Que estàs buscant?
Les presentacions orals a l'aula seran en llengua catalana.
RAE5- Identificarà els diferents mètodes educatius i tècniques de comunicació d'aplicació en ciències de la salut, l'alimentació i la nutrició humana.
RAE7- Adquirirà habilitats de treball en equip com a unitat, en la qual s'estructuren de forma uni o multidisciplinar i interdisciplinar els professionals de dietètica i nutrició, mostrant habilitats de comunicació per a treballar de forma col·laborativa i obtenir resultats compartits.
RAE36- Identificarà els límits legals i ètics de la pràctica dietètica.
RAE37- Serà capaç de prescriure el tractament específic, corresponent a l'àmbit de competència del Dietista-Nutricionista.
RAE38- Serà capaç d'actuar segons els principis científics que sustenten la intervenció del Dietista-Nutricionista, supeditant la seva actuació professional a l'evidència científica.
RAG3- Tindrà capacitat per aplicar els límits de la professió diferenciant la necessitat d'un abordatge interdisciplinari o la derivació a un altre professional
RAG4- Serà capaç d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions
RAG1- Serà capaç de determinar els elements essencials de la professió de Dietista-Nutricionista, incloent principis ètics, legals, de justícia social, amb respecte a les persones i adquirint habilitats per treballar en equip.
RAG7- Elaborarà informes i registres relatius a la intervenció professional del Dietista-Nutricionista
RAG5- Serà capaç d'examinar amb perspectiva global el món i els seus reptes, des del compromís amb els drets fonamentals, la justícia social, la democràcia i el medi ambient per actuar personalment i col·lectivament per al benestar planetari i el desenvolupament sostenible.
RAG13- Avaluarà la relació entre l'alimentació i la nutrició, en estat de salut i en situacions patològiques.
RAG15- Realitzarà el diagnòstic nutricional i el pla dactuació dietètica interpretant els factors de risc nutricional.
L’assignatura de psicologia i alimentació forma part de la Matèria 1, Formació Bàsica.
Aquesta assignatura vol donar a conèixer els continguts essencials de la psicologia clínica i de la salut, així com la seva aplicació en la pràctica professional. Alhora, les bases psicològiques de la malaltia i la seva relació amb el comportament humà.
Els objectius són conèixer les bases psicològiques i els factors bio-psico-socials que incideixen en el comportament humà; conèixer i comprendre les bases psicològiques dels estats de salut i malaltia; conèixer i comprendre aspectes fonamentals dels trastorns del comportament alimentari que li capacitin per a avaluar, sintetitzar i planificar aspectes nutricionals; adquirir coneixements i habilitats que facilitin la incorporació d’actituds i valors ètics professionals, que desenvolupin la capacitat d’integració dels coneixements adquirits de forma que els estudiants siguin capaços d’aplicar-los; i desenvolupar habilitats de treball amb grups multidisciplinaris entre psicòlegs i dietistes-nutricionistes.
Mòdul 1. Introducció a la psicologia.
Mòdul 2. Processos psicològics i la seva relació amb l’alimentació.
Mòdul 3. Problemes i trastorns psicològics associats a la conducta alimentaria
Mòdul 4. L’abordatge interdisciplinari de les patologies associades a la conducta alimentaria.
Mòdul 5. La Relació terapèutica amb el Dietista – Nutricionista.
Habilitats comunicatives.
Mòdul 6. Intervenció a consulta.
Resistències i bloquejos de l’usuari.
Planificació d’un procés d’intervenció.
Recursos i protocols d’intervenció.
Seminaris
SEMINARIS 1, 2, 3 i 4
El sistema d’avaluació es realitzarà segons les directrius de la Normativa Académica de las Enseñanzas de Grado de la Universidad Pompeu Fabra. Els resultats obtinguts per a l’estudiantat s’expressaran en qualificacions numèriques, d’acord amb l’escala prevista en el Real Decreto 1125/2003, de 5 de setembre, per al que s’estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions en les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa en tot el territori nacional:
0,0 – 4,9: Suspens (SS)
5,0 – 6,9: Aprovat (AP)
7,0 – 8,9: Notable (NT)
9,0 – 10: Excel·lent (SB)
Segons la Normativa acadèmica de graus només hi haurà una convocatòria oficial que contemplarà dos períodes diferents d'avaluació:
1. Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i durant el període lectiu.
2. Període extraordinari, en el qual l'estudiant pot ser avaluat altra vegada de les tasques, activitats o proves que no s'hagin superat satisfactòriament en el marc del primer període.
Període ordinari
Avaluació de la modalitat presencial:
Codi |
Sistema d’avaluació |
Ponderació |
Resultats d’aprenentatge |
EP1 |
Examen final |
25% |
RAG3, RAG15, RAE5, RAE37 |
EP2 |
Exposicions orals, individuals i/o grupals |
15% |
RAG3, RAG4, RAG7, RAE7, RAE36, RAE37, RAE38
|
EP4 |
Debat a l’aula |
10% |
RAG1, RAG5, RAE38 |
Avaluació de la modalitat virtual:
Codi |
Sistema d’avaluació |
Ponderació |
Resultats d’aprenentatge |
EV1 |
Examen a través de l’E-Campus |
15% |
RAG5, RAG7, RAE37, RAE38 |
EV3 |
Qüestionaris online |
35% |
RAE7, RAE36, RAE37 |
Període d'avaluació extraordinari
Requisits per a superar l'avaluació contínua (AC):
- Realització mínima obligatòria a l'assignatura i els seminaris del 75%, queden incloses les faltes per malaltia o lesió.
- Si no se supera l'avaluació contínua per l'incompliment d'algun dels requisits necessaris descrits anteriorment, l'alumne suspendrà l'assignatura.
Recuperació: Dins del mateix curs, existeix la possibilitat de recuperar competències no assolides durant l'assignatura. D'acord amb la normativa vigent, en l'activitat avaluadora de l'examen, només es podrà optar a la recuperació de l'assignatura, si s'ha suspès. En el cas dels No presentat/da, no es podrà optar a la recuperació.
Treballs: Tots els treballs s'hauran d'entregar obligatòriament a través de l'Aula Virtual en la data indicada i en format pdf. No s'acceptarà cap treball fora de termini. Els seminaris seran obligatoris, així com les tutories individuals. La nota mitja obtinguda en l'avaluació continuada farà mitja amb la nota de l'examen final. Per fer mitja serà necessari haver aprovat l'examen final. La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu. Per tant, el plagi o la còpia de treball aliè seran penalitzats segons la Normativa de drets i deures dels i de les estudiants de la Universitat de Pompeu Fabra. S’informarà a la Universitat i se li posarà una falta greu a l’expedient.
Per facilitar la citació apropiada de textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca.
Delgado, ML. (2015). Fundamentos de psicología. Madrid: Editorial Médica Panamericana
Odgen, J. (2005). Psicología de la alimentación. Madrid: Ediciones Morata
Morandé, G., Graell, M., Blanco, MA. (2014). Trastornos de la conducta alimentaria y obesidad. Madrid: Editorial Médica Panamericana
American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5.ª ed). Arlington, VA, American Psyciatric Association (edición en español en Editorial Médica Panamericana, 2014).
Opi, JM., Beltrán I. (2018). La dieta del P.A.N. Sevilla: Amat.
Branden, N. (2010). Cómo mejorar su autoestima. Barcelona: Editorial Paidos Iberica.
Molins, J. (2011). Coaching y Salud, Pacientes y médicos: una nueva actitud. Barcelona: Plataforma Editorial.