Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Alex Araujo Batlle

Trimestre: Tercer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Lluís Codinas Poch

Idiomes d'impartició


Es lliuraran articles amb l'idioma anglès

Competències


Competències bàsiques
  • CB1. Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.

  • CB4. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

  • CB5. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

Competències específiques
  • CE1. Interpretar conceptes econòmics bàsics i el raonament econòmic, així com el funcionament microeconòmic i macroeconòmic.

  • CE2. Definir la política de l'empresa en entorns internacionals i infondre una dimensió global i internacional als negocis empresarials.

  • CE3. Analitzar i valorar els estats comptables, avaluar el rendiment econòmic i elaborar informes financers.

  • CE4. Avaluar i definir les polítiques de personal d'una empresa o organització empresarial, seleccionar equips de treball, definir perfils i establir necessitats de personal.

  • CE5. Analitzar contextos empresarials, identificar mercats i clients i establir estratègies de màrqueting mitjançant la utilització de tècniques avançades i innovadores.

  • CE6. Interpretar normativa legal i d'organització institucional i gestionar informació d'àmbit empresarial.

  • CE7. Elaborar projectes i propostes d'empreses innovadores..

  • CE8. Organitzar les operacions productives de l'empresa.

  • CE9. Utilitzar instruments matemàtics i eines avançades d'estadística per a la presa de decisions.

  • CE10. Reconèixer i comprendre els mecanismes d'innovació i emprenedoria i desenvolupar una idea de negoci.

  • CE11. Analitzar i valorar l'entorn cientificotecnològic i econòmic, per buscar oportunitats innovadores i establir processos necessaris per adaptar l'organització.

  • CE12. Generar habilitats estratègiques contemplant l'entorn com un projecte.

  • CE13. Crear connexions entre persones, col·laboradors i empreses posant en contacte a gent que en circumstàncies normals no coincidirien.

  • CE14. Identificar els sectors emergents i les estratègies d'innovació empresarial.

  • CE15. Reunir i interpretar dades per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'àmbit empresarial.

  • CE16. Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en almenys una tercera llengua estrangera.

  • CE1. Interpretar els principis del turisme pel que fa a la seva dimensió espacial, social, cultural, política, laboral i econòmica i identificar les tipologies d'espais i destinacions turístiques i els principals agents turístics que operen en ells, tant públics com privats.

  • CE2. Analitzar els impactes que genera el turisme en els seus aspectes econòmics, socials i mediambientals i aportar solucions innovadores.

  • CE3. Analitzar les principals estructures polític-administratives turístiques i interpretar el marc legal que regula les activitats turístiques.

  • CE4. Convertir un problema "empíric" en un projecte de recerca i elaborar conclusions.

  • CE5. Aplicar una marcada orientació de servei al client i manejar tècniques de comunicació.

  • CE6. Avaluar els potencials turístics i l'anàlisi prospectiva de la seva explotació a través de models de gestió innovadors.

  • CE7. Analitzar, sintetitzar i resumir críticament la informació econòmic-patrimonial de les organitzacions turístiques.

  • CE8. Dirigir diferents tipus d'entitats turístiques definint objectius, estratègies, polítiques comercials i gestionant els recursos financers.

  • CE9. Treballar en mitjans culturals diferents, aportant solucions als diferents problemes que es presenten.

  • CE10. Reunir i interpretar dades significatives per a emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'àmbit empresarial i ser capaç d'elaborar un document que permeti transmetre informació o una proposta empresarial innovadora en l'àmbit del turisme.

  • CE11. Gestionar els espais territorials turístics d'acord amb principis de sostenibilitat.

  • CE12. Dominar els procediments operatius de les empreses d'allotjament, restauració i intermediació turística.

  • CE13. Interpretar l'estratègia, els objectius i els instruments públics de la planificació turística.

  • CE14. Reconèixer i aplicar les tecnologies de la informació i les comunicacions (TIC) en els diferents àmbits del sector turístic.

  • CE15. Interpretar un pla públic en matèria turística i les oportunitats que es deriven per al sector privat.

  • CE17. Reconèixer detalls del funcionament de les destinacions, estructures turístiques i els seus sectors empresarials a nivell mundial.

  • CE18. Comprendre les característiques de la gestió del patrimoni cultural i ser capaços d'elaborar iniciatives innovadores per a la seva posada en valor com a atractiu turístic.

  • CE19. Detectar les necessitats per a la planificació tècnica d'infraestructures i instal·lacions turístiques.

  • CE20. Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en almenys una llengua estrangera.

Competències generals
  • CG1. Ser capaç de treballar en equip, participant activament en les tasques i negociant davant opinions discrepants fins a arribar a posicions de consens, adquirint així l'habilitat per a aprendre conjuntament amb altres membres de l'equip i crear nous coneixements.

  • CG2. Ser capaç d'innovar desenvolupant una actitud oberta enfront del canvi i estar disposats a re-avaluar els vells models mentals que limiten el pensament.

  • CG3. Integrar els valors de la justícia social, la igualtat entre homes i dones, la igualtat d'oportunitats per a tots i especialment per a les persones amb discapacitat, de manera que els estudis d'Administració d'Empreses i Gestió de la Innovació contribueixin a formar ciutadans i ciutadanes per a una societat justa, democràtica i basada en la cultura del diàleg i de la pau.

  • CG2. Ser capaç de generar idees i solucionar problemes, tant de manera individual com col·lectiva.

  • CG3. Ser capaç de generar idees i solucionar problemes, tant de manera individual com col·lectiva.

Competències transversals
  • CT1. Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en les dues llengües oficials a Catalunya.

  • CT2. Mostrar disposició per a conèixer noves cultures, experimentar noves metodologies i fomentar l'intercanvi internacional.

  • CT3. Mostrar disposició per a conèixer noves cultures, experimentar noves metodologies i fomentar l'intercanvi internacional.

  • CT4. Dominar les eines informàtiques i les seves principals aplicacions per a l'activitat acadèmica i professional ordinària.

  • CT5. Desenvolupar tasques aplicant amb flexibilitat i creativitat els coneixements adquirits i adaptant-los a contextos i situacions noves.

Descripció


L’assignatura de Recursos Humans I és una assignatura de tall transversal dintre del Grau  que capacitarà l’alumne pel coneixement i aplicació de les eines bàsiques pel desenvolupament dels recursos humans.

És un fet conegut que les empreses estan impregnades d’un component important de relacions interpersonals i, per això és fonamental conèixer en profunditat quin valor té el capital humà en el món de les organitzacions.

Cal saber que l’ empresa és un sistema integrador amb la societat que l’ envolta, on individus amb diferents necessitats s’ han de relacionar, identificant-se amb les polítiques empresarials i alhora s’ han de transformar en col·lectius humans cohesionats per aconseguir unes determinades fites pel bé comú. Sense oblidar que l’ empresa ha d’ adoptar un compromís i una responsabilitat social amb les seves particulars polítiques com és el respecte amb el seu medi.

NOTA:

- Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent. El Tecnocampus posarà a l’abast del professorat i l’alumnat les eines digitals necessàries per poder dur a terme l’assignatura, així com guies i recomanacions que facilitin l’adaptació a la modalitat no presencial.

-  L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

 

Resultats d'aprenentatge


Definir les polítiques de gestió de persones

Metodologia de treball


La Metodologia docent aplicada a l’assignatura serà:
- Classes magistrals: el professor impartirà els coneixements fomentant la participació i el debat
- Seminaris: el professor treballarà amb els diferents equips de treball l’aplicació del coneixement teòric en un cas transversal de l’assignatura
- Resolució d’activitats complementàries
- Cinefòrum: es faran passis de tres pel·lícules relacionades amb el coneixement de l’assignatura i posteriorment es generarà un debat.

Caldrà portar ordinador portàtil a les sessions de seminari.

Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.

Continguts


Tema 1

  • La importància del factor humà en les organitzacions
  • Interrelació individu-organització
  • Entendre el valor de les persones per assolir els objectius de tota l'organització
  • Ètica i empresa
  • Perspectiva de gènere

Tema 2

  • Planificació dels recursos humans
    • Anàlisi de necessitats reals i situació actual
    • Pressa de decisions

Tema 3

  • Definició i valoració de llocs de treball
  • Procés qualitatiu de la valoració d’un lloc de treball
  • Perfil professional

Tema 4

  • Reclutament i selecció de treball
  • Conceptes
  • Fases del procés
  • Tècniques de selecció
  • Pla d’acollida

Tema 5

  • La Comunicació interna en les Organitzacions
  • Marc conceptual
  • La percepció
  • Marc teòric
  • Els missatges
  • La Comunicació seriada

Tema 6

  • Motivació i satisfacció laboral
  • Marc conceptual
  • Marc teòric
  • Eines motivadores

Tema 7

  • Lideratge
  • Conceptes
  • Marc teòric

 

Activitats d'aprenentatge


  • Treball global de l’assignatura. Equips de 2-3 persones. Consistirà amb la realització del treball físic (40%), les sessions al seminari (20%) i la presentació en públic (40%). 

Sistema d'avaluació


L’avaluació consistirà amb l’avaluació continuada i amb els següents percentatges:

  • 40%: Treball global de l’assignatura. Equips de 2-3 persones. Consistirà amb la realització del treball físic (40%), les sessions al seminari (20%) i la presentació en públic (40%). 
  • 10%: Participació activa i constant. Caldrà assistir un 80% de les sessions.
  • 50%: Examen final. S'haurà de treure una nota mínima de 5 per fer mitjana de l'assignatura. En cas contrari s'haurà d'anar a recuperació.

Recuperació. En cas que l’estudiant hagi suspès podrà anar a la recuperació, però només d’aquelles parts que no hagi superat,mantenint-se els percentatges esmentats sobre la nota final. No es podran avaluar aquells/es estudiants que no s’haguessin presentat a la convocatòria ordinària de l’examen ni pujar nota.

Bibliografia


Bàsic

PARDO, Manuela, LUNA, Roberto (2007). Recursos Humanos para Turismo .Editorial Pearson Educación. Madrid.

Complementary

ARAGÓN, Antonio y otros. Coordinación VALLE, Ramón J. (2005). La gestión estratégica de los Recursos Humanos. Editorial Pearson Prentice may. Segunda edición. Madrid.

DOLAN,S.L., VALLE,R.,JACSON,S.E.,SCHULLER,R.S.(2007). La Gestión de los Recursos Humanos”. Ed. Mc. Graw Hill, Barcelona