Informació general


Tipus d'assignatura: Optativa

Coordinador: Carolina Chabrera Sanz

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Laura Curell Ferrer
Gemma Ferrando Torres 

Curs acadèmic: 2022

Curs d'impartició: 3

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències bàsiques
  • CB4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic, tant especialitzat com no especialitzat

  • CB3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir o interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic

Competències específiques
  • CE3_Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús i indicació i els mecanismes d'acció dels mateixos

  • CE4_Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscs associats i/o efectes derivats de la seva administració i consum

  • CE7_Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital

  • CE9_Reconèixer les situacions de risc vital i saber executar maniobres de suport vital bàsic i avançat

  • CE20_Comprendre els canvis associats al procés d'envelliment i de la seva repercussió en la salut. Identificar les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques i de formes de vida associades al procés d'envellir

Competències generals
  • CG3_Conèixer i aplicar els fonaments i principis teòrics i metodològics de la infermeria

  • CG4_Comprendre el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat, dins del seu context social i multicultural

  • CG6_Basar les intervencions de la infermeria en l'evidència científica i en els medis disponibles

  • CG11_Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys i fomentar l'educació per la salut

  • CG15_Treballar amb l'equip de professionals com a una unitat bàsica en la que s'estructuren de forma uni i multidisciplinar i interdisciplinar els professionals i altre personal de les organitzacions assitencials

  • CG19_Gaudir d'autonomia i capacitat crítica per a l'ús de les TIC

Competències transversals
  • CT 1 Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions

Presentació de l'assignatura


Infermeria d’urgències i emergències extrahospitalàries és una assignatura optativa del tercer curs de grau d’infermeria del Tecnocampus, pretén proporcionar a les futures infermeres els coneixements bàsics per què puguin realitzar una valoració adequada, estabilització i posteriorment traslladar a un centre hospitalari i al mateix temps proporcionar una atenció integral de qualitat adequada a les necessitats i a la gravetat de la patologia del pacient en situació d’urgència i d’emergència en l’àmbit hospitalari i ’extrahospitalari.

 

 

Resultats d'aprenentatge


Els resultats d’aprenentatge esperats seran els següents:

RA 2. Seleccionar i realitzar intervencions infermeres des d'un plantejament integral adequades a cada etapa en cada nivell d’atenció́ de salut

RA 17. Seleccionar les activitats de cribratge i seguiment pertinents.

RA 19. Aplicar el procés d’atenció́ infermer des d'un model de cures integrador i holístic

RA 25. Seleccionar els diversos recursos d’atenció social i sanitària a les persones adultes.

RA26. Conèixer les estratègies de treball en equip així com l’aportació específica infermera.

RA 47. Aplicar els protocols i procediments de cures infermers integrals adequats en cada fase del procés salut-malaltia.

Metodologia de treball


MD1. Sessions de classes expositives

MD2. Seminaris

MD3. Treball en grup

MD 4. Treballs individuals

MD 9. Pràctica dirigida

MD 11. Treball autònom

Continguts


Bloc 1. Introducció

1.1 Concepte d’urgències i emergències

1.2 Sistema d’emergències Mèdiques

1.3 Gestió de recursos a Catalunya

1.4 Funcionament de les unitats del SEM

1.5 Aspectes ètics i legals de l’atenció extrahospitalària.

Bloc 2. Síndrome Coronari Agut

                  2.1. Característiques del pacient amb codi IAM

                  2.2. Interpretació ECG a urgències

                  2.3. Codi IAM

 

Bloc 3. Patologia Neurològica

                  3.1. Accident Vascular Cerebral: definició , classificació, avaluació

                  3.2. Crisis convulsiva

                  3.3. Codi ICTUS

 

Bloc 4. Pacient traumàtic

4.1. Traumatisme Cranioencefàlic

4.2.  Pacient amb trauma toràcic

4.3. Pacient amb trauma abdominal

   4.4. Pacient amb lesió medul·lar aguda traumàtica

   4.5. Pacient amb trauma d’extremitats

   4.6. Lesions per aixafament

4.7. Mobilitzacions i immobilitzacions

                         Mobilització de ferits

Material d’immobilització

Extracció de casc

4.8. Codi PTT/SVAT

 

Bolc 5. Triatge

51.Conceptes AMV i Catàstrofes

52. Triatge a les catàstrofes

5.3.Aplicació Procediment AMV

 

Bloc 6. Farmacologia d’urgències

 

6.1.Administració

6.2. Dissolucions /concentracions

Bloc 7. Urgències pediàtriques

 

7.1. Valoració del nen/ lactant

Activitats d'aprenentatge


 

Tipologia Activitat

 

ECTS

 

Hores

AF1. Classe magistral

1,6

40

AF2 Tutories presencials

0,8

20

AF5 Seminaris

0,8

20

AF9. Estudi personal

0.8

20

Activitats i sistema d'avaluació


L’avaluació de les competències genèriques i específiques es realitzarà de forma continuada amb les següents activitats.

 

 

Sistema d’avaluació

 

Ponderació

SE3. Treball grupal -Flipped Classeroom (pacient traumàtic)-

30%

SE4. Participació a aula

 

cas clínic

5%

SE2. Treball individual

 

cas clínic

15%

SE1. Examen

 

Trivial Medicació

30%

SE5. Seminaris

Joc del Triatge

20%

 

 

 

 

 

 

Informació important:

 

La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.

 

La falta injustificada a la sessió de treball individua (Trivial Medicació) i seminaris (casos clínics) comportarà un 0 d’aquella sessió.

 

No serà necessari obtenir una nota de 5 sobre 10 per ponderar la nota final.

 

Motius de faltes justificades

1.      Mort del cònjuge, fill, pare o mare d’un o altre cònjuge, nets, avis o germans.

2.      Malaltia o accident greu o hospitalització del cònjuge, fill, pare o mare d’un o altre cònjuge, nets, avis o germans. Es considera també malaltia greu aquella que comporti intervenció quirúrgica amb anestesia general o epidural.

3.      Permís per donar compliment a un deure inexcusable de caràcter públic.

4.      Malaltia de l’alumne, presentant un justificant.

5.      Altres circumstancies exposades per l’alumne a Junta de Direcció de l’ESCST, qui determinarà si el motiu justifica l’absència de l’alumne.

Recuperació:

 

En cas de suspendre l’assignatura, l’alumna haurà de realitzar un examen teòric en el període establert segons el calendari acadèmic.

 

Nota: Segons normativa UPF, els estudiants que tenen opció a realitzar la recuperació de l’assignatura són aquells que hagin obtingut una qualificació de “suspens”, que són les úniques susceptibles de modificació en el procés de recuperació.

 

Bibliografia


Bàsic

●       Ayuso Baptista T. Manejo inicial del paciente traumatizado grave: Urgencias y emergencias. Madrid: Aran; 2011.

Carrasco Jimenez MS; Paz De Cruz JA. Tratado de emergencias médicas. Madrid: Aran; 2000.

●       De Vierna-Grosso A, Medina-Aragon FJ, Alvarez Leiva C. Guía rápida de fármacos en emergencia extrahospitalaria. Madrid: Aran;2011

●       Jiménez L. Medicina de urgències y Emergencias. 4ªed Madrid. Elsevier,, 2009

 

http://ccr.cat/

●       https://www.erc.edu/

Complementària

●       https://www.heart.org/

●       https://www.cercp.org/

https://www.ilcor.org/home/

●       https://www.resus.org.uk/