Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Carolina Chabrera Sanz

Trimestre: Tercer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Ester Mateo Aguilar

Idiomes d'impartició


Es podrà aportar documentació complementària en anglès.

Competències


Competències bàsiques
  • CB4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic, tant especialitzat com no especialitzat

  • CB5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per empendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

  • CB2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les competències que cal demostrar per mitjà d'una elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi

  • CB1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements d'una àrea d'estudi que tingui la base en l'educació general, i s'acostuma a trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats.inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi

  • CB3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir o interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic

Competències específiques
  • CE12_Comprendre, des d'una perspectiva ontològica i epistemológica, l'evolució dels conceptes centrals que configuren la disciplina d'infermeria, així com els models teòrics més rellevants, aplicant la metodologia científica en el procés de cuidar i desenvolupant els plans de cures corresponents

  • CE13_Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantitzar el benestar, la qualitat i la seguretat a les persones ateses

  • CE14_Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria

Competències generals
  • CG3_Conèixer i aplicar els fonaments i principis teòrics i metodològics de la infermeria

  • CG6_Basar les intervencions de la infermeria en l'evidència científica i en els medis disponibles

Competències transversals
  • CT 1 Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions

Descripció


Metodologia de la cura Infermera és una assignatura obligatòria que es realitza durant el tercer trimestre de primer curs i que enllaça amb l'assignatura Evolució Històrica i Filosòfica de la cura del Grau en Infermeria.

En aquesta assignatura l'estudiant realitzarà plans de cures infermeres mitjançant el procés de raonament clínic infermer/a i la comunicació efectiva amb les persones de les que té cura. Permet alhora una actuació individualitzada, bé amb l'aplicació dels diferents models infermers treballats durant el primer trimestre, com amb l'ús d'un llenguatge propi estandarditzat a les cures. L'eix vertebrador de tota la matèria serà aquest pla de cures, eina bàsica que estructura el treball infermer/a i que serà utilitzada, tant en el seu procés d'aprenentatge durant la seva formació en el Grau com en qualsevol dels àmbits on desenvoluparà el seu futur treball professional.

En aquesta assignatura el/la estudiant adquirirà competències que li permetran desenvolupar el seu pensament i raonament clínic, escollir el model infermer que s'adapti millor a la situació clínica actual de la persona, realitzar una completa e individualitzada valoració infermera tenint en compte els diferents models infermers, interpretar la valoració infermera, detectar els possibles diagnòstics infermers que se’n deriven de la valoració infermera i planificar objectius amb les respectives intervencions i activitats. En tot moment el/la estudiant serà capaç d'avaluar i revalorar tot el procés tenint en compte  la persona com ésser únic i personal que viu en situació de canvi constant en un entorn i temps concret, a través de diferents casos clínics que se li presentaran.

L'estudiant/a coneixerà diferents terminologies del llenguatge infermer que s'utilitzan en l'actualitat en els diferents àmbits assistencials per tal de que pugui interpretar i utilitzar en el procés d'atenció infermera, tant en les diferents asignatures del Grau en Infermeria com en el seu desenvolupament com a futur profesional de Infermeria.

Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.


El TecnoCampus posarà a l’abast del professorat i l’alumnat les eines digitals necessàries per poder dur a terme l’assignatura, així com guies i recomanacions que facilitin l’adaptació a la modalitat no presencial.

Resultats d'aprenentatge


RA 1. Desenvolupar actituds i habilitats que afavoreixen la comprensió de les situacions pràctiques de cures.

RA 8. Conèixer les bases filosòfiques i epistemològiques de la metodologia de procés de cures

RA 9. Conèixer els components i les activitats de la metodologia del procés de cures infermer.

RA 10. Comprendre la utilitat de les taxonomies infermeres en el judici clínic i la presa de decisions.

RA 11. Analitzar i interpretar les situacions de cures utilitzant la metodologia del procés de cures i les taxonomies infermeres.

RA 17. Conèixer els principis teòrics i metodològics de la infermeria

RA 18. Sap identificar la intersecció de les desigualtats de gènere amb altres eixos de desigualtat (edat, classe, raça, sexualitat i identitat / expressió de gènere, diversitat funcional, etc.).

RA 21. Sap fer un ús inclusiu i no sexista de el llenguatge

 

Metodologia de treball


MD1. Sessions de classes expositives
MD2. Seminaris
MD3. Treball en grup
MD4. Treballs individuals
MD5. Presentacions per temes per part dels alumnes
MD6. Tutoria presencial/grupal
MD11. Treball autònom
MD14. Estudi de casos

 

Continguts


Bloc 1: De la teoria a la pràctica.

Unitat 1: Infermeria a l'actualitat i en el futur

Unitat 2: Llenguatges i registres infermers

- Llenguatges professionals i sistemes de classificació : CIE, NANDA, NOC, NIC, ATIC,...

- Estratègies d’implementació de la metodologia infermera: Plans de cures estandarditzats i Trajectòries clíniques

- Registres del procès de raonament clínic. El curs clínic

Bloc 2: Procés de raonament clínic en la disciplina infermera

Unitat 1: Procés d'atenció d'infermera

Unitat 2: Procés de raonament clínic per a la planificació de les cures

- Valoració integral de l'usuari mitjançant l'entrevista d'infermeria estructurada segons 11 Patrons de Marjory Gordon i 14 Necessitats de Virginia Henderson

- Diagnòstics d'infermeria (Taxonomia- II NANDA-I): Terminologia internacional; Raonament clínic de la valoració al diagnòstic; Determinar el diagnòstic apropiat; Terminologia dominis i classes.

- Objectius/ indicadors (Taxonomia NOC): Terminologia internacional; Raonament clínic del diagnòstic al objectiu e indicador; Determinar el NOC/indicadors apropiats; Terminologia dominis i classes.

- Intervencions/ activitats (Taxonomia NIC): Terminologia internacional; Raonament clínic del objectiu a la intervenció/acticitat; Determinar el NIC/activitats apropiades; Terminologia dominis i classes.

Unitat 3: Avaluació del procés d'atenció d'infermeria

Bloc 3: Pràctica de casos e investigació Metodologia de la cura Infermera

Unitat 1: Cas- Procès d'atenció infermera

Unitat 2: Actualitat i futur de la Metodologia infermera

Activitats d'aprenentatge


 

Activitats formatives ECTS HORES
AF1. Classe magistral 0.75 crèdits 18,75
AF2. Tutories presencials 0.1 crèdits 2.5
AF5. Seminaris 0.2 crèdits 5
AF6. Treball en grup 0.5 crèdits 12.5
AF7. Treball individual 0.1 crèdits 2.5
AF9. Estudi personal 2.35 crèdits 58.75

 

 

 

Sistema d'avaluació


L'avaluació de les competències genèriques i específiques es realitzarà de forma continuada amb les següents activitats:

Sistema de avaluació

Ponderació

SE1. Examen

40%

SE4. Participació en aula

10%

SE3. Treballs en grup

30%

SE5. Seminaris

20%

TOTAL:

100%

La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.

S’utilitza un sistema de qualificació quantitativa ( de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel.lent, matrícula d’honor) segons RD 1125/2003.

  • És necessari obtenir una qualificació mínima de  5 a l’examen final i de 4 en el treball final per ponderar la nota final.

 

Període de Recuperació

La única activitat avaluadora amb possibilitat de recuperar en el cas de suspendre l'assignatura és: L'examen final.

El examen  es recuperarà en el període establert segons el calendari acadèmic.

NOTA: Segons normativa UPF, l'estudiantat tindrà la opció a realitzar la recuperació de l’assignatura que hagi obtingut una qualificació de “suspens”, que són les úniques susceptibles de modificació en el procés de recuperació.

                                                                                                                                                                                                                    

                                                                                                                                                                                                   

 

 

 

Bibliografia


Bàsic

Rifà, R.; Olivé, C. & Lamoglia, M. Lenguaje NIC para el aprendizaje treórico-práctico en enfermería. 2ª edició. Barcelona: Elsevier; 2020. 

Eina on-line NNN-Consult: Nanda-I, NIC i NOC.

Alfaro-Lefevre R. Pensamiento crítico, razonamiento clínico y juicio clínico : un enfoque práctico. 6ª edició Barcelona: Elsevier; 2017.

 

Bulechek, GM.; Moorhead, S.; Johnson, M.; Butcher, HK.; Maas, ML. & Swanson, E. Vínculos de NOC y NIC a NANDA-I y diagnósticos médicos: Soporte para el razonamiento crítico y la calidad de los cuidados. Barcelona: Elsevier; 2012.

Moorhead, S.; Swanson E.; Johnson M. & Maas ML. Clasificación de los Resultados de Enfermería (NOC), 6ª edición. Madrid: Elsevier; 2018.

NANDA Internacional; Healther Herdman, T.; Kamitsuru, S. Diagnósticos enfermeros. Definiciones y clasificación. 2021-2023. 12a edició ; Elsevier (2021).

Nanda Internacional. The International Nursing Knowledge Association: http://nanda.org/

Alligod, MR. & Marriner, A. Modelos y teorías en enfermería. 9ª edició. Barcelona: Elsevier; 2018.

Butcher, HK.; Bulecheck, GM.; Dochterman, JM.& Wagner, CM. Nursing intervention Classification (NIC) 7ª edició. Oxford: Elsevier; 2018.

Complementary

AENTDE (Asociación Española de Nomenclatura, Taxonomía y Diagnóstico de Enfermería) Disponible en: https://www.aentde.org/

 

 

 

La terminología ATIC. Eje diagnóstico. Juvé Udina, M.E. Edición: Naaxpot S.L.U; 2016.