Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Adso Fernández Baena

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Maider Véliz Ramas

Idiomes d'impartició


Els materials podran proporcionar-se tant en castellà, en català com en anglès.

Competències


Competències específiques
  • E9. Dissenyar i desenvolupar curtmetratges d'animació 2D.

Competències generals
  • G1. Demostrar tenir i comprendre coneixements avançats de la seva àrea d'estudi que inclouen els aspectes teòrics, pràctics i metodològics, amb un nivell de profunditat que arriba fins a l'avantguarda del coneixement.

  • G4. Comunicar informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat com no especialitzat.

  • G5. Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

Competències transversals
  • T2. Treballar com a membre d'un equip interdisciplinari ja sigui com un membre més o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos i tenint en compte els recursos disponibles.

Descripció


L'animació 2D té actualment múltiples aplicacions en camps diversos com el cinema, la televisió, Internet, els videojocs, la publicitat, l'educació... Conèixer i posar en pràctica els principis bàsics de l'animació aportarà major qualitat, espontaneïtat i expressivitat al nostre treball, ja sigui aquest un producte final d'animació 2D o una fase preparatòria d'altres tècniques digitals, com animació 3D, motion graphics o videojocs.

L'assignatura Expressió artística i animació 2D té com a objectiu que l'estudiant adquireixi les competències necessàries per conceptualitzar, dissenyar i desenvolupar peces d'animació 2D per els videojocs. Al llarg del curs, també s'estudiaran i aplicaran conceptes de dibuix artístic que permetin a l'estudiant utilitzar el dibuix a mà alçada com a mitjà per desenvolupar peces d'animació 2D. S'analitzaran obres i autors claus que permetin entendre l'evolució tant de l'animació 2D com de videojocs 2D. També s'estudiaran i aplicaran els processos i procediments bàsics que requereix la producció d'animació 2D, aplicant els fonaments i estratègies pròpies dels videojocs.

Expressió artística i animació 2D forma part de la matèria de Creació Artística i està relacionada amb les assignatures d'Introducció a l'expressió artística, Disseny gràfic i Animació 3D. L'assignatura Expressió artística i animació 2D, en tractar sobre la producció d'elements gràfics per ser animats —definits en la fase de disseny— i integrats en la fase de desenvolupament del joc, també està relacionada amb la matèria de Disseny i creació de videojocs i la matèria de Desenvolupament.

Resultats d'aprenentatge


En acabar l'assignatura els estudiants han de ser capaços de:

  • E9.1 Expressar de forma gràfica els elements 2D d'un videojoc per a la posterior animació.
  • E9.2 Descriure els fonaments bàsics de l'animació.
  • E9.4 Dissenyar una animació 2D aplicant els fonaments i estratègies apropiats al videojoc.
  • E9.5 Desenvolupar una animació 2D.

Metodologia de treball


L’assignatura utilitza les següents metodologies de treball:

Classe magistral, presentacions, cápsules de vídeo, resolució de problemes, laboratori en grup reduït.

Continguts


1. Animació 2D. Definició i state-of-the-art

1.1. Història y fites principals de l’animació 2D.

1.2. Tècniques d’animació. Àmbits d’aplicació. Fases de la producció. Eines i equip.

1.3. Estudis, artistes, referències i fonts de documentació.

1.4. L’animació als videojocs.

1.5. Les arts als videojocs.

 

2. Principis d’animació

2.1. Lleis de movimient.

2.2. 12 Principis d’animació.

2.3. Expressió del pes i velocitat. Equilibri i línia d’acció.

2.4. Timing, spacing & flexibility.

2.5. Keyposes/extreme, breakdown, Inbetween.

2.6. Anàlisi de moviment. Animació realista i animació convincent.

2.7. Personatges bípedes. Walk, run, fast run, jump, attack.

 

3. Creativitat i disseny de personatges

3.1. Fonts d’inspiració.

3.2. Disseny i construcció de personatges.

3.3. Model sheets. (Creativitat, comparatius, constructius, turn around, expressivitat, color, props…).

3.4. Cut-out & rigging.

 

4. Eines i procediments a Unity

4.1. Aplicació de l’environment i character. 

4.2. Animation 2D: Skinning, rigging y SpriteShape.

4.3. Àudio. Música dambient y so defectes.

4.4. Efectes, llums i partícules. 

4.5. Cambra.

4.6. Exportació de l’animació i escena.

Activitats d'aprenentatge


Amb l’objectiu de recollir evidència de l’assoliment dels resultats d’aprenentatge esperats es realitzaran les següents activitats de caràcter avaluatiu (relacionades amb totes les competències comunes):

A1. Exercici a classe i casa: Sketchbook (Evidència dels resultats d’aprenentatge E9.1 i E9.2)

Recull dels diferents exercicis de classe que es necessitin elaborar esbossos a mà alçada, com a mitjà per expressar idees, analitzar i estudiar el moviment, així com per planificar l'animació que seran realitzats pels estudiants al llarg de les diferents sessions de assignatura.

A2. Pràctica de laboratori - Individual: Animació de personatge (Evidència dels resultats d’aprenentatge E9.2, E9.4 i E9.5)

Creació d'una animació d'un personatge geomètric en un fons estàtic usant els principis necessaris i corresponents de l'animació per a duur-la a terme.

A3. Pràctica de laboratori - Parelles: Game animation reel (Evidència dels resultats d’aprenentatge E9.1, E9.4 i E9.5)

La pràctica consisteix en la creació, disseny i construcció de personatges per a un videojoc i la seva posterior animació en 2D dins d'un motor gràfic.

A4. Examen final (Evidència de tots els resultats d’aprenentatge)

 

Criteris generals de les activitats:

  • El professor presentarà un enunciat per cada activitat i els criteris d’avaluació i/o rúbriques.
  • El professor informarà de les dates i format del lliurament de l’activitat.

Sistema d'avaluació


La nota de cada alumne es calcularà seguint els següents percentatges:

 

A1. Exercici a classe i casa: Sketchbook 20%

A2. Pràctica de laboratori - Individual: Animació de personatge 15%

A3. Pràctica de laboratori - Parelles: Game animation reel 35%

A4. Examen final 30%

 

Nota final = A1 0.2 + A2 0.15 + A3 0.35 + A4 0.3 

Consideracions:

  • Cal obtenir una nota superior a 5 a l'activitat A1 per a aprovar l’assignatura.
  • Cal obtenir una nota superior a 4 a l’examen final per a aprovar l’assignatura.
  • Una activitat no entregada o lliurada amb retard i sense justificació (citació judicial o assumpte mèdic) compta com un 0.
  • És responsabilitat de l’alumne evitar el plagi en totes les seves formes. En el cas de detectar un plagi, independentment del seu abast, en alguna activitat correspondrà a tenir una nota de 0. A més, el professor comunicarà a la Cap d’estudis la situació per a que es prenguin mesures aplicables en matèria de règim sancionador.

Recuperació:

  • Cal obtenir una nota superior a 4 a l’examen final de recuperació per a aprovar l’assignatura.
  • La nota de l’examen de recuperació s’aplicarà només a la nota de l’activitat A4.
  • En cas de suspendre l'activitat A1, es pot tornar a entregar en convocatòria de recuperació amb la possibilitat d'obtenir una nota màxima de 5.

Bibliografia


Bàsic

Cavalier, S. (2011). The World History of Animation. Los Angeles: University of California Press

Williams, Richard (2012). The Animator's Survival Kit: a manual of methods, principles and formulas for classical, computer, games, stop motion and internet animators. London: Faber and Faber.

Johnston, O.; Thomas, F (1997). Disney Animation: The Illusion of Life. New York: Hyperion.

Complementary

Webster, C.(2012). Action Analysis for Animators. Nueva York: Focal Press

Mattesi, Mike (2006). Force: Dynamic Life Drawing for Animators (Force Drawing Series) 2º Ed. New York: Focal Press.

Bancroft, Tom (2012). Character Mentor. New York: Focal Press.

Muybridge, Eadweard (2000). Human figure in motion. New York: Dover Publications.

Halas, John; Whitaker, Harold; Sito, Tom (2009). Timing for animation. New York: Focal Press.

Muybridge, Eadweard (2000). Animals in motion. New York: Dover Publications.

White, Tony (1988). The Animator’s Workbook. Step-By-Step Techniques of Drawn Animation. Nueva York: Billboard Books (Watson-Guptill)