Que estàs buscant?
Les classes són en català o castellà, mentre que el material docent (articles, presentacions, etc) poden ser en castellà o anglès
CB5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per empendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
CB1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements d'una àrea d'estudi que tingui la base en l'educació general, i s'acostuma a trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats.inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi
CB3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir o interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic
CE13_Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantitzar el benestar, la qualitat i la seguretat a les persones ateses
CE14_Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria
CE15_Dirigir, avaluar i fer les cures integrals d'infermeria, a l'individu, la familia i la comunitat
CE16_Capacitat per descriure els fonaments del nivell primari de salut i les activitats a desenvolupar per proporcionar una atenció integral d'infermeria a l'individu, la familia i la comunitat. Comprendre la funció i activitats i actitut cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'Atenció Primaria de Salut. Promoure la participació de les persones, familia i grups en el seu procés de salut-enfermetat. Identificar i analitzat la influència de factors interns i externs en el nivell de salut d'individus i grups. Aplicar els mètodes i procediments necessàris en el seu àmbit per identificar els problemes de salut més rellevants en una comunitat. Analitzar les dades estadístiques referides a estudis poblacionals, identificant les possibles causes de problemes i salut. Educar, facilitar i recolzar la salut i el benestar dels membres de la comunitat, les vides dels quals estan afectades per problemes de salut, risc, patiment, enfermetat, icapacitat o mort.
CE25_Conèixer les cures paliatives i control del dolor per proporcionar cures que alleugereixin la situació dels malalts avançats i terminals
CG3_Conèixer i aplicar els fonaments i principis teòrics i metodològics de la infermeria
CG4_Comprendre el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat, dins del seu context social i multicultural
CG6_Basar les intervencions de la infermeria en l'evidència científica i en els medis disponibles
CG1_Ser capaç, en l'àmbit de la infermeria, de donar una atenció tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones que atenen, d'acord amb el seu estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen en les normes legals i deontològiques aplicables
CG2_Planificar i donar cures d'infermeria dirigits a les persones, familia o grups, orientats als resultats de salut, avaluant el seu impacte, a través de guies de pràctica clínica i assistencial, que descriuen els processos pels quals es diagnostica, tracta o cura un problema de salut
CG7_Comprendre sense prejudicis a les persones, considerant els seus aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents, assegurant el respecte a les seves opinions, creències i valors, garantitzant el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional
CG8_Promoure i respectar el dret a la participació, informació, autonomia i el consentiment informat en la presa de decisions de les persones ateses, segon la forma en com viuen el seu procés de salut-malaltia
CG18_Conèixer les estratègies per pendre les mesures de confortabilitat i atenció de simptomes, adreçades al pacient i familia, en l'aplicació de cures palitatives que contribueixin a alleugerir la situació de malalts avançats i terminals
CT 1 Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions
L’assignatura de Cures en els processos de mort i dol pretén capacitar al estudiant per desenvolupar una atenció específica i qualificada en situació de malaltia avançada i terminal, proporcionant eines que permetin una resposta professional a les necessitats del pacient i de les seves famílies.
L’objectiu de l’assignatura és que l'estudiant d’infermeria assoleixi coneixements i habilitats per valorar, atendre i comprendre els aspectes físics, emocionals i espirituals de les persones que es troben en aquesta situació i el seu entorn socio-familiar. Així com desenvolupar la capacitat per proporcionar cures especifiques en l’acompanyament a la situació d’últims dies de manera respectuosa, digna i compassiva.
RA9. Establir una relació terapèutica empàtica i respectuosa.
RA10. Utilitzar estratègies i habilitats que permetin una comunicació efectiva.
RA11. Conèixer els principis bàsics d'identificació i actuació en situacions de risc vital i situacions terminals.
RA19. Aplicar el procés d'atenció infermer des d'un model de cures integrador i holístic.
RA 26. Conèixer les estratègies de treball en equip així com l'aportació específica infermera.
RA 38. Desenvolupar una visió global i integradora del procés de mort i dol a partir de les diferents teories infermeres.
RA 41. Identificar els aspectes principals de les cures pal·liatives.
RA 42. Aplicar el procés de cures infermeres a persones aen procés de mort i dol.
RA 43. Diferenciar els diversos recursos d'atenció a les persones en processos de mort i dol.
RA 44. Reconèixer els processos patològics del dol.
RA 45. Sap fer un ús inclusiu i no sexista de el llenguatge.
RA 46. És capaç de realitzar una història clínica, examen físic, psicològic, o diagnòstic d'infermeria, o activitat diagnòstica pròpia d'altres professions de la salut de forma específica per a homes i dones.
RA 47. Es comunica de manera eficaç amb els / les pacients, demostrant consciència de la diferència de poder professional-pacient, incloent l'ús d'un llenguatge que minimitzi els desequilibris de poder, validi les experiències de les persones que pateixen i elimini els estereotips de gènere.
Metodologies docents
MD1. Sessions de classes expositives
MD2. Seminaris
MD3. Treball en grup
MD5. Presentacions
MD10. Simulacions
MD11. Treball autònom.
Activitats formatives |
Tipologia de l’activitat |
ECTS |
Descripció |
AF1. Classe magistral |
1 |
Classes dirigides a exposició de continguts teòrics, fomentant el debat participatiu. |
|
AF2. Tutories presencials |
0,4 |
Activitats formatives per orientar sobre l’aprenentatge de conceptes, habilitats i actituds. |
|
AF5. Seminaris |
0,2 |
Estudi de casos per l’elaboració de Plans de Cures individualitzats, |
|
AF6. Treball en grup |
0,4 |
Orientacions pedagògiques per orientar l’aprenentatge cooperatiu. Cerca bibliogràfica. Exposició oral de treballs |
|
AF9. Estudi personal |
2 |
Lectures de textos recomanats, articles, guies de pràctica clínica, etc. Estudi dels continguts treballats en la matèria |
Les competències genèriques i específiques s’avaluaran amb les següents activitats:
Qualificacions | Ponderació | Competències avaluades |
SE1. Examen | 35% | CB1, CB3, CG18, CE16, CE25 |
SE3. Treball en grup | 25% |
CB1, CB3, CG1, CG2, CG3, CG6, CG8, CG18, CE14, CE13, CE15, CE16,CE25 |
SE8. Seguiment individual: - Activitats derivades dels seminaris 20% - Tutories presencials 5% (simulació) |
25% | CT1, CB5, CG1, CG4, CG7, CE15, CE25 |
SE 4. Participació a l'aula (simulació) | 15% | CT1, CG1, CG6, CG8, CE13,CE14, CE15, CE25 |
És obligatori superar la prova avaluadora de l’examen final i el treball en grup amb un mínim de 5 per poder fer la ponderació amb la resta de qualificacions, així com l'assistència obligatòria als dos seminaris.
S’utilitza el sistema de qualificació quantitativa (0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d’honor) segons RD 1125/2003.
Període de recuperació |
L’activitat avaluadora amb possibilitat de recuperació es l’examen final. Es mantindran les qualificacions de l’avaluació continuada. NOTA: Segons normativa UPF, els estudiants que tenen opció a realitzar la recuperació de l’assignatura són aquells que hagin obtingut una qualificació de “suspens”, que són les úniques susceptibles de modificació en el procés de recuperació. |
Manual de atención integral de personas con enfermedades crónicas avanzadas: aspectos clínicos
Xavier Gómez Batiste-Alentorn, Jordi Amblàs Novellas, Cristina Lasmarías Martínez, Agnès Calsina-Berna
Fecha de publicación: 11/2017
Editorial Elsevier
ISBN 9788490224991
Manual de control de síntomas en pacientes con cáncer
Joaquim Julià-Torras, Gala Serrano Bermúdez
4ª edición
En imprenta Ediciones Aran 2019
Días de Vida: Conversaciones con Joan Hunt
Juan Carlos Pérez Jiménez
Plaza y Valdés Editores, 2015
ISBN 9788416032648
Cuidados del enfermo en el final de la vida y atención a su família
Wilson Astudillo Alarcón, Carmen Mendinueta, Edgar Astudillo Alarcón
(6 ed.) EUNSA 2018
ISBN 9788431332884
Manual Oxford de cuidados paliativos
Watson, M., Campbell, R., Vallath, N., Ward, S., Wells, J.
3 ed. Aula Médica, 2020
ISBN 9788478856695