Que estàs buscant?
CB4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic, tant especialitzat com no especialitzat
CB2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les competències que cal demostrar per mitjà d'una elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi
CE8_Identificar les respostes psicosocials de les persones davant de diferents situacions de salut (en particular, la malaltia i el patiment), seleccionant les accions adequades per a proporcionar ajut en les mateixes. Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i la familia, segons la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament. Utilitzar estratègies i habilitats que permetin una comunicació efectiva amb pacients, families i grups socials, així com l'expressió de les seves preocupacions i interessos
CE14_Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria
CE24_Conèixer els problemes de salut mental més rellevants en les diferents etapes del cicle vital, proporcionant cures integrals i eficaces, en l'àmbit de l'infermeria
CG4_Comprendre el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat, dins del seu context social i multicultural
CG6_Basar les intervencions de la infermeria en l'evidència científica i en els medis disponibles
CG9_Fomentar estils de vida saludables, l'autocura, recolzant el manteniment de comportaments preventius i terapèutics
CG7_Comprendre sense prejudicis a les persones, considerant els seus aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents, assegurant el respecte a les seves opinions, creències i valors, garantitzant el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional
Gestió de les emocions és una assignatura optativa de tercer curs del grau en infermeria.
Al finalitzar la formació com infermera és tant important la part tècnica com la gestió de les emocions dels nostre pacients i la seva família. L'atenció sanitària cada vegada té un caràcter més tècnic, sent la / el responsable de la cura i de la trajectòria clínica del pacient la seva infermera, tant com a gestora de casos des de consultes externes, com a infermera clínica referent en planta. És freqüent, que acabada la formació en infermeria, quan inicien la seva trajectòria professional, el professional manifesti la seva capacitació en les tècniques d'infermeria, però la seva manca en la gestió de les emocions del pacient o familiar.
A aquest conjunt de tècniques o habilitats de comunicació, alguns autors (Gil, 2015) li han anomenat amb la paraula Counselling, les quals capaciten al professional, a manejar escenaris complexos, amb el menor cost emocional possible per el/la pacient, i el propi professional.
La recent creació del Laboratori d'Habilitats de Comunicació Tecnocampus-ICO ajudarà en el desenvolupament d'aquesta assignatura, podent disposar de material docent i recursos per a aquest fi.
Respecte als resultats d'aprenentatges esperats, l'estudiant al final de la matèria haurà de:
MD1. Sesions de classes expositives |
|
MD2. Seminaris |
|
MD4. Treball individual |
|
MD5. Presentacions de temes per part dels alumnes |
|
MD6. Tutories presencials en grup o individuals |
|
MD7. Tutories no presencials |
|
MD11. Treball autònom |
Després d'unes primeres classes on s'exposarà les tècniques de comunicació i les guies de conversa necessàries per donar informació, com gestionar les emocions que aquesta informació comporta, cada tema de el programa es desenvoluparà a través de tres apartats: objectiu, procés i tasques. Els temes reflectiran la pràctica assistencial en infermeria, com a referent de la cura del pacient, a través dels diversos escenaris complexos que haurà d'afrontar en la seva vida professional.
CLASSES PLENÀRIES
TEMA 1. HABILITATS DE COMUNICACIÓ
TEMA 2. DONAR MALES NOTICIES
TEMA 3. BARRERES D´INFORMACIÓ DE LA FAMILIA
TEMA 4. COMUNICANT AMB NENS I ADOLESCENTS
TEMA 5. MALALTS DE DIFERENTS CULTURES
TEMA 6. PRONÒSTIC: PREFERÈNCIES I VALORS
TEMA 7. RECOLLIR LA HISTÒRIA SEXUAL DE L´PACIENT
TEMA 8. TRANSICIÓ DE L´TRATAMENT CURATIU A PAL-LIATIU
TEMA 9. COMUNICANT AMB MALALTS I COL-LEGUES: APRENENT MÉS SOBRE COM ASPECTES PERSONALS AFECTEN RELACIONS PROFESSIONALS
SEMINARIS:
Seminari 1. Escenari 1: Reforçar i corregir informació diagnòstica
Seminari 2. Escenari 2: Atenció centrada en les preferències i valors del malalt
Seminari 3. Escenari 3: Barrera d´informació de la família: pronòstic
Seminari 4. Escenari 4: Pautes d´informació a nens
Seminari 5. Escenari 5: Morir en pau, sedació pal·liativa i eutanàsia
Seminari 6. Escenari 6: Supervivents. Saber normalitzar
Seminari 7. Escenari 7: Fer front al vostre propi estrès
La següent taula inclou les activitats formatives i la metodologia que seran utilitzades, incloent els crèdits assignats a cada una de les activitats i les competències que en elles es treballen. A través d'aquestes activitats s'intenta promoure la participació de l'alumne/a a classe, el treball interactiu amb la resta de companys/es, així com un aprenentatge autònoma fora d'ella.
Activitat |
ECTS |
Metodologia |
Plenàries |
1,8 |
Classes magistrals, dirigides al debat i aclariment de continguts |
Seminaris |
2,2 |
Treballs en grup. Activitats d'aprenentatge cooperatiu. Dinàmiques de grup. Activitats vivencials. Role-playing |
Estudi i treball autònom |
1 |
Preparació d’exercicis i seminaris. Estudi dels continguts treballats a l’assignatura. Elaboració d’un diari personal |
L’avaluació de les competències es distribuirà de la següent manera:
Activitat que s’avalua |
Percentatge de la nota |
Elaboració d’un blog personal sobre l’assignatura |
70% |
Qüestionari on-line |
10% |
Assistència i participació als seminaris o tallers. |
20% |
La falta d'assistència a dos o més seminaris comportarà el suspens en l'assignatura.
D'acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació, si s'ha suspès l'assignatura. Si la qualificació és de No presentat/da, no es podrà optar a la recuperació.
L'única part que serà susceptible de recuperar serà el BLOG. Hi haurà un treball de recuperació.
En el cas de suspendre hauran de cursar l'assignatura al següent any i no es guardarà cap nota.
Levy, N. (2006). La sabiduría de las emociones. Barcelona: DeBolsillo.
Goleman, D. (1996). Inteligencia Emocional. Barcelona: Kairós.
Bimbela, J. (2006). Cuidando al profesional de la salud. Habilidades emocionales y de comunicación. Granada: Escuela Andaluza de Salud Pública
Lloyd, M., Bor, R. (2009). Communication skills for medicine. London: Churchill Livingstone Elsevier.
Gil, F. Counselling y psicoterapia en cáncer. (2021). Barcelona: Elsevier
Greenberg, L. (2000). Emociones una guía interna. Bilbao: Descleé de Brower.
Dunn, N. (2007). Cancer Tales. London: Haymarket Medical Publications.
Perez, P. (2006). Trauma, culpa y duelo. Hacia una psicoterapia integradora. Bilbao: Desclée
Argimon, J.N., Padrós, J., Bruna, G. (2021). 2 metges i 1 pandèmia. Barcelona: Simbol Editors.