Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Esther Mur Gimeno

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Maria Josep Rico Hernández
Jordi Ventura Medina 
Mireia Pardas Peraferrer 
Susana Trallero Rodríguez 

Idiomes d'impartició


L’assignatura serà impartida en català i castellà indistintament. Alguns continguts de l’assignatura seran en anglès com: contingut audiovisual, material de suport i articles científics.

L’alumne ha de ser capaç d’utilitzar aquest material per assolir els objectius de l’assignatura.

 

Competències


Competències bàsiques
  • B2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les comptències que es solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi

     

  • B3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incorporin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic i ètic

     

Competències específiques
  • E5_Valorar l'estat funcional del pacient, considerant els aspectes físics, psicològics i socials

     

  • E6_Valorar el diagnòstic de cures de fisioteràpia segons les normes i amb els instruments de validació reconeguts internacionalment

     

  • E7_Dissenyar el pla d'intervenció de fisioteràpia atenent a criteris d'adequació, validesa i eficiència

     

  • E8_Executar, dirigir i coordinar el pla d'intervenció de fisioteràpia, utilitzant les eines terapèutiques propies i atenent a la individualitat de l'usuari

     

  • E9_Avaluar l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament en relació amb els objectius marcats

     

  • E10_Elaborar l'informe d'alta de les cures de fisioteràpia una vegada coberts els objectius proposats

     

  • E13_Capacitat per treballar en equips professionals com a unitat bàsica en la que s'estructuren de forma uni o multidisciplinar i interdisciplinar els professionals i altra personal de les organitzacions assistencials

     

  • E15_Participar en l'elaboració de protocols assistencials de fisioteràpia basada en l'evidència científica, fomentant activitats professionals que dinamitzin la investigació en fisioteràpia

     

  • E16_Capacitat per portar a terme intervencions fisioterapèutiques basant-se en l'atenció integral de la salut que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuitat assistencial

     

Competències transversals
  • T1_Adquirir la capacitat per comunicar-se en una llengua estrangera i treballar en un context internacional

     

  • T2_Demostrar capacitat d'organització i planificació

     

  • T3_L'estudiant ha de ser capaç de desenvolupar habilitats en les relacions interpersonals i siguin capaços de treballar dins d'un equip intra i interdisciplinar

     

Descripció


En aquesta assignatura s’ofereix la possibilitat que l’estudiant obtingui uns coneixements bàsics sobre el desenvolupament del infant sa i les diferents afeccions que com a professionals sanitaris podem tractar. El/la futur/a professional de Fisioteràpia, necessita comptar amb aquests coneixements per comprendre millor la complexitat de la relació assistencial i poder utilitzar estratègies i habilitats que li permetin realitzar intervencions efectives i humanes.

L’objectiu fonamental de l’assignatura es ajudar a l’estudiant a adquirir els coneixements bàsics de la infància, de manera que sigui capaç de reconèixer les funcions i estructures, nivell d’activitat i participació. Així com assolir una major comprensió de les variants en els desenvolupament de l’infant en la seva totalitat.

Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament

Requisits previs:

No hi ha cap prerequisit per cursar aquesta assignatura.

Resultats d'aprenentatge


RA28. Identificar els principals tractaments utilitzats en les intervencions de fisioteràpia en pediatria. Classificar-los segons el seu efecte i importància i establir ordre de prioritats en la seva aplicació terapèutica.

RA29. Analitzar els efectes produïts per les intervencions. Avaluar beneficis i riscos i establir un criteri d’intervenció en funció de les prioritats i efectes desitjats.

RA30. Analitzar les expectatives del pacient per a l’especialitat clínica de pediatria pel que fa a la seva evolució, demandes i necessitats. RA22. Establir el protocol d’intervenció en funció de la negociació conjunta entre terapeuta i pacient.

RA31. Avaluar l’estat físic i mental del pacient. Determinar el nivell de gravetat, dèficits, limitacions en l’activitat i restriccions en la participació, tant a nivell individual com social.

RA32. Aplicar tecnologies per l’evolució del pacient. Incorporar nous instruments de mesura que facilitin la objectivació de les intervencions. Participar en la validació d’eines d’avaluació per la seva incorporació en la practica clínica.

RA33. Realitzar el diagnòstic fisioterapèutic específic per a l’especialitat clínica de pediatria amb l’objectiu per determinar les disfuncions, limitacions y restriccions que requeriran d’una intervenció especifica de fisioteràpia.

RA52. Interactuar amb altres professional de la salut i de l’activitat física per a fonamentar un pla d’intervenció basat en els diagnòstics clínics específics de cada de les professions.

RA34. Aprendre els fonaments de la fisioteràpia en a l’especialitat clínica de pediatria. Avaluació especifica de les disfuncions múscul-esquelètiques, neurològiques i respiratòries en la infància. Principals tècniques d’intervenció. Classificació en funció dels seus principis físics i efectes sobre l’organisme.

RA35. Aplicar les tècniques manuals i instrumentals avançades per al tractament de les disfuncions músculo-esquelètiques,neurològiques i respiratòries en la infància. Avaluació dels resultats i dels efectes adversos.

RA36. Identificar les principals patologies respiratòries, cardíaques i neurològiques. Aportació de la fisioteràpia en el tractament i millora de les intervencions mediques i o quirúrgiques.

RA27. Interactuar en els professionals mèdics per al guany d’eficàcia terapèutica. Establir objectius conjunts.

Metodologia de treball


 

AF1. Classes teòriques

 

17,5

 

AF6. Estudi i treball en grup

 

15

 

AF3. Classes pràctiques

 

17,5

 

AF5. Tutories

 

5

 

AF7. Estudi i treball autònom, individual

 

45

 

Total

 

100

Continguts


Bloc teòric

 

  1. Adaptacions al desenvolupament funcional del nen.
  2. Etapes de creixement i desenvolupament funcional.
  3. Elements essencials de la intervenció fisioterapèutica.
  4. Principis físics terapèutics, aplicació, beneficis i efectes adversos.
  5. Duració i freqüència de les intervencions especifiques de fisioteràpia.
  6. Intervencions manuals e instrumentals.
  7. Aplicació en funció del desenvolupament psicomotor i autonomia del infant.

Bloc pràctic

  1. Fonaments de l’exploració específica fisioterapèutica del nen en diferents etapes del desenvolupament.
  2. Avaluació general i especifica de fisioteràpia.
  3. Interpretació de resultats, evolució de la malaltia i control dels efectes adversos.
  4. Diagnòstic fisioterapèutic.
  5. Coneixement de les principals patologies infantils i juvenils.
  6. Interacció entre fisioteràpia, medicina y família.

Activitats d'aprenentatge


MD1 Mètode expositiu o lliçó magistral: transmetre coneixements i activar els processos cognitius de l'estudiant mitjançant un aprenentatge unidireccional

MD2 Estudi de casos: adquirir aprenentatge mitjançant l'anàlisi de casos reals o simulats

MD3 Resolució d'exercicis i problemes: exercitar, assajar i posar en pràctica els coneixements previs

MD5 Aprenentatge orientat a projectes: realització d'un projecte per a la resolució d'un problema, aplicant habilitats i coneixements adquirits

MD6 Aprenentatge cooperatiu: fomentar coneixements actius i significatius de manera cooperativa

Sistema d'avaluació


El sistema d'avaluació d'adquisició de les competències serà el següent:

Activitat avaluadora Ponderació Competèncias avaluades
SE4 Autoavaluació 10% B4
SE2 Exposició oral. 20% E5, T3, E8, E6,E9, E7, T2
SE3 Exàmen 30% B2, E16
SE1 Portafoli 40% B4, T1, T2, E7,E13,E16, E5, T3, E8, E6,E9

L'estudiant ha d'aprovar amb un 5 totes les activitats d'avaluació amb la finalitat de fer mitjana i obtenir la nota final.

Les classes pràctiques son d’assistència obligatòria (almenys el 80%), és requisit per aprovar l'assignatura. En cas de no complir amb aquest 80%, l'assignatura quedarà suspesa pel curs següent.

La no assistència o presentació dels treballs en el termini establert pot ser valorat en 0 i no serà recuperable. Les activitats d’avaluació proposades son obligatòries.

 

Recuperació:

Dins del mateix curs, existeix la possibilitat de recuperar només el portafoli. D’acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació si s’ha suspès l’assignatura.

Si la qualificació es de No presentat/ada, no es podrà optar a la Recuperació.

Si el alumne no acudeix al 80 % de les classes pràctiques no te dret a la recuperació del portafoli.

 

Bibliografia


Bàsic

Gross Motor Function Measure (GMFM-66 & GMFM-88) User’s Manual 3rd Edition Diane J Russell, Marilyn Wright, Peter L Rosenbaum, Lisa M Avery. Subject: Child Neurology, Fetal, Preterm and Neonatal, Neurodevelopmental Disorders and Neurodisability. 1rt Ed. Mac Keith Press Practical Guides, 2022 ISBN: 9781911612612

Guide to Physical Therapist Practice 3.0 American Physical Therapy Association ISBN: 978-1-931369-85-5, DOI: 10.2522/ptguide3.0_978-1-931369- 85-5

J. Palisano, R., Orlin, M., & Schreiber, J. . Campbell's Physical Therapy for Children (5th ed.). Missouri: Elservier. 2017

J. Sarwark, C. LaBella. Pediatric Orthopaedics and Sport Injuries: A Quick Reference Guide 2nd Edition 2014.

M. Hadders-Algra He neurolological examination of th child with minor neurological dysfunction. Mac Keith Press, 2010

Macias L, Fagoaga J.Fisioterapia en pediatria.Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 2018

Shumway-Cook, A., & Woollacott, M. Motor control: Translating Research into Clinical Practice (4th ed.) Baltimore: Ed. LWW. 2010.

Cano de la-Cuerda R, Molero-Sánchez A, Carratalá-Tejada M, Alguacil-Diego IM, Molina-Rueda F, Miangolarra-Page JC, Torricelli D. Theories and control models and motor learning: clinical applications in neuro-rehabilitation. Neurologia. 2015

Complementary

F. J. Fernández Regó, G. Torró Ferrero. Fisioterapia en Neonatologia. La importancia del abordaje temprano en el recién nacido de riesgo. Ed. Panamericana 2021?

M. Yamile Pinzón Bernal, L.M.Salamanca Duque. Evaluación Neuropediatrica Funcional. Fundamentos y métodos de aplicación. Ed. Panamerica 2021

M. Yamile Pinzón Bernal, L.M.Salamanca Duque. Evaluación Neuropediatrica Funcional. Fundamentos y métodos de aplicación. Ed. Panamerica 2021

 

Cano de la Cuerda R., Collado Vázquez S.. Neurorrehabilitación. Métodos específicos de valoración y tratamiento. Ed. Panamericana. 2012

Duncan A; Matthews M (2018). Neurodevelopmental outcomes in early chilhood. Clin. Perinatol 45 (2018) 377-392. Doi.org/10.1016/j.cip.2018.05.001

Espinosa Jorge J., Arroyo Riaño MO., Martín Maroto P., Ruiz Molina D., Moreno Palacios JA. Guía Esencial de Rehabilitación Infantil. Madrid: Panamericana; 2010

Forestier, Michèle. De la naissance aux premier spas. Acompagner l’enfant dans ses découvertes motrices: Toulouse: Ed. Erès. 2éme Edition 2018

Gallego Izquierdo, E. Bueno Gracia. Cuestiones de Fisioterapia: Volumen 45-3. ISSN: 1153-8599 Fisioterapia Actual 2016

M. Hadders-Algra, E. Brogren Carlberg. Postural Control: A key Issue in developmental disorders. Clinics in Developmental Medicine. Paperback 1718. 2008

PICCOLO. Interacciones parentales con los niños/as. Lista de Ítems de observación vinculados al desarrollo. Vilaseca Momplet R., Rivero Garcia M. Ed. Valencia 2021 ISBN : 978-84-9134-809-2

Practicas de atencion temprana centrades en la família y en entornos naturales. Claudia Tatiana, Lídia Rodríguez. UNED 2019

S. Levitt. Tratamiento de la paràlisis cerebral y el retraso motor (5a edición). Panamericana: 2013

Sappok T, Budczies J, Bölte S, Dziobek I, Dosen A, Diefenbacher A. Emotional development in adults with autism and intellectual disabilities: a retrospective, clinical analysis. PLoS One. 2013

Thelen and colleagues. The developmental origins of locomotion. In Woollacoo MH, Shumway-Cook A, editors : Development of posture and gait acroos the life spam, Columbia, SC, 1989, Unversitiy of South Carolina Press, pp 23-47.

Organización Mundial de la Salud. Clasi?cación Internacional del Funcionamiento, de la Discapacidad y de la Salud: versión para la infancia y adolescencia: CIF-IA. Geneve, Switzerland 2011. ISBN 978-84-7670-711-1 (edición española)