Informació general


Tipus d'assignatura: Optativa

Coordinador: Esther Mur Gimeno

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 10

Professorat: 

Juanjo Zabala Borrego

Competències


Competències bàsiques
  • B4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especilitzat

     

  • B5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia

     

Competències transversals
  • T2_Demostrar capacitat d'organització i planificació

     

  • T3_L'estudiant ha de ser capaç de desenvolupar habilitats en les relacions interpersonals i siguin capaços de treballar dins d'un equip intra i interdisciplinar

     

Descripció


L’objectiu general de l'assignatura és adquirir els coneixements, habilitats i competències bàsiques per desenvolupar projectes creatius i innovadors. Aquests projectes no són exclusius de la figura de l'empresari, sinó que es poden integrar en el dia a dia de qualsevol professional de la Salut que treballa per compte aliena. Per això, l'actitud innovadora estarà impregnant totes les iniciatives de les diferents sessions, per tal que l'alumnat entengui que tothom, sense excepció, pot tenir la seva quota de creativitat i innovació.

Coneixerem les competències necessàries per generar noves iniciatives empresarials per compte propi (emprenedoria) o aliena (intraemprenedor). Les competències emprenedores ajudaran als estudiants a identificar i crear oportunitats de mercat transformant idees en possibles negocis.

Coneixerem com desenvolupar un projecte i, de manera més concretam, com fer-ho en un context professional de l'àmbit de la Salut.  

Per últim, l'assignatura pretén que els alumnes entenguin que una actitud innovadora els fa millors professionals i, per tant, els converteix en persones més valuoses tant pels propis pacients com per les empreses que els contractin.

Resultats d'aprenentatge


RA13. Incorpora les noves tècniques d'obtenció de registres i de processament de la informació i de la imatge a la fisioteràpia: formula projectes que integren les diverses operacions.

RA17. Escull tècniques de modificació de la conducta que es poden utilitzar en els diferents àmbits d'actuació professional. .

RA56. Desenvolupar projectes empresarials enfocats al tractament i prevenció mitjançant la pràctica d'activitat física per a persones amb factors de risc o amb patologia crònica

 

 

Metodologia de treball


 

Activitats formatives

 

TIPOLOGIA

ACTIVITAT

HORES

 

Classes teòriques

80 hores

Seminaris / Tallers

45 hores

Estudi i treball en grup

30 hores

Estudi i treball autònom, individual

95 hores

Total

 250 hores

Continguts


1. L'ACTITUD EMPRENEDORA. 

L'emprenedoria no és una actitud exclusiva de l'entorn empresarial. Tampoc és una habilitat màgica amb la que neixen uns quants escollits. L'emprenedoria és una manera de fer que totes i tots desenvolupem, moltes vegades sense adonar-nos, al llarg de la nostra vida i en diferents contexts. . 

2. LA CREATIVITAT COM A MANERA DE SER/FER.

Constantment en el nostre dia a dia prenem decisions que, de manera més o menys conscient i més o menys elaborada, ens obliguen a reafirmar, qüestionar, replantejar, elaborar...idees, funcionaments, creences... La creativitat és una habilitat pròpia de la cognició humana i, com a tal, es pot desenvolupar.

3. LA IDEA I LA NECESSITAT. EL PUNT DE PARTIDA.

En una societat tant complexa com la nostra, els projecte d'èxit són aquells que parteixen d'una necessitat detectada en l'entorn. Detectar aquestes necessitats serà, doncs, fonamental.

4. DESENVOLUPAMENT D'UN PROJECTE.

En essència, desenvolupar un projecte té una mateixa pauta, ja sigui aquest empresarial, educatiu, esportiu, personal... Conèixer les diferents fases en les que el projecte es desenvolupa serà important per a concloure'l amb èxit. 

5. CONEIXEMENTS BÀSICS PEL DESENVOLUPAMENT D'UN PROJECTE EN EL CONTEXT EMPRESARIAL.

Les empreses són contexts molt concrets, que tenen un idioma propi, unes necessitats determinades, unes eines específiques i uns reptes molt importants. Familiaritzar-se de manera bàsica amb aquests elements és útil, no només per a desenvolupar un projecte empresarial, sinó també per a generar noves iniciatives dintre d'un projecte ja consolidat.

6. LA INNOVACIÓ EN L'ÀMBIT DE LA SALUT.

En l'actualitat, pràcticament no hi ha cap àmbit professional qualificat que no estigui obligat a una actualització constant. L'àmbit de la Salut no és una excepció, i els professionals que hi treballen han d'escollir entre l'esforç d'innovar i conèixer les últimes tendències o deixar-se endur per la comoditat de quedar-se enrere (amb el que comporta pel seus pacients).

 

Activitats d'aprenentatge


  • MD1. Mètode expositiu o lliçó magistral: transmetre coneixements i activar els processos cognitius de l'estudiant mitjançant un aprenentatge unidireccional
  • MD2. Estudi de casos: adquirir aprenentatge mitjançant l'anàlisi de casos reals o simulats
  • MD3. Resolució d'exercicis i problemes: exercitar, assajar i posar en pràctica els coneixements previs
  • MD4. Aprenentatge basat en problemes (ABP): desenvolupar coneixements actius a través de la resolució de problemes
  • MD5. Aprenentatge orientat a projectes: realització d'un projecte per a la resolució d'un problema, aplicant habilitats i coneixements adquirits
  • MD6. Aprenentatge cooperatiu: fomentar coneixements actius i significatius de manera cooperativa

 

Sistema d'avaluació


Sistemes d'avaluació

Sistema d'avaluació

Ponderació 

Portafoli

40%

Presentació oral

20%

Auto avaluació

20%

Examen

20%

Cal aprovar les activitats portafoli, exposició oral i examen amb un 5.

La nota final serà la mitjana ponderada de les qualificacions.

S'avaluaran les diferents activitats sempre i quan l'assistència a classe sigui com a mínim del 80%. Si no s'assoleix aquest mínim, la qualificació de l'assignatura serà "No presentat/da" i no es tindrà dret a recuperació.

Si es suspèn el total de l'assignatura, existeix la possibilitat de recuperar durant el període de recuperació, realitzant un examen de recuperació.

La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.

Bibliografia


Bàsic

Ostelwalder A. & Peigner, Y. (2010) Business Model Generation: a handbook for visionaries, game changers and challengers. Wiley published.

Miller, P., Brankovic, A. (2011) “Building a creative culture for Innovation.” IESE Insight, No 11, Fourth Quarter 2011, pages 51-58.

 

Varios autores (2010) Manual de la Creatividad Empresarial, Crea Business Idea.

Leydesdorff, L. (2012). The Triple Helix, Quadruple Helix,…, and an N-tuple of helices: Explanatory models for analyzing the knowledge-based economy?. Journal of the Knowledge Economy. vol. 3, no 1, p. 25-35.

Liñán, F.; Fayolle, A. (2015). A systematic literature review on entrepreneurial intentions: citation, thematic analyses, and research agenda. International Entrepreneurship and Management Journal. vol. 11, no 4, p. 907-933.

Tang,J. Kacmar,M. Busenitz,L. (2012) Entrepreneurial alertness in the pursuit of new opportunities. Journal of Business Venturing 27: 77-94

Upward, A., & Jones, P. (2016). An ontology for strongly sustainable business models: Defining an enterprise framework compatible with natural and social science. Organization & Environment, 29(1), 97-123.

Van Der Pijl, P., Lokitz, J., & Solomon, L. K. (2016). Design a better business: New tools, skills, and mindset for strategy and innovation. John Wiley & Sons.

https://www.un.org/sustainabledevelopment/

 

Amabile, T. M. (1988). A model of creativity and innovation in organizations. Research in organizational behavior, 10(1), 123-167.

 

Amabile, T.M. (1998). How to Kill Creativity Harvard Business Review 76(5): 76-87.

de Bono, Edward. (1994) El pensamiento creativo: el poder del pensamiento lateral para la creación de nuevas ideas. Paidós Ibérica (12ª ed). Barcelona.

Complementary

 

Amabile, T. M. (1996). The Motivation for Creativity in Organizations. Harvard Business School. Background Note, 396-240.

Christensen, Clayton (1997) The Innovator’s Dilemma: When New Technologies Cause Great Firms to Fail. Harvard Business Press. Boston.

Csikszentmihaly, M. (1996) Creativity: Flow and the Psychology of Discovery and

Invention, Harper Perennial.

 

Csikszentmihalyi, Mihaly (1998) Creatividad. El fluir y la psicología del descubrimiento y la invención. Paidós. Barcelona.

Johnson, Steven (2010) Where Good Ideas Come From. The Natural history of Innovation. Riverhead Books. Nueva York.

Abrams and E. Kleiner (2010). The Successful Business Plan: Secrets and Strategies 

Nueno, P. (2009). Emprendiendo hacia el 2020. Una renovada perspectiva global del arte de crear empresas y sus artistas. Barcelona: Deusto SA Ediciones.

Amabile, T. (2013). Componential theory of creativity. In E. Kessler (Ed.), Encyclopedia of management theory. (pp. 135-140). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, Inc. doi: http://dx.doi.org/10.4135/9781452276090.n42

Brown, Tim (2008) Design Thinking: Thinking like a designer can transform the way you develop your products, services, processes- and even strategy. Harvard Business Review.

 

Fernández Romero, A. (2005) Creatividad e Innovación en empresas y organizaciones. Técnicas para la resolución de problemas. Díaz de Santos. Madrid.

Trías de Bes, F. (2007). El libro negro del emprendedor: No digas que nunca te lo advirtieron. Empresa activa.

Miziolek, John. Design Thinking Starts At The Top. Fast Company, 2 de noviembre de 2012. http://www.fastcompany.com/3002635/design-thinking-starts-top

Osborn, A.F. (1957) Applied Imagination: Principles and procedures of creative problem-solving, (Revised Ed.). New York: Charles Scribner's Sons.