Planificar estratègies empresarials relacionades amb els fenòmens econòmics i socials típics de la societat del benestar i la industria de l'entreteniment digital. Convertir idees en actes de forma creativa i innovadora

  • E19_Creació, administració i gestió d'empreses audiovisuals en la seva estructura industrial de producció, distribució i exhibició

Descripció


L'assignatura, emmarcada dins la matèria d'EMPRESA, pretén donar a conèixer informació actualitzada sobre la realitat empresarial que pugui ser útil a l'alumne, així com les eines bàsiques per a la gestió empresarial, tenint en compte les peculiaritats del sector audiovisual.

 

Resultats d'aprenentatge


  • RA1 Descriure la cadena de valor del sector audiovisual.
  • RA2: Descriure les funcions bàsiques de l'empresa.
  • RA3: Orientar l'empresa vers les necessitats del mercat i del client.
  • RA4: Identificar els eixos fonamentals de la planificació empresarial.
  • RA5: Identificar sistemes d'informació per al control de l'empresa.
  • RA6: Plantejar decisions estratègiques relacionades amb l'empresa, basades en l'anàlisi del seu estat financer.
  • RA7: Plantejar elements d'aplicació dels mitjans audiovisuals en la comunicació empresarial.
  • RA8: Identificar i descriure les vies d'interrelació entre la universitat i l'empresa.

Metodologia de treball


Els conceptes teòrics de la matèria s'exposaran a classe per part del professor i es treballaran, per part de l'alumne, a través d'un conjunt d'activitats dirigides publicades en el Dossier de l'assignatura, eina imprescindible pel bon aprofitament del temps dins l'aula. A partir d'uns mínins coneixements teòrics es proposaran lectures i exercicis on els alumnes tindran un paper proactiu per a l'aprofundiment dels temes tractats.

Les activitats 1 i 2 s'han dissenyat amb la finalitat d'un aprenentatge més col.laboratiu i cooperatiu.  En referència a l'activitat 1, es pretén que part de l'aprenentatge del contingut de la matèria provingui dels productes audiovisuals elaborats pels propis alumnes. Aquestes Càpsules de Coneixement ajuden a crear documentació audiovisual per a l'assignatura. Els alumnes disposen de les Càpsules de cursos anteriors i n'aporten de noves per als cursos posteriors.

 

Continguts


PART I: El sector audiovisual

  • Classificació sectorial de l'audiovisual
  • Dades actuals del sector

PART II: Claus pel funcionament d'una empresa.

Tema 1. Factors identificatius de l'empresa

  • Conceptes
  • Capital Intel.lectual
  • Funcions directives: Planificar, Organitzar, Gestionar i Controlar.
  • Tipologia d'empreses
  • Estratègies de creixement
  • Autònoms i formes jurídiques

Tema 2. Direcció estratègica

  • L'entorn empresarial
  • Valors. Missió. Objectius
  • Aportacions de Michael Porter: Estratègies genèriques. El model de les cinc forces. La cadena de valor.
  • Responsabilitat Social Corporativa i Ètica empresarial
  • Gestió del coneixement: Recursos humans per competències
  • Comunicació empresarial

Tema 3. Característiques i peculiaritats de l'empresa audiovisual

Part III: Anàlisi econòmica i financera de l'empresa audiovisual

  • Ràtios financeres i ràtios econòmiques
  • Elaboració d'informes

 

 

 

 

Activitats d'aprenentatge


L'assignatura disposa d'un Dossier d'exercicis i activitats per a facilitar l'aprenentatge actiu de l'alumne dins i fora de l'aula. Aquest Dossier conté  una trentena d'activitats organitzades d'acord al temari de l'assignatura, de manera que es van intercalant explicacions teòriques amb lectures i exercicis del Dossier. És una eina imprescindible pel seguiment de l'assignatura. Les activitats proposades al Dossier estan relacionades amb tots els resultats d'aprenentatge de l'assignatura (RA1-RA8), així com amb les competències G3, E12 i E19.

Activitat 1: Càpsula de coneixement. Ideació i producció d'un producte audiovisual de format lliure i contingut relacionat amb el temari de l'assignatura. Treball en grup. Resultats d'aprenentatge: RA1-RA8. Competències: G3 i E12. A l'aula es visionen algunes de les Càpsules de coneixement per ajudar l'alumne en l'aprenentatge del temari a través de mitjans audiovisuals creats pels i per als propis estudiats.

Activitat 2: Proves col.laboratives (Mínim de tres proves col.laboratives). Es tracta de treballar la matèria de l'assignatura en grups reduïts. Es demanarà la resolució de qüestions i exercicis, la recerca i síntesi d'informació, l'elaboració d'informes de conclusions, etc. Permet avaluar la participació en les activitats plantejades dins i fora de l'aula. Serveix per enriquir la reflexió individual de cada alumne amb la visió global del grup. Resultats d'aprenentage: RA1-RA8. Competències G3, E12 i E19.

Activitat 3: Examen final individual. Resultats d'aprenentage: RA1 - RA8. Competències G3, E12 i E19.

Per tal de superar les activitats avaluatives, els estudiants hauran de demostrar:

  • Que han adquirit els coneixements teòrics relatius als continguts de l'assignatura i que la seva comprensió els permet posar-los a la pràctica (MECES 2 - punt a).
  • Que són capaços d'aplicar els seus coneixements mitjançant idees creatives i innovadores (MECES 2 - punt b).
  • Que tenen capacitat de recopilar i interpretar dades i informacions sobre les que fonamentar les seves pròpies conclusions incloent aspectes de caire econòmic, social o ètic (MECES 2 - punt c).

Per a cada activitat, el docent informarà de les normes i condicions particulars que les regeixen a través de l'aula virtual.

 

 

Sistema d'avaluació


La qualificació final s'obtindrà ponderant de la següent manera:

Activitat 1: Càpsula de coneixement. Treball en grup  - 30%

Activitat 2: Proves col.laboratives. Mínim de tres proves durant el trimestre. Treballs en grups reduïts - 30%

Activitat 3 : Examen final individual - 40%

Per a superar l'assignatura (i aplicar l'anterior ponderació) s'exigirà una nota mínima de 4 a l'examen final.

Recuperació: Els alumnes amb una qualificació inferior a 5 en la nota final, podran recuperar l'assignatura mitjançant la realització d'un únic examen que recollirà tot el contingut de la mateixa i que ponderarà un 70%. La nota de la Càpsula de coneixement (Activitat 1)  es manté i continua ponderant l'altre 30% de la nota final. Aquest examen de recuperació requerirà igualment d'una nota mínima de 4. Segons la normativa vigent del centre, tan sols es podran presentar a l'examen de recuperació aquells estudiants que hagin participat en un nombre significatiu de les activitats d'avaluació del curs i no hagin arribat al 5 de nota mitjana final.

 

Bibliografia


Bàsic

Sánchez Guillem, Núria (2022). Dossier d'exercicis de l'assignatura. ESUPT Tecnocampus.

Medina Laverón, Mercedes (2021). Estructura y gestión de empresas audiovisuales. EUNSA.

Amat Salas, Oriol (2008). Comprender la contabilidad y las finanzas. Gestión 2000.

Complementary

Gimbert Rafols, Xavier (2003). El enfoque estratégico de la empresa: Principios y esquemas básicos. Ediciones Deusto.

Garrido Buj, Santiago (2006). Dirección estratégica. McGrawHill.