Que estàs buscant?
E9_Aplicar els principis mecànics, electrònics i digitals de la captació, amplificació i gravació de so per a la seva aplicació a diferents plataformes: espectacles, ràdio, televisió, audiovisual i multimèdia. Postproduir l'audio i afegir els efectes sonors d'una producció audiovisual
E10_Aplicar processos, mètodes i tècniques per a desenvolupar la creativitat i la innovació en la realització audiovisual, en el desenvolupament multimèdia i en la programació de videojocs
E11_Aplicar les regles musicals i els llenguatges per a la creació musical i la gravació de so en la producció musical i la creació de música electrònica pel seu ús com a bandes sonores en produccions audiovisuals
E13_Aplicar els principis de disseny visual i sonor per a la creació dels elements de presentació que s'utilitzen en productes sonors, audiovisuals, televisió i espectacles
E14_Adquirir els coneixements de la història, estètica, evolució i dinàmica del cine, televisió, ràdio, premsa, Internet i videojocs, aixó com reconèixer l'estètica a través del visionat i l'anàlisi
T2_Que els estudiants tinguin capacitat per treballar com a membres d'un equip interdisciplinar ja sigui com a un membre més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles
L'assignatura té com a eix principal la producció sonora (enregsitrament, edició i barreja) en exteriors, plató i estudi.
Es consoliden conceptes treballats a Àudio i Sonorització i també a Creació Musical per mitjà tant de la praxi com de l'anàlisi.
Al finalitzar l’assignatura l’alumne assumirà la producció sonora d'una obra audiovisual per tal de consolidar els conceptes, tècniques i eines del curs.
En acabar l’assignatura l’estudiant ha de ser capaç de:
1. Explicar els principis bàsics de la reproducció del so i la seva aplicació real en la utilització professional.
2. Identificar els diversos formats d'enregistrament del so analògic i digital.
3. Manipular els diversos formats d'enregistrament i de suport de so i de fer els corresponents canvis de format.
4. Saber sonoritzar un producte audiovisual (videoclip, curt, anunci, etc.)
5. Usar les tècniques d'enregistrament del so en un ampli ventall de situacions.
6. Usar els paràmetres d'equalització i de compressió.
7. Identificar i corregir el soroll generat pels sistemes d'enregistrament
8. Aplicar les eines d'anàlisi del so.
9. Cerca creativament els elements sonors necessaris per al seu objectiu i aplicar creativitat.
10. Treballar amb Digital Audio Workstation (DAW) i amb Estudi Virtual
A més, l'estudiant també assolirà els següents resultats d'aprenentatge:
11. Capturar i crear sons per complementar produccions audiovisuals com spots, películes, curtmetratges, espais de televisió, videojocs.
12. Organitzar i dirigir una gravació d’efectes sonors en estudi i en plató.
13. Identificar problemes de qualitat i saber resoldre’ls, de forma prèvia o posterior al seu enregistrament
14. Disposar d’una visió genèrica de les possibilitats d’aplicació de tecnologies vinculades a la producció sonora.
L'assignatura combina les sessions teòriques amb sessions pràctiques. La metodologia de treball implica dues parts diferenciades:
- Sessions de gran grup (3h/setmana) on s'imparteixen coneixements teòrics.
- Sessions pràctiques en grups reduïts (2h quinzenals), on es desenvolupen activitats centrades en la captació sonora (exteriors, foley i doblatge), edició i mescla.
L'assitència a les pràctiques és obligatòria.
Tots els materials es publicaran al campus virtual. Els avisos als estudiants també es faran per aquest mitjà; és responsabilitat de l'estudiant consultar aquest espai virtual regularment.
1. Repàs de conceptes bàsics d'àudio
Intensitat, to i timbre
Mono/estéreo
Decibels. Corves isofòniques i la seva aplicació
Tecnologia d’àudio en producció audiovisual
2. Microfonia i captació en rodatge
Micròfons de canó
Micròfons Lavalier
Sistemes inhalàmbrics
Tècniques: perxa
Sistemes d’enregistrament
Enregistrament mono vs estéreo
Wildtracks, wildlines, room tone i conceptes relacionats
3. Introducció a l’audio digital
Fonaments de conversió AD/DA
Analògic vs. digital
Interficies
Routing i formats de transmissió
Formats digitals d’enregistrament
Problemàtiques habituals: distorsió, aliasing, nivells
4. Sistemes DAW
Característiques comunes en sistemes DAW
Gestió d’arxius
Edició
Routing
Mixer
Plug-ins: processat audio i instruments virtuals
Pistes audio, MIDI, auxiliars, Master.
Interfícies i controladors
Sincronització
5. Anàlisi de produccions
Durant el curs s'analitzarà el so de diverses produccions audiovisuals.
Activitat 1. Tests de seguiment
4 tests distribuïts al llarg del trimestre on s'avaluaran continguts teòrics i aspectes relacionats amb els continguts treballats en les activitats pràctiques. Aquestes proves es realitzaran a través d'un sistema en línia i el seu valor total serà d'un 10% de la nota global.
Activitat 2. Exercici de doblatge
Enregistrament de les veus d'un spot publicitari. Treball en grup, no avaluable.
En acabar l’activitat l’estudiant ha de ser capaç de:
R1. Explicar els principis bàsics de la reproducció del so i la seva aplicació real en la utilització professional.
R3. Manipular els diversos formats d'enregistrament i de suport de so i de fer els corresponents canvis de format.
R4. Saber sonoritzar un producte audiovisual (videoclip, curt, anunci, etc.)
R5. Usar les tècniques d'enregistrament del so en un ampli ventall de situacions.
R6. Usar els paràmetres d'equalització i de compressió.
R7. Identificar i corregir el soroll generat pels sistemes d'enregistrament
R10. Treballar amb Digital Audio Workstation (DAW) i amb Estudi Virtual
R12. Organitzar i dirigir una gravació d’efectes sonors en estudi i en plató.
R13. Identificar problemes de qualitat i saber resoldre’ls, de forma prèvia o posterior al seu enregistrament
Competències que es treballen: E9, E10, G5, T2
Activitat 3. Exercici de Foley
Enregistrament d'efectes Foley per a un curtmetratge. Treball en grup, no avaluable.
En acabar l’activitat l’estudiant ha de ser capaç de:
R1. Explicar els principis bàsics de la reproducció del so i la seva aplicació real en la utilització professional.
R3. Manipular els diversos formats d'enregistrament i de suport de so i de fer els corresponents canvis de format.
R4. Saber sonoritzar un producte audiovisual (videoclip, curt, anunci, etc.)
R5. Usar les tècniques d'enregistrament del so en un ampli ventall de situacions.
R6. Usar els paràmetres d'equalització i de compressió.
R7. Identificar i corregir el soroll generat pels sistemes d'enregistrament
R10. Treballar amb Digital Audio Workstation (DAW) i amb Estudi Virtual
R12. Organitzar i dirigir una gravació d’efectes sonors en estudi i en plató.
R13. Identificar problemes de qualitat i saber resoldre’ls, de forma prèvia o posterior al seu enregistrament
Competències que es treballen: E9, E10, G5, T2
Activitat 4. Captació sonora en exteriors
Rodatge d’una petita seqüència, usant tot l'equip necessari per a una correcta captació del so. Treball en grup, avaluable per mitjà d'entrega en format àudio i memòria escrita.
En acabar l’activitat l’estudiant ha de ser capaç de:
R1. Explicar els principis bàsics de la reproducció del so i la seva aplicació real en la utilització professional.
R3. Manipular els diversos formats d'enregistrament i de suport de so i de fer els corresponents canvis de format.
R4. Saber sonoritzar un producte audiovisual (videoclip, curt, anunci, etc.)
R5. Usar les tècniques d'enregistrament del so en un ampli ventall de situacions.
R6. Usar els paràmetres d'equalització i de compressió.
R7. Identificar i corregir el soroll generat pels sistemes d'enregistrament
R10. Treballar amb Digital Audio Workstation (DAW) i amb Estudi Virtual
R12. Organitzar i dirigir una gravació d’efectes sonors en estudi i en plató.
R13. Identificar problemes de qualitat i saber resoldre’ls, de forma prèvia o posterior al seu enregistrament
Competències que es treballen: E9, E10, G5, T2
Activitat 5. Edició i barreja d'àudio
Continuació de la pràctica anterior, centrada en la part d'edició i barreja del projecte. Treball en grup, avaluable per mitjà d'entrega en format àudio i memòria escrita.
En acabar l’activitat l’estudiant ha de ser capaç de:
R1. Explicar els principis bàsics de la reproducció del so i la seva aplicació real en la utilització professional.
R3. Manipular els diversos formats d'enregistrament i de suport de so i de fer els corresponents canvis de format.
R4. Saber sonoritzar un producte audiovisual (videoclip, curt, anunci, etc.)
R5. Usar les tècniques d'enregistrament del so en un ampli ventall de situacions.
R6. Usar els paràmetres d'equalització i de compressió.
R7. Identificar i corregir el soroll generat pels sistemes d'enregistrament
R10. Treballar amb Digital Audio Workstation (DAW) i amb Estudi Virtual
R12. Organitzar i dirigir una gravació d’efectes sonors en estudi i en plató.
R13. Identificar problemes de qualitat i saber resoldre’ls, de forma prèvia o posterior al seu enregistrament
Competències que es treballen: E9, E10, G5, T2
Activitat 6. Projecte final: producció d'una petita obra audiovisual
Enregistrament, edició i barreja de la part sonora (diàlegs, doblatge, so ambient i música)
Treball en grup, amb avaluació de la part relacionada amb el so.
Lliurable i vincles amb l'avaluació:
Cal lliurar un arxiu pdf a la bústia habilitat a l'eCampus. El pdf contindrà la presentació i un guió explicatiu que ha d'incloure una cue list per la part d'anàlisi. Aquesta activitat suposarà el 30% de la nota final de l'assignatura.
En acabar l’activitat l’estudiant ha de ser capaç de:
R1. Explicar els principis bàsics de la reproducció del so i la seva aplicació real en la utilització professional.
R3. Manipular els diversos formats d'enregistrament i de suport de so i de fer els corresponents canvis de format.
R4. Saber sonoritzar un producte audiovisual (videoclip, curt, anunci, etc.)
R5. Usar les tècniques d'enregistrament del so en un ampli ventall de situacions.
R6. Usar els paràmetres d'equalització i de compressió.
R7. Identificar i corregir el soroll generat pels sistemes d'enregistrament
R8. Aplicar les eines d'anàlisi del so.
R9. Cerca creativament els elements sonors necessaris per al seu objectiu i aplicar creativitat.
R10. Treballar amb Digital Audio Workstation (DAW) i amb Estudi Virtual
R11. Capturar i crear sons per complementar produccions audiovisuals com spots, películes, curtmetratges, espais de televisió, videojocs.
R12. Organitzar i dirigir una gravació d’efectes sonors en estudi i en plató.
R13. Identificar problemes de qualitat i saber resoldre’ls, de forma prèvia o posterior al seu enregistrament
R14. Disposar d’una visió genèrica de les possibilitats d’aplicació de tecnologies vinculades a la producció sonora.
Competències que es treballen: E9, E10, E11, E13, E14, G3, G5, T2
Activitat 7. Prova final
Prova final de tots els continguts teòrics i pràctics de l'assignatura.
L'assignatura planteja l'avaluació a partir dels blocs següents:
Activitat 1: 4 proves parcials distribuïdes al llarg del trimestre. Aquestes proves es faran a través d'un sistema online i el seu valor total (la suma dels quatre) serà del 10% sobre la nota global de l'assignatura.
Activitat 4: projecte basat en la captació en exteriors, edició i barreja del material enregistrat. S'entregarà seguint les indicacions publicades al Moodle de l'assignatura (eCampus). El seu pes sobre la nota final serà d'un 10%.
Activitat 6: projecte final a entregar seguint les indicacions publicades al Moodle de l'assignatura (eCampus). El seu pes sobre la nota final serà d'un 30%.
Activitat 7: examen final que englobarà tots els continguts de l'assignatura, el seu pes sobre la nota final serà d'un 50%.
Per fer mitjana caldrà haver superat l'examen final. Aquells estudiants que obtinguin una qualificació inferior al 5 a l'examen final hauran de fer un examen de recuperació que també s'haurà d'aprovar amb un 5; es mantindran la resta de notes dels exàmens parcials i les pràctiques. En cap cas es podrà optar a la recuperació per pujar nota. Les pràctiques, els exàmens parcials i el treball final no disposen de recuperació.
Els exàmens i les qualificacions sobre les pràctiques podran ser revisades en una data i lloc publicitats pel professor a través del Moodle de l'assignatura.
BARTLETT, Bruce (1995) “Técnicas de micrófonos en estéreo” Instituto Oficial de Radio Televisión Española
BUTLER, Tom (1994) ”Manual de audio Fender” Trad. d’Alberto Gutiérrez Marín. Fender musical instruments Corporation.
MAS, Carles P. (2002) “Manual de sonoritzación en directo”. Barcelona: UNA Publicación
MILES, Huber David (2014) ”Modern Recording Techniques” Abingdon: Focal Press.
WHITE, Glenn; LOUIE, G. J. (2005) “The Audio Dictionary (3rd ed.)”. Seattle: Washington Press.
AVID. "Protools 101 v12". AVID
KATZ, Mark. (2004) “Capturing Sound: How Technology Has Changed Music” Berkeley: University of California Press.
MARTIN, George (1979) “All you need is ears” New York: St. Martin’s Griffin.
AVID. "Protools 110 v12". AVID