Que estàs buscant?
Hi pot haver alguna lectura científica en anglès.
CB5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per empendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
CB2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les competències que cal demostrar per mitjà d'una elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi
CB3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir o interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic
CG6_Basar les intervencions de la infermeria en l'evidència científica i en els medis disponibles
CG14_Establir mecanismes d'avaluació , considerant els aspectes científico-tècnics i els de qualitat
CT 1 Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions
L’assignatura de Demografia, Epidemiologia i Bioestadística està inclosa en la formació bàsica del Grau d'Infermeria. S'imparteix al primer quadrimestre del segon curs. Aquesta assignatura permetrà als estudiants adquirir els conceptes i els mètodes fonamentals de la Demografia i l'Epidemiologia, així com conèixer la seva utilitat i aplicació en l'àmbit de la salut. L'alumne es familiaritzarà amb els principals dissenys d'estudis epidemiològics que permetrà al professional una lectura crítica de l'evidència científica i poder dissenyar i dur a terme una recerca científica de qualitat. Finalment, aprendran els principis de l'estadística, en un nivell bàsic, que els hi permetrà llegir i interpretar articles de forma crítica, així com preparar treballs científics i realitzar investigacions seguint els estàndards internacionals. D'aquesta forma, l'assignatura s'estructurarà en tres blocs temàtics: Demografia, Epidemiologia i Bioestadística.
RA 2. Conèixer diferents tipus de programes informàtics.
RA 23. Utilitzar les tècniques estadístiques més freqüents aplicades a estudis poblacionals.
RA 24. Mostres i poblacions Tècniques de mostreig.
RA 25. Definir els conceptes demogràfics bàsics: mortalitat, natalitat, migracions envelliment.
RA 26. Descriure les fonts de dades demogràfiques.
RA 27. Calcular i interpretar els indicadors demogràfics habituals.
RA 28. Reconèixer i interpretar adequadament el llenguatge estadístics.
RA 29. Identificar les característiques d'una comunitat.
RA 30. Conèixer les tècniques estadístiques més freqüents aplicades a estudis poblacionals.
RA 31. Conèixer les mesures de freqüència dels problemes de salut i identificar els dissenys d'estudis epidemiològics.
RA 37. Comprendre el concepte i evolució de la salut pública.
Pel que fa a les activitats formatives i la metodologia emprada a les mateixes, la taula següent les resumeix incloent els crèdits assignats a cadascuna de les activitats i les competències que es treballen. A aquesta combinació d'activitats es pretén que l'alumne tingui un paper actiu dins del seu cicle educatiu (realització dels exercicis i treballs, participació a classe i seminaris, ...) i que interaccioni amb la resta dels seus companys (en la resolució de problemes, dubtes, ...). Aquesta metodologia pretén que es fomenti el pensament crític i la capacitat de treball en equip.
Tipología Activitat |
AF1. Classe magistral |
AF5. Seminaris |
AF7. Exercicis individuals |
AF9. Estudi personal |
A continuació es descriuen les característiques de les diferents activitats:
Sessions plenàries (classe expositiva)
Presenten i descriuen d'una forma estructurada i sistemàtica els conceptes i continguts fonamentals del programa. Es desenvolupen amb la totalitat d'alumnes i tenen una durada de 1h y 45 minuts (inclou 1h y 35 minuts d'exposició i 5-10 minuts de recapitulació i resolució de dubtes/preguntes dels alumnes). El programa està dissenyat de forma seqüencial, al qual els conceptes i habilitats adquirits en una lliçó repercuteixen als següents.
Seminaris
Tenen com a finalitat la discussió i anàlisi en profunditat de diferents aspectes metodològics del temari a través de la presentació, discussió i interpretació de casos pràctics. Es desenvolupen en grups reduïts i tenen una durada aproximada d'1 hora. S'iniciaran una vegada que s'ha completat el bloc de lliçons magistrals.
Treball en grup
Pretenen que els alumnes crein una base de dades després de l'explicació en una classe magistral.
Campus Virtual (Moodle)
Els alumnes tindran a la seva disposició al campus virtual (Moodle) tota la documentació informativa de l'assignatura (programa i bibliografia) i diferents materials de suport a la docència: PDF de les presentacions que utilitza el professor a les lliçons magistrals, guions de seminaris, algunes de les lectures complementàries i enllaços web.
Tutories
Els alumnes podran rebre atenció personalitzada i discutir amb el professor durant les hores de consulta prèviament anunciades o previ acord.
Tipología Activitat | ECTS | HORES |
AF1. Classe magistral | 1,3 | 32,5 |
AF5. Seminaris | 1,1 | 27,5 |
AF7.Treball individual | 0,2 | 5 |
AF9. Estudi personal | 3,4 | 85 |
Avaluació continuada (60% de la nota final de l’assignatura)
Examen final obligatori (40% de la nota final de l’assignatura si s’obté una puntuació superior o igual a 4,5).
Si a l’examen final s’obté una puntuació inferior a 4 o si a l’avaluació global s’obté una puntuació inferior a 5 caldrà anar a l’examen de recuperació. En aquest cas, l'examen de recuperació continuarà ponderant un 40% de la nota final (el 60% restant continuarà essent la de l'avaluació continuada).
La prova susceptible a recuperar en el cas de suspendre l’assignatura és l’examen final (no l'avaluació continuada).
Sistema d’avaluació |
Ponderació |
SE1. Examen |
40% |
SE2. Treballs individuals |
16% |
SE5. Treball en grup |
9% |
SE7. Proves parcials |
35% |
NOTA: Segons la normativa UPF, els estudiants que tenen opció a realitzar la recuperació de l'assignatura són aquells que han obtingut una qualificació de "suspens", que són les úniques susceptibles de modificació en el procés de recuperació.
La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.