Que estàs buscant?
E9_Aplicar els principis mecànics, electrònics i digitals de la captació, amplificació i gravació de so per a la seva aplicació a diferents plataformes: espectacles, ràdio, televisió, audiovisual i multimèdia. Postproduir l'audio i afegir els efectes sonors d'una producció audiovisual
E10_Aplicar processos, mètodes i tècniques per a desenvolupar la creativitat i la innovació en la realització audiovisual, en el desenvolupament multimèdia i en la programació de videojocs
E18_Analitzar les estructures, els continguts i els estils de programació televisiva i radiofònica atenent a les característiques tècniques de la seva realització. Idear, produir i realitzar programes per a la televisió i ràdio en la part tècnica: sala de realització o control de ràdio, respectivament
T2_Que els estudiants tinguin capacitat per treballar com a membres d'un equip interdisciplinar ja sigui com a un membre més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles
L’assignatura Ràdio ens ofereix una introducció pràctica i teòrica dels principis narratius i de funcionament d’aquest mitjà tradicional i altres recursos o canals radiofònics. Al llarg del curs, es treballa la teoria dels diferents formats més habituals del mitjà radiofònic, el seu llenguatge i tècnica, i, alhora, s’experimenten a l'estudi els recursos sonors i tècnics amb els quals es realitza un programa de ràdio. L’assignatura també tracta models de negoci i d’organització, així com l’adaptació del mitjà al nou context digital.
Les pràctiques són obligatòries i es realitzen en grups de 4 o 5 persones, depenent de la tasca a desenvolupar. Les sessions pràctiques consisteixen en la producció, enregistrament i postproducció d’indicatius, falques, enquestes, informes i magazines amb una qualitat professional suficient per a ser emesos per una emissora de ràdio real.
El programa d’aquesta assignatura s’estructura en sis blocs de contingut que fan referència als àmbits generals de coneixement tractats en el curs.
|
Contingut 1: Característiques del mitjà radiofònic |
Activitats 3, 4 i 7 |
||
|
Descripció |
En aquesta unitat analitzem les característiques pròpies de la ràdio com a mitjà de comunicació i quins elements li són inherents i indispensables. |
||
|
Activitats vinculades |
Activitats 3, 4 i 7 |
||
|
Contingut 2: Rols professionals i elements tècnics en l’emissió radiofònica |
Activitats 1, 2, 3, 4, 5, 6, i 7 | ||
|
Descripció |
Aquest bloc presenta els rols professionals que intervenen en el disseny, producció i emissió d’un programa radiofònic. També es fa referència a l’equip tècnic bàsic d’una emissora i a les tècniques més elementals en la realització d’un programa. |
||
|
Activitats vinculades |
Activitats 1, 2, 3, 4, 5, 6, i 7 |
||
|
Contingut 3: Els recursos sonors radiofònics |
Activitats 1, 2, 3, 4, 5, i 7 |
||
|
Descripció |
Es fa referència als elements narratius i als recursos sonors característics de la ràdio. Aquest contingut tracta aspectes com: - La locució - La paraula - La música - Els efectes de so - El silenci Es realitza també una introducció al guió radiofònic. |
||
|
Activitats vinculades |
Activitats 1, 2, 3, 4, 5, i 7 |
||
|
Contingut 4: Formats i programes radiofònics |
Activitats 2, 3, 4, 5, i 7 |
||
|
Descripció |
Aquest bloc explica les tècniques de redacció i producció per a cada gènere periodístic i cada format radiofònic. En concret, es treballen més profundament l’entrevista, el reportatge, la notícia i els indicatius i la falca publicitària. També s’estudia i es practica el format del magazine. |
||
|
Activitats vinculades |
Activitats 2, 3, 4, 5, i 7 |
||
|
Contingut 5: Models de programació i negoci |
Activitats 5, 6 i 7 |
||
|
Descripció |
Aquest contingut estudia quins models de programació existeixen, quines característiques té cadascun, quines formes d’organització poden adoptar les emissores i quins models de negoci existeixen avui en dia en l’àmbit radiofònic. També es comenten els principis legals més importants relacionats amb el periodisme per a ràdio. |
||
|
Activitats vinculades |
Activitats 5, 6 i 7 | ||
|
Contingut 6: L’evolució i adaptació del mitjà radiofònic al context digital |
Activitats 5, 6 i 7 |
||
|
Descripció |
S’estudia quina ha estat l’evolució comunicativa del mitjà radiofònic al llarg de la història, sobretot respecte els seus continguts. S’observen les innovacions de la ràdio digital i els requisits per fer una emissora online. Es valora com afecta l’entorn digital a la producció i redacció de notícies i informació radiofònica en general. |
||
|
Activitats vinculades |
Activitats 5, 6 i 7 |
||
L’avaluació de l’assignatura es divideix en la part teòrica, que compta un 50%, i la part pràctica amb un 50% de la nota final. Per aprovar l’assignatura cal haver aprovat tant la part teòrica com la pràctica, si no, no es farà la mitja global i se n’haurà de recuperar la part corresponent.
Per poder avaluar les pràctiques cal haver realitzat totes les activitats i haver assistit a totes les sessions presencials. L’assistència a les sessions de pràctiques presencials és obligatòria i si es tenen més de dues faltes, no s’avaluarà: la part pràctica s’haurà de recuperar.
L’avaluació de la part teòrica (50%) es realitza mitjançant les següents activitats:
Sobre el 100% de la teoria
PROVA 1 30%
PROVA 2 30%
Presentació anàlisi sobre una emissora 20%
Activitats i participació a classe 20%
L’avaluació de la part pràctica (50%) es realitza comptant els següents elements i treballs:
Sobre el 100% de les pràctiques
Programa 1 15%
Programa 2 25%
Programa 3 40%
Informe de grup 5%
Informe individual 10%
Assistència i participació 5%
El càlcul de la nota final és:
NOTA FINAL = [((PROVA1 0,30)+(PROVA2 0,30)+(Presentació 0,20)+(Activitats 0,20)) 0,50]+[((Programa_1 0,15)+(Programa_2 0,25)+(Programa_3 0,40)+(Inf.Grup 0,05)+(Inf.Ind 0,1)+(Assist 0,05)) 0,50]
El plagi en qualsevol activitat o treball representa un zero immediat en l’avaluació.
RECUPERACIÓ
Segons la normativa vigent tan sols podran acollir-se a la recuperació aquells estudiants que no hagin arribat al 5 en la nota final de l’assignatura o que no hagin aconseguit aprovar una de les dues parts, teoria o pràctica. La recuperació serà únicament d’aquelles parts no aprovades.
Per a recuperar la part de teoria es realitzarà un examen escrit d'acord amb la metodologia i objectius del curs.
Per a recuperar la pràctica es realitzarà també un examen escrit on es plantejaran casos pràctics i es poden sol·licitar exercicis de locució i realització radiofònica.
RODERO, Emma. Producción radiofónica. Madrid: Ediciones Cátedra, 2005 (Signo e imagen, 85)
BALSEBRE, Armand. El lenguaje radiofónico. 4a. Ed. Madrid: Editorial Cátedra, 2004 (Signo e imagen, 35)
TORRAS, Daniel. La ràdio. Mitjà, recursos i gèneres. Barcelona: Editorial UOC, 2018.
RODERO, Emma; SOENGAS, Xosé. Ficción Radiofónica. Madrid: Instituto Radio Televisión Española, 2010.
RODERO, Emma i SOENGAS, Xosé. Ficción radiofónica : cómo contar una historia en la radio. Madrid: Instituto Oficial de Radio Televisión Española, 2010
http://www.webplaces.com/html/sounds.htm
McLEISCH, Robert. Radio Production. Oxford: Focal Press - Routledge, 2005
BALSEBRE, Armand. Historia de la radio en España. Madrid: Cátedra, 2001 (Signo e imagen, 66)
MARTÍN, Isidoro. El guión radiofónico. Barcelona: Pentágono, 1961
http://www.ccma.cat/llibredestil/
CUNÍ, Josep. La ràdio que triomfa. L’abecedari d’això que en diem magazín. Barcelona: Pòrtic, 1999 (Eines de periodista, 4)
MARTÍ, Josep M. De la idea a l’antena. Tècniques de programació radiofònica. Barcelona: Pòrtic, 2000 (Eines de periodista, 5)
LÓPEZ, Nereida i PEÑAFIEL, Carmen. La tecnología en radio. Principios básicos, desarrollo y revolución digital. Bilbao: Universidad del País Vasco, 2000
LARRAÑAGA, José. Redacción y locución de la información audiovisual: escribir noticias para la radio y la televisión. Bilbao: Universidad del País Vasco, 2006
WILLIAM, Christopher. Writing for radio. Londres: Bloomsbury Academic, 2015
BLANCH, Margarida i LÁZARO, Patricia. Aula de locución. Madrid: Cátedra, 2010 (Signo e imagen, 128)
http://recursos.cnice.mec.es/media/radio/bloque1/index.html
http://manualdeestilo.rtve.es/rne/3-1-caracteristicas-del-lenguaje-radiofonico/
CEBRIÁN, Mariano. Modelos de radio, desarrollos e innovaciones: del diálogo y participación a la interactividad. Madrid: Fragua, 2007 (Fragua Comunicación, 46)
FRANQUET, Rosa. Història de la ràdio a Catalunya al segle XX: de la ràdio de galena a la ràdio digital. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament de la Presidència, Direcció General de Radiodifusió i Televisió, 2001 (Textos i documents, 19)
RODERO, Emma. Creación de programas de radio. Madrid: Síntesis, 2011 (Comunicación Audiovisual, 9)
KEITH, Michael C. Técnicas de producción de radio. Madrid: Instituto Oficial de Radio Televisión Española, 1992
ORDUNA, Guillermo. El Periodista de radio: y… ¿quién está al otro lado? Madrid: Instituto Oficial de Radio Televisión Española, 2015
MARTÍNEZ, M. P.; MORENO, E. (Eds.). Programación radiofònica. Arte y técnica del dialogo entre la radio y su audiència. Barcelona: Ariel, 2004.
ORTIZ, M.A.; LÓPEZ, N. (Eds.). Radio 3.0. Una nueva radio para una nueva era. La democratización de los contenidos. Madrid: Editorial Fragua, 2011.