Que estàs buscant?
B2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les competències que cal demostrar per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi
B3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic
E8_TUR_Dirigir diferents tipus d'entitats turístiques definint objectius, estratègies, polítiques comercials i gestionant els recursos financers
G1_TUR_Ser capaç de treballar en equip, participant activament en les tasques i negociant enfront opinions discrepants fins arribar a posicions de concens, adquirint així l'habilitat per aprendre conjuntament amb altres membres de l'equip i crear nous coneixements
G2_ADE_Ser capaç d'innovar desenvolupant una actitud oberta davant del canvi i estar disposats a re-avaluar els vells models mentals que limiten el pensament
T1_TUR_Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en les dues llengues oficials de Catalunya
T2_TUR_Mostrar disposició per conèixer noves cultures, experimentar noves metodologies i fomentar l'intercanvi internacional
T5_TUR_Dominar les eines informàtiques i les seves principals aplicacions per a l'activitat acadèmica i professional ordinària
T3_TUR_Formular raonaments crítics i ben argumentats, utilitzant terminologia precisa, recursos especialitzats i documentació que avali aquests arguments
T6_TUR_Desenvolupar tasques de manera autònoma amb una correcta organització i temporalització del treball acadèmic
L'assignatura té com a principal objectiu promoure la innovació al disseny d'instal·lacions per a l'oci i el turisme en una etapa caracteritzada per forts canvis en el sector. Noves tipologies de turisme han sorgit degut a l'aparició de les noves tecnologies de les comunicacions i el transport en un món cada vegada més globalitzat. Al seu torn, noves generacions de turistes amb hàbits de consum més sofisticats, fa que el disseny de les instal·lacions tradicionals quedin avui en dia moltes vegades obsolet.
És per aquest motiu que l'assignatura desenvolupa una metodologia per poder dissenyar i implantar instal·lacions que s'adaptin a les noves tendències basades en l'experimentació i el Design Thinking.
Coneixement i aplicació pràctica de la metodologia DesignThinking per identificar noves tipologies de segments i nínxols de mercat.
Desenvolupament d'habilitats de treball en equip.
Ús d'eines de comunicació online degut a que és una assignatura que poden cursar estudiants d'Erasmus.
Sessions teòriques:
MD1. Classe magistral mitjançant Zoom: Sessions de classe expositives basades en l'explicació del professor en la qual assisteixen tots els estudiants matriculats en l'assignatura.
MD3. Presentacions en formats multimèdia.
MD4. Càpsules de vídeo: Recurs en format vídeo, que inclou continguts o demostracions dels eixos temàtics de les assignatures. Aquestes càpsules estan integrades en l'estructura de l'assignatura i serveixen als estudiants per revisar tantes vegades com faci falta les idees o propostes que el professor necessita destacar de les seves classes.
Aprenentatge dirigit:
MD5. Seminaris: Format presencial en petits grups de treball. Són sessions lligades a les sessions teòriques de l'assignatura que permeten oferir una perspectiva pràctica de l'assignatura i en la qual la participació de l'estudiant és clau.
MD7. Estudi de casos: Dinàmica que parteix de l'estudi d'un cas, que serveix per contextualitzar a l'estudiant en una situació en concret, el professor pot proposar diferents activitats, tant a nivell individual com en grup, entre els seus estudiants.
Aprenentatge autònom:
MD11. Tutories no presencials: L'alumne disposarà de recursos telemàtics como el correu electrònic i els recursos de la intranet de l'ESCSET.
MD9. Resolució d'exercicis i problemes: Activitat no presencial dedicada a la resolució d'exercicis pràctics a partir de les dades subministrades pel professor.
Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.
El Tecnocampus posarà a l’abast del professorat i l’alumnat les eines digitals necessàries per poder dur a terme l’assignatura, així com guies i recomanacions que facilitin l’adaptació a la modalitat no presencial.
Tema 1. La innovació en el sector turístic
1.1. La importància d'innovar en turisme
1.2. Metodologies per a la innovació en turisme
1.3. Casos d'estudi
Tema 2. Les noves tendències en el consumidor de turisme
2.1. Identificació d'experiències turístiques dels clients
2.2. Principals característiques dels consumidors
2.3. Segmentació de mercat i perfils de consum
Tema 3. Design thinking (DT) per al desenvolupament de productes turístics
3.1. Concepte de DT
3.2. Pilars del DT
3.3. Procés d'innovació basat en el DT
3.4. Exemples
3.5. Disseny del producte / servei aplicant la metodologia del DT
3.5.1. Identificació de les necessitats i problemes segons la tipologia de demanda
3.5.2. Elaboració de mapes d'empatia
3.5.3. Disseny del producte / Servei aplicant la metodologia del DT
3.5.4. Disseny de sistema d'experimentació per comprovar els Principals hipòtesis del projecte
3.5.5. Aplicació de les Proves de valoració, confirmació o refutació d'hipòtesi
3.5.6. Reajustament del producte / Servei en funció del resultats
3.5.7. Prototipat final
3.5.8. Disseny de sistema de vens i de fidelització de clients
AF1. Sessions teòriques
AF2. Seminaris
AF3. Treball en grup
AF4. Treball individual
L'avaluació tindrà en compte els següents aspectes amb els pesos que s'indiquen:
10% Participació a l'aula
20% Presentacions del treball en grup
40% Treball en grup (Perspectiva de gènere: a la bibliografia cal que figurin, com a mínim, dos treballs realitzats per dones)
30% Examen final
Hi haurà una recuperació en iniciar el segon trimestre. Només es recuperarà l'examen. Pel projecte de grup i la part de participació a l'aula es mantindrà la nota de l'avaluació continuada.
Elejabeittia, Jon (2018). Coaching con Design Thinking (3ªEd.). Nextyou. Madrid.
Serrano Ortega, Manuel i Blázquez Ceballos, Pilar(2015). Design thinking: Lidera el presente. Crea el futuro. ESIC Editorial.
Mootee, Idris (2014). Design Thinking para la innovación estratégica. Empresa activa.
Gasca, Juan i Zaragozá, Rafael (2014). Designpedia. 80 herramientas para construir tus ideas. LID Editorial.
Seelig, Tina (2012). inGenius: A Crash Course on Creativity. HarperOne.
Antón Clavé, Salvador (2005). Parques Temáticos. Más allá del ocio. Ed. Ariel.
De Pablo, Fernando i Lasa, Miren (2019). ¡Dibújalo! Innova, crea y comunica en manera visual (4ª Ed.). LID Editorial Empresarial.