Informació general


Tipus d'assignatura: Optativa

Coordinador: Rafael Suárez Gómez

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Irene Camposo Carmona

Idiomes d'impartició


L'assignatura s'impartirà principalment en castellà i els materials de treball seran majoritàriament en castellà.

Poden haver-hi documents de treball en català i anglès.

Competències


Competències específiques
  • E15_Dimensionar i gestionar recursos humans, tècnics i econòmics necessaris pel desenvolupament d'un projecte audiovisual o multimèdia optimitzant temps, costos i qualitat

  • E19_Creació, administració i gestió d'empreses audiovisuals en la seva estructura industrial de producció, distribució i exhibició

Competències transversals
  • T2_Que els estudiants tinguin capacitat per treballar com a membres d'un equip interdisciplinar ja sigui com a un membre més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles

Descripció


Coordinació de producció per a obres audiovisuals de ficció és una assignatura dedicada a formar professionals capacitats per ser l'eix entre el departament de producció i les tasques administratives de la productora, així com donar suport a la part financera del projecte.

Introduirà els conceptes fonamentals per entendre la relació laboral, fiscal i legal que envolta a una producció de ficció, com una sèrie o una pel·lícula. Aprofundirà en obtenir els coneixements per comprendre els documents de treball d'una producció, a obtenir les eines per desenvolupar-se per si mateix i de manera autònoma a cada producció i assolirà competències per treballar la comunicació i la gestió de l'equip humà d'un projecte audiovisual.
 

Aquells alumnes que desitgin fer la optativa de Ficció seriada i/o un treball de fi de grau relacionat amb una peça audiovisual, tenen al capdavant una assignatura molt útil i complementària.

Resultats d'aprenentatge


RA1: Treballar en equip i de manera autònoma en el desenvolupament de les funcions de coordinació de producció.

RA2: Conèixer els elements tècnics per poder aconseguir les plantilles necessàries pel desenvolupament de la professió.

RA3: Estimular i descobrir noves aptituds per relacionar-se amb el món professional.

RA4: Consolidar i aplicar coneixements adquirits durant el grau des del punt de vista burocràtic i administratiu d'una producció.

RA5: Comunicar idees personals, punts de vist i opinions sobre un tema impartit.

RA6: Conèixer els rols de la direcció de producció, coordinació i comptabilitat d'un projecte de ficció.

RA7: Desenvolupar el pensament crític davant la legislació audiovisual actual.

RA8: Tenir la capacitat tècnica de generar nous mètodes de treballs per la finalitat i necessitats de cada producció.

Els resultats d'aprenentatge complementaris són:

RAC1: Ser capaç de treballar amb caràcter professional a l'hora de planificar l'organització de l'equip tècnic i artístic com a coordinador/a de producció.

RAC2: Comprendre les diferents formes de treballar de les principals productores audiovisuals.

RAC3: Fomentar la capacitat de negociar pressupostos.

RAC4: Fomentar la capacitat de liderar un equip humà.

RAC5: Fomentar la capacitat de comunicació i gestió de l'equip humà

RAC6: Entendre els drets i deures dels treballadors d'una obra audiovisual.

Metodologia de treball


Els conceptes teòrics seran exposats a classe per part del professor, on també es resoldran exercicis pràctics i s'exposaran exemples del món professional actual. L'exposició de la teoria girarà entorn del debat de la classe per anar il·lustrant i aprenent els diferents conceptes.

Les pràctiques són part fonamental de les classes, ja que serviran per treballar els conceptes teòrics impartits a les classes teòriques de coordinació. L'aplicació de la teoria serà imprescindible per poder realitzar les pràctiques correctament. Les pràctiques aniran cada vegada augmentant el nivell de complexitat.

Les sessions teòriques seran de 2 hores per setmana i les sessions pràctiques, també de dues hores a la setmana.

Cap activitat serà avaluada si no s'entrega dins de les dates establertes.

Continguts


T1. Organigrama del sector audiovisual

Aquest contingut treballa l'organigrama del sector audiovisual en una obra de ficció aprofundint en la relació de la figura de la coordinació de producció i les diferents formes de comunicació amb els equips.

1.1 Organigrama audiovisual

1.2 Diferents tipus de producció: canvis a l'organigrama.

T2. Documents de rodatge

Aquest contingut treballa els documents de rodatge existent pel desenvolupament d'un rodatge i com interactuen amb els departaments de coordinació i comptabilitat.

2.1 Calendari de rodatge

2.2 Ordre de Rodatge

2.3 Pla de rodatge

2.4 DOOD

2.5 Ordre de Transports

T3. La legalitat d'un projecte audiovisual

A través d'aquest contingut aprendrem les diferents normatives que envolten la professió, així com entendre l'aplicació de les lleis.

3.1 Llei del cinema

3.2 Convenis col·lectius

3.3 Tipus de contractes laborals

3.4 Règims laborals

T4. Gestió de mobilitat

A través d'aquest contingut es treballarà la organització de viatges i allotjaments d'equip tècnic i artístic pel desenvolupament d'una producció.

4.1 Calendaris de mobilitat de l'equip tècnic i artístic

4.2 Condicions de l'equip artístic i tècnic: legalment i per contracte

4.2 Recerca d'allotjaments

4.3 Rooming list

4.4 Gestió amb i sense agència de viatges

4.5 M.O - Ordres de moviment

T5. Laboral

A través d'aquest contingut i aplicant els aprenentatges assolits al T3, aprendrem les eines necessàries per portar a fi els contractes laborals i l'estat laboral dels treballadors.

5.1 Llista d'equip i llista d'equip artístic

5.2 Calendaris d'altes i baixes

5.3 Memo Deals i fitxes de contractació

5.4 Gestió de nòmines

5.5 Actors i representants

5.6 Figuració

5.7 Menors

5.8 Gestió d'hores extres, festius, dietes i altres.

5.9 Nòmines i costos laborals

T6. Coordinació amb el departament de comptabilitat

En aquest contingut es treballaràn tots els elements que conjuntament amb el departament comptable donen suport a la part financera del projecte. 


6.1 Proveïdors: contractació i contractes mercantils. 

6.2 Representants d'actors

6.3 Fiscalitat bàsica

6.4 Liquidacions i control de caixa

6.5 P.O - Ordres de compra

6.6 Traspàs d'informació laboral

6.7 Codis de pressupost en els diferents models actuals: ICAA, Netflix, Movistar, etc.

T7. Tancament de coordinació

En aquest contingut es treballarà la forma i els materials que es presenten al tancament d'una producció.

7.1 Crèdits

7.2 Llistat equip definitiu

7.3 Materials de treball

T8. Introducció a la figura de controller i al control de cost.

En aquest contingut s'introduïran els elements bàsics per entendre la figura del controller o cap de comptabilitat i com aplica el traspàs d'informació donada per la coordinació.

8.1 Introducció a les feines de controller

8.2 Introducció i comprensió d'un control de cost existent

8.3 Comprensió de l'aplicació de les feines de coordinació amb la controller.

 

Pràctiques de coordinació de producció

Les pràctiques dedicades a la coordinació de producció estaran dirigides per aplicar tots els conceptes apresos de forma teòrica. L'objectiu de les pràctiques es fomentar la autonomia per tenir eines i capacitats individuals de generar documents de treball adaptables per cada producció a la que hi treballem. 

Totes les pràctiques tindran una part d'anàlisi d'exemples reals, que s'hauran durant prèviament a les classes teòriques i que atravès de les pràctiques es facilites les eines i conexeiments per aplicar i desenvolupar.

0. Introducció a excel per projectes audiovisuals

1. Models de calendari

2. DOOD: Plantilles de treball

3.1. Rooming List

3.2 Calendari de viatges

3.3 Movement orders

4.1 Llista d'equip

4.2 Llista equip artístic

5.1 Calendari d'altes i baixes

5.3 Fitxes de contractació

5.4 Gestió de nòmines

6.1 Liquidacions

6.2 Ordres de compra

Activitats d'aprenentatge


Les activitats d'aprenentatge es realitzaran durant les pràctiques. Cada pràctica suposarà l'assoliment pràctic dels coneixements. 

L'examen teòric consistirà en un seguit de preguntes de desenvolupament i tipus test per demostrar l'assoliment de competències teòriques.

Les entregues de pràctiques relacionades són:

1. DOOD, model de treball. 

2. Rooming List 

3. Movement Order

4. Llista d'equip i equip artístic

5. Calendari d'altes i baixes

6. Fitxa de contractació

7. Liquidacions

8. Ordres de compra

9. Crèdits

El treball pràctic final (40%)  consistirà en una plantilla per la gestió de nòmines d'equip tècnic i artístic que haurà de ser funcional per un cas real. Haurà d'anar acompanyat d'una memòria que raoni perquè s'han pres les diferents decisions de treball. Sense la presentació de la memòria no es corregirà el treball pràctic.

Totes aquestes activitats van lligades als resultats d'aprenentatge RA2, RA3, RA4, RA8, RAC1 i RAC2.

Sistema d'avaluació


L'avaluació de l'assignatura és continuada i està basada en treballs pràctics i teòrics:

- Examen final: 40%

- Treball pràctic final d'assoliment de competències: 40%

- Entregues individuals pràctiques: 20%. 

Normes per a l'avaluació

L'assignatura té una part teòrica molt important que requereix haver-se assolit per poder aprovar l'assignatura.

Els plagis impliquen suspendre qualsevol treball.

No hi ha recuperació per la part de pràctiques de l'assignatura. La recuperació de la part de teoria consistirà en un examen.

La participació activa a classe es considera absolutament necessària i es tindrà en consideració per afavorir l'arrodoniment de la nota final de l'assignatura.

En cas de confinament, no canviaran els conceptes d'avaluació. Es donaran les facilitats necessàries per poder realitzar l'examen.

Bibliografia


Bàsic

Barco, F. F. y. C., 2009. Producción cinematográfica: del proyecto al producto. Primera ed. España: Díaz de Santos.

Díaz, J. M. A. & Fernández Díez, F., 2010. El Manual del productor. Primera ed. Barcelona: Editorial UOC

Pardo, A., 2014. Fundamentos de producción y gestión de proyectos Audiovisuales. Primera ed. Navarra: EUNSA

Complementary

Pardo, A., 2003. El oficio de producir películas: El estilo Puttman. Primera ed. s.l.:Ariel.

Guerrero, E., 2010. Development of audiovisual projects: acquisition and creation of entertainment formats. Communication & Society, Issue 23, pp. 237-274