Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Jordi Sarola Gassiot

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Jordi Sarola Gassiot
Emilio Ferrer Romero 

Idiomes d'impartició


  • Castellano
  • Català

Competències


Competències específiques
  • RAE9- Explicarà els fonaments antropològics de l'alimentació humana, argumentant les desigualtats culturals i socials que poden incidir en els hàbits d'alimentació
     

Descripció


L'assignatura d’Antropologia de la Salut pertany al mòdul 1 de Formació Bàsica del Grau en Nutrició Humana i Dietètica. És una branca de l’antropologia que centra l’estudi en la salut i la malaltia des d’una perspectiva cultural i social. Es preocupa per entendre com diferents cultures i societats perceben, experimenten i responen a la salut, la malaltia i el benestar. Nosaltres hi afegirem el fet alimentari, trasversal a totes les societats. 

L'assignatura reconeix que la salut no és simplement una qüestió biològica, sinó que està profundament entrellaçada amb els factors socials, econòmics, polítics i culturals. L’estudi dels sistemes de creences i curació tradicionals, les pràctiques de la medicina alternativa, la influència de l’alimentació a nivel social i cultural. 

L’antropologia de la salut es preocupa d’entendre la salut i la malaltia des d’una perspectiva cultural i social, explorant la diversitat de pràctiques, creences i sistemes de coneixement relacionats amb la salut, especialment amb l’alimentació, en les diferents cultures i societats. 

Aquesta assignatura té com a objectiu donar a conèixer l'ésser humà en l'àmbit de la salut i de l'alimentació. Les ciències socials relacionen el concepte de cultura amb les creences, valors, símbols i estils de vida d'un grup. Les representacions referents a l'alimentació dels grups culturals estan íntimament lligades a les pràctiques que són transmeses de generació en generació. 

L'objectiu del curs és apropar l'alumne a la comprensió i el desenvolupament en l'adquisició d'eines i competències que permetin donar resposta a les diferents necessitats plantejades en un context social i pluricultural. I entendre els continguts teòrics i/o metodològics que les ciències socials han desenvolupat en l'estudi sociocultural dels processos relacionats amb l'alimentació. 

Continguts


Tema 1. Introducció a l'antropologia de la salut

Tema 2. Antropologia de l'alimentació humana 1 

Tema 3. Adaptació humana i context sociocultural 

Tema 4. Alimentació i identitat cultural 

Tema 5. Alimentació i diferenciació social 

Tema 6. Globalització i particularismes alimentaris 

Seminari 1, 2, 3 i 4.

Sistema d'avaluació


El sistema d’avaluació es realitzarà segons les directrius de la Normativa Académica de las Enseñanzas de Grado de la Universidad Pompeu Fabra. Els resultats obtinguts per a l’estudiantat s’expressaran en qualificacions numèriques, d’acord amb l’escala prevista en el  Real Decreto 1125/2003, de 5 de setembre, per al que s’estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions en les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa en tot el territori nacional:  

0,0 – 4,9: Suspens (SS) 

5,0 – 6,9: Aprovat (AP) 

7,0 – 8,9: Notable (NT) 

9,0 – 10: Excel·lent (SB) 

Segons la Normativa acadèmica de graus només hi haurà una convocatòria oficial que contemplarà dos períodes diferents d'avaluació: 

1. Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i durant el període lectiu. 

2. Període extraordinari, en el qual l'estudiant pot ser avaluat altra vegada de les tasques, activitats o proves que no s'hagin superat satisfactòriament en el marc del primer període. 

Període ordinari 

Avaluació de la modalitat presencial: 

Codi 

Sistema d’avaluació 

Ponderació 

Resultats d’aprenentatge 

EP1 

Examen final 

25% 

RAE9

 

EP2 

Exposicions orals, individuals i/o grupals 

15% 

RAE9 

 

EP4 

Debat a l’aula 

10% 

RAE9 

 

 

Avaluació de la modalitat virtual: 

Codi 

Sistema d’avaluació 

Ponderació 

Resultats d’aprenentatge 

EV1 

Examen a través de l’E-Campus 

15% 

RAE9

EV2 

Exposicions de casos o exercicis pràctics 

30% 

RAE9 

EV3 

Us adeqüat del campus virtual i les TIC aplicades a la matèria 

5% 

RAE9

 

Període d'avaluació extraordinari 

Requisits per a superar l'avaluació contínua (AC):  

- Realització mínima obligatòria a l'assignatura i els seminaris del 75%, queden incloses les faltes per malaltia o lesió.  

- Si no se supera l'avaluació contínua per l'incompliment d'algun dels requisits necessaris descrits anteriorment, l'alumne suspendrà l'assignatura.  

Recuperació: Dins del mateix curs, existeix la possibilitat de recuperar competències no assolides durant l'assignatura. D'acord amb la normativa vigent, en l'activitat avaluadora de l'examen, només es podrà optar a la recuperació de l'assignatura, si s'ha suspès. En el cas dels No presentat/da, no es podrà optar a la recuperació. 

Treballs: Tots els treballs s'hauran d'entregar obligatòriament a través de l'Aula Virtual en la data indicada. No s'acceptarà cap treball fora de termini. Els seminaris seran obligatoris (75% d’assistència mínima). La nota mitja obtinguda en l'avaluació continuada farà mitja amb la nota de l'examen final. Per fer mitja serà necessari haver aprovat l'examen final. La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu. Per tant, el plagi o la còpia de treball aliè seran penalitzats segons la Normativa de drets i deures dels i de les estudiants de la Universitat de Pompeu Fabra. S’informarà a la Universitat i se li posarà una falta greus a l’expedient.  

Per facilitar la citació apropiada de textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca

Bibliografia


Bàsic

Counihan, Carole, van Esterik, Penny, & Julier, Alice (Eds.). (2018). Food and Culture. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315680347   

Germov, John & Williams, Lauren (2017). A Sociology of Food and Nutrition: The Social Appetite. Oxford, UK: University Press.  

Fischler, Claude (1995). El (h)omnívoro. El gusto, la cocina y el cuerpo, Barcelona, Ed. Anagrama.