Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Alex Araujo Batlle

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Jesus Ezequiel Martínez Marín

Idiomes d'impartició


Las Clases son en Castellano, el material de clase varía entre Inglés y Castellano dada la terminología del Transporte.

Competències


Competències bàsiques
  • CB3. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per a emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.

  • CB4. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

  • CB5. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

Competències específiques
  • CE1. Interpretar conceptes econòmics bàsics i el raonament econòmic, així com el funcionament microeconòmic i macroeconòmic.

  • CE2. Definir la política de l'empresa en entorns internacionals i infondre una dimensió global i internacional als negocis empresarials.

  • CE3. Analitzar i valorar els estats comptables, avaluar el rendiment econòmic i elaborar informes financers.

  • CE4. Avaluar i definir les polítiques de personal d'una empresa o organització empresarial, seleccionar equips de treball, definir perfils i establir necessitats de personal.

  • CE5. Analitzar contextos empresarials, identificar mercats i clients i establir estratègies de màrqueting mitjançant la utilització de tècniques avançades i innovadores.

  • CE6. Interpretar normativa legal i d'organització institucional i gestionar informació d'àmbit empresarial.

  • CE7. Elaborar projectes i propostes d'empreses innovadores..

  • CE8. Organitzar les operacions productives de l'empresa.

  • CE9. Utilitzar instruments matemàtics i eines avançades d'estadística per a la presa de decisions.

  • CE10. Reconèixer i comprendre els mecanismes d'innovació i emprenedoria i desenvolupar una idea de negoci.

  • CE11. Analitzar i valorar l'entorn cientificotecnològic i econòmic, per buscar oportunitats innovadores i establir processos necessaris per adaptar l'organització.

  • CE12. Generar habilitats estratègiques contemplant l'entorn com un projecte.

  • CE13. Crear connexions entre persones, col·laboradors i empreses posant en contacte a gent que en circumstàncies normals no coincidirien.

  • CE14. Identificar els sectors emergents i les estratègies d'innovació empresarial.

  • CE15. Reunir i interpretar dades per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'àmbit empresarial.

  • CE16. Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en almenys una tercera llengua estrangera.

  • CE1. Interpretar els principis del turisme pel que fa a la seva dimensió espacial, social, cultural, política, laboral i econòmica i identificar les tipologies d'espais i destinacions turístiques i els principals agents turístics que operen en ells, tant públics com privats.

  • CE2. Analitzar els impactes que genera el turisme en els seus aspectes econòmics, socials i mediambientals i aportar solucions innovadores.

  • CE3. Analitzar les principals estructures polític-administratives turístiques i interpretar el marc legal que regula les activitats turístiques.

  • CE4. Convertir un problema "empíric" en un projecte de recerca i elaborar conclusions.

  • CE5. Aplicar una marcada orientació de servei al client i manejar tècniques de comunicació.

  • CE6. Avaluar els potencials turístics i l'anàlisi prospectiva de la seva explotació a través de models de gestió innovadors.

  • CE7. Analitzar, sintetitzar i resumir críticament la informació econòmic-patrimonial de les organitzacions turístiques.

  • CE8. Dirigir diferents tipus d'entitats turístiques definint objectius, estratègies, polítiques comercials i gestionant els recursos financers.

  • CE9. Treballar en mitjans culturals diferents, aportant solucions als diferents problemes que es presenten.

  • CE10. Reunir i interpretar dades significatives per a emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'àmbit empresarial i ser capaç d'elaborar un document que permeti transmetre informació o una proposta empresarial innovadora en l'àmbit del turisme.

  • CE11. Gestionar els espais territorials turístics d'acord amb principis de sostenibilitat.

  • CE12. Dominar els procediments operatius de les empreses d'allotjament, restauració i intermediació turística.

  • CE13. Interpretar l'estratègia, els objectius i els instruments públics de la planificació turística.

  • CE14. Reconèixer i aplicar les tecnologies de la informació i les comunicacions (TIC) en els diferents àmbits del sector turístic.

  • CE15. Interpretar un pla públic en matèria turística i les oportunitats que es deriven per al sector privat.

  • CE16. Planificar i gestionar els recursos humans de les organitzacions turístiques.

  • CE17. Reconèixer detalls del funcionament de les destinacions, estructures turístiques i els seus sectors empresarials a nivell mundial.

  • CE18. Comprendre les característiques de la gestió del patrimoni cultural i ser capaços d'elaborar iniciatives innovadores per a la seva posada en valor com a atractiu turístic.

  • CE20. Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en almenys una llengua estrangera.

Competències generals
  • CG1. Ser capaç de treballar en equip, participant activament en les tasques i negociant davant opinions discrepants fins a arribar a posicions de consens, adquirint així l'habilitat per a aprendre conjuntament amb altres membres de l'equip i crear nous coneixements.

  • CG2. Ser capaç d'innovar desenvolupant una actitud oberta enfront del canvi i estar disposats a re-avaluar els vells models mentals que limiten el pensament.

  • CG3. Integrar els valors de la justícia social, la igualtat entre homes i dones, la igualtat d'oportunitats per a tots i especialment per a les persones amb discapacitat, de manera que els estudis d'Administració d'Empreses i Gestió de la Innovació contribueixin a formar ciutadans i ciutadanes per a una societat justa, democràtica i basada en la cultura del diàleg i de la pau.

  • CG1. Ser capaç de treballar en equip, participant activament en les tasques i negociant davant opinions discrepants fins a arribar a posicions de consens, adquirint així l'habilitat per a aprendre conjuntament amb altres membres de l'equip i crear nous coneixements.

Competències transversals
  • CT1. Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en les dues llengües oficials a Catalunya.

  • CT2. Mostrar disposició per a conèixer noves cultures, experimentar noves metodologies i fomentar l'intercanvi internacional.

  • CT3. Mostrar disposició per a conèixer noves cultures, experimentar noves metodologies i fomentar l'intercanvi internacional.

  • CT4. Dominar les eines informàtiques i les seves principals aplicacions per a l'activitat acadèmica i professional ordinària.

  • CT5. Desenvolupar tasques aplicant amb flexibilitat i creativitat els coneixements adquirits i adaptant-los a contextos i situacions noves.

Descripció


  • Estudi general i teòric de la interrelació que existeix entre el transport i el turisme: l'evolució dels diferents tipus de transport i les pròpies polítiques de transport en la UE i resta del món.
  •  Anàlisi de la incidència de les polítiques del transport versus les destinacions turístiques

NOTA: Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent. El Tecnocampus posarà a l’abast del professorat i l’alumnat les eines digitals necessàries per poder dur a terme l’assignatura, així com guies i recomanacions que facilitin l’adaptació a la modalitat no presencial.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Resultats d'aprenentatge


Aplicar models d'interacció espacial, distingint correlacions entre maneres, xarxes i fluxos de transport i el seu paper en el desenvolupament del turisme

Metodologia de treball


Es combinaran classes teòriques amb l'aplicació pràctica de les competències que es vagin aconseguint.

També s'inclouran l'anàlisi de diversos textos i notícies referents a l'àmbit del transport des d'una triple òptica: inversions, innovacions tecnològiques i la problemàtica que presenten les infraestructures

Continguts


Tema 1. Factors d'elecció d'un mitjà de transport

Temps real de viatge, preu, confort, autonomia, seguretat (de les pròpies companyies i avions, enfront d'atacs terroristes, pot desaparèixer un avió sense deixar rastre?, utilitat de les caixes negres),  límits geogràfics, impacte mediambiental. Anàlisi de les febleses i fortaleses dels diferents mitjans de transport

Tema 2. Retorn  econòmic i social de les infraestructures de transport

S'analitza el tren d'alta velocitat, el transport aeri i el transport per carretera. Intermodalidad del transport. Urban Corridors. Nocions de Seguretat en el Transport.

Tema 3. Ferrocarril

Anàlisi de la problemàtica de les infraestructures i de la xarxa viària. Innovacions tecnològiques (alta velocitat i trens magnètics levitants). Procés de liberalització i lliure competència. Competència amb el transport aeri. Trens turístics

Tema 4. Transport aquàtic

Autopistes del mar. Anàlisi de les infraestructures. Innovacions tecnològiques. Competències amb altres mitjans de transport. Creuers (Barcelona port base)

Tema 5. Transport per carretera

Anàlisi del sector de l'autocar i l'automòbil. Saturació dels Pirineus. Innovacions tecnològiques (seguretat de vehicles i túnels, autobusos amfibis, vehicles autònoms). Mobilitat sostenible (combustibles alternatius)

Tema 6. Aviació comercial

Organismes internacionals (IATA, OACI) i els seus acords o convenis (Varsòvia, Chicago, Mont-real, llibertats de l'aire). Avions (Subsónicos i supersònics). Combustibles alternatius. Processos de liberalització i concentració empresarial (el cas d'Iberia). El fenomen del Low Cost

Tema 7. Infraestructures aèries

Característiques dels aeroports. Aeroports Mainport, hub i feeder. Gestió de slots. Control aeri. Gestió i rendibilitat dels aeroports (el cas AENA). Principals aeroports espanyols de gestió pública (AENA) i privada. Col·lapse dels aeroports. Anàlisi dels aeroports mundials més innovadors

Tema 8. Xarxes i fluxos de transport. Tipus de xarxes, el fenomen de la connectivitat i els indicadors de xarxa

Tema 9.- El mercat del transport turístic. Anàlisi de l'economia de l'oferta i la demanda

Tema 10.- Externalitats del transport turístic I. La congestió.  El paper del turisme en la congestió de diferents formes de tràfic

Temi 11.- Externalitats del transport turístic II. Efectes mediambientals. La contribució del transport turístic al canvi climàtic i les polítiques de mitigació d'emissions

Activitats d'aprenentatge


L'anàlisi de diversos textos i notícies de l'àmbit del transport des d'una triple perspectiva: les inversions, innovacions i problemes d'infraestructura que es presentin.

Preparació dels temes per discutir a les classes

Preparació de les sessions de grup

Sistema d'avaluació


30% Exercicis, pràctiques i treballs. No recuperable

30 %  Avaluació parcial. No recuperable

40%  Examen final

Per aprovar l'assignatura és necessari obtenir, almenys, un 5 en la prova final

Recuperació: En cas que se suspengui l'assignatura solament es podrà recuperar la prova final. Per accedir a la recuperació el/l'estudiant ha d'haver-se presentat a la prova final. En cas d'anar a recuperació i aprovar, la nota màxima de l'assignatura serà de 5.

Bibliografia


Bàsic

MONTORI, ESCRIBANO, MARTINEZ (2015, 1a edición). “Manual del Transporte Marítimo”, Editorial Marge Books, Barcelona. 

Strategies for Tourism Industry - Micro and Macro Perspectives (2012) Ed. Intech, Croacia. ISBN 978-953-51-0566-4

BLASCO, Albert (2014). Transporte  turístico, gestión de infraestructuras e innovaciones. Ed Síntesis. Madrid

TOVAR DE LA FE, B i RENDERIO MARTÍN-cejars. Turismo y tranporte. Ed Universidad Las Palmas de Gran Canaria.

Visions for Global Tourism Industry - Creating and Sustaining Competitive Strategies (2012). Ed. Intech, Croàcia. ISBN 978-953-51-0520-6

García Isa, Isabel Gestión de empresas de transporte turístico. ISBN: 9788499589961,  308 Páginas, EDITORIAL SÍNTESIS, S. A. Madrid, 2013

Manual del Transporte Marítimo. (Montori, Martínez, Escribano), Editorial Marge Books https://www.amazon.es/dp/8415340311

Martínez Marín, Jesús. (2021) Fundamentos de Logística y Operatividad Portuaria. Ediciones JMM. ISBN13-978-8409278633 (Disponible via. https://n9.cl/xnvdo )

Martínez, Montori, Badell (2021) Transporte Marítimo de Mercancías Peligrosas. Editores JMM ISBN13979-8749391299 . Disponible vía: https:// n9.cl/42dew

Complementary

BEL, Germà (2010). Espanya capital París. Ed Destino. Madrid

PAGE, Stephen (2009). Transport and Tourism: Global Perspective. Pearson, Prentice Hall. 3a ED. United Kingdom.