Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Alex Araujo Batlle

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Judith Turrión Prats

Idiomes d'impartició


També hi haurà lectures i vídeos en anglès.

Competències


Competències bàsiques
  • CB1. Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.

  • CB4. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

  • CB5. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

Competències específiques
  • CE1. Interpretar conceptes econòmics bàsics i el raonament econòmic, així com el funcionament microeconòmic i macroeconòmic.

  • CE2. Definir la política de l'empresa en entorns internacionals i infondre una dimensió global i internacional als negocis empresarials.

  • CE3. Analitzar i valorar els estats comptables, avaluar el rendiment econòmic i elaborar informes financers.

  • CE4. Avaluar i definir les polítiques de personal d'una empresa o organització empresarial, seleccionar equips de treball, definir perfils i establir necessitats de personal.

  • CE5. Analitzar contextos empresarials, identificar mercats i clients i establir estratègies de màrqueting mitjançant la utilització de tècniques avançades i innovadores.

  • CE6. Interpretar normativa legal i d'organització institucional i gestionar informació d'àmbit empresarial.

  • CE7. Elaborar projectes i propostes d'empreses innovadores..

  • CE8. Organitzar les operacions productives de l'empresa.

  • CE9. Utilitzar instruments matemàtics i eines avançades d'estadística per a la presa de decisions.

  • CE10. Reconèixer i comprendre els mecanismes d'innovació i emprenedoria i desenvolupar una idea de negoci.

  • CE11. Analitzar i valorar l'entorn cientificotecnològic i econòmic, per buscar oportunitats innovadores i establir processos necessaris per adaptar l'organització.

  • CE12. Generar habilitats estratègiques contemplant l'entorn com un projecte.

  • CE13. Crear connexions entre persones, col·laboradors i empreses posant en contacte a gent que en circumstàncies normals no coincidirien.

  • CE14. Identificar els sectors emergents i les estratègies d'innovació empresarial.

  • CE15. Reunir i interpretar dades per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'àmbit empresarial.

  • CE16. Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en almenys una tercera llengua estrangera.

  • CE1. Interpretar els principis del turisme pel que fa a la seva dimensió espacial, social, cultural, política, laboral i econòmica i identificar les tipologies d'espais i destinacions turístiques i els principals agents turístics que operen en ells, tant públics com privats.

  • CE2. Analitzar els impactes que genera el turisme en els seus aspectes econòmics, socials i mediambientals i aportar solucions innovadores.

  • CE3. Analitzar les principals estructures polític-administratives turístiques i interpretar el marc legal que regula les activitats turístiques.

  • CE4. Convertir un problema "empíric" en un projecte de recerca i elaborar conclusions.

  • CE5. Aplicar una marcada orientació de servei al client i manejar tècniques de comunicació.

  • CE6. Avaluar els potencials turístics i l'anàlisi prospectiva de la seva explotació a través de models de gestió innovadors.

  • CE7. Analitzar, sintetitzar i resumir críticament la informació econòmic-patrimonial de les organitzacions turístiques.

  • CE9. Treballar en mitjans culturals diferents, aportant solucions als diferents problemes que es presenten.

  • CE10. Reunir i interpretar dades significatives per a emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'àmbit empresarial i ser capaç d'elaborar un document que permeti transmetre informació o una proposta empresarial innovadora en l'àmbit del turisme.

  • CE11. Gestionar els espais territorials turístics d'acord amb principis de sostenibilitat.

  • CE12. Dominar els procediments operatius de les empreses d'allotjament, restauració i intermediació turística.

  • CE13. Interpretar l'estratègia, els objectius i els instruments públics de la planificació turística.

  • CE14. Reconèixer i aplicar les tecnologies de la informació i les comunicacions (TIC) en els diferents àmbits del sector turístic.

  • CE15. Interpretar un pla públic en matèria turística i les oportunitats que es deriven per al sector privat.

  • CE16. Planificar i gestionar els recursos humans de les organitzacions turístiques.

  • CE17. Reconèixer detalls del funcionament de les destinacions, estructures turístiques i els seus sectors empresarials a nivell mundial.

  • CE18. Comprendre les característiques de la gestió del patrimoni cultural i ser capaços d'elaborar iniciatives innovadores per a la seva posada en valor com a atractiu turístic.

  • CE19. Detectar les necessitats per a la planificació tècnica d'infraestructures i instal·lacions turístiques.

  • CE20. Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en almenys una llengua estrangera.

Competències generals
  • CG1. Ser capaç de treballar en equip, participant activament en les tasques i negociant davant opinions discrepants fins a arribar a posicions de consens, adquirint així l'habilitat per a aprendre conjuntament amb altres membres de l'equip i crear nous coneixements.

  • CG2. Ser capaç d'innovar desenvolupant una actitud oberta enfront del canvi i estar disposats a re-avaluar els vells models mentals que limiten el pensament.

  • CG3. Integrar els valors de la justícia social, la igualtat entre homes i dones, la igualtat d'oportunitats per a tots i especialment per a les persones amb discapacitat, de manera que els estudis d'Administració d'Empreses i Gestió de la Innovació contribueixin a formar ciutadans i ciutadanes per a una societat justa, democràtica i basada en la cultura del diàleg i de la pau.

  • CG2. Ser capaç de generar idees i solucionar problemes, tant de manera individual com col·lectiva.

  • CG3. Ser capaç de generar idees i solucionar problemes, tant de manera individual com col·lectiva.

Competències transversals
  • CT1. Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en les dues llengües oficials a Catalunya.

  • CT2. Mostrar disposició per a conèixer noves cultures, experimentar noves metodologies i fomentar l'intercanvi internacional.

  • CT3. Mostrar disposició per a conèixer noves cultures, experimentar noves metodologies i fomentar l'intercanvi internacional.

  • CT4. Dominar les eines informàtiques i les seves principals aplicacions per a l'activitat acadèmica i professional ordinària.

  • CT5. Desenvolupar tasques aplicant amb flexibilitat i creativitat els coneixements adquirits i adaptant-los a contextos i situacions noves.

Descripció


Estudi de la producció i organització dels serveis turístics i de la problemàtica per a l'establiment de l'estructura organitzativa empresarial.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Resultats d'aprenentatge


Conèixer les principals estructures organitzatives de les empreses turístiques.

Metodologia de treball


Sessions teòriques:

MD1. Classe magistral mitjançant Zoom: sessions de classe expositives basades en l'explicació del professor en la qual assisteixen tots els estudiants matriculats en l'assignatura.

MD3. Presentacions: en format multimèdia

MD4. Càpsules de vídeo: recurs en format vídeo, que inclou continguts o demostracions dels eixos temàtics de les assignatures. Aquestes càpsules estan integrades en l'estructura de l'assignatura i serveixen als estudiants per revisar tantes vegades com faci falta les idees o propostes que el professor necessita destacar de les seves classes.

 

Aprenentatge dirigit:

MD5. Seminaris: format presencial en petits grups de treball. Són sessions lligades a les sessions teòriques de l'assignatura que permeten oferir una perspectiva pràctica de l'assignatura i en la qual la participació de l'estudiant és clau.

MD7. Estudi de casos: dinàmica que parteix de l'estudi d'un cas, que serveix per contextualitzar a l'estudiant en una situació en concret, el professor pot proposar diferents activitats, tant a nivell individual com en grup, entre els seus estudiants.

 

Aprenentatge autònom:

MD9. Resolució d'exercicis i problemes: activitat no presencial dedicada a la resolució d'exercicis pràctics a partir de les dades subministrades pel professor.

MD11. Tutories no presencials: l'alumne/a disposarà de recursos telemàtics com el correu electrònic i els recursos de la intranet de l'ESCSET.

 

 

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

 

Continguts


Tema 1. Organitzacions i efectivitat organitzacional

1.1. Definició d'organització

1.2. Complexitat de l'activitat turística

1.3. L'empresa

      1.3.1. Concepte i elements que conformen una empresa

      1.3.2. Funcions de l'empresa

      1.3.3. Tipus d'objectius

      1.3.4. Tipus d'empreses

      1.3.5. Particularitats de l'empresa turística

1.4. Estudi de casos

 

Tema 2. Managers i Stakeholders

2.1. Diferència entre el concepte de propietat i de direcció

2.2. Els Stakeholders

2.3. Els valors de l'empresa

2.5. Estudi de casos

 

Tema 3. Administració en un entorn global canviant

3.1. El concepte d'entorn i tipus d'entorn

3.1.1. L'entorn general de l'empresa turística

3.1.2. L'entorn específic de l'empresa turística

3.2. Tendències actuals en l'entorn turístic

3.3. Estudi de casos

 

Tema 4. L'estructura del sector turístic

4.1. La Cadena de Valor

4.1.1. Nexes de la Cadena de Valor

4.1.2. Abast Competitiu i la Cadena de Valor

4.2. L'Oferta Turística

4.3. La Intermediació

4.4. Institucions, Organitzacions i Associacions Turístiques

4.5. Estudi de casos

 

Tema 5. Creació i Administració de la Cultura Organitzacional.

5.1. La cultura organitzacional

5.2. D'on prové la cultura organitzacional?

5.3. Pot administrar-se la cultura organitzacional?

5.4. Estudi de casos

 

Tema 6. Disseny organitzatiu de l'empresa turística

6.0. Parts de l'organització

6.1. El disseny de les organitzacions

6.2. Els 4 passos de el disseny organitzatiu

      6.2.1. El disseny dels llocs

      6.2.2. El disseny de les unitats

      6.2.3. El disseny dels vincles laterals

      6.2.4. El disseny de sistema de valor

6.3. Estudi de casos

 

Tema 7. Tipus i forma de canvi organitzacional

7.1. Què és el canvi organitzacional?

7.2. Forces a favor i resistència al canvi organitzacional

7.3. Canvi evolutiu i revolucionari en les organitzacions

7.4. Administrar el canvi: investigació d'accions de desenvolupament organitzacional

7.5. Estudi de casos

 

Tema 8. El simulador "Venture strategy"

Activitats d'aprenentatge


AF1. Sessions teòriques
AF2. Seminaris
AF3. Treball en grup
AF5. Estudi personal

 

Sistema d'avaluació


SE1. Participació en les activitats plantejades dins de l'aula: participació oportuna i que afegeixi valor als temes tractats (20%)

SE2. Treballs en grup: lliuraments puntuals. Continguts complets i ajustats al que sol·licita. Qualitat en la presentació. Perspectiva de gènere: a la bibliografia cal que figurin, com a mínim, dos documents realitzats per dones (30%)

ES3. Exposicions (10%)

SE4. Examen final (40%)

 

Cal obtenir una nota mínima de 4 sobre 10 a l'examen per poder fer la mitjana la nota de l'examen amb la de l'avaluació continuada.

A l'examen de recuperació només es podrà realitzar la prova final que computarà el 40% de la qualificació final, ja que es conservarà la nota de l'avaluació continuada.

 

Bibliografia


Bàsic

Garcia Isa, Isabel (2018). Organización de Empresas Turísticas. Editorial Síntesis.

 

Gallego Águeda, Mari Ángeles y Casanueva Rocha, Cristóbal (2016). Dirección y Organización de Empresas Turísticas (2ª Ed.). Editorial Pirámide.

Jones, Gareth R. (2008). Teoría organizacional: diseño y cambio en las organizaciones (5ª Ed). Pearson Educación.

Roberts, John (2006). La empresa moderna: organización, estrategia y resultados. Antoni Bosch editor.

 

Casanueva Rocha, Cristóbal y Gallego Águeda, Mari Ángeles (2012). Empresas y organizaciones turísticas (3ªEd.). Editorial Pirámide.

Evans, Nigel (2015). Strategic management for tourism, hospitality and events (2ª Ed). Routledge.

Complementary

Robbins, Stephen P. y Judge, Timothy A. (2011). Organizational behavior (15 Ed.). Hoboken.