Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Lorena Molina Raya

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Susana Santos Ruiz

Curs acadèmic: 2016

Curs d'impartició: 1

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències bàsiques
  • CB1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements d'una àrea d'estudi que tingui la base en l'educació general, i s'acostuma a trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats.inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi

  • CB4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic, tant especialitzat com no especialitzat

Competències específiques
  • CE11_Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i les cures, des d'una perspectiva hitòrica, per comprendre l'evolució de la cura d'infermeria

  • CE16_Capacidad para describir los fundamentos del nivel primario de salud y las actividades a desarrollar para proporcionar un cuidado integral   de enfermería al individuo, la familia y la comunidad. Comprender la función y actividades y actitud cooperativa que el profesional ha de desarrollar en un equipo de Atención Primaria de Salud. Promover la participación de las personas, familia y grupos en su proceso de salud-enfermedad. Identificar los factores relacionados con la salud y los problemas del entorno, para atender a las personas en situaciones de salud y enfermedad como integrantes de una comunidad. Identificar y analizar la influencia de factores internos y externos en el nivel de salud de individuos y grupos. Aplicar los métodos y procedimientos necesarios en su ámbito para identificar los problemas  de salud más relevantes en una comunidad. Analizar los datos estadísticos referidos a estudios poblacionales, identificando las posibles causas de problemas de salud. Educar, facilitar y apoyar la salud y el bienestar de los miembros de la comunidad, cuyas vidas están afectadas por problemas de salud, riesgo, sufrimiento, enfermedad, incapacidad o  muerte

  • CE23_Conèixer la legislació aplicable i el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola, inspirant en el codi europeu d'ètica i deontologia de infermeria. Proporcionar cures, garantitzant el dret a la dignitat,privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i familia. Individualitzar la curs considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i els valors.

Competències generals
  • CG1_Ser capaç, en l'àmbit de la infermeria, de donar una atenció tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones que atenen, d'acord amb el seu estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen en les normes legals i deontològiques aplicables

  • CG2_Planificar i donar cures d'infermeria dirigits a les persones, familia o grups, orientats als resultats de salut, avaluant el seu impacte, a través de guies de pràctica clínica i assistencial, que descriuen els processos pels quals es diagnostica, tracta o cura un problema de salut

  • CG6_Basar les intervencions de la infermeria en l'evidència científica i en els medis disponibles

  • CG7_Comprendre sense prejudicis a les persones, considerant els seus aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents, assegurant el respecte a les seves opinions, creències i valors, garantitzant el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional

  • CG8_Promoure i respectar el dret a la participació, informació, autonomia i el consentiment informat en la presa de decisions de les persones ateses, segon la forma en com viuen el seu procés de salut-malaltia

  • CG12_Conèixer el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola, entenent les implicacions ètiques de la salut en un context social de transformació

  • CG15_Treballar amb l'equip de professionals com a una unitat bàsica en la que s'estructuren de forma uni i multidisciplinar i interdisciplinar els professionals i altre personal de les organitzacions assitencials

  • CG17_Realitzar les cures d'infermeria basant-se en l'atenció integral de salut, que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuitat assistencial

Presentació de l'assignatura


Infermeria Integrada I és una assignatura obligatòria complexa, però un espai ideal perquè l'estudiant en grups reduïts integri horitzontal i verticalment les competències especifiques d'infermeria i les competències genèriques de les matèries de primer curs.

Per a l'assimilació dels coneixements de les diferents àrees curriculars del primer curs del Grau, s'utilitzen principalment la combinació de dues tècniques de cooperatives d'aprenentatge tant en Integrada I, com en la II: l'aprenentatge basat en problemes en la qual el professor actua com a element facilitador d'aquest aprenentatge; i la tècnica “buzz group” on mitjançant la discussió de petits grups d'alumnes en les diferents tasques proposades consensuen les seves idees sobre un tema. Aquestes metodologies d'aprenentatge permeten el desenvolupament de la totalitat de les competències que serien difícils de gestionar i avaluar des d'una metodologia docent tradicional.

A causa del caràcter de la pròpia assignatura i la metodologia utilitzada, la docència es realitza en petits grups de no més de 30 alumnes.

Es compon de dos blocs importants:

  1. Seminari: D'una banda, inclou el desenvolupament grupal de casos mitjançant ABP on es fa un seguiment tant del contingut del treball com de la participació de l'alumne, amb una tutoria grupal de seguiment. A més en aquest bloc també realitzen un treball individual d'observació (el diari reflexiu).
  2. Simulació: Les classes de LBS es realitzen en grups reduïts on es treballen las habilitats tècniques, la discussió, l'anàlisi de casos, els coneixements teòrics, la resolució de problemes, la presa de decisions, el treball en equip i totes aquelles activitats bàsiques que realitza la infermera assistencial. Consta de vuit sessions de dues hores cadascuna.

Resultats d'aprenentatge


Els resultats d'aprenentatge esperats es desglossen també en tots dos blocs:

Bloc de seminari:

RA 1. Desenvolupar actituds i habilitats que afavoreixen la comprensió de les situacions pràctiques de cures.

RA 2. Desenvolupar actituds i habilitats cognitives, psicomotrius, relacionals i comunicatives.

RA 3. Argumentar de forma estructurada, concisa i contrastada.

RA 4. Comprendre la bibliografia consultada i enquadrar-la en la perspectiva d'infermeria.

RA 5. Desenvolupar el raonament crític: habilitats per a l'anàlisi, l'avaluació i la formulació reflexiva d'arguments.

RA 6. Relacionar-se positivament amb altres persones.

RA 7. Utilitzar el dialogo reflexiu i l'autoavaluació de les pròpies experiències d'aprenentatge com a mitjans per al desenvolupament continu del coneixement professional.

RA 12. Conèixer els fonaments històrics de la infermeria.

RA 13. Reconèixer les característiques epistemològiques i històriques que han contribuït al desenvolupament de la infermeria com a ciència.

Bloc de Simulació:

RA 1. Desenvolupar actituds i habilitats que afavoreixen la comprensió de les situacions pràctiques de cures.

RA 2. Desenvolupar actituds i habilitats cognitives, psicomotrius, relacionals i comunicatives.

RA 5. Desenvolupar el raonament crític: habilitats per a l'anàlisi, l'avaluació i la formulació reflexiva d'arguments.

RA 16. Transferir les aportacions teòriques a realitats de la infermeria en situacions simulades.

Metodologia de treball


MD 2. Seminaris

MD 3. Treball en grup

MD 4. Treball individual

MD 5. Presentacions de temes per part dels alumnes.

MD 6. Tutories presencials en grup o individuals

MD 9. Pràctica dirigida

MD10. Simulació

MD 12. Aprenentatge col·laboratiu.

MD 13. Lectura crítica.

MD 11. Treball autònom

Continguts


En aquesta assignatura s'aprofundeix en diferents continguts segons el bloc de treball.

En seminari:

Es treballen les bases de dades i referències bibliogràfiques treballant-se diferents continguts en relació als fonaments històrics de la infermeria, les relacions personals i interpersonals i la comprensió de diferents situacions de salut tant en la seva dimensió teòrica com a pràctica emmarcant-les en el paradigma de la complexitat. Per a això es tracten diferents temes rellevants per entendre la professió infermera i el seu desenvolupament en diferents nivells assistencials, incloent temes d'actualitat sobre la mateixa, integrant els diferents continguts que es treballen en la resta d'assignatures de primer.

Laboratori de Simulació:

Bloc 0. Adaptació al laboratori de simulació d'infermeria

Bloc 1. Mesures estàndards i universals

  • Mesures d'higiene i asèpsia
  • Mesures estàndards de protecció
  • Mesures d'aïllament

Bloc 2. Mesures de confort i de seguretat

  • Ergonomia: mecànica postural

2.2. Transferències

  • Realització d'un llit desocupat
  • Realització d'un llit ocupat

Bloc 3. Cures del pacient enllitat

  • Canvis posturals
  • Higiene completa
  • Utilització del tascó
  • Cures post amortem
  • Valoració i extracció de fecalomas
  • Sondatge rectal
  • Administració d'ènemes

Bloc 4. Primers auxilis

  • RCP bàsica + DEA
  • RCP bàsica en pediatria i nounats

Maniobres d'Heimlich

Activitats d'aprenentatge


Quant a les activitats formatives i la metodologia usada en les mateixes, la següent taula les resumeix incloent els crèdits assignats a cadascuna de les activitats i les competències que en elles es treballen. En aquesta combinació d'activitats es pretén que l'alumne tingui un paper actiu dins del seu cicle educatiu i que interaccioni amb la resta dels seus companys mitjançant activitats d'aprenentatge cooperatiu, fomentant-se el pensament crític.

Activitat

ECTS

Metodologia

Competències

AF5. Seminaris

1

MD 2. Seminaris

MD 3. Treball en grup

MD 4. Treball individual

MD 5. Presentacions de temes per part dels alumnes.

MD 6. Tutories presencials en grup o individuals

MD 9. Pràctica dirigida

MD10. Simulació

MD 12. Aprenentatge col·laboratiu.

MD 13. Lectura crítica.

CB1, CB4, CG1 CG2, CG6, CG7, CG8, CG12, CG15, CG17, CE11, CE16, CE23

AF9. Estudi personal

 

3

MD 4. Treball individual

MD 11. Treball autònom

CB1, CB2, CB3, CB4, CB5, CB6

 

Activitats i sistema d'avaluació


L'avaluació de les competències genèriques es realitzarà de forma contínua a partir del que l'estudiant demostri en les diferents activitats proposades.

Tal com s'ha comentat, l'assignatura està formada per dos blocs, el bloc de seminari amb una càrrega d'un 70% de la nota final de l'assignatura i el de simulació amb una càrrega del 30% del final de l'assignatura. Concretament, en les següents taules es pot observar de quina forma es reparteix la càrrega avaluadora:

Bloc seminari (ponderació 70%):

Activitat avaluadora1-3

Ponderació

Competències avaluades

 SE2. Treball individual

(Diari reflexiu)

50%

CB1, CG7, CG12

SE3. Treballs en grup

(Resolució grupal de casos en seminari)

25%

CB4, CG1, CG6, CG7, CG8, CG12, CG15, CE11, CE16, CE23

SE4. Participació a l'aula

 (Seguiment seminari)

25%

CB4, CG7

 

Bloc simulació (ponderació 30%):

Activitat avaluadora1-3

Ponderació

Competències avaluades

SE2. Treball individual

          (Registres LBS)

20%

CG1, CG2, CG17

SE4. Participació en aula

         (Seguiment LBS)

20%

CG1, CG2, CG15, CG17

SE7. Prova pràctica

60%

CG1, CG2, CG17

 

IMPORTANT

1 Serà necessari aprovar tant els continguts de seminari (que inclou SE2, SI3, SI4)  com l'examen de LBS amb un 5 per poder superar l'assignatura. En el cas de suspendre  alguna de les parts, es guardarà la/les nota/es de la/s part/s aprovada/es únicament per a recuperació de l'assignatura.

2Com a normativa general, per poder presentar-se a examen de laboratori serà necessari haver assistit a la totalitat dels laboratoris de simulació proposats en la normativa d'assistència recollida en el dossier d'ús del LBS accessible en la plataforma Moodle.

3A causa del caràcter propi de l'assignatura en la qual els casos són treballats i avaluats a l'aula, per tenir opció a superar la part de seminari, s'haurà d'assistir a un mínim del 80% de les hores docents presencials assignades a seminaris. L'absència justificada o injustificada  a més del 40% de les classes de seminari, provoca el suspens de l'assignatura d'Infermeria  Integrada I al complet.

 

Sistema de recuperació                                                                                  

 

Es conservaran les notes obtingudes de la part de seminari o d'examen de LBS si s'obté una avaluació mínima de 5.

Activitats per recuperar el bloc de seminari:

Sistema d'avaluació d'adquisició de les competències

Activitat avaluadora

Ponderació

Competències avaluades

 Seminari:

  • Porta foli
  • Diari reflexiu

50%

CB1, CB4, CG1, CG6, CG7, CG8, CG12, CG15, CE11, CE16, CE23

 

Activitats per recuperar el bloc de simulació:

Activitat avaluadora

Ponderació

Competències avaluades

  • Prova pràctica

30%

CG1, CG2, CG17

 

No serà possible recuperar les notes de registres o seguiment de LBS.

Bibliografia


Bàsic

Bases de dades d'Infermeria: http://teledoc.urv.es/cuidatge  

Base de dades de ciències: http://www.ncbi.nlm.gov/pubmed  

Recerca en Infermeria: http://www.doc6.es  

Biblioteca Nacional de Ciències de la Salut: http://bvsalud.isciii.es/