Que estàs buscant?
CB1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements d'una àrea d'estudi que tingui la base en l'educació general, i s'acostuma a trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats.inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi
CB4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic, tant especialitzat com no especialitzat
CE11_Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i les cures, des d'una perspectiva hitòrica, per comprendre l'evolució de la cura d'infermeria
CE16_Capacidad para describir los fundamentos del nivel primario de salud y las actividades a desarrollar para proporcionar un cuidado integral de enfermería al individuo, la familia y la comunidad. Comprender la función y actividades y actitud cooperativa que el profesional ha de desarrollar en un equipo de Atención Primaria de Salud. Promover la participación de las personas, familia y grupos en su proceso de salud-enfermedad. Identificar los factores relacionados con la salud y los problemas del entorno, para atender a las personas en situaciones de salud y enfermedad como integrantes de una comunidad. Identificar y analizar la influencia de factores internos y externos en el nivel de salud de individuos y grupos. Aplicar los métodos y procedimientos necesarios en su ámbito para identificar los problemas de salud más relevantes en una comunidad. Analizar los datos estadísticos referidos a estudios poblacionales, identificando las posibles causas de problemas de salud. Educar, facilitar y apoyar la salud y el bienestar de los miembros de la comunidad, cuyas vidas están afectadas por problemas de salud, riesgo, sufrimiento, enfermedad, incapacidad o muerte
CE23_Conèixer la legislació aplicable i el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola, inspirant en el codi europeu d'ètica i deontologia de infermeria. Proporcionar cures, garantitzant el dret a la dignitat,privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i familia. Individualitzar la curs considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i els valors.
CG1_Ser capaç, en l'àmbit de la infermeria, de donar una atenció tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones que atenen, d'acord amb el seu estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen en les normes legals i deontològiques aplicables
CG2_Planificar i donar cures d'infermeria dirigits a les persones, familia o grups, orientats als resultats de salut, avaluant el seu impacte, a través de guies de pràctica clínica i assistencial, que descriuen els processos pels quals es diagnostica, tracta o cura un problema de salut
CG6_Basar les intervencions de la infermeria en l'evidència científica i en els medis disponibles
CG7_Comprendre sense prejudicis a les persones, considerant els seus aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents, assegurant el respecte a les seves opinions, creències i valors, garantitzant el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional
CG8_Promoure i respectar el dret a la participació, informació, autonomia i el consentiment informat en la presa de decisions de les persones ateses, segon la forma en com viuen el seu procés de salut-malaltia
CG12_Conèixer el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola, entenent les implicacions ètiques de la salut en un context social de transformació
CG15_Treballar amb l'equip de professionals com a una unitat bàsica en la que s'estructuren de forma uni i multidisciplinar i interdisciplinar els professionals i altre personal de les organitzacions assitencials
CG17_Realitzar les cures d'infermeria basant-se en l'atenció integral de salut, que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuitat assistencial
Infermeria Integrada I és una assignatura obligatòria complexa, però un espai ideal perquè l'estudiant en grups reduïts integri horitzontal i verticalment les competències especifiques d'infermeria i les competències genèriques de les matèries de primer curs.
Per a l'assimilació dels coneixements de les diferents àrees curriculars del primer curs del Grau, s'utilitzen principalment la combinació de dues tècniques de cooperatives d'aprenentatge tant en Integrada I, com en la II: l'aprenentatge basat en problemes en la qual el professor actua com a element facilitador d'aquest aprenentatge; i la tècnica “buzz group” on mitjançant la discussió de petits grups d'alumnes en les diferents tasques proposades consensuen les seves idees sobre un tema. Aquestes metodologies d'aprenentatge permeten el desenvolupament de la totalitat de les competències que serien difícils de gestionar i avaluar des d'una metodologia docent tradicional.
A causa del caràcter de la pròpia assignatura i la metodologia utilitzada, la docència es realitza en petits grups de no més de 30 alumnes.
Es compon de dos blocs importants:
Els resultats d'aprenentatge esperats es desglossen també en tots dos blocs:
Bloc de seminari:
RA 1. Desenvolupar actituds i habilitats que afavoreixen la comprensió de les situacions pràctiques de cures.
RA 2. Desenvolupar actituds i habilitats cognitives, psicomotrius, relacionals i comunicatives.
RA 3. Argumentar de forma estructurada, concisa i contrastada.
RA 4. Comprendre la bibliografia consultada i enquadrar-la en la perspectiva d'infermeria.
RA 5. Desenvolupar el raonament crític: habilitats per a l'anàlisi, l'avaluació i la formulació reflexiva d'arguments.
RA 6. Relacionar-se positivament amb altres persones.
RA 7. Utilitzar el dialogo reflexiu i l'autoavaluació de les pròpies experiències d'aprenentatge com a mitjans per al desenvolupament continu del coneixement professional.
RA 12. Conèixer els fonaments històrics de la infermeria.
RA 13. Reconèixer les característiques epistemològiques i històriques que han contribuït al desenvolupament de la infermeria com a ciència.
Bloc de Simulació:
RA 1. Desenvolupar actituds i habilitats que afavoreixen la comprensió de les situacions pràctiques de cures.
RA 2. Desenvolupar actituds i habilitats cognitives, psicomotrius, relacionals i comunicatives.
RA 5. Desenvolupar el raonament crític: habilitats per a l'anàlisi, l'avaluació i la formulació reflexiva d'arguments.
RA 16. Transferir les aportacions teòriques a realitats de la infermeria en situacions simulades.
MD 2. Seminaris MD 3. Treball en grup MD 4. Treball individual MD 5. Presentacions de temes per part dels alumnes. MD 6. Tutories presencials en grup o individuals MD 9. Pràctica dirigida MD10. Simulació MD 12. Aprenentatge col·laboratiu. MD 13. Lectura crítica. MD 11. Treball autònom |
En aquesta assignatura s'aprofundeix en diferents continguts segons el bloc de treball.
En seminari:
Es treballen les bases de dades i referències bibliogràfiques treballant-se diferents continguts en relació als fonaments històrics de la infermeria, les relacions personals i interpersonals i la comprensió de diferents situacions de salut tant en la seva dimensió teòrica com a pràctica emmarcant-les en el paradigma de la complexitat. Per a això es tracten diferents temes rellevants per entendre la professió infermera i el seu desenvolupament en diferents nivells assistencials, incloent temes d'actualitat sobre la mateixa, integrant els diferents continguts que es treballen en la resta d'assignatures de primer.
Laboratori de Simulació:
Bloc 0. Adaptació al laboratori de simulació d'infermeria
Bloc 1. Mesures estàndards i universals
Bloc 2. Mesures de confort i de seguretat
2.2. Transferències
Bloc 3. Cures del pacient enllitat
Bloc 4. Primers auxilis
Maniobres d'Heimlich
Quant a les activitats formatives i la metodologia usada en les mateixes, la següent taula les resumeix incloent els crèdits assignats a cadascuna de les activitats i les competències que en elles es treballen. En aquesta combinació d'activitats es pretén que l'alumne tingui un paper actiu dins del seu cicle educatiu i que interaccioni amb la resta dels seus companys mitjançant activitats d'aprenentatge cooperatiu, fomentant-se el pensament crític.
Activitat |
ECTS |
Metodologia |
Competències |
AF5. Seminaris |
1 |
MD 2. Seminaris MD 3. Treball en grup MD 4. Treball individual MD 5. Presentacions de temes per part dels alumnes. MD 6. Tutories presencials en grup o individuals MD 9. Pràctica dirigida MD10. Simulació MD 12. Aprenentatge col·laboratiu. MD 13. Lectura crítica. |
CB1, CB4, CG1 CG2, CG6, CG7, CG8, CG12, CG15, CG17, CE11, CE16, CE23 |
AF9. Estudi personal |
3 |
MD 4. Treball individual MD 11. Treball autònom |
CB1, CB2, CB3, CB4, CB5, CB6 |
L'avaluació de les competències genèriques es realitzarà de forma contínua a partir del que l'estudiant demostri en les diferents activitats proposades.
Tal com s'ha comentat, l'assignatura està formada per dos blocs, el bloc de seminari amb una càrrega d'un 70% de la nota final de l'assignatura i el de simulació amb una càrrega del 30% del final de l'assignatura. Concretament, en les següents taules es pot observar de quina forma es reparteix la càrrega avaluadora:
Bloc seminari (ponderació 70%):
Activitat avaluadora1-3 |
Ponderació |
Competències avaluades |
SE2. Treball individual (Diari reflexiu) |
50% |
CB1, CG7, CG12 |
SE3. Treballs en grup (Resolució grupal de casos en seminari) |
25% |
CB4, CG1, CG6, CG7, CG8, CG12, CG15, CE11, CE16, CE23 |
SE4. Participació a l'aula (Seguiment seminari) |
25% |
CB4, CG7 |
Bloc simulació (ponderació 30%):
Activitat avaluadora1-3 |
Ponderació |
Competències avaluades |
SE2. Treball individual (Registres LBS) |
20% |
CG1, CG2, CG17 |
SE4. Participació en aula (Seguiment LBS) |
20% |
CG1, CG2, CG15, CG17 |
SE7. Prova pràctica |
60% |
CG1, CG2, CG17 |
IMPORTANT
1 Serà necessari aprovar tant els continguts de seminari (que inclou SE2, SI3, SI4) com l'examen de LBS amb un 5 per poder superar l'assignatura. En el cas de suspendre alguna de les parts, es guardarà la/les nota/es de la/s part/s aprovada/es únicament per a recuperació de l'assignatura.
2Com a normativa general, per poder presentar-se a examen de laboratori serà necessari haver assistit a la totalitat dels laboratoris de simulació proposats en la normativa d'assistència recollida en el dossier d'ús del LBS accessible en la plataforma Moodle.
3A causa del caràcter propi de l'assignatura en la qual els casos són treballats i avaluats a l'aula, per tenir opció a superar la part de seminari, s'haurà d'assistir a un mínim del 80% de les hores docents presencials assignades a seminaris. L'absència justificada o injustificada a més del 40% de les classes de seminari, provoca el suspens de l'assignatura d'Infermeria Integrada I al complet.
Sistema de recuperació
Es conservaran les notes obtingudes de la part de seminari o d'examen de LBS si s'obté una avaluació mínima de 5.
Activitats per recuperar el bloc de seminari:
Sistema d'avaluació d'adquisició de les competències
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Competències avaluades |
Seminari:
|
50% |
CB1, CB4, CG1, CG6, CG7, CG8, CG12, CG15, CE11, CE16, CE23 |
Activitats per recuperar el bloc de simulació:
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Competències avaluades |
|
30% |
CG1, CG2, CG17 |
No serà possible recuperar les notes de registres o seguiment de LBS.
Bases de dades d'Infermeria: http://teledoc.urv.es/cuidatge
Base de dades de ciències: http://www.ncbi.nlm.gov/pubmed
Recerca en Infermeria: http://www.doc6.es
Biblioteca Nacional de Ciències de la Salut: http://bvsalud.isciii.es/