Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Jordi Sarola Gassiot

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Luís Franco Serrano
Montserrat Esparza Sánchez 

Idiomes d'impartició


  • Català

Les presentacions orals a l'aula seran en llengua catalana.

Competències


Competències específiques
  • RAE1- Identificarà els fonaments químics, bioquímics i biològics d'aplicació en nutrició humana i dietètica.
     

  • RAE35- Utilitzarà les eines bàsiques en TIC en el camp de l'Alimentació, la Nutrició i la Dietètica.
     

Descripció


L'assignatura de la biologia cel·lular pertany al mòdul de matèries bàsiques del Grau en Nutrició Humana i Dietètica. És necessària per a la formació i comprensió de conceptes bàsics i complexes de la biologia humana. 

Ens centrarem en l’estudi de la cèl·lula eucariota d’origen animal, de com està composada d’orgànuls i quines són les principals funcions d’aquests, així com d’altres estructures no organitzades en orgànuls, essencials per a les funcions que defineixen a una cèl·lula com a tal: nutrició, relació i reproducció. 

En aquesta assignatura incidirem en les estructures i funcions cel·lulars i la seva relació amb el procés de la nutrició humana. També aprofundirem en l’estudi de la mitocòndria com a orgànul fascinant, des d’un punt de vista evolutiu. Del paper crucial que té en la fisiologia cel·lular i la seva relació amb la malaltia. 

Alhora, desenvoluparem uns seminaris dedicats a l’estrès oxidatiu, a la relació de l’estrès crònic amb la salut i l’alimentació, al VIH i a una sèrie de casos clínics relacionats amb orgànuls cel·lulars concrets. 

Continguts


Tema 1. Teoria cel·lular. 

1.1. Descobriment de les cèl·lules. 

1.2. Concepte i propietats bàsiques de la cèl·lula. 

1.3. Característiques generals de la cèl·lula eucariota: estructura general. 

Tema 2. Membranes cel·lulars 

2.1. Composició, estructura i funcions de la membrana plasmàtica. 
2.2. Transport selectiu a través de les membranes: difusió simple vs. transport facilitat per proteïnes (actiu i passiu). 
2.3. Potencials de membrana i neurotransmissió. 

Tema 3. Compartimentació cel·lular. 

3.1. Principals orgànuls i funcions. 

Tema 4. Transport intracel·lular de materials proteics i lipídics. 

4.1. Descripció general del sistema d’endomembranes. 
4.2. Vesícules de transport. 
4.3. Exocitosi, endocitosi i fagocitosi. 
4.4. Destrucció de proteïnes mal plegades. 

Tema 5. Bioenergètica cel·lular. 

5.1. Generalitats sobre el metabolisme: anabolisme i catabolisme. 
5.2. Metabolisme aeròbic mitocondrial i transport d’electrons. 
5.3. Energia química i síntesi d’ATP. 
5.3. Estrès oxidatiu i espècies reactives de l’oxigen. 

Tema 6. El citoesquelet. 

6.1. Components: composició, estructura i dinàmica de polimerització i despolimerització.  
6.2. El citoesquelet durant la divisió cel·lular, la prometafase. 
6.3. El citoesquelet durant el desenvolupament embrionari, el creixement axonal. 
6.4. Importància del citoesquelet en les unions cel·lulars i el transport. 

Tema 7. Senyalització cel·lular. 

7.1. Principis bàsics de la senyalització inter i intracel·lular. 
7.2. Tipus de receptors: intracel·lulars i de superfície. 
7.3. Integració de les senyals extracel·lulars i respostes cel·lulars a les mateixes. Vies de senyalització i missatgers.  

Tema 8. Renovació cel·lular. 

8.1. Proliferació cel·lular: control del cicle cel·lular. Elements cel·lulars implicats en la divisió cel·lular. 
8.2. Supervivència I mort cel·lular: apoptosis, necrosi i autofàgia. 

Seminaris. 

Seminari 1.
Seminari 2.
Seminari 3.
Seminari 4.

Sistema d'avaluació


El sistema d’avaluació es realitzarà segons les directrius de la Normativa Académica de las Enseñanzas de Grado de la Universidad Pompeu Fabra. Els resultats obtinguts per a l’estudiantat s’expressaran en qualificacions numèriques, d’acord amb l’escala prevista en el  Real Decreto 1125/2003, de 5 de setembre, per al que s’estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions en les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa en tot el territori nacional:  

0,0 – 4,9: Suspens (SS) 

5,0 – 6,9: Aprovat (AP) 

7,0 – 8,9: Notable (NT) 

9,0 – 10: Excel·lent (SB) 

Segons la Normativa acadèmica de graus només hi haurà una convocatòria oficial que contemplarà dos períodes diferents d'avaluació: 

1. Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i durant el període lectiu. 

2. Període extraordinari, en el qual l'estudiant pot ser avaluat altra vegada de les tasques, activitats o proves que no s'hagin superat satisfactòriament en el marc del primer període. 

Període ordinari 

Avaluació de la modalitat presencial: 

Codi 

Sistema d’avaluació 

Ponderació 

Resultats d’aprenentatge 

EP1 

Examen final 

30% 

RAE1 

 

EP2 

Exposicions orals, individuals i/o grupals 

20% 

RAE1 

 

EP3 

Presentació d’una memòria escrita individual o grupal 

20% 

RAE1 

 

 

Avaluació de la modalitat virtual: 

Codi 

Sistema d’avaluació 

Ponderació 

Resultats d’aprenentatge 

EV1 

Examen a través de l’E-Campus 

5% 

RAE1 

EV3 

Us adeqüat del campus virtual i les TIC aplicades a la matèria 

10% 

RAE35 

EV4 

Portafoli 

15% 

RAE1 

 

Període d'avaluació extraordinari 

Requisits per a superar l'avaluació contínua (AC):  

- Realització mínima obligatòria a l'assignatura i els seminaris del 75%, queden incloses les faltes per malaltia o lesió.  

- Si no se supera l'avaluació contínua per l'incompliment d'algun dels requisits necessaris descrits anteriorment, l'alumne suspendrà l'assignatura.  

Recuperació: Dins del mateix curs, existeix la possibilitat de recuperar competències no assolides durant l'assignatura. D'acord amb la normativa vigent, en l'activitat avaluadora de l'examen, només es podrà optar a la recuperació de l'assignatura, si s'ha suspès. En el cas dels No presentat/da, no es podrà optar a la recuperació. 

Treballs: Tots els treballs s'hauran d'entregar obligatòriament a través de l'Aula Virtual en la data indicada. No s'acceptarà cap treball fora de termini. Els seminaris seran obligatoris (75% d’assistència mínima. La nota mitja obtinguda en l'avaluació continuada farà mitja amb la nota de l'examen final. Per fer mitja serà necessari haver aprovat l'examen final. La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu. Per tant, el plagi o la còpia de treball aliè seran penalitzats segons la Normativa de drets i deures dels i de les estudiants de la Universitat de Pompeu Fabra. S’informarà a la Universitat i se li posarà una falta greus a l’expedient.  

Per facilitar la citació apropiada de textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca

Bibliografia


Bàsic

Karp, Gerald. (2011). Biología celular y molecular. Mc Graw-Hill/Interamericana. Madrid. 

Stryer, Lubert. (2013). Bioquímica. Reverté. Barcelona. 

Lehninger, Albert. (2006.) Principios de bioquímica. Omega. Barcelona