Que estàs buscant?
RAE9- Explicarà els fonaments antropològics de l'alimentació humana, argumentant les desigualtats culturals i socials que poden incidir en els hàbits d'alimentació
L'assignatura d’Antropologia de la Salut pertany al mòdul 1 de Formació Bàsica del Grau en Nutrició Humana i Dietètica. És una branca de l’antropologia que centra l’estudi en la salut i la malaltia des d’una perspectiva cultural i social. Es preocupa per entendre com diferents cultures i societats perceben, experimenten i responen a la salut, la malaltia i el benestar. Nosaltres hi afegirem el fet alimentari, trasversal a totes les societats.
L'assignatura reconeix que la salut no és simplement una qüestió biològica, sinó que està profundament entrellaçada amb els factors socials, econòmics, polítics i culturals. L’estudi dels sistemes de creences i curació tradicionals, les pràctiques de la medicina alternativa, la influència de l’alimentació a nivel social i cultural.
L’antropologia de la salut es preocupa d’entendre la salut i la malaltia des d’una perspectiva cultural i social, explorant la diversitat de pràctiques, creences i sistemes de coneixement relacionats amb la salut, especialment amb l’alimentació, en les diferents cultures i societats.
Aquesta assignatura té com a objectiu donar a conèixer l'ésser humà en l'àmbit de la salut i de l'alimentació. Les ciències socials relacionen el concepte de cultura amb les creences, valors, símbols i estils de vida d'un grup. Les representacions referents a l'alimentació dels grups culturals estan íntimament lligades a les pràctiques que són transmeses de generació en generació.
L'objectiu del curs és apropar l'alumne a la comprensió i el desenvolupament en l'adquisició d'eines i competències que permetin donar resposta a les diferents necessitats plantejades en un context social i pluricultural. I entendre els continguts teòrics i/o metodològics que les ciències socials han desenvolupat en l'estudi sociocultural dels processos relacionats amb l'alimentació.
Tema 1. Introducció a l'antropologia de la salut
Tema 2. Antropologia de l'alimentació humana 1
Tema 3. Adaptació humana i context sociocultural
Tema 4. Alimentació i identitat cultural
Tema 5. Alimentació i diferenciació social
Tema 6. Globalització i particularismes alimentaris
Seminari 1, 2, 3 i 4.
El sistema d’avaluació es realitzarà segons les directrius de la Normativa Académica de las Enseñanzas de Grado de la Universidad Pompeu Fabra. Els resultats obtinguts per a l’estudiantat s’expressaran en qualificacions numèriques, d’acord amb l’escala prevista en el Real Decreto 1125/2003, de 5 de setembre, per al que s’estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions en les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa en tot el territori nacional:
0,0 – 4,9: Suspens (SS)
5,0 – 6,9: Aprovat (AP)
7,0 – 8,9: Notable (NT)
9,0 – 10: Excel·lent (SB)
Segons la Normativa acadèmica de graus només hi haurà una convocatòria oficial que contemplarà dos períodes diferents d'avaluació:
1. Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i durant el període lectiu.
2. Període extraordinari, en el qual l'estudiant pot ser avaluat altra vegada de les tasques, activitats o proves que no s'hagin superat satisfactòriament en el marc del primer període.
Període ordinari
Avaluació de la modalitat presencial:
Codi |
Sistema d’avaluació |
Ponderació |
Resultats d’aprenentatge |
EP1 |
Examen final |
25% |
RAE9
|
EP2 |
Exposicions orals, individuals i/o grupals |
15% |
RAE9
|
EP4 |
Debat a l’aula |
10% |
RAE9
|
Avaluació de la modalitat virtual:
Codi |
Sistema d’avaluació |
Ponderació |
Resultats d’aprenentatge |
EV1 |
Examen a través de l’E-Campus |
15% |
RAE9 |
EV2 |
Exposicions de casos o exercicis pràctics |
30% |
RAE9 |
EV3 |
Us adeqüat del campus virtual i les TIC aplicades a la matèria |
5% |
RAE9 |
Període d'avaluació extraordinari
Requisits per a superar l'avaluació contínua (AC):
- Realització mínima obligatòria a l'assignatura i els seminaris del 75%, queden incloses les faltes per malaltia o lesió.
- Si no se supera l'avaluació contínua per l'incompliment d'algun dels requisits necessaris descrits anteriorment, l'alumne suspendrà l'assignatura.
Recuperació: Dins del mateix curs, existeix la possibilitat de recuperar competències no assolides durant l'assignatura. D'acord amb la normativa vigent, en l'activitat avaluadora de l'examen, només es podrà optar a la recuperació de l'assignatura, si s'ha suspès. En el cas dels No presentat/da, no es podrà optar a la recuperació.
Treballs: Tots els treballs s'hauran d'entregar obligatòriament a través de l'Aula Virtual en la data indicada. No s'acceptarà cap treball fora de termini. Els seminaris seran obligatoris (75% d’assistència mínima). La nota mitja obtinguda en l'avaluació continuada farà mitja amb la nota de l'examen final. Per fer mitja serà necessari haver aprovat l'examen final. La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu. Per tant, el plagi o la còpia de treball aliè seran penalitzats segons la Normativa de drets i deures dels i de les estudiants de la Universitat de Pompeu Fabra. S’informarà a la Universitat i se li posarà una falta greus a l’expedient.
Per facilitar la citació apropiada de textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca.
Counihan, Carole, van Esterik, Penny, & Julier, Alice (Eds.). (2018). Food and Culture. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315680347
Germov, John & Williams, Lauren (2017). A Sociology of Food and Nutrition: The Social Appetite. Oxford, UK: University Press.
Fischler, Claude (1995). El (h)omnívoro. El gusto, la cocina y el cuerpo, Barcelona, Ed. Anagrama.