Que estàs buscant?
B2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les comptències que demostren mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi
B4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
B5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
EFB4_Coneixements bàsics sobre l'ús i programació dels ordinadors, sistemes operatius, bases de dades i programes informàtics amb aplicació a l'enginyeria
EIS1_Capacitat per a desenvolupar, mantenir i avaluar serveis i sistemes software que satisfacin tots els requisits de l'usuari i que es comportin de forma fiable i eficient, siguin assequibles de desenvolupar i mantenir i compleixin normes de qualitat, aplicant les teories, principis, mètodes i pràctiques de l'enginyeria del software
EIS2_Capacitat per a valorar les necessitats del client i especificar els requisits software per a satisfer aquestes necessitats, reconciliant objectius en conflicte, mitjançant la cerca de compromisos acceptables, dins de les limitacions derivades del cost, del temps, de l'existència de sistemes ja desenvolupats i de les pròpies organitzacions
EIS3_Capacitat per donar solució a problemes d'integració en funció de les estratègies, estàndards i tecnologia disponibles
EIS4_Capacitat d'identificar i analitzar problemes i dissenyar, desenvolupar, implementar, verificar i documentar solucions software sobre la base d'un coneixement adequat de les teories, models i tècniques actuals
T1_Que els estudiants coneixin un tercer idioma, que serà preferentment l'anglès, amb un nivell adequat de forma oral i per escrit, d'acord amb les necessitats que tindran les graduades i els graduats a cada titulació
T2_Que els estudiants tinguin capacitat per a treballar com a membres d'un equip interidisciplinar ja sigui com un membres més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles
L'assignatura de Laboratori de Software 1 del tercer trimestre de segon curs, és la primera de les dos assignatures anomenades Laboratori de Software. La seva impartició està pensada en dedicar 1 ECTS a la part de teoria i 3 ECTS a practicar els conceptes exposats a teoria i els adquirits a la resta d’assignatures de primer i segon curs.
Aquesta assignatura serà la que introduirà la persistència d’objectes a base de dades relacionals utilitzant l’API JDBC, aprofundirà amb les tècniques de programació i s'introduirà els conceptes de REST API.
Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D'aquesta forma s'assegurarà l'assoliment dels mateixos coneixements i competències que s'especifiquen en aquest pla docent.
En l'àmbit general, aquesta assignatura contribueix als següents resultats d'aprenentatge especificats per a la matèria a la qual pertany (Enginyeria del Software)
A un nivell més concret, en acabar l’assignatura l’estudiant o estudianta ha de ser capaç de:
En aquesta assignatura només unes quantes sessions estaran dedicades preferentment a introduir els conceptes teòrics, mostrant la seva aplicació amb exercicis resolts pel docent. Es recomana que abans de cada sessió els estudiants es llegeixin el material publicat a la plataforma virtual.
La majoria de sessions seran per desenvolupar el software proposat en l’enunciat de la pràctica, es farà en grups reduïts (entre 3 i 5 estudiants) i caldrà aplicar els coneixements adquirits en els 3 blocs de l’assignatura a més dels coneixements de les assignatures de programació, bases de dades i d’enginyeria del software. En aquestes sessions es donaran les eines escaients per a desenvolupar el software proposat però s'espera que aquestes s'allarguin des del punt de vista temporal, més enllà de les hores de laboratori i que, en conseqüència, els estudiants les hagin de finalitzar durant el temps d'aprenentatge autònom.
Normes de realització de les activitats
Per a cada activitat, els docents informaran de les normes i condicions particulars que les regeixin.
Les activitats unipersonals pressuposen el compromís de l'estudiant de realitzar-les de manera individual. Es consideraran suspeses totes aquelles activitats en què l'estudiant no s'ajusti a aquest compromís, independentment del seu paper (origen o destí).
Igualment, les activitats que s'hagin de realitzar en grups pressuposen el compromís per part dels estudiants que l'integren de realitzar-les en el si del grup. Es consideraran suspeses totes aquelles activitat en què el grup no hagi respectat aquest compromís amb independència del seu paper (origen o destí).
En les activitats realitzades en grup el docent pot, en base a la informació de què disposi, personalitzar la qualificació per a cada integrant del grup.
Qualsevol activitat no lliurada es considerarà puntuada amb zero punts.
És potestatiu dels docents acceptar o no lliuraments fora dels terminis que s'indiquin. En el cas que aquests lliuraments fora de termini s'acceptin, és potestatiu del docent decidir si aplica alguna penalització i la quantia d'aquesta.
1. Perfeccionament de la Programació: patrons i bones practiques.
Es perfeccionaran les capacitats de programar de cada alumne, per tal que sigui fàcil de mantenir i escalar projectes de software en entorn de producció.
2. Conceptes bàsics d’entorn REST
Es tracta d’introduir els conceptes necessaris per a poder desenvolupar una api REST amb JAVA.
3. Persistència d'objectes Java a base de dades relacionals
Es treballarà amb JDBC per persistir els objectes de JAVA a base de dades.
PRIMERA PART DEL PROJECTE EN GRUP
Analitzar i programar el domini del projecte grupal.
A partir d’un enunciat, el grup ha dissenyar el diagrama UML de classes del domini i desenvolupar el domini del software final.
Ponderació: 16% de la nota final.
Objectius específics: En finalitzar l'activitat els estudiants han de ser capaços de:
SEGON PART DEL PROJECTE EN GRUP
Implementació de les principals funcionalitats del software amb el patró capes i persistència amb JDBC.
Caldrà lliurar el projecte funcional que compleixi els requisits detallats prèviament.
Ponderació: 18% de la nota final.
Objectius específics: En finalitzar l'activitat els estudiants han de ser capaços de:
TERCERA PART DEL PROJECTE EN GRUP
Disseny, implementació del mòdul REST API.
Caldrà lliurar el projecte final amb REST API que compleixi els requisits que s’han detallat anteriorment.
Ponderació: 16% de la nota final.
Objectius específics: En finalitzar l'activitat els estudiants han de ser capaços de:
Prova 1
Prova individual eminentment pràctica del blocs 1, 2 i 3.
Caldrà lliurar la resolució de la prova.
Aquesta prova representa el 50% de la qualificació final de l'assignatura.
Objectius específics: L'objectiu d'aquesta activitat és avaluar si l’estudiant sap:
Per tal de superar aquesta prova, els estudiants hauran de demostrar
A continuació s'expliciten els aspectes més importants de cada competència assignada a l'assignatura:
La nota final es calcularà amb les qualificacions de les activitats ponderades de la forma següent:
· Prova 1: 50%
. Primer lliurament del projecte en grup 16%.
· Segon lliurament del projecte en grup 18%.
· Tercer lliurament del projecte en grup 16%.
L'assistència a les pràctiques és obligatoria. Al inici de cada sessió es passarà llista y si l'alumne no ha assistit com a mínim al 80% de les pràctiques, suposarà una penalització de 3 punts en el total de la part pràctica.
Si l'alumne arriba un cop ja comprovada l'assistència, es comptarà com a no assistit.
Només podrà recuperar-se la prova 1 (el projecte en grup no es podrà recuperar). El 50% de la nota final de l’assignatura serà la més gran entre la prova de recuperació i l’obtinguda en la prova 1.
Per poder realitzar la prova de recuperació l’estudiant haurà de complir les tres condicions següents:
. La nota de l’assignatura és inferior a cinc.
. La nota de la prova 1 és superior a 3.
. La nota que ha obtingut de la pràctica de grup és superior a 3.
Larman, Crai; Moros Valle, Begoñ. UML y patrones : una introducción al análisis y diseño orientado a objetos y al proceso unificado. 2ª ed. Madrid [etc.]: Prentice Hall, cop. 200. ISBN 9788420534381.
Pressman, Roger S. Ingeniería del software: un enfoque práctico. 7e. McGraw-Hill, 2010. ISBN 9786071503145.
Bolaños Alonso, Danie; Sierra Alonso, Almuden; Alarcón Rodríguez, Miren Idoi. Pruebas de software y JUnit : un análisis en profundidad y ejemplos prácticos.Madrid: Pearson, cop. 200. ISBN 9788483223543.
Martin, Robert C.. UML para programadores Java. 1a.Pearson, 2004. ISBN 9788420541099.