Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Esther Mur Gimeno

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Ishar Dalmau Santamaria

Competències


Competències bàsiques
  • B1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i es trobi en un nivell que, si es recolza amb llibres de text avançats, inclou també algun aspecte que impliqui coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi

     

Competències específiques
  • E1_Conèixer i comprendre la morfologia, la fisiologia, la patologia i la conducta de les persones, tant sanes com malaltes, en el medi natural i social

     

  • E20_Identificar els factors estructurals, fisiològics i biomecànics que condicionen la pràctica de l'activitat física i de l'esport

  • E21_Identificar els efectes de la pràctica de l'exercici físic sobre l'estructura i funció del cos humà

     

Competències transversals
  • T2_Demostrar capacitat d'organització i planificació

     

Descripció


L'assignatura de Fisiologia Humana pretén aportar les bases de coneixement del funcionament dels diferents òrgans i sistemes del cos humà, i la relació d’aquests sistemes entre ells i les seves respostes i adaptacions en determinades condicions com poden ser l'embaràs, el creixement i l'ancianitat. Com a futur professional de la fisioteràpia, l'alumnat del grau en Fisioteràpia ha de comprendre el funcionament de tots els sistemes funcionals que conformen el cos humà.

La Fisiologia és la ciència que estudia l’esser humà en estat de salut i d’aquesta manera permetrà, també, la comprensió de les situacions fisiopatològiques que porten a la malaltia.

D’altra banda, l’assignatura de Fisiologia Humana pretén estimular una actitud crítica envers la ciència i els seus paradigmes.

La perspectiva de gènere serà un aspecte que el professorat tindrà en compte fent un ús inclusiu i no sexista del llenguatge i afavorint la participació equitativa de tothom en un entorn inclusiu a les classes magistrals. Es proporcionaran referents bibliogràfics femenins dins l’aula en la mesura que la temàtica ho permeti i s’usarà el nom de pila sencer de les autores i autors. Pel que fa a les imatges del contingut en el material docent es fomentarà la no perpetuació d’estereotips. Es faran visibles les diferents respostes en dones i homes pel que fa a l’exposició de factors de risc subjacents a l’aparició de malaltia, les diferències per raó de sexe i gènere en les manifestacions i experiència de la malaltia. Els estudis epidemiològics han identificat diferències en la freqüència de les malalties entre sexes, així com diferències en l’esperança de vida; conceptes claus que s’integraran en el temari docent.

 

Resultats d'aprenentatge


RA1. Identifica els principals fets històrics de l'anatomia, fisiologia, bioquímica i biomecànica, així com reconeix els mètodes d'estudi i tècniques de registre més utilitzades en aquestes disciplines i n'interpreta les dades i les gràfiques.

RA6. Aplica, basant-se en el coneixement, la anatomia i la fisiologia implicada en els sistemes corporals determinants pel moviment humà.

RA7. Explica amb precisió la terminologia de la fisiologia de l'exercici.

RA8. Aplica basant-se en el coneixement, els efectes de l'activitat física i les intervencions físiques, provocats sobre les reaccions bioquímiques dels diferents òrgans i sistemes humans.

RA9. Interpreta, basant-se en el coneixement, els efectes aguts i crònics provocats per l'exercici físic, així com la seva avaluació a través de proves de camp i de laboratori bàsiques: variables metabòliques i cardiorespiratòries considerant les diferències biològiques per edat i sexe.

RA10. Aplica, basant-se en el coneixement, els canvis i adaptacions que es produeixen per la variació d'edat, gènere i estrès ambiental.

Metodologia de treball


La metodologia de l’assignatura es durà a terme combinant temps presencials d’aula, amb temps de treball autònom, amb suport de l’entorn virtual d’aprenentatge. El percentatge de temps que l’estudiant dedica es reparteix de la manera següent:

 

Activitat

Sessions presencials

Classes magistrals, classes dirigides al debat i aclariment de continguts, classes de discussió de lectures.

Treball autònom Estudi personal, solució de problemes, cerques d’informació (bibliografia, webgrafia), treballs guiats.

 

Continguts


Tema 1. Introducció a la Fisiologia

Definició de fisiologia.

Nivells d'organització del cos humà.

Processos vitals bàsics.

Homeostasis.

Tema 2. Bioenergètica i Metabolisme

Concepte de bioenergètica.

Metabolisme. Obtenció i transferència d'energia.

Tema 3. Fisiologia del Sistema Muscular

Contracció i relaxament de les fibres musculars.

Metabolisme i control muscular.

Tema 4. Fisiologia del Sistema Nerviós

Fisiologia neuronal: activitat elèctrica neuronal. Transmissió sinàptica.

Generalitats de la fisiologia del sistema nerviós central.

Generalitats de la fisiologia del sistema nerviós perifèric: sistema nerviós somàtic i sistema nerviós autònom (vegetatiu).

Tema 5. Fisiologia del Sistema Endocrí

Comparació del control exercit pels sistemes nerviós i endocrí.

Mecanismes de l'acció hormonal i control de la secreció hormonal.

Glàndules endocrines i cèl.lules (órgans, teixits) endocrines.

Tema 6. Fisiologia de l'Aparell Cardiovascular

Bases fisiològiques de la contracció cardíaca.

Vies circulatòries.

Hemodinàmica: factors que afecten al flux sanguini.

Tema 7. Fisiologia del Sistema Limfàtic i Immunitat

Concepte d'immunitat.

Generalitats del sistema limfàtic.

Immunitat innata.

Immunitat adquirida.

Tema 8. Fisiologia de l'Aparell Respiratori

Generalitats de la fisiologia de l'aparell respiratori.

Mecànica de la ventilació.

Intercanvi i transport de gasos.

Tema 9. Fisiologia de l'Aparell Digestiu

Generalitats de la fisiologia de l'aparell digestiu.

Digestió, absorció i defecació.

Tema 10. Fisiologia de l'Aparell Urinari

Generalitats de la fisiologia renal.

Transport, magatzem i eliminació de l'orina.

Composició de l'orina.

Tema 11. Fisiologia en determinades condicions i les seves adaptacions: Embaràs, Creixement i Ancianitat

Bases fisiològiques de l'embaraç, del creixement i de l'ancianitat.

Activitats d'aprenentatge


Tipologia Activitat

Hores

AF1. Classes teòriques

32,42

AF2. Seminaris / tallers

17,5

AF5. Tutories

2,5

AF6. Estudi i treball en grup

23,33

AF7. Estudi i treball autònom, individual

74,25

Total

150

Sistema d'avaluació


Sistema de qualificació: (Real decreto 1125/2003, de 5 de septiembre, por el que se establece el sistema europeo de créditos y el sistema de calificaciones en las titulaciones universitarias de carácter oficial y validez en todo el territorio estatal):

0 - 4,9: Suspens (SS)

5,0 - 6,9: Aprovat (AP)

7,0 - 8,9: Notable (NT)

9,0 - 10: Excel.lent (SB)

La qualificació final de l'alumne és el resultat d'una avaluació continua a través de diferents activitats avaluatives. Per a poder superar l'assignatura s'ha d'aprovar amb una qualificació mínima de 5 punts sobre 10, d'acord amb la següent taula.

Sistema d'avaluació

Ponderació

SE1. Portafoli electrònic

15

SE2. Exposició oral

20

SE3. Examen

45

SE4. Autoavaluació

10

SE5. Avaluació entre iguals (2P2) o coavaluació

10

Total

100

 

Activitat avaluadora en període de recuperació 

Ponderació

 SE3. Examen

45%

Important, per poder superar l'assignatura, cal haver superat l’Examen (SE3) amb una ponderació mínima de 5/10. En periode de recuperació es podrà realitzar un examen equivalent a l'examen final de l'assignatura i que estarà ponderat amb el mateix percentatge sobre la nota final.

La resta de qualificacions es mantindran amb la nota obtinguda durant el transcurs de l'assignatura.

D'acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació, si s'ha suspès l'assignatura. Si la qualificació és de No presentat/da, no s'hi podrà optar a la recuperació. 

La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.

Bibliografia


Bàsic

Tortora Gerard J, Derrickson Bryan H. Principios de Anatomía y Fisiología. 15ªed. Madrid: Editorial Médica Panamericana; 2018.

Patton Kevin T, Thibodeau Gary A. Anatomía y Fisiología. 8ªed. Barcelona: Elsevier España; 2013.

Hall John E, Hall Michael E. Guyton & Hall: Compendio de Fisiología Médica. 14ªed. Barcelona: Elsevier España; 2021.

Complementary

Silverthorn Dee Unglaud. Fisiología humana: un enfoque integrado. 8ªed. Madrid: Editorial Médica Panamericana; 2019.

López Chicharro José, Fernandez Vaquero Almudena. Fisiología del ejercicio. 3ªed. Madrid: Editorial Médica panamericana; 2006.

Hall John E. Guyton & Hall: Tratado de Fisiología Médica. 13ªed. Barcelona: Elsevier España; 2016.

Tresguerres Jesús A. Fernández. Fisiología Humana. 5ªed. México: McGraw-Hill; 2020.

https://guiesbibtic.upf.edu/dretsautor/bibliografia

https://www.visiblebody.com/es

Mezquita Pla Cristóbal. Fisiología Humana. Del razonamiento fisiológico al razonamiento clínico. 2ªed. Madrid: Editorial Médica Panamericana; 2018.