Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Adso Fernández Baena

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Víctor Manuel Navarro Remesal

Idiomes d'impartició


Els materials podran proporcionar-se tant en català com en castellà o anglès. 

Competències


Competències específiques
  • E12. Aplicar la iniciativa emprenedora i la innovació per a la creació de nous videojocs i línies de negoci.

  • E13. Aplicar la visió sobre el negoci, el màrqueting i les vendes, l'anàlisi econòmic i el coneixement tècnic per a la producció de videojocs.

  • E14. Liderar equips de dissenyadors, artistes o desenvolupadors per a la consecució dels objectius especificats en el temps previst, de forma estructurada segons la metodologia establerta per a la gestió del projecte.

Competències generals
  • G1. Demostrar tenir i comprendre coneixements avançats de la seva àrea d'estudi que inclouen els aspectes teòrics, pràctics i metodològics, amb un nivell de profunditat que arriba fins a l'avantguarda del coneixement.

  • G2. Resoldre problemes complexos del seu àmbit laboral, mitjançant l'aplicació dels seus coneixements, l'elaboració d'arguments i procediments, i l'ús d'idees creatives i innovadores.

Competències transversals
  • T2. Treballar com a membre d'un equip interdisciplinari ja sigui com un membre més o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos i tenint en compte els recursos disponibles.

Descripció


L’assignatura “Empreses: Estudi de casos” pertany al Grau en Disseny i Producció de Videojocs i forma part de les assignatures vinculades a l’àrea d’empresa. L'assignatura contribueix a  que estudiant desenvolupi unes capacitats  analítiques  per ajudar a prendre decisions econòmiques i de gestió en un projecte de videojocs, considerant especialment l'encaix de la producció al mercat en termes socials i culturals. Es treballa el mercat dels videojocs tant des de la perspectiva de productors (industria dels videojocs) com la perspectiva del clients (sector dels videojocs), sempre des de la vessant de negoci de producte o servei  competitiu i analitzant el discurs, la participació i la recepció. Es vol que l'estudiant sigui capaç d'entendre el producte o servei com un projecte sobre el qual cal prendre no només decisions tècniques sinó també decisions de negoci (estratègia, canal distribució, inversió i retorn de la inversió, competència i posicionament, activitats de marketing del llançament, etc), així com que sigui capaç d'ubicar les produccions de la indústria dins un marc social i cultural.

Resultats d'aprenentatge


En acabar l’assignatura l’estudiant o estudianta ha de ser capaç de:

E12.3. Descriure referents d'estudis independents de videojocs.
E13.1. Demostrar coneixements sobre l'estructura i organització d'una empresa.
E13.3. Descriure els fonaments de màrqueting i investigació de mercats.
E13.5. Descriure els models de negoci referents a la indústria de videojocs
E14.3. Contribuir a generar una cultura d'aprenentatge, gestió dels errors, feedback i gestió de les crítiques.

Metodologia de treball


L’assignatura utilitza les següents metodologies de treball: classes magistrals, presentacions, càpsules de vídeo, estudi de casos, recerca i lectura crítica d’articles.

Continguts


Tema 0. Introducció als estudis culturals i les indústries culturals

Tema 1. Planificació laboral

Tema 2 Polèmica de continguts

Tema 3. Polèmica legal

Loot Boxes

E-Sports

NFTs

Tema 4. Polèmica Cultural

Jocs japonesos a occident

Vendre a la Xina

Outsourcing

Tema 5. Comunitats de fans

Activitats d'aprenentatge


Amb l’objectiu de recollir evidència de l’assoliment dels resultats d’aprenentatge esperats es realitzaran les següents activitats de caràcter avaluatiu (relacionades amb totes les competències comunes):

A1. Treball individual: Informe de casos (Evidència dels resultats d'aprenentatge E12.3) 

Els alumnes hauran de realitzar i presentar un informe per escrit o en vídeo amb tots els casos que han treballat als diferents temes de l'assignatura.

A2. Treball en grup: Lectura i comentari d'articles de recerca (Evidència dels resultats d'aprenentatge E13.5 i E14.3) 

 

Els alumnes hauran de presentar un capítol del llibre Game Production Studies, amb anàlisi crítica. Es poden proposar lectures alternatives amb aprovació del professor.

A3. Examen parcial 1: Examen d'avaluació continua de l'alumne (Evidència dels resultats d'aprenentatge E13.1 i E13.3)

A4. Examen parcial 2: Examen d'avaluació continua de l'alumne (Evidència dels resultats d'aprenentatge E13.1 i E13.3)

A5. Examen final: Examen d'avaluació final de l'assignatura (Evidència dels resultats d'aprenentatge E13.1 i E13.3)

Presentar-se a l’examen és obligatori per passar l’assignatura. En cas contrari, l’alumne tindrà un No Presentat.

Criteris generals de les activitats:

  • El professor presentarà un enunciat per cada activitat i els criteris d’avaluació i/o rúbriques.
  • El professor informarà de les dates i format del lliurament de l’activitat

Sistema d'avaluació


La nota de cada alumne es calcularà seguint els següents percentatges:

A1. Treball individual: Informe de casos 30%

A2. Treball grupal: Lectura i comentari d'articles de recerca 20%

A4. Examen parcial 1: Examen d'avaluació continua de l'alumne 15%

A4. Examen parcial 2: Examen d'avaluació continua de l'alumne 15 %

A5. Examen final: Examen d'avaluació final de l'assignatura 20%

Nota final = A1 x 0,3 + A2 x 0,2 + A3 x 0,15 + A4 x 0,15 + A5 x 02

Consideracions:
- Cal obtenir una nota superior a 5 a l’examen final per a aprovar l’assignatura.
- Una activitat no entregada o lliurada amb retard i sense justificació (citació judicial o assumpte mèdic) compta com un 0.
- És responsabilitat de l’alumne evitar el plagi en totes les seves formes. En el cas de detectar un plagi, independentment del seu abast, en alguna activitat correspondrà a tenir una nota de 0. A més, el professor comunicarà a la Cap d’estudis la situació per a que es prenguin mesures aplicables en matèria de règim sancionador. Segons l'article 6A de la normativa de la UPF, el plagi greu pot comportar l'expulsió temporal de la Universitat, i segons l'article 6B, el plagi menys greu pot implicar la pèrdua del dret a ser avaluat en les proves ordinàries d'una o més assignatures.
- Tres de les cinc activitats amb NP impliquen que el curs no s'ha seguit i donen lloc a un NP.

 

Recuperació:

  • Cal obtenir una nota superior a 5 a l’examen final de recuperació per a aprovar l’assignatura.
  • La nota de l’examen de recuperació equivaldrà a la nota final.

Bibliografia


Bàsic

Olli Sotamaa, Jan Svelch (eds) (2021) Game Production Studies. Amsterdam University Press

Navarro Remesal, Víctor. "Pensar el juego. 25 caminos para los game studies". Shangrila, 2020.

Schreier, Jason. "Sangre, sudor y píxeles". Héroes de papel, 2020.

Complementary

Lee, Seungcheol Austin, Pulos, Alexis (Eds.). "Transnational Contexts of Development History, Sociality, and Society of Play. Video Games in East Asia". Palgrave, 2016.

Webster, James G. "The marketplace of attention. How audiences take shape in a digital age". MIT Press, 2014.

Watson, Jeff (2021). Infrastructures of Play: Labor, Materiality, and Videogame Education http://todigra.org/index.php/todigra/article/view/120

Werning, Stefan (2021) Making Games. The Politics and Poetics of Game Creation Tools. MIT Press

Lemarchand, Richard (2021) A Playful Production Process: For Game Designers (and Everyone). MIT Press