Que estàs buscant?
B1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i es trobi en un nivell que, si es recolza amb llibres de text avançats, inclou també algun aspecte que impliqui coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi
B4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especilitzat
E14_Incorporar els principis ètics i legals de la professió a la pràctica professional, així com integrar els aspectes socials i comunitaris en la presa de decisions
E17_Comprendre la importància d'actualitzar els coneixements, habilitats i destreses i actituds que integren les competències professionals del fisioterapeuta
E19_Saber comunicar-se de manera efectiva i clara, tant de forma oral com escrita, amb els usuaris del sistema sanitari, així com amb altres professionals
T3_L'estudiant ha de ser capaç de desenvolupar habilitats en les relacions interpersonals i siguin capaços de treballar dins d'un equip intra i interdisciplinar
BIOÈTICA I LEGISLACIÓ
L’escenari de l’exercici de les professions assistencials ha sofert en els últims anys ràpids i profunds canvis que han vingut a canviar la naturalesa i els objectius de les activitats assistencials, una de les causes ha estat l’actual proliferació de normatives reguladores dels drets de l’usuari/pacient del sistema sanitari, de les diverses activitats assistencials, així com dels requisits i disponibilitat de mitjans entre d’altres, fet que implica un exercici professional cada vegada més complex i exigent el qual comporta un increment en l’àmbit competencial i en la responsabilitat professional del fisioterapeuta.
Aquesta responsabilitat professional no implica tan sols el seguiment i compliment de la legislació vigent, sinó que genera tanmateix responsabilitat ètica i moral, donades les diverses situacions i/o conflictes ètico-legals que es produeixen en la pràctica assistencial; són aquests motius els que exigeixen una reflexió profunda i interdisciplinària de les professions sanitàries per tal de donar respostes en la cerca de l’excel·lència professional. La Bioètica i Legislació professional com a disciplines ofereixen eines i recursos per facilitar la reflexió i gestió de possibles respostes als dilemes ètico-legals que se’n deriven de l’exercici professional.
Respecte als resultats d’aprenentatge esperats, l’estudiant al final de la matèria haurà de:
- RA37. Compren els problemes substancials de la salut i la sanitat. Interpreta els conceptes de salut pública i els incorpora a la pràctica assistencial.
- RA38. Aplica polítiques sanitàries de prevenció de malalties i/o complicacions de salut en poblacions de risc.
- RA39. Realitza l’anàlisi de les conductes específiques en els diversos contextos d’intervenció professional que puguin ser de risc per a la salut de les persones.
- RA40. Coneix les lleis que regulen les intervencions de fisioteràpia sota les quals van a treballar. Detecta infraccions i punts crítics d’intervenció que puguin ser susceptibles de ser penalitzats.
- RA41. Adquireix criteris bioètics per al tractament de les persones amb problemes de salut.
- RA43. Adquireix capacitat de raonmainet crític,interacció amb professionals i comunicació.
Bioètica i Legislació - METODOLOGIES |
Bioètica i Legislació |
TIPOLOGIA ACTIVITAT |
HORES |
AF1 Classes teòriques |
27h |
AF6 Estudi i treball en grup |
16h |
AF7 Estudi i treball autònom, individual |
32h |
Hores totals |
75h |
Els continguts de l’assignatura de Bioètica i Legislació són:
BIOÈTICA I LEGISLACIÓ
Professor: Marlen Moreno Martínez
Part I. Legislació:
Tema 1. Introducció a la Bioètica i legislació Sanitària-Responsabilitat professional
Presentació de l'assignatura. Introducció a la Ètica professional i Bioètica. Introducció a la Legislació.
Tema 2. Legislació i Exercici professional de la Fisioteràpia. Drets i Deures de l'usuari/a del Sistema Sanitari
Tema 3. Normopraxis assistencial - Responsabilitat civil i penal-imprudència professional.
Part II. Bioètica:
Tema 4. Ètica i Bioètica assistencial:
Tema 5. Conflictes bioètics en l’assistència i la recerca clínica.
Tema 6. Deontologia professional:
Tema 7. La Ètica assistencial amb perspècitva de gènere.
"La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu
La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu."
L’avaluació de l’assignatura es basarà en una avaluació continuada que consistirà en un examen tipus test de múltiple opció del bloc de continguts teòrics, amb un valor del 40% de la nota final. L’altre 60% de la nota final de l’ assignatura correspondrà a la part de coneixements pràctics desenvolupats en les sessions de seminaris i tutories grupals amb el lliurament final del portafoli electrònic i exposició treballades al llarg de les mateixes.
Serà requisit fonamental superar cadascuna de les parts -teòrica i pràctica- descrites anteriorment amb una qualificació quantitativa igual o superior a 5 punts per aprovar l’assignatura de Bioètica i Legislació professional.
Específicament l’obtenció de la nota final de l’assignatura es resumeix en la següent taula:
Sistema d’avaluació |
Ponderació |
SE1. Portafoli electrònic (treball escrit grupal) |
30% |
SE2.Exposició oral |
20% |
SE3.Avaluació entre iguals o Coevaluació |
10% |
SE4. Examen Escrit. | 40% |
Allué, M. (2013) El paciente inquieto. Barcelona: Edicions Bellaterra.
Masiá, J. (2012) Cuidar la vida. Barcelona: Herder.
Beauchamp TL, Childress JF. (2005) Principios de Ética Biomédica. Barcelona: Masson.
Schockenhoff, E. (2012) Ética de la vida. Barcelona: Herder.
Pons, Marcial (2011) Derecho para el personal sanitario. Madrid: Mediuris.
Torralba, F. (2002) Ética del cuidar. Madrid: MAPFRE.
Col·legi Oficial de Fisioterapeutes de Catalunya: http://www.fisioterapeutes.com
Instituto Borja de Bioética: http://www.ibb.bsjdbcn.org
Alvarez-Cienfuegos Suárez, J.M., Aulló Chaves, M.(2000) Responsabilidad legal del profesional sanitario. Madrid: Edicomplet: asoc. española derecho sanitario.
Instituto de Bioética de la Fundación Ciencias de la Salud:
Fair Play. Revista de Filosofía, Ética y Derecho del Deporte. UPF BCN. http://www.upf.edu/revistafairplay
(2012) Derecho sanitario y medicina legal del trabajo. Barcelona: Bosch.
Feyto L, Gracia D, Sánchez M. (2011) Bioética: el estado de la cuestión. Madrid: Triacastela.
Observatorio de Bioética y Derecho. Universidad de Barcelona: http://www.bioeticayderecho.ub.es
Cortina, A. (2013) ¿Para qué sirve realmente la ética? Barcelona: Paidós.
Soliniís, G. (2015). ¿POR QUE? UNA BIOE?TICA GLOBAL? UNESCO: Ed. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000231540
Simón, P. (2005) Ética de las organizaciones sanitarias. Madrid: Triacastela.
Borrell, F. (2010) Práctica clínica centrada en el paciente. Madrid. Triacastela.
Gracia, D. (2007) Procedimientos de decisión en ética Clínica. Madrid: Triacastela.
Martínez Montauti J. (2018). LA RELACION MEDICO-PACIENTE. Barcelona: Ediciones Observatorio de Bioetica y Derecho de la UB