Que estàs buscant?
B5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
E14_Incorporar els principis ètics i legals de la professió a la pràctica professional, així com integrar els aspectes socials i comunitaris en la presa de decisions
E15_Participar en l'elaboració de protocols assistencials de fisioteràpia basada en l'evidència científica, fomentant activitats professionals que dinamitzin la investigació en fisioteràpia
E17_Comprendre la importància d'actualitzar els coneixements, habilitats i destreses i actituds que integren les competències professionals del fisioterapeuta
E19_Saber comunicar-se de manera efectiva i clara, tant de forma oral com escrita, amb els usuaris del sistema sanitari, així com amb altres professionals
T1_Adquirir la capacitat per comunicar-se en una llengua estrangera i treballar en un context internacional
T2_Demostrar capacitat d'organització i planificació
El ràpid desenvolupament i creixement dels distintes àmbits de les ciències de la salut ha desembocat en la necessitat de sustentar la nosa pràctica clínica en la evidencia científica. Actualment ja no es suficient con justificar la toma de decisions amb la observació sinó que és preciso objectivar i mesurar la eficàcia i validesa de les nostres intervencions i tractaments.
Perquè els resultats d'un estudi de recerca siguin fiables i es puguin extrapolar al àmbit clínic, es necessari que tot el procés de investigació es desenvolupi d'acord a una determinada metodologia i sistemàtica. Així mateix, la bioestadística ha d'encarregar-se de definir, sintetitzar i interrelacionar els dades obtinguts amb la investigació con el objectiu de proporcionar una mesura objectiva sobre l'objecte a estudi.
Per tant, el objectiu d’aquesta assignatura es por una banda, ensenyar al estudiant las bases del mètode científic i proporcionar les bases i eines bàsiques de treball per poder dissenyar, analitzar i interpretar un projecte de recerca.
Adaptació COVID-19
Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.
El TecnoCampus posarà a l’abast del professorat i l’alumnat les eines digitals necessàries per poder dur a terme l’assignatura, així com guies i recomanacions que facilitin l’adaptació a la modalitat no presencial.
Tipus d’activitat |
Hores |
AF1. Classes teòriques |
57 |
AF5. Tutories |
1 |
AF6. Estudio i treball en grup |
18 |
AF7. Estudi i treball autònom |
74 |
Total |
150 |
L’assignatura de metodologia de la investigació i bioestadística està dividida en tres blocs:
BLOC I: El mètode científic
Tema 1: Introducció a la recerca en ciències de la salut
Tema 2: El mètode científic. Tipus de investigació.
Tema 3: El procés científic. Les fases de la investigació en ciències de la salut
Tema 4: L’ètica en investigació clínica.
BLOC II: Cerca i ús d'informació científica
Tema 5: Conceptes introductoris
Tema 6: Introducció a les fonts d'informació
Tema 7. Revisió de la literatura
Tema 8: Fonts d'informació Fisioteràpia, Activitat Física i Esports, i Ciències de la Salut
Tema 9: Citació Bibliogràfica i Gestors de referències bibliogràfiques
BLOC III: Bioestadística
Tema 10: Introducció a l’estadística
Tema 11: Estadística descriptiva
Tema 12: Distribucions de Probabilitat
Tema 13: Estadística de Inferència
MD1. Mètode expositiu o lliçó magistral: transmetre coneixements i activar els processos cognitius de l'estudiant mitjançant un aprenentatge unidireccional
MD2. Estudi de casos: adquirir aprenentatge mitjançant l'anàlisi de casos reals o simulats
MD3. Resolució d'exercicis i problemes: exercitar, assajar i posar en pràctica els coneixements previs
MD4. Aprenentatge basat en problemes (ABP): desenvolupar coneixements actius a través de la resolució de problemes
Aquesta assignatura s’avaluarà de la següent forma:
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Competències avaluades |
SE3. Examen Final |
50% |
B5, E15, E17, E19, T1 |
SE1. e-Portafolis |
40% |
B5, E14, E15, E17, E19, T1, T2 |
SE4. Autoavaluació |
10% |
B5, E14, E15, E17, E19, T1, T2 |
Per aprovar l’assignatura es necessari obtenir una qualificació de 5/10 a l'examen Final.
D’acord a la normativa vigent, només es podran presentar al examen de recuperació aquells alumnes que hagin obtingut una qualificació de suspens al examen final durant el període ordinari.
L’avaluació continuada no és recuperable.
Activitat avaluadora en període de recuperació |
Ponderació |
Competències avaluades |
Examen de recuperació |
50% |
B5, E14, E15, E17, E19, T1, T2 |
La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu
Salamanca Castro, AB (2013). El aeiou de la investigación en enfermería. Madrid, Editorial FUDEN
Fletcher RH, Fletcher SW, Fletcher GS (2016). Epidemiologia clínica (5ª edición). Hospitalet de Llobregat (Barcelona). Editorial Lippincot Williams and Wilkins. Wolkers Kluwer Health
Te´cnicas de bu´squeda y uso de la informacio´n. (2013). Madrid¿: Editorial Universitaria Ramo´n Areces.
METODOS DE INVESTIGACION CLINICA Y EPIDEMIOLOGICA (4ª ED.) (EN PAPEL). JOSEP Mª ARGIMON PALLAS; JOSEP JIMENEZ VILLA , 2012.
Pardo A, Ruiz Sanmartin (2004). Análisis de datos en las ciencias sociales y de la salud I y II (2ª edición). Editorial Síntesis
Pierola G (2016). Medicina preventiva y salud pública (12ª edición). Editores: Fernández-Crehuet Navajas, Gestal Otero, Delgado Rodríguez, Bolúmar Montrull, Herruzo Cabrera & Serra Majem. Edtorial Elsevier Masson
Martínez González MA, Sánchez-Villegas A, Toledo Atucha EA, Faulin Fajardo J (2014). Estadística Amigable (3ª edición). Barcelona, Editorial Elsevier
Cueva Marti´n, A. de la., Aleixandre Benavent, R., Rodri´guez i Gairi´n, J. M., & Universitat de Vale`ncia. (2001). Fonts d’informacio´ en cie`ncies de la salut. Valencia¿: Universitat de Vale`ncia.
Estrada, J. M. (2007). Capítulo 2: La búsqueda bibliográfica y su aplicación en PubMed-MEDLINE. SEMERGEN - Medicina de Familia, 33(4), 193–199. https://doi.org/10.1016/S1138-3593(07)73875-3
Gonzalez de Dios Javier, B. Á. J. C. (2006). Búsqueda eficiente de las mejores pruebas científicas disponibles en la literatura: fuentes de información primarias y secundarias. Evidencias En Pediatríaca, 2, 1–10.
Lluch, G., & Nicolás, M. (2015). Escriptura acadèmica¿: planificació, documentació, redacció, citació i models. Barcelona¿: Editorial UOC.
Turull, A., Ardanuy Baró, J., Arroyo i Amayuelas, E., & Arroyo i Amayuelas, E. (2017). Tècniques de treball i de comunicació¿: instrumentàrium per a les ciències jurídiques i socials. Barcelona¿: Huygens Editorial.
Amat Salas, O., Rodrigo de Larrucea, J., & Rocafort Nicolau, A. (2017). Com fer recerca¿: treball de final de grau, tesi de màster, tesi doctoral i altres projectes de recerca (Primera ed). Barcelona¿: Profit Editorial.
FUNDAMENTOS DE BIOESTADISTICA (2ª ED.) (EN PAPEL). MARCELLO PAGANO; KIMBERLEE GAUVREAU , 2001.