Que estàs buscant?
CB1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements d'una àrea d'estudi que tingui la base en l'educació general, i s'acostuma a trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats.inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi
CB2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les competències que cal demostrar per mitjà d'una elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi
CB3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir o interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic
CB4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic, tant especialitzat com no especialitzat
CB5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per empendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
CE11_Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i les cures, des d'una perspectiva hitòrica, per comprendre l'evolució de la cura d'infermeria
CE12_Comprendre, des d'una perspectiva ontològica i epistemológica, l'evolució dels conceptes centrals que configuren la disciplina d'infermeria, així com els models teòrics més rellevants, aplicant la metodologia científica en el procés de cuidar i desenvolupant els plans de cures corresponents
CE14_Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria
CG3_Conèixer i aplicar els fonaments i principis teòrics i metodològics de la infermeria
L'assignatura s'inclou dins del mòdul formatiu de les Ciències de la Infermeria. Tal com indica el seu nom, presenta i introdueix a l'alumne per primera vegada en la professió infermera i contextualitza la seva funció en la societat. L'estudi d'aquesta assignatura pretén que l'estudiant conegui els fonaments epistemològics i ontològics de la Infermeria com a disciplina. D'aquesta forma ha d'adquirir les bases científiques que serviran per al posterior desenvolupament de la metodologia de la Infermeria com a eina científica i professional.
L'assignatura inclou l'estudi de les bases històriques de la cura i de la base filosòfica infermera. L'anàlisi històrica del concepte de la cura permet que l'alumne comprengui la funció pròpia actual del professional infermer dins de l'equip de salut i de quina forma contribueix de manera diferenciada en la salut de les persones mitjançant l'aplicació de la cura professional. Una cura desenvolupada en un marc conceptual propi, afavorit per la comprensió dels fenòmens nuclears de la disciplina i la importància dels models conceptuals infermers com a base filosòfica.
RA 2. Desenvolupar actituds i habilitats cognitives, psicomotrius, relacionals i comunicatives.
RA 5. Desenvolupar el raonament crític: habilitats per a l'anàlisi, l'avaluació i la formulació reflexiva d'arguments.
RA 8. Conèixer les bases filosòfiques i epistemològiques de la metodologia processo de cures.
RA 12. Conèixer els fonaments històrics de la infermeria
RA 13. Reconèixer les característiques epistemològiques i històriques que han contribuït al desenvolupament de la infermeria com a ciència
RA 14. Conèixer els principis filosòfics de la infermeria
RA 15. Analitzar i comparar els diferents enfocaments teòrics
RA 16. Transferir les aportacions teòriques a realitats de la infermeria en situacions simulades.
RA 17. Conèixer els principis teòrics i metodològics de la infermeria
MD 1. Sessions de classes expositives |
MD 6. Tutories presencials en grup o individuals |
MD 2. Seminaris MD 5. Presentacions de temes per part dels alumnes |
MD 4. Treball individual |
MD 11.Treball autònom |
La matèria s'estructura en 4 unitats diferenciades que inclouen els continguts històrics de l'evolució de la cura i les bases filosòfiques de la infermeria, fent una especial èmfasi en el rol infermer dins dels equips de salut i en la societat.
Els continguts de les unitats es resumeixen en:
Unitat I: Història de les cures: la cura des dels inicis de la humanitat fins a l'Edat Moderna.
La prehistòria i la cura. L'Edat Antiga i les pràctiques del manteniment de la salut i de la cura. L'Edat Mitjana: situació social i organització de l'assistència. Naixement i desenvolupament dels hospitals medievals. Els cuidatges infermers en l'Edat Moderna
Unitat II: La Infermeria contemporània: història de la Infermeria com a professió i com a disciplina acadèmica.
Edat Contemporània, característiques generals i de vida. La Infermeria en la Il·lustració (segle XVIII i 1 ª meitat del XIX). Origen i desenvolupament de la professió infermera: moviments de professionalització. La Infermeria contemporània a Espanya. Evolució dels practicants, llevadores i infermeres. L'entrada de la Infermeria a la universitat: passat, present i futur.
Unitat III: Marc professional de la Infermeria com a disciplina al segle XXI.
Metaparadigma Infermer: definició i característiques dels conceptes globals que identifiquen el fenomen de la Infermeria. L'ésser humà com a centre d'interès de la disciplina. Definició i conceptualització de l'aportació de la Infermeria com a disciplina. L'entorn en el context dels cuidats infermers. Salut: conceptualització i canvis. La Infermeria avui: present i futur. Servei infermer i àmbits d'actuació. El professional d'infermeria en els equips de salut.
Unitat IV: Base filosòfica de la Infermeria contemporània.
Teories i models de cures en Infermeria. Escoles de pensament infermer. Metodologia versus Models infermers. Perspectiva històrica de les Teories d'Infermeria, situació actual.
Quant a les activitats formatives i la metodologia usada en les mateixes, la següent taula les resumeix incloent els crèdits assignats a cadascuna de les activitats i les competències que en elles es treballen. En aquesta combinació d'activitats es pretén que l'alumne tingui un paper actiu dins del seu cicle educatiu i que interaccioni amb la resta dels seus companys mitjançant activitats d'aprenentatge cooperatiu, fomentant-se el pensament crític.
Activitat |
ECTS |
Metodologia |
Competències |
AF1. Classe Magistral |
1,25 |
MD 1. Sessions de classes expositives |
CB1, CB2, CB3, CB4, CB5, CB6 |
AF2. Tutories presencials |
0,2 |
MD 6. Tutories presencials en grup o individuals |
CB4 |
AF5. Seminari |
0,2 |
MD 2. Seminaris MD 5. Presentacions de temes per part dels alumnes |
CB1, CB2, CB3, CB4, CB5, CG3, CE12, CE11, CE14 |
AF6. Treball en grup |
0,5
|
||
AF7. Treball individual |
0,1 |
MD 4. Treball individual |
CB2, CE11, CE12, CE14, CG3 |
AF9. Estudi personal |
2,75
|
MD 11.Treball autònom |
CB3, CE11, CE12, CE14 |
Quant a les activitats formatives i la metodologia usada en les mateixes, la següent taula les resumeix incloent els crèdits assignats a cadascuna de les activitats i les competències que en elles es treballen. En aquesta combinació d'activitats es pretén que l'alumne tingui un paper actiu dins del seu cicle educatiu i que interaccioni amb la resta dels seus companys mitjançant activitats d'aprenentatge cooperatiu, fomentant-se el pensament crític
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Competències avaluades |
|
SE2. Treball individual
|
Diari reflexiu |
10% |
CB2, CE12,
|
Exercici on-line |
5% |
CE11, CE14 |
|
SE1. Examen |
Examen |
55% |
CG3, CE11, CE12, CE14 |
SE3. Treballs en grup
|
Anàlisi crític grupal de documents i vídeos relacionats amb la professió infermera. |
10% |
CB1, CB2, CB3, CB4, CB5, CG3, CE12, CE14
|
Treball grupal exposició models infermers |
20% |
CE11, CE12, CE14 |
S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Important:
L'assistència és obligatòria en els dies en els quals es desenvolupen exercicis evaluatorios grupales perquè aquests puguin ser contemplats com a elements d'avaluació.
Per poder fer mitjana, l'examen haurà d'igualar o superar la nota de 4, en el cas que la nota sigui inferior la matèria estarà suspesa.
Només podrà ser recuperada la nota d'examen, les notes de la resta de treballs seran guardades únicament per al període de recuperació.
Els estudiants tindran opció a realitzar la recuperació d'assignatures que hagin obtingut la qualificació de 'suspens'.
Tal com s'indica a l'apartat de Sistema d'avaluació d'adquisició de les competències, es conservaran les notes obtingudes dels treballs grupales que faran mitjana amb la prova evaluativa sol·licitada en període de recuperació, sempre que en aquesta prova individual s'obtingui la qualificació mínima de 4.
Per aprovar la matèria, s'haurà d'obtenir una mitjana de 5 entre els treballs presentats en l'assignatura i la prova avaluadora de recuperació, el pes de la prova avaluadora seguirà sent del 60% de la nota.
Adam E. Hacia dónde va la enfermería. Madrid: Interamericana;1982.
Colliere MF. Promover la vida. Madrid: Interamericana McGrawHill; 1993.
Conesa J. Historia de la enfermería un análisis histórico de los cuidados de enfermería. Madrid: McGraw – Hill; 1995.
García C, Martínez, M. Historia de la enfermería. Evolución histórica del Cuidado Enfermero. Madrid: Humanidades y Ciencias de la Salud; 2001.
Donahue MP. Historia de la Enfermería. Missouri: Doyma;1985.
Henderson V. La Naturaleza de la Enfermería. Reflexiones 25 años después, 1ª ed. Madrid: Interamericana-McGraw-Hill; 1994.
Kérouac S, Pepin J, Ducharme F, Duquette A, Major F. El pensamiento enfermero. Barcelona: Masson; 1996.
Marriner A. Modelos y teorias de Enfermeria. 6ª edición. Barcelona: ROL; 2007.
Siles, J. Historia de la enfermería. Alicante: Aguaclara; 1999.
Siles, J. Historia de la enfermería. Alicante: Aguaclara; 1999.
López M, Santos S, Varez S, Abril D, Ruiz M y cols. Reflexiones acerca del uso y utilidad de los modelos y teorías de enfermería en la práctica asistencial. Enferm Clin.2006;16(4):214-7.
Wimpenny P. The meaning of models of nursing to practising nurses. J Adv Nurs.2002;40(3):346-54.
Ley 44/2003 sobre la Ordenación de les profesiones sanitarias. Publicada 21 noviembre, 2003. Disponible en: http://www.boe.es/aeboe/consultas/bases_datos/doc.php?id=BOE-A-2003-21340
Ducke, D. Florence Nightingale [pel•lícula]. Reino Unido; 1985.
Dominguez C. La infermeria a Catalunya. Barcelona: Rol; 1981.
Eseverri C. Historia de la enfermería española e hispanoamericana. Madrid: Universitas S.A.; 1995.
Fawcett J. Contemporary Nursing Knowledge: Analysis and Evaluation of Nursing Models and Theories. 2nd Edition. Boston: University of Massachusetts; 2005.
Generalitat de Catalunya. LLIBRE BLANC de les professions Sanitàries de Catalunya. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament de Sanitat i Seguretat Social; 2003.
Kershaw B, Salvage J. Modelos de Enfermeria. Barcelona: Doyma; 1988.
Kozier B. Olivieri R. Enfermería fundamental. Conceptos, procesos y práctica. 5ª ed. Madrid:Interamericana.McGraw-Hill; 2005.
Luis MT, Fernández C, Navarro MV. De la teoría a la práctica. El pensamiento de V. Henderson en el siglo XXI. Barcelona: Masson; 1998.
Potter, P. Fundamentos de enfermería. Madrid: Mosby/ Doyma; 1996.
Rodríguez FE. Estatuto Marco del Personal Estatutario de los Servicios de Salud. Ley de Ordenación de las Profesiones Sanitarias. Sevilla: Ed. MAD.; 2003.
Riopelle L, Grondin L, Phaneuf M. Cuidados de enfermeria. Un proceso centrado en las necesidades de la persona. Madrid: Interamericana-McGraw-Hill; 1993.
Miller BA. The relation between nursing theory and nursing practice. Journal of Advanced Nursing. 1985; 10: 417-24.