Que estàs buscant?
CB4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic, tant especialitzat com no especialitzat
CB2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les competències que cal demostrar per mitjà d'una elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi
CB3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir o interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic
CE2_Conèixer l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria
CE3_Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús i indicació i els mecanismes d'acció dels mateixos
CE4_Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscs associats i/o efectes derivats de la seva administració i consum
CE7_Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital
CE9_Reconèixer les situacions de risc vital i saber executar maniobres de suport vital bàsic i avançat
CG6_Basar les intervencions de la infermeria en l'evidència científica i en els medis disponibles
CG11_Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys i fomentar l'educació per la salut
CG15_Treballar amb l'equip de professionals com a una unitat bàsica en la que s'estructuren de forma uni i multidisciplinar i interdisciplinar els professionals i altre personal de les organitzacions assitencials
Infermeria d’urgències i emergències extrahospitalàries es una assignatura optativa del tercer curs de grau d’infermeria de l’ESCST que pretén proporcionar a les futures infermeres els coneixements bàsics per què puguin realitzar una valoració adequada, estabilització i posteriorment traslladar a un centre hospitalari i al mateix temps proporcionar una atenció integral de qualitat adequada a les necessitats i a la gravetat de la patologia del pacient en situació d’urgència i d’emergència en l’àmbit hospitalari i ’extrahospitalari.
Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.
El TecnoCampus posarà a l’abast del professorat i l’alumnat les eines digitals necessàries per poder dur a terme l’assignatura, així com guies i recomanacions que facilitin l’adaptació a la modalitat no presencial.
Els resultats d’aprenentatge esperats seran el següents:
RA 2. Seleccionar i realitzar intervencions infermeres des d'un plantejament integral adequades a cada etapa en cada nivell d’atenció´ de salut
RA 17. Seleccionar les activitats de cribratge i seguiment pertinents.
RA 19. Aplicar el procés d’atenció´ infermer des d'un model de cures integrador i holi´stic
RA 25. Seleccionar els diversos recursos d’atenció social i sanitària a les persones adultes.
RA26. Conèixer les estratègies de treball en equip així com l’aportació específica infermera.
RA 47. Aplicar els protocols i procediments de cures infermers integrals adequats en cada fase del procés salut-malaltia.
MD1. Sessions de classes expositives
MD2. Seminaris
MD3. Treball en grup
MD 4. Treballs individuals
MD 9. Pràctica dirigida
MD 10. Simulació
MD 11. Treball autònom
Bloc 1. Introducció
1.1 Concepte d’urgències i emergències
1.2. Sistema d’emergències Mèdiques
1.3. Gestió de recursos a Catalunya
1.4. Funcionament de les unitats del SEM
1.5.Aspectes ètics i legals de l’atenció extrahospitalària.
Bloc 2. Síndrome Coronari Agut
2.1. Característiques del pacient amb codi IAM
2.2. Interpretació ECG a urgències
2.3. Codi IAM
Bloc 3. Patologia Neurològica
3.1. Accident Vascular Cerebral: definició , classificació, avaluació
3.2. Crisis convulsiva
3.3. Codi ICTUS
Bloc 4. Pacient traumàtic
4.1. Traumatisme Cranioencefàlic
4.2. Pacient amb trauma toràcic
4.3. Pacient amb trauma abdominal
4.4. Pacient amb lesió medul·lar aguda traumàtica
4.5. Pacient amb trauma d’extremitats
4.6. Lesions per aixafament
4.7. Mobilitzacions i immobilitzacions
- Mobilització de ferits
- Material d’immobilització
- Extracció de casc
4.8. Codi PTT/SVAT
Bolc 5. Triatge
5.1.Conceptes AMV i Catàstrofes
5.2. Triatge a les catàstrofes
5.3.Aplicació Procediment AMV
Bloc 6. Farmacologia d’urgències
6.1.Administració
6.2. Dissolucions /concentracions
Tipologia Activitat |
ECTS |
Hores |
AF1. Classe magistral |
1,6 |
40 |
AF2 Tutories presencials |
0,8 |
20 |
AF5 Seminaris |
0,8 |
20 |
AF9. Estudi personal |
1.8 |
45 |
L’avaluació de les competències genèriques i específiques es realitzarà de forma continuada amb les següents activitats.
Sistema d’avaluació |
Ponderació |
|
SE3. Treball grupal -Flipped Classeroom (pacient traumàtic)- |
30% |
|
SE5. Seminaris |
Trivial Medicació |
20% |
Casos clínics |
20% |
|
SE1.Examen (Simulacre) |
30% |
Informació important:
La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.
La falta injustificada a la sessió de treball individua (Trivial Medicació) i seminaris (casos clínics) comportarà un 0 d’aquella sessió.
No serà necessari obtenir una nota de 5 sobre 10 en l'examen per ponderar la nota final.
Motius de faltes justificades
Recuperació:
En cas de suspendre l’assignatura, l’alumna haurà de realitzar un examen teòric en el període establert segons el calendari acadèmic.
Nota: Segons normativa UPF, els estudiants que tenen opció a realitzar la recuperació de l’assignatura són aquells que hagin obtingut una qualificació de “suspens”, que són les úniques susceptibles de modificació en el procés de recuperació.
Ayuso Baptista T. Manejo inicial del paciente traumatizado grave: Urgencias y emergencias. Madrid: Aran; 2011.
Recomanacions per a la Ressuscitació 2015 del Consell Europeu de Ressuscitació (ERC).). [internet]. Barcelona: Consell català de ressuscitació;2018. Disponiblre en: http://ccr.cat/wp-content/uploads/2018/01/recomanacions_ERC_2015_principals_novetats_traduccio_oficial_CCR-1.pdf
European Resuscitation Council. Soporte Vital Avanzado. 1ªed. Madrid: ERC, 2010.
De Vierna-Grosso A, Medina-Aragon FJ, Alvarez Leiva C. Gui´a ra´pida de fa´rmacos en emergencia extrahospitalaria. Madrid: Aran;2011
Carrasco Jimenez MS; Paz De Cruz JA. Tratado de emergencias médicas. Madrid: Aran; 2000
Jiménez L. Medicina de urgencias y emergencias. 4ªed. Madrid: Elsevier, 2009
Los servicios de emergencia y urgencias médicas extrahospitalarias en España [internet]. Madrid: Mensor; 2012 [consulta 2 de julio de 2012] Disponible en: http://www.mensor.es/es/LosserviciosdeemergenciasyurgenciasmEdicasExtrahospitalariasenEspaNa.pdf.pdf
Julián A. Manual de protocolos y actuación en urgencias. 3ªed. Toledo, 2010. [internet].Disponible en: http://www.cht.es/cht/cm/cht/tkContent?pgseed=1341747013942&idContent=9022&locale=es_ES&textOnly=false