Que estàs buscant?
B3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incorporin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic i ètic
B4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especilitzat
B5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
E1_Conèixer i comprendre la morfologia, la fisiologia, la patologia i la conducta de les persones, tant sanes com malaltes, en el medi natural i social
E20_Identificar els factors estructurals, fisiològics i biomecànics que condicionen la pràctica de l'activitat física i de l'esport
E21_Identificar els efectes de la pràctica de l'exercici físic sobre l'estructura i funció del cos humà
Com a professional de la fisioteràpia, l’alumne del grau ha de comprendre en profunditat el funcionament del organisme durant l’exercici físic, així com conèixer la forma en la qual els diferents sistemes responen d’avant de l’entrenament físic.
L’objectiu principal d’aquesta assignatura és que l’alumne adquireixi les competències necessàries per identificar les adaptacions que es produeixen en l’organisme a conseqüència de l’exercici físic per tal de millorar el rendiment i/o millorar la funcionalitat dels diferents òrgans i sistemes, augmentat així la capacitat funcional de l’individu.
En l’assignatura de Fisiologia de l’Exercici, l’alumne del grau ha d'adquirir els coneixements específics sobre la valoració del metabolisme anaeròbic i aeròbic així com conèixer els efectes que l’exercici físic exerceix sobre el cos humà en condicions especials d’estrès i en altres contexts diferents.
Per cursar aquesta assignatura es recomana que l’alumne hagi superat amb èxit les competències a avaluar en l’assignatura de Fisiologia Humana, així com també tenir clar els conceptes anatòmics estudiats en l’assignatura d'Anatomia Humana I.
Aquesta assignatura considera la perspectiva de gènere.
La metodologia de l’assignatura es durà a terme combinant temps presencials d’aula, amb temps de treball autònom, amb el suport de l’entorn virtual d’aprenentatge. El percentatge de temps que l’estudiant dedica es reparteix de la manera següent:
Codi |
Metodologia docent |
MD1 |
Mètode expositiu o lliçó magistral: transmetre coneixements i activar els processos cognitius de l'estudiant mitjançant un aprenentatge unidireccional |
MD2 |
Estudi de casos: adquirir aprenentatge mitjançant l'anàlisi de casos reals o simulats |
MD3 |
Resolució d'exercicis i problemes: exercitar, assajar i posar en pràctica els coneixements previs |
MD4 |
Aprenentatge basat en problemes (ABP): desenvolupar coneixements actius a través de la resolució de problemes |
Tant en les sessions presencials, com en el treball autònom, l’estudiant treballarà de forma individual i en grups de treball.
Cada ECTS equival a 25 hores de dedicació de l’estudiant, considerant el temps invertit al total de les activitats relacionades amb el temps presencial i el temps de treball autònom, que el professor de l’assignatura guia, així com els temps de lectura, cerca d’informació, connexió a l’Aula Virtual, o elaboració de treballs.
1. Respostes i adaptacions en l'exercici físic.
2. Influència del medi ambient en les respostes i adaptacions a l'exercici físic.
3. Influència del gènere i l'edat en les respostes i adaptacions a l'exercici físic.
Les activitats de l’assignatura segueixen el sistema d’avaluació contínua, és a dir, que al llarg del trimestre els professors plantegen diverses activitats, que els estudiants han de resoldre i entregar. El treball de cadascuna de les activitats permet valorar a l’estudiant, el seguiment que fa a l’assignatura i els elements de millora, a partir dels comentaris i notes que els professors faran de les activitats.
Les activitats que es plantegen poden ser individuals o en grups de treball. Els professors donen les indicacions per tal que els estudiants les puguin elaborar i entregar. Totes les activitats que es plantegen estan pensades perquè els estudiant tinguin una perspectiva pràctica dels temes que es desenvolupen a llarg de les deu setmanes del trimestre.
Tipologia Activitat | Hores | Presencialitat |
AF1. Classes teòriques | 32,42 | 100% |
AF2. Seminaris / tallers | 17,5 | 100% |
AF5. Tutories | 2,5 | 0-10% |
AF6. Estudi i treball en grup | 23,33 | 0-10% |
AF7. Estudi i treball autònom, individual | 74,25 | 0% |
Total | 150 | - |
Sistema de qualificació (Reial decret 1125/2003, de 5 de setembre, pel qual s'estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions en les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa en tot el territori estatal):
0 - 4,9: Suspens (SS)
5,0 - 6,9: Aprovat (AP)
7,0 - 8,9: Notable (NT)
9,0 - 10: Excel·lent (SB)
La qualificació final de l'alumne és el resultat d'una avaluació continua a través de diferents activitats avaluatives. Per a poder superar l'assignatura s'ha d'aprovar amb una qualificació mínima de 5 punts sobre 10, d'acord amb la següent taula.
Sistema d'avaluació | Ponderació |
SE1. Portafoli electrònic | 15 |
SE2. Exposició oral | 20 |
SE3. Exàmen | 45 |
SE4. Autoavaluació | 10 |
SE5. Avaluació entre iguals (2P2) o coavaluació | 10 |
Total | 100 |
Activitat avaluadora en període de recuperació | Ponderació |
SE3. Exàmen | 45% |
Important, per poder superar l'assignatura, cal haver superat l’Examen (ES3) amb una ponderació mínima de 5/10.
Únicament en el cas d'haver realitzat les activitats individuals i grupals però no haver obtingut la qualificació mínima de 5 punts (sobre 10) existeix la possibilitat de fer un treball individual per a poder recuperar aquests apartat. En el cas d'haver aprovat, aquestes parts, es mantindrà la nota obtinguda durant l'assignatura per al càlcul de la nota final.
D'acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació, si s'ha suspès l'assignatura. Si la qualificació és de No presentat/da, no s'hi podrà optar a la recuperació.
La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.
McArdle W, Katch F & Katch V. (2015). Exercise Physiology: Nutrition, Energy and Human Perfomance (8th ed). Baltimore: Lippincot Williams and Wilkins
López Chicharro J & Fernández Vaquero A. (2006). Fisiología del ejercicio (3ªed). Madrid: Médica Panamericana
Wilmore JH & Costill DL. (2007). Fisiología del esfuerzo y del deporte (6ªed). Barcelona: Paidotribo
Silverthorn U. (2008). Fisiología humana; un enfoque integrado (4ª ed). Madrid: Panamericana
Tortora G & Derrickson B. (2013). Principios de Anatomía y Fisiología (13th ed). Panamericana
Barbany JR. (2002). Fisiología del ejercicio físico y del entrenamiento (1ªed). Barcelona: Paidotribo
Guyton A. (2006). Fisiología Médica. Buenos Aires: Panamericana
Mora Rodríguez R. (2009). Fisiología del deporte y del ejercicio. Pruebas de campo y laboratorio (1ªed). Madrid: Panamericana