Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Lorena Molina Raya

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 5

Professorat: 

Susana Santos Ruiz

Curs acadèmic: 2016

Curs d'impartició: 1

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències bàsiques
  • CB1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements d'una àrea d'estudi que tingui la base en l'educació general, i s'acostuma a trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats.inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi

  • CB2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les competències que cal demostrar per mitjà d'una elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi

  • CB3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir o interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic

  • CB4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic, tant especialitzat com no especialitzat

  • CB5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per empendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

Competències específiques
  • CE11_Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i les cures, des d'una perspectiva hitòrica, per comprendre l'evolució de la cura d'infermeria

  • CE12_Comprendre, des d'una perspectiva ontològica i epistemológica, l'evolució dels conceptes centrals que configuren la disciplina d'infermeria, així com els models teòrics més rellevants, aplicant la metodologia científica en el procés de cuidar i desenvolupant els plans de cures corresponents

  • CE14_Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria

Competències generals
  • CG3_Conèixer i aplicar els fonaments i principis teòrics i metodològics de la infermeria

Presentació de l'assignatura


L'assignatura s'inclou dins del mòdul formatiu de les Ciències de la Infermeria. Tal com indica el seu nom, presenta i introdueix a l'alumne per primera vegada en la professió infermera i contextualitza la seva funció en la societat. L'estudi d'aquesta assignatura pretén que l'estudiant conegui els fonaments epistemològics i ontològics de la Infermeria com a disciplina. D'aquesta forma ha d'adquirir les bases científiques que serviran per al posterior desenvolupament de la metodologia de la Infermeria com a eina científica i professional.
L'assignatura inclou l'estudi de les bases històriques de la cura i de la base filosòfica infermera. L'anàlisi històrica del concepte de la cura permet que l'alumne comprengui la funció pròpia actual del professional infermer dins de l'equip de salut i de quina forma contribueix de manera diferenciada en la salut de les persones mitjançant l'aplicació de la cura professional. Una cura desenvolupada en un marc conceptual propi, afavorit per la comprensió dels fenòmens nuclears de la disciplina i la importància dels models conceptuals infermers com a base filosòfica.

Resultats d'aprenentatge


RA 2. Desenvolupar actituds i habilitats cognitives, psicomotrius, relacionals i comunicatives. 
RA 5. Desenvolupar el raonament crític: habilitats per a l'anàlisi, l'avaluació i la formulació reflexiva d'arguments.
RA 8. Conèixer les bases filosòfiques i epistemològiques de la metodologia processo de cures.
RA 12. Conèixer els fonaments històrics de la infermeria 
RA 13. Reconèixer les característiques epistemològiques i històriques que han contribuït al desenvolupament de la infermeria com a ciència
RA 14. Conèixer els principis filosòfics de la infermeria
RA 15. Analitzar i comparar els diferents enfocaments teòrics
RA 16. Transferir les aportacions teòriques a realitats de la infermeria en situacions simulades.
RA 17. Conèixer els principis teòrics i metodològics de la infermeria

Metodologia de treball


MD 1. Sessions de classes expositives

MD 6. Tutories presencials en grup o individuals

MD 2. Seminaris

MD 5. Presentacions de temes per part dels alumnes

MD 4. Treball individual

MD 11.Treball autònom

Continguts


La matèria s'estructura en 4 unitats diferenciades que inclouen els continguts històrics de l'evolució de la cura i les bases filosòfiques de la infermeria, fent una especial èmfasi en el rol infermer dins dels equips de salut i en la societat.

Els continguts de les unitats es resumeixen en:

Unitat I: Història de les cures: la cura des dels inicis de la humanitat fins a l'Edat Moderna.

 La prehistòria i la cura. L'Edat Antiga i les pràctiques del manteniment de la salut i de la cura. L'Edat Mitjana: situació social i organització de l'assistència. Naixement i desenvolupament dels hospitals medievals. Els cuidatges infermers en l'Edat Moderna

Unitat II: La Infermeria contemporània: història de la Infermeria com a professió i com a disciplina acadèmica.

Edat Contemporània, característiques generals i de vida. La Infermeria en la Il·lustració (segle XVIII i 1 ª meitat del XIX). Origen i desenvolupament de la professió infermera: moviments de professionalització. La Infermeria contemporània a Espanya. Evolució dels practicants, llevadores i infermeres. L'entrada de la Infermeria a la universitat: passat, present i futur.

 Unitat III: Marc professional de la Infermeria com a disciplina al segle XXI.

Metaparadigma Infermer: definició i característiques dels conceptes globals que identifiquen el fenomen de la Infermeria. L'ésser humà com a centre d'interès de la disciplina. Definició i conceptualització de l'aportació de la Infermeria com a disciplina. L'entorn en el context dels cuidats infermers. Salut: conceptualització i canvis. La Infermeria avui: present i futur. Servei infermer i àmbits d'actuació. El professional d'infermeria en els equips de salut.

 Unitat IV: Base filosòfica de la Infermeria contemporània.

Teories i models de cures en Infermeria. Escoles de pensament infermer. Metodologia versus Models infermers. Perspectiva històrica de les Teories d'Infermeria, situació actual.

Activitats d'aprenentatge


Quant a les activitats formatives i la metodologia usada en les mateixes, la següent taula les resumeix incloent els crèdits assignats a cadascuna de les activitats i les competències que en elles es treballen. En aquesta combinació d'activitats es pretén que l'alumne tingui un paper actiu dins del seu cicle educatiu i que interaccioni amb la resta dels seus companys mitjançant activitats d'aprenentatge cooperatiu, fomentant-se el pensament crític.

 

Activitat

ECTS

Metodologia

Competències

AF1. Classe Magistral

1,25

MD 1. Sessions de classes expositives

CB1, CB2, CB3, CB4, CB5, CB6

AF2. Tutories presencials

0,2

MD 6. Tutories presencials en grup o individuals

CB4

AF5. Seminari

0,2

MD 2. Seminaris

MD 5. Presentacions de temes per part dels alumnes

CB1, CB2, CB3, CB4,

CB5, CG3,

CE12, CE11, CE14

AF6. Treball en grup

0,5

 

 

AF7. Treball individual

0,1

MD 4. Treball individual

CB2, CE11, CE12, CE14, CG3

AF9. Estudi personal

2,75

 

MD 11.Treball autònom

CB3, CE11, CE12, CE14

Activitats i sistema d'avaluació


Quant a les activitats formatives i la metodologia usada en les mateixes, la següent taula les resumeix incloent els crèdits assignats a cadascuna de les activitats i les competències que en elles es treballen. En aquesta combinació d'activitats es pretén que l'alumne tingui un paper actiu dins del seu cicle educatiu i que interaccioni amb la resta dels seus companys mitjançant activitats d'aprenentatge cooperatiu, fomentant-se el pensament crític

Activitat avaluadora

Ponderació

Competències avaluades

SE2. Treball individual

 

Diari reflexiu

10%

CB2, CE12,

 

Exercici on-line

5%

CE11, CE14

SE1. Examen

Examen

55%

CG3, CE11, CE12, CE14

SE3. Treballs en grup

 

Anàlisi crític grupal de documents i vídeos relacionats amb la professió infermera.

10%

CB1, CB2, CB3, CB4, CB5, CG3, CE12, CE14

 

 

 

 

Treball  grupal  exposició models infermers

20%

CE11, CE12, CE14

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.

Important:

L'assistència és obligatòria en els dies en els quals es desenvolupen exercicis evaluatorios grupales perquè aquests puguin ser contemplats com a elements d'avaluació.

Per poder fer mitjana, l'examen haurà d'igualar o superar la nota de 4, en el cas que la nota sigui inferior la matèria estarà suspesa.

Només podrà ser recuperada la nota d'examen, les notes de la resta de treballs seran guardades únicament per al període de recuperació.

Els estudiants tindran opció a realitzar la recuperació d'assignatures que hagin obtingut la qualificació de 'suspens'.
Tal com s'indica a l'apartat de Sistema d'avaluació d'adquisició de les competències, es conservaran les notes obtingudes dels treballs grupales que faran mitjana amb la prova evaluativa sol·licitada en període de recuperació, sempre que en aquesta prova individual s'obtingui la qualificació mínima de 4.
Per aprovar la matèria, s'haurà d'obtenir una mitjana de 5 entre els treballs presentats en l'assignatura i la prova avaluadora de recuperació, el pes de la prova avaluadora seguirà sent del 60% de la nota.

 

Bibliografia


Bàsic

Adam E. Hacia dónde va la enfermería. Madrid: Interamericana;1982.

Colliere MF. Promover la vida. Madrid: Interamericana McGrawHill; 1993.

Conesa J. Historia de la enfermería un análisis histórico de los cuidados de enfermería. Madrid: McGraw – Hill; 1995.

García C,  Martínez, M. Historia de la enfermería. Evolución histórica del Cuidado Enfermero. Madrid: Humanidades y Ciencias de la Salud; 2001.

Donahue MP. Historia de la Enfermería. Missouri: Doyma;1985.

Henderson V. La Naturaleza de la Enfermería. Reflexiones 25 años después, 1ª ed. Madrid: Interamericana-McGraw-Hill; 1994.

Kérouac S,  Pepin J,  Ducharme F,  Duquette A, Major F. El pensamiento enfermero. Barcelona: Masson; 1996.

Marriner A.  Modelos y teorias de Enfermeria. 6ª edición. Barcelona: ROL; 2007.

Siles, J. Historia de la enfermería. Alicante: Aguaclara; 1999.

Siles, J. Historia de la enfermería. Alicante: Aguaclara; 1999.

López M, Santos S, Varez S, Abril D, Ruiz M y cols. Reflexiones acerca del uso y utilidad de los modelos y teorías de enfermería en la práctica asistencial. Enferm Clin.2006;16(4):214-7.

Wimpenny P. The meaning of models of nursing to practising nurses. J Adv Nurs.2002;40(3):346-54.

Ley 44/2003 sobre la Ordenación de les profesiones sanitarias. Publicada 21 noviembre, 2003. Disponible en: http://www.boe.es/aeboe/consultas/bases_datos/doc.php?id=BOE-A-2003-21340 

Ducke, D. Florence Nightingale [pel•lícula]. Reino Unido; 1985.

Complementària

Dominguez C. La infermeria a Catalunya. Barcelona: Rol; 1981.

Eseverri C. Historia de la enfermería española e hispanoamericana. Madrid:  Universitas S.A.; 1995.

Fawcett J. Contemporary Nursing Knowledge: Analysis and Evaluation of Nursing Models and Theories. 2nd Edition. Boston: University of Massachusetts; 2005.

Generalitat de Catalunya. LLIBRE BLANC de les professions Sanitàries de Catalunya. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament de Sanitat i Seguretat Social; 2003.

Kershaw B, Salvage J.  Modelos de Enfermeria. Barcelona: Doyma; 1988.

Kozier B. Olivieri R. Enfermería fundamental. Conceptos, procesos y práctica. 5ª ed. Madrid:Interamericana.McGraw-Hill; 2005. 

Luis MT, Fernández C, Navarro MV. De la teoría a la práctica. El pensamiento de V. Henderson en el siglo XXI. Barcelona: Masson; 1998. 

Potter, P. Fundamentos de enfermería. Madrid: Mosby/ Doyma; 1996.

Rodríguez FE. Estatuto Marco del Personal Estatutario de los Servicios de Salud. Ley de Ordenación de las Profesiones Sanitarias. Sevilla: Ed. MAD.; 2003.

Riopelle  L, Grondin  L,  Phaneuf  M. Cuidados de enfermeria. Un proceso centrado en las necesidades de la persona. Madrid: Interamericana-McGraw-Hill; 1993.

Miller BA. The relation between nursing theory and nursing practice. Journal of Advanced Nursing. 1985; 10: 417-24.