Informació general


Tipus d'assignatura: Optativa

Coordinador: Montserrat Lamoglia Puig

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 5

Professorat: 

Carlos Martínez Gaitero
Meritxell Puyané Oliva 

Curs acadèmic: 2020

Curs d'impartició: 3

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències bàsiques
  • CB4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic, tant especialitzat com no especialitzat

  • CB5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per empendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

  • CB2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les competències que cal demostrar per mitjà d'una elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi

  • CB3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir o interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic

Competències específiques
  • CE6_Aplicar les tecnologies i sistemes d'informació i comunicació de les cures de salut

  • CE15_Dirigir, avaluar i fer les cures integrals d'infermeria, a l'individu, la familia i la comunitat

  • CE27_Treball fi de grau: Matèria transversal la feina es realitzarà associada a diferents matèries

Competències generals
  • CG10_Protegir la salut i el benestar de les persones, familia o grups atesos, garantint la seva seguretat

  • CG6_Basar les intervencions de la infermeria en l'evidència científica i en els medis disponibles

  • CG11_Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys i fomentar l'educació per la salut

  • CG16_Conèixer els sistemes d'informació sanitària

Presentació de l'assignatura


L'assignatura "Tic. Portal de comunicació, xarxes de coneixement i impacte en la gestió i l'organització. Hospital Digital" està emmarcada en l'optativitat del grau d'infermeria. L'assignatura té com a finalitat donar a conèixer a l'estudiant la importància de la transformació digital en salut i visibilitzar aquells aspectes essencials que de manera directa poden intervenir en la transformació dels processos assistencials, com són els dispositius mòbils, els sensors, Internet i Internet de les coses (IOT), les xarxes socials, la genòmica i el Big Data. Tots aquests elements, però sobretot Internet i el telèfon mòbil, han canviat la nostra manera de viure.

Addicionalment, l'assignatura se centra en la rellevància de la Salut 2.0 entesa com l'ús d'eines socials per promoure la col·laboració entre pacients, cuidadors i professionals de la salut, permetent una comunicació molt més àgil que la coneguda fins a l'actualitat. El concepte Salut 2.0 proporciona el marc conceptual ideal per integrar el contingut de la Salut 2.0 en el pla d'estudis de les infermeres, dibuixant els conceptes claus i necessaris en el currículum de la infermera actual i identificant els aspectes resultants dels efectes de la Infermeria 2.0.

El concepte evoluciona en el moment en què la innovació i la tecnologia entren en joc, formant una triada perfecta que defineix l'assignatura. L'assignatura ofereix la possibilitat de crear, compartir, reflexionar, discutir, aprendre i desenvolupar idees per millorar l'atenció del pacient, descobrint innovacions avançades i enfocades a la millora de l'atenció amb una interrelació activa de la innovació i la creativitat. És llavors aquest còctel entre Salut Digital, Salut 2.0 i Innovació el que configura el valor afegit de l'assignatura, oferint als l'estudiant la possibilitat d'aconseguir les competències requerides per entendre la transformació de l'atenció infermera de l'actualitat.

Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.

Resultats d'aprenentatge


  • RA 1. Comprendre els principis bàsics de funcionament dels sistemes de salut en un context d'utilització de les TIC.
  • RA 2. Utilitzar les dades de salut de l'ciutadà en un context de total disponibilitat i compartició de la informació sanitària del pacient.
  • RA 3. Identificar l'escenari assistencial i les implicacions que suposa la incorporació de les TIC en els sistemes sanitaris per a la relació entre el pacient i el professional sanitari.
  • RA 4. Conèixer les bases fonamentals i principals aplicacions de les eines TIC aplicades a la promoció i cura de la salut de les persones.
  • RA 5. Gestionar estratègies de planificació i implementació eficient de les TIC en els sistemes de salut.
  • RA 6. Identificar tecnologies TIC per donar solució a necessitats de la recerca clínica i de la pràctica assistencial.
  • RA 7. Elaborar propostes d'investigació clínica utilitzant les TIC.

Metodologia de treball


Les metodologies docents utilitzades en l'assignatura són: 

  • MD1. Sessions de classes expositives
  • MD2. Seminaris
  • MD3. Treball en grup
  • MD4. Treball individual
  • MD11. Treball autònom

Continguts


1. Coneixement bàsic en eSalut, Salut 2.0 i innovació

   1.1. La eSalut com a pràctica a l’entorn salut. 

   1.2. La Salud 2.0 en el context actual. 

   1.3. Innovació i salut. Processos de disseny en la creació i la innovació amb tecnologia.

   1.4. Impacte de les TIC en les organitzacions. Oportunitats i reptes per a la infermeria. La infermera digital.

2. Pràctica infermera en salut digital: components i oportunitats

   2.1. Components: la eSalut (Salut). L'atenció en salut i la web 2.0. (Entorn).  ePacient (Pacient). Salut participativa (Cures infermeres). 

   2.2. Oportunitats: Intel·ligència col·lectiva. Comunitats d’aprenentatge. Gestió del coneixement. Disseny de serveis.

3. Tendència en les cures infermeres i les TIC

   3.1. Miscel·lània: (1) Aplicacions mòbils en salut. (2) Big Data, Machine learning, xatbots, i Intel·ligència Artificial. (3) Realitat virtual, augmentada i mixta. (4) Competències digitals de la infermera. 

   3.2. La caixa d'eines de la infermera digital.

 

Activitats d'aprenentatge


Activitat ECTS Metodologia Hores
AF1. Classe magistral 1,2 MD1. Sessions de classes expositives 30
AF5. Seminaris 0,4 MD2. Seminaris 10
AF7. Treball individual 1 MD4. Treball individual 25
AF9. Estudi personal 0,6 MD11. Treball autònom 15
AF6. Treball en grup 1,8 MD3. Treball en grup 45

Activitats i sistema d'avaluació


L'avaluació de les competències es realitzarà de forma continuada amb les següents activitats:

Activitat d'avaluació Ponderació Competències avaluades
SE4. Participació a l'aula 30% CB3, CB5, CG16
SE2. Treballs individuals 30% CB2, CB3, CG6, CE6
SE3. Treballs en grup 40% CB2, CB4, CB5, CG6, CG11, CE6, CE15

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.

Important:

L’assistència no és obligatòria excepte en el seminaris, on l’estudiant només podrà abstenir-se un màxim de dos seminaris. 

Per aprovar la matèria, s'haurà d'obtenir una mitjana de 5 entre totes les activitats avaluadores. 

L’única part susceptible a recuperar será el treball final en grup (durant el període de recuperació corresponent).

D'acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació, si s'ha suspès l'assignatura. Si la qualificació és de No presentat/da, no es podrà optar a la recuperació. L’avaluació continuada no es susceptible a recuperar.

En el cas de suspendre l’assignatura, aquesta s’haurà de recuperar l’any vinent (no es guardarà cap nota). 

La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significa un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.

Bibliografia


Bàsic

Christensen, C.M., Grossman, J.H., & Hwang, J. (2009). The Innovator’s Prescription: A Disruptive Solution for Health Care. New York: McGraw-Hill; 2009.

Diferent authors. (2015). 2050: A Health odyssey. Health first Europe. 2015. Disponible en: https://healthfirsteurope.eu/publication/policy-paper-future-health-2050-health-odyssey/

Doswel,l W.M., Braxter, B., DeVito Dabbs, A., Nilsen, W.,  & Klem, ML. (2013). mHealth: Technology for nursing practice, education, and research. J Nurs Educ Pract, 3(10), 99-109.

Eysenbach G. (2001). What is e-health?. Journal of medical Internet research, 3(2), E20. https://doi.org/10.2196/jmir.3.2.e20

Harrison, J. P., & Lee, A. (2006). The role of e-Health in the changng health care environment. Nursing economics, 24(6), 283–289.

Li, J., Westbrook, J., Callen, J., & Georgiou, A. (2012). The role of ICT in supporting disruptive innovation: a multi-site qualitative study of nurse practitioners in emergency departments. BMC medical informatics and decision making, 12, 27. https://doi.org/10.1186/1472-6947-12-27

Meskó, B., Drobni, Z., Bényei, É., Gergely, B., & Gyorffy, Z. (2017). Digital health is a cultural transformation of traditional healthcare. mHealth, 3, 38. https://doi.org/10.21037/mhealth.2017.08.07

Samples, C., Ni, Z., & Shaw, R.J. (2014). Nursing and mHealth. Online J Nurs Sci Dec, 1(4), 330-333. [doi: 10.1016/j.ijnss.2014.08.002]

Torkkeli, M. & Mention, A. L. (2015). Open innovation & the emergence of a new field: Empowering future generations. Journal of Innovation Management 3(2), 5-8.

Van De Belt, T. H., Engelen, L. J., Berben, S. A., & Schoonhoven, L. (2010). Definition of Health 2.0 and Medicine 2.0: a systematic review. Journal of medical Internet research, 12(2), e18. https://doi.org/10.2196/jmir.1350

World Health Organization. (2009). The European Health Report 2009: Health and Health Systems. WHO Regional Office for Europe, Copenhagen, Denmark.

Using Social Media: practical and ethical guidance for doctors and medical students (BMA). Disponible en: https://www.bma.org.uk/advice-and-support/ethics/personal-ethics/ethics-of-social-media-use

A Nurse's Guide to the Use of Social Media. The National Council of State Boards of Nursing. Disponible en: https://www.ncsbn.org/Social_Media.pdf

Manual de Inmersión 2.0 para Profesionales de Salud. Disponible en: https://saludconectada.com/manual-de-inmersion-20-para-profesionales-de-salud/

Universidad Wiener | Conferencia Prospectiva y las Tecnologías del Futuro - José Luis Cordeiro. Disponible en:  https://www.youtube.com/watch?v=0KHaLQYySMA 

What Should Be In A Medical Bag Of The 21st Century? by Bertalan Mesko. Disponible en: ttps://www.youtube.com/watch?v=g4uyb6UP9ok 

Complementària

DeBronkart, D. (2014). ¡Dejad que los pacientes ayuden! Amazon. Disponible en: https://www.epatientdave.com/let-patients-help/

Drucker, P. F. (2002). The discipline of innovations. Boston, Harvard business School Publishing. Disponible en: https://hbr.org/2002/08/the-discipline-of-innovation

Mayer, M.A., Rodríguez Blanco, O., & Torrejon, A. (2019). Use of Health Apps by Nurses for Professional Purposes: Web-Based Survey Study. JMIR Mhealth Uhealth, 7(11), e15195. https://mhealth.jmir.org/2019/11/e15195

Thiel, P. (2015). De cero a uno. Cómo inventar el futuro. Barcelona, España. Gestión 2000.

Topol, E. (2019). Deep Medicine: How artificial intelligence can make healthcare human again. Basic Books.

Topol, E. (2016). The patient will see you now. Basic Books. 

Política de redes sociales del Hospital Sant Joan de Déu - Barcelona. Disponible en: http://www.hsjdbcn.org/polymitaImages/public/institucional/xarxes/Politica_Redes_Sociales_HSJD%20%288%20mar%202011%29_cast.pdf

American Medical Association Policy: Professionalism in the Use of Social Media. Disponible en: http://www.ama-assn.org/ama/pub/meeting/professionalism-social-media.shtml

Guia d'ús de Social Media per a metges (Col·legi Oficial de Metges de Barcelona). Disponible en: http://wma.comb.es/ca/usuarios-socialmedia.html

Australian Medical Association: Social Media and the Medical Profession. Disponible en: http://ama.com.au/node/6231

Social Media Guidelines for Physicians (Massachusetts Medical Society). Disponible en: http://www.massmed.org/AM/Template.cfm?Section=Legal_and_Regulatory&TEMPLATE=/CM/ContentDisplay.cfm&CONTENTID=55126 

Social Networking and The Medical Practice. Guidelines for Physicians, Office Staff and Patients (Ohio State Medical Association). Disponible en: http://www.osma.org/files/documents/tools-and-resources/running-a-practice/social-media-policy.pdf

Social Media Guidelines for Medical Professionals: Summary. Disponible en: 

http://scienceroll.com/2012/06/02/social-media-guidelines-for-medical-professionals-summary/

Guia d’usos i estils a les xarxes socials de la Generalitat de Catalunya. Disponible en: http://atenciociutadana.gencat.cat/ca/serveis/xarxes-i-missatgeria-instantania/xarxes-socials/