Informació general


Tipus d'assignatura: Optativa

Coordinador: Montserrat Lamoglia Puig

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 5

Professorat: 

Marta Carrasco Marginet
Meritxell Puyané Oliva 

Competències


Competències específiques
  • CE1_Conèixer i identificar l'estructura i funció del cos humà. Comprendre les bases mol-leculars i fisiològiques de les cèl.lules i els teixits

  • CE5_Conèixer i valorar les necessitats nutricionals de les persones sanes i amb problemes de salut al llarg del cicle vital, per promoure i reforçar pautes de comportament alimentari saludable. Identificar els nutrients i els aliments en els que es troben. Identificar els problemes nutricionals de prevalència més gran i seleccionar les recomanacions dietètiques adequades.

  • CE6_Aplicar les tecnologies i sistemes d'informació i comunicació de les cures de salut

  • CE7_Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital

  • CE8_Identificar les respostes psicosocials de les persones davant de diferents situacions de salut (en particular, la malaltia i el patiment), seleccionant les accions adequades per a proporcionar ajut en les mateixes. Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i la familia, segons la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament. Utilitzar estratègies i habilitats que permetin una comunicació efectiva amb pacients, families i grups socials, així com l'expressió de les seves preocupacions i interessos

  • CE13_Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantitzar el benestar, la qualitat i la seguretat a les persones ateses

  • CE21_Conèixer els problemes de salut més freqüents en les persones grans. Seleccionar les intervencions cuidadores adreçades a tractar o a prevenir els problemes de salut i la seva adaptació a la vida diària mitjançant recursos de proximitat i suport a la persona anciana

Competències generals
  • CG10_Protegir la salut i el benestar de les persones, familia o grups atesos, garantint la seva seguretat

  • CG4_Comprendre el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat, dins del seu context social i multicultural

  • CG6_Basar les intervencions de la infermeria en l'evidència científica i en els medis disponibles

  • CG9_Fomentar estils de vida saludables, l'autocura, recolzant el manteniment de comportaments preventius i terapèutics

  • CG11_Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys i fomentar l'educació per la salut

  • CG12_Conèixer el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola, entenent les implicacions ètiques de la salut en un context social de transformació

  • CG14_Establir mecanismes d'avaluació , considerant els aspectes científico-tècnics i els de qualitat

  • CG15_Treballar amb l'equip de professionals com a una unitat bàsica en la que s'estructuren de forma uni i multidisciplinar i interdisciplinar els professionals i altre personal de les organitzacions assitencials

  • CG1_Ser capaç, en l'àmbit de la infermeria, de donar una atenció tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones que atenen, d'acord amb el seu estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen en les normes legals i deontològiques aplicables

  • CG2_Planificar i donar cures d'infermeria dirigits a les persones, familia o grups, orientats als resultats de salut, avaluant el seu impacte, a través de guies de pràctica clínica i assistencial, que descriuen els processos pels quals es diagnostica, tracta o cura un problema de salut

Descripció


La pràctica d’activitat física és un dels principals determinants de salut. Actualment, el sedentarisme és la quarta causa de mort al món i augmenta el risc de patir nombroses malalties cròniques, com malalties cardiovascular, diabetis tipus II, obesitat i certs tipus de càncers. Els i les professionals  d’infermeria  tenen un  rol primordial en la promoció de la salut mitjançant el consell i assesorament d’activitat física. El rol de la infermera en l’entorn de la medicina de l’esport s’ha d’abordar des d’una perspectiva multidisciplinària. Caldrà treballar conjuntament amb diversos professionals que engloben les diverses àrees i factors que condicionen la pràctica esportiva, tant si té per objecte el rendiment esportiu (competitiu) o la salut i el manteniment d’una òptima qualitat de vida. En aquesta assignatura s’abordaran els principis generals de la promoció de l’activitat física i les recomanacions d’una pràctica d’activitat física i alimentació saludables, així com també el coneixement de les diferents estratègies per a la seva promoció. També s’introduirà a l’alumnat en l’àrea de coneixement de la valoració funcional de l’esportista, incidint especialment l’anàlisi dels aspectes dietètics i nutricionals i la seva composició corporal. L’alumnat tindrà l’oportunitat, si així ho desitja, d’acreditar-se internacionalment per la International Society for the Advancement of Kinanthropometry (ISAK).

Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.

Resultats d'aprenentatge


L’alumnat, al final de l’assignatura, ha de ser capaç de: 
1. Comprendre el concepte d’activitat física saludable i les recomanacions actuals. 
2. Conèixer els beneficis de l’activitat física per a la salut. 
3. Donar consells d'activitat física saludable a diferents grups de població.  
4. Conèixer el rol infermer en els diversos àmbits de l’esport i l’activitat física. 
5. Valorar la composició corporal, el somatotipus i la proporcionalitat de l’esportista. 
6. Interpretar variables ergoespiromètriques bàsiques en l’esport. 
7. Donar pautes i recomanacions dietètiques i nutricionals en relació a l’esport i la pràctica d’activitat física. 

Metodologia de treball


Les activitats formatives i la metodologia fomentaràn el rol actiu de l’alumnat en el seu aprenentatge i la seva interacció amb els companys i companyes per treballar efectivament en equip. A continuació es detallen les activitats realitzades en relació a la metodologia utilitzada:

Sessions plenàries (2,5 ECTS): classes magistrals; classes dirigides al debat i a l'aclariment de continguts.

Seminaris (2,5 ECTS): classes pràctiques i treballs en grup per a l’estudi de casos; treball d’aprenentatge basat en problemes (ABP). 

Treball autònom: lectures, articles, guies recomanades; estudi dels continguts de la matèria i preparació de l’avaluació.

Continguts


 Activitat física i exercici físic per a la salut

Introducció: activitat física, exercici físic i esport

Tema 1. Sedentarisme i inactivitat física

Tema 2. L’activitat física i la salut: recomanacions actuals d’activitat física. Exercici físic per a: a) grups de població; b) malalties cròniques

Infermeria de l’esport 

Rol de la infermeria de l’esport en l'àmbit de la medicina esportiva.

Tema 3. Reconeixement mèdic als i a les esportistes

Tema 4. Nutrició Esportiva

Tema 5. Mètode Antropomètric

Activitats d'aprenentatge


Treballs individuals (qüestionari).

Treballs escrits/orals en grup (casos pràctics), generats en els seminaris.

Assistència i participació a les sessions plenàries i classes pràctiques.

 

Sistema d'avaluació


Qüestionari d'avaluació de tot els temes (40%)

Resolució de seminaris pràctics (60%)

 

Les dues parts de l'avaluació hauràn de ser superades amb una nota mínima de 5 punts (sobre 10). Les dues activitats són reavaluables segons la normativa acadèmica.

La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.

Bibliografia


Bàsic

American College of Sports Medicine. (2017). ACSM's guidelines for exercise testing and prescription. Wolters Kluwer.

American College of Sports Medicine. (2016). ACSM's exercise management for persons with chronic diseases and disabilities. Champaign (IL): Human Kinetics.

Burke L, Deakin V. (2016). Clinical sports nutrition (Australia Healthcare Medical). McGraw-Hill.  

Cabañas MD, Esparza F. (2009). Compendio de Cineantropometría. Madrid: CTO Editorial. 

Burke L. (2007). Practical sports nutrition. Champaign (IL): Human Kinetics.

Norton K, Olds T. (2004). Anthropometrica. A text book of body measurement for sports and health courses. Australia: UNSW Press. 

Alvero JR, Cabañas MD, Herrero A, Martínez L, et al. (2009). Protocolo de valoración de la composición corporal para el reconocimiento médico-deportivo. Documento de consenso del GREC de la FEMEDE. Arch. Med Dep, 26(131):166-179. 

Departament de Salut i Secretaria General de l’Esport. (2007). Guia de prescripció d’exercici físic per a la salut.Generalitat de Catalunya.

Complementary

MSCBS.GOB. Actividad física para la salud y reducción del sedentarismo (2015). Recomendaciones para la población. Estrategia de promoción de la salud y prevención en el SNS.

Organización Mundial de la Salud. (2018). Recomendaciones mundiales sobre actividad física para la salud. Ginebra: Ediciones de la OMS. 

Departament de Salut i Secretaria General de l'Esport. (2019). Pla d'Activitat Física, Esport i Salut (PAFES). Generalitat de Catalunya.

Ivy J. (2004). Nutrient timing: the future of sports nutrition. California (USA): Basic Health Publication.