Que estàs buscant?
B1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i es trobi en un nivell que, si es recolza amb llibres de text avançats, inclou també algun aspecte que impliqui coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi
E1_Conèixer i comprendre la morfologia, la fisiologia, la patologia i la conducta de les persones, tant sanes com malaltes, en el medi natural i social
E20_Identificar els factors estructurals, fisiològics i biomecànics que condicionen la pràctica de l'activitat física i de l'esport
E21_Identificar els efectes de la pràctica de l'exercici físic sobre l'estructura i funció del cos humà
T2_Demostrar capacitat d'organització i planificació
L'assignatura de Fisiologia Humana pretén aportar les bases de coneixement del funcionament dels diferents òrgans i sistemes del cos humà, i la relació d’aquests sistemes entre ells i les seves respostes i adaptacions en determinades condicions com poden ser l'embaràs, el creixement i l'ancianitat. Com a futur professional de la fisioteràpia, l'alumnat del grau en Fisioteràpia ha de comprendre el funcionament de tots els sistemes funcionals que conformen el cos humà.
La Fisiologia és la ciència que estudia l’esser humà en estat de salut i d’aquesta manera permetrà, també, la comprensió de les situacions fisiopatològiques que porten a la malaltia.
D’altra banda, l’assignatura de Fisiologia Humana pretén estimular una actitud crítica envers la ciència i els seus paradigmes.
La perspectiva de gènere serà un aspecte que el professorat tindrà en compte fent un ús inclusiu i no sexista del llenguatge i afavorint la participació equitativa de tothom en un entorn inclusiu a les classes magistrals. Es proporcionaran referents bibliogràfics femenins dins l’aula en la mesura que la temàtica ho permeti i s’usarà el nom de pila sencer de les autores i autors. Pel que fa a les imatges del contingut en el material docent es fomentarà la no perpetuació d’estereotips. Es faran visibles les diferents respostes en dones i homes pel que fa a l’exposició de factors de risc subjacents a l’aparició de malaltia, les diferències per raó de sexe i gènere en les manifestacions i experiència de la malaltia. Els estudis epidemiològics han identificat diferències en la freqüència de les malalties entre sexes, així com diferències en l’esperança de vida; conceptes claus que s’integraran en el temari docent.
RA1. Identifica els principals fets històrics de l'anatomia, fisiologia, bioquímica i biomecànica, així com reconeix els mètodes d'estudi i tècniques de registre més utilitzades en aquestes disciplines i n'interpreta les dades i les gràfiques.
RA6. Aplica, basant-se en el coneixement, la anatomia i la fisiologia implicada en els sistemes corporals determinants pel moviment humà.
RA7. Explica amb precisió la terminologia de la fisiologia de l'exercici.
RA8. Aplica basant-se en el coneixement, els efectes de l'activitat física i les intervencions físiques, provocats sobre les reaccions bioquímiques dels diferents òrgans i sistemes humans.
RA9. Interpreta, basant-se en el coneixement, els efectes aguts i crònics provocats per l'exercici físic, així com la seva avaluació a través de proves de camp i de laboratori bàsiques: variables metabòliques i cardiorespiratòries considerant les diferències biològiques per edat i sexe.
RA10. Aplica, basant-se en el coneixement, els canvis i adaptacions que es produeixen per la variació d'edat, gènere i estrès ambiental.
La metodologia de l’assignatura es durà a terme combinant temps presencials d’aula, amb temps de treball autònom, amb suport de l’entorn virtual d’aprenentatge. El percentatge de temps que l’estudiant dedica es reparteix de la manera següent:
|
Activitat |
Sessions presencials |
Classes magistrals, classes dirigides al debat i aclariment de continguts, classes de discussió de lectures. |
Treball autònom | Estudi personal, solució de problemes, cerques d’informació (bibliografia, webgrafia), treballs guiats. |
Tema 1. Introducció a la Fisiologia
Definició de fisiologia.
Nivells d'organització del cos humà.
Processos vitals bàsics.
Homeostasis.
Tema 2. Bioenergètica i Metabolisme
Concepte de bioenergètica.
Metabolisme. Obtenció i transferència d'energia.
Tema 3. Fisiologia del Sistema Muscular
Contracció i relaxament de les fibres musculars.
Metabolisme i control muscular.
Tema 4. Fisiologia del Sistema Nerviós
Fisiologia neuronal: activitat elèctrica neuronal. Transmissió sinàptica.
Generalitats de la fisiologia del sistema nerviós central.
Generalitats de la fisiologia del sistema nerviós perifèric: sistema nerviós somàtic i sistema nerviós autònom (vegetatiu).
Tema 5. Fisiologia del Sistema Endocrí
Comparació del control exercit pels sistemes nerviós i endocrí.
Mecanismes de l'acció hormonal i control de la secreció hormonal.
Glàndules endocrines i cèl.lules (órgans, teixits) endocrines.
Tema 6. Fisiologia de l'Aparell Cardiovascular
Bases fisiològiques de la contracció cardíaca.
Vies circulatòries.
Hemodinàmica: factors que afecten al flux sanguini.
Tema 7. Fisiologia del Sistema Limfàtic i Immunitat
Concepte d'immunitat.
Generalitats del sistema limfàtic.
Immunitat innata.
Immunitat adquirida.
Tema 8. Fisiologia de l'Aparell Respiratori
Generalitats de la fisiologia de l'aparell respiratori.
Mecànica de la ventilació.
Intercanvi i transport de gasos.
Tema 9. Fisiologia de l'Aparell Digestiu
Generalitats de la fisiologia de l'aparell digestiu.
Digestió, absorció i defecació.
Tema 10. Fisiologia de l'Aparell Urinari
Generalitats de la fisiologia renal.
Transport, magatzem i eliminació de l'orina.
Composició de l'orina.
Tema 11. Fisiologia en determinades condicions i les seves adaptacions: Embaràs, Creixement i Ancianitat
Bases fisiològiques de l'embaraç, del creixement i de l'ancianitat.
Tipologia Activitat |
Hores |
AF1. Classes teòriques |
32,42 |
AF2. Seminaris / tallers |
17,5 |
AF5. Tutories |
2,5 |
AF6. Estudi i treball en grup |
23,33 |
AF7. Estudi i treball autònom, individual |
74,25 |
Total |
150 |
Sistema de qualificació: (Real decreto 1125/2003, de 5 de septiembre, por el que se establece el sistema europeo de créditos y el sistema de calificaciones en las titulaciones universitarias de carácter oficial y validez en todo el territorio estatal):
0 - 4,9: Suspens (SS)
5,0 - 6,9: Aprovat (AP)
7,0 - 8,9: Notable (NT)
9,0 - 10: Excel.lent (SB)
La qualificació final de l'alumne és el resultat d'una avaluació continua a través de diferents activitats avaluatives. Per a poder superar l'assignatura s'ha d'aprovar amb una qualificació mínima de 5 punts sobre 10, d'acord amb la següent taula.
Sistema d'avaluació |
Ponderació |
SE1. Portafoli electrònic |
15 |
SE2. Exposició oral |
20 |
SE3. Examen |
45 |
SE4. Autoavaluació |
10 |
SE5. Avaluació entre iguals (2P2) o coavaluació |
10 |
Total |
100 |
Activitat avaluadora en període de recuperació |
Ponderació |
SE3. Examen |
45% |
Important, per poder superar l'assignatura, cal haver superat l’Examen (SE3) amb una ponderació mínima de 5/10. En periode de recuperació es podrà realitzar un examen equivalent a l'examen final de l'assignatura i que estarà ponderat amb el mateix percentatge sobre la nota final.
La resta de qualificacions es mantindran amb la nota obtinguda durant el transcurs de l'assignatura.
D'acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació, si s'ha suspès l'assignatura. Si la qualificació és de No presentat/da, no s'hi podrà optar a la recuperació.
La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.
Tortora Gerard J, Derrickson Bryan H. Principios de Anatomía y Fisiología. 15ªed. Madrid: Editorial Médica Panamericana; 2018.
Patton Kevin T, Thibodeau Gary A. Anatomía y Fisiología. 8ªed. Barcelona: Elsevier España; 2013.
Hall John E, Hall Michael E. Guyton & Hall: Compendio de Fisiología Médica. 14ªed. Barcelona: Elsevier España; 2021.
Silverthorn Dee Unglaud. Fisiología humana: un enfoque integrado. 8ªed. Madrid: Editorial Médica Panamericana; 2019.
López Chicharro José, Fernandez Vaquero Almudena. Fisiología del ejercicio. 3ªed. Madrid: Editorial Médica panamericana; 2006.
Hall John E. Guyton & Hall: Tratado de Fisiología Médica. 13ªed. Barcelona: Elsevier España; 2016.
Tresguerres Jesús A. Fernández. Fisiología Humana. 5ªed. México: McGraw-Hill; 2020.
https://guiesbibtic.upf.edu/dretsautor/bibliografia
https://www.visiblebody.com/es
Mezquita Pla Cristóbal. Fisiología Humana. Del razonamiento fisiológico al razonamiento clínico. 2ªed. Madrid: Editorial Médica Panamericana; 2018.