Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Jordi Sarola Gassiot

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Guillem Pera Blanco
Manuel Francisco Mazarío García 

Idiomes d'impartició


  • Català

Les presentacions orals a l'aula seran en llengua catalana.

Competències


Competències específiques
  • RAE3- Utilitzarà l'estadística aplicada a les Ciències de la Salut, reconeixent les bases psicològiques i els factors biòpsic-socials que incideixen en el comportament humà.
     

  • RAE7- Adquirirà habilitats de treball en equip com a unitat, en la qual s'estructuren de forma uni o multidisciplinar i interdisciplinar els professionals de dietètica i nutrició, mostrant habilitats de comunicació per a treballar de forma col·laborativa i obtenir resultats compartits.
     

  • RAE39- Serà capaç de participar en l'anàlisi, la planificació, la intervenció i l'avaluació d'estudis epidemiològics i programes d'intervenció en alimentació i nutrició en diferents àrees.
     

Competències generals
  • RAG18- Serà capaç de desenvolupar estudis epidemiològics nutricionals i programes dintervenció en alimentació i nutrició en diferents àmbits com el clínic o l'esportiu.
     

Descripció


L'assignatura de Demografia, Estadística i Epidemiologia pertany al mòdul 1 de Formació Bàsica del Grau en Nutrició Humana i Dietètica.  

Aquesta assignatura donarà a l’alumnat un coneixement introductori de les principals tècniques de recerca bioestadística utilitzades en l’anàlisi de dades biològiques. 

La Demografia analitza les poblacions, fonts demogràfiques, creixement, mortalitat, fecunditat, nupcialitat, migracions, etc. Té com a objectiu adquirir coneixements bàsics relatius a l’anàlisi de la població, al seu canvi, estructura i fenòmens que l’afecten. Caldrà calcular i interpretar indicadors bàsics, conèixer i utilitzar les principals fonts demogràfiques i tenir coneixements de les principals teories de la població. 

L’Estadística és la disciplina que permet analitzar i interpretar dades numèriques, cercar relacions i fer comparacions amb la finalitat de prendre decisions. L’assignatura vol introduir el mètode estadístic a través de conceptes estadístics bàsics. 

L’Epidemiologia és una disciplina científica que estudia la distribució, freqüència i factors determinants de les malalties existents en poblacions humanes definides. Ajuda a la vigilància i control de malalties, per a crear programes d’ajuda a la promoció i educació per a la salut, gestió sanitària i altres. 

Continguts


Mòdul 1. Demografia 

Tema 1. Introducció a l’estudi de la població. Conceptes bàsics. 

  • Concepte de demografia. 

  • Tipus de demografia. 

  • Fonts de dades en demografia. 

  • Terminologia en demografia. 

Tema 2.Demografia estàtica 

  • Indicadors demogràfics 

  • Tipus de mesures: raons, proporcions i taxes 

  • Demografia estàtica (estructura de la població) 

Tema 3. Demografia dinàmica 

  • Fecunditat i Migració.  

  • Natalitat i fertilitat. Diagrama de Lexis.  

  • Moviment natural i moviments migratoris.  

Tema 4. Demografia sanitària. 

  • Mortalitat.  

  • Mortalitat bruta.  

  • Mortalitat materna i infantil.  

  • Mortalitat específica per edat i per causes.  

  • Mortalitat evitable i anys potencials de vida perduts.  

  • Esperança de vida.  

  • Esperança de vida en bona salut. 

Mòdul 2. Estadística 

Tema1. Introducció a l’estadística aplicada en ciències de la salut 

Tema 2. Estadística descriptiva 

Tema 3. Probabilitat i funcions de distribució de probabilitat 

Mòdul 3. Epidemiologia 

Tema 1. El mètode científic 

Tema 2. Tipus d’estudis. Disseny 

Tema 3.  Mesures de freqüència de malaltia 

Tema 4. Mesures d’associació de malalties amb factors de risc 

Seminari 1. Demografia. 

Seminari 2. Epidemiologia i estadística. 

Sistema d'avaluació


l sistema d’avaluació es realitzarà segons les directrius de la Normativa Académica de las Enseñanzas de Grado de la Universidad Pompeu Fabra. Els resultats obtinguts per a l’estudiantat s’expressaran en qualificacions numèriques, d’acord amb l’escala prevista en el  Real Decreto 1125/2003, de 5 de setembre, per al que s’estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions en les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa en tot el territori nacional:  

0,0 – 4,9: Suspens (SS) 

5,0 – 6,9: Aprovat (AP) 

7,0 – 8,9: Notable (NT) 

9,0 – 10: Excel·lent (SB) 

Segons la Normativa Acadèmica de Graus només hi haurà una convocatòria oficial que contemplarà dos períodes diferents d'avaluació: 

1. Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i durant el període lectiu. 

2. Període extraordinari, en el qual l'estudiant pot ser avaluat altra vegada de les tasques, activitats o proves que no s'hagin superat satisfactòriament en el marc del primer període. 

Període d’avaluació ordinari 

Avaluació de la modalitat presencial: 

Codi 

Sistema d’avaluació 

Ponderació 

Resultats d’aprenentatge 

EP1 

Examen final 

40% 

RAG18 

 

EP2 

Treball final d’assignatura. Grupal oral. 

15% 

RAE3, RAE7 

 

EP3 

Treball final d’assignatura. Grupal escrit. 

15% 

RAE3, RAE7, RAE39 

 

 

Avaluació de la modalitat virtual: 

Codi 

Sistema d’avaluació 

Ponderació 

Resultats d’aprenentatge 

EV1 

Examens a través de l’e-Campus 

10% 

RAE3, RAE7, RAE39 

EV3 

Participació en fórums de debat e-campus 

10% 

RAE3, RAE7, RAE39 

EV4 

Portafoli grupal 

10% 

RAE3, RAE7, RAE39 

 

Treballs: Tots els treballs s'hauran d'entregar obligatòriament a través de l'Aula Virtual en la data indicada. No s'acceptarà cap treball fora de termini. La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu. Per tant, el plagi o la còpia de treball aliè seran penalitzats segons la Normativa de drets i deures dels i de les estudiants de la Universitat Pompeu Fabra. S’informarà a la Universitat i se li posarà una falta greu a l’expedient.  

Per facilitar la citació apropiada de textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca

La nota final de l’assignatura serà la mitjana de les avaluacions EP1, EP2, EP3, EV1, EV3 i EV4. Per poder fer aquesta mitjana cal: 

1. haver tret una nota d’almenys 4/10 en l’examen final (EP1) 

2. i haver tret  una nota d’almenys 4/10 en el treball final de l’assignatura (mitjana d’ EP2 i EP3), 

3. i haver tret una nota d’almenys 4/10 en l’avaluació virtual (mitjana d’EV1, EV3 i EV4),  

4. i haver assistit almenys a 1 dels 2 seminaris presencials. 

Aprovarà l’assignatura en el període ordinari l’alumne/a que compleixi els 4 anteriors requisits (que pugui fer la mitjana) i que aquesta mitjana sigui de 5 o més sobre 10. 

Període d'avaluació extraordinari 

En el cas de que un alumne/a no hagi aprovat l’assignatura en el període ordinari, podrà fer l’examen de recuperació, sempre que s’hagi presentat a l’examen final ordinari (EP1). En aquest cas, la nota de l’examen de recuperació suposarà un 40% de la nota final, fent mitjana amb la resta d’activitats avaluatives, seguint la ponderació descrita anteriorment. Excepcionalment, no cal complir els requisits b), c) i d)  anteriors per fer mitjana, però sí que la nota de l’examen de recuperació sigui almenys d’un 4/10. 

Si l’estudiant  no es presenta a l’examen ordinari no podrà fer l’examen de recuperació i tindrà l’assignatura suspesa. 

Si l’estudiant es presenta a l’examen de recuperació però no arriba a 4/10 en aquest examen, o la mitjana ponderada de totes les avaluacions no arriba a 4/10, tindrà l’assignatura suspesa. 

Les activitats avaluables EP2, EP3, EV1, EV3 i EV4 no es poden recuperar. 

Bibliografia


Bàsic

Gordis L. Epidemiología. 3a edición. Ediciones Hancourt S.A., 2005. 

Szklo M, Nieto J. Epidemiología intermedia: Conceptos y Aplicaciones. Díaz de Santos, 2003. 

Rey Calero J, Gil de Miguel A, Herruzo Cabrera R, Rodríguez Artalejo F. Fundamentos de Epidemiología para profesionales de la salud. Fundación Universitaria Ramón Areces. Madrid, 2007. 

Complementary

Argimon Pallàs JM, Jiménez Villa J. Métodos de Investigación Clínica y Epidemiológica (5ª ed.). Elsevier. Madrid, 2019.