Que estàs buscant?
B9 Poder transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat
E1 Realitzar els processos d'ensenyament - aprenentatge relatiu a l'activitat física de l'esport, amb atenció a les caractarístiques individuals, col·lectives i contextuals de les persones
E5 Programar el procés d'entrenament d'habilitats motrius en els seus diferents nivells i entorns de pràctica
E7 Identificar els riscos que es deriven per a la salut, de la pràctica d'activitats físiques i esportives inadequades i proposar alternatives
G4 Descriure els factors fisiològics i biomecànics que condicionen la pràctica de l'activitat física i l'esport
G6 Reconèixer els efectes de la pràctica de l'exercici físic sobre l'estructura i funció del cos humà
G10 Entendre els fonaments del joc i de l'esport
T4 Aplicar los conocimientos a su trabajo de forma profesional con la elaboración y defensa de argumentos y de resolución de problemas dentro del área de las Ciencias de la Actividad Física y del Deporte
T5 Desarrollar habilidades de liderazgo, relación interpersonal y trabajo en equipo
L’assignatura d’esports col·lectius està dividida en dues parts: futbol i bàsquet. L’objectiu de l’assignatura és que els estudiants coneguin l’estructura tecnicotàctica fonamental que comparteixen els esports col·lectius de col·laboració-oposició, així com aspectes tècnics, tàctics, estratègics i reglamentaris específics d’ambdós modalitats esportives.
Els continguts de l’assignatura estan orientats a: 1) ensenyar a l’estudiant les característiques generals del joc en les diferents fases d’aprenentatge dels esports col·lectius de futbol i bàsquet, i 2) oferir eines per a l’anàlisi i construcció de tasques relatives als aspectes tècnic-tàctics específiques del futbol i bàsquet, adients a les diferents fases de l’aprenentatge (ex.: fase inicial, fase de desenvolupament d’elements bàsics tècnic-tàctics individuals, fase de desenvolupament dels elements bàsics de la tàctica col·lectiva i fase de desenvolupament dels sistemes de joc).
1. Identificar, els requisits psico i sociomotors de les habilitats de diversos esports i activitats esportives, coneixent els elements tècnic-tàctics que els estructuren i executar-los bàsicament.
2. Programar processos bàsics d'ensenyament-aprenentatge de diversos esports i activitats esportives, amb atenció a les seves peculiaritats didàctiques, tenint en consideració la diversitat: gènere, edat, discapacitat.
La metodologia de l’assignatura es durà a terme combinant temps presencials d’aula, amb temps de treball autònom, amb suport de l’entorn virtual d’aprenentatge. El percentatge de temps que l’estudiant dedica es reparteix de la manera següent:
|
Activitats |
ECTS |
Sessions presencials a l’aula (exposició de teoria, seminaris, tutories personalitzades) |
Exposicions teòriques amb suport audiovisual, simulacions, jocs de rol, treball en grups, aplicació de la pràctica a la teoria, aprenentatge basat en problemes (ABP), presentacions per part dels estudiants |
2.4 |
Treball autònom |
Estudi personal, solució de problemes, cerques d’informació (bibliografia, webgrafia),treballs guiats (qüestionaris, wikis, debats, fòrums..), reproducció de models, càpsules de vídeo, solució de problemes |
3.6 |
Tant en les sessions presencials com en el treball autònom, l’estudiant treballarà de forma individual i en grups de treball.
Cada ECTS equival a 25 hores de dedicació de l’estudiant, considerant el temps invertit al total de les activitats relacionades amb el temps presencial i el temps de treball autònom, que el professor de l’assignatura guia, així com els temps de lectura, cerca d’informació, connexió a l’Aula Virtual, elaboració de treballs.
Tema 1. Introducció als esports col·lectius de col·laboració-oposició
Concepte de tècnica, tàctica i estratègia
Tema 2. Futbol
Tema 3. Bàsquet
Les activitats de l’assignatura segueixen el sistema d’avaluació contínua, és a dir, que al llarg del trimestre el professor/a planteja diverses activitats, que els estudiants han de resoldre i entregar. El treball de cada una de les activitats permet valorar a l’estudiant, el seguiment que fa a l’assignatura i els elements de millora, a partir dels comentaris i notes que el professor/a farà de les activitats.
Les activitats que es plantegen poden ser individuals o en grups de treball. El professor/a dóna les indicacions per tal que els estudiants les puguin elaborar i entregar. Totes les activitats que es plantegen estan pensades perquè els estudiant tinguin una perspectiva pràctica dels temes que es desenvolupen a llarg de les deu setmanes del trimestre.
Les activitats d'aprenentatge realitzen en 2 grans blocs: 1) Treball grupal, 2) Treball individual.
1) Treballs grupals (dos durant la part de futbol i dos durant la part de bàsquet consistents en:
1.1. Treball 1: Disseny d'una programació de continguts durant un mesocicle d'entrenament per a un grup situat en una fase d'aprenentatge concreta, i el desenvolupament de les sessions d'entrenament d'una setmana/microcicle. Una de les sessions desenvolupades durant aquesta setmana serà portada a la pràctica com a part important del treball.
1.2. Treball 2: Document de preparació de partit, descrivint sistema i model de joc, algunes accions d'estratègia, escalfament per al partit... Durant la seva posada en pràctica es realitzarà un joc de rol, on tots els alumnes passaran de forma aleatòria pel rol d'àrbitre, entrenador, 2n entrenador, preparador físic… i serà avaluat en aquest rol.
2) Treballs individuals: com a part de l’avaluació continua es plantejaran 2 treballs individuals (1 durant la part de futbol i 1 durant la part de bàsquet) . La part de futbol, consistirà en el desenvolupament de 8 tasques (jocs, circuits, onades, possessions, partits), per a treballar un aspecte tècnic, tàctic o de joc col·lectiu concret. La part de bàsquet consistirà a analitzar diferents propostes d'exercicis relacionats amb objectius tecnicotàctics concrets i detectar en situació real de partit diferents accions tecnicotàctiques i sistemes de joc pautades en un document que els alumnes disposaran amb anterioritat.
Sistema de qualificació (Real decreto 1125/2003, de 5 de septiembre) que estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions a les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa a tot el territori estatal:
0 - 4,9: Suspès
5,0 - 6,9: Aprovat
7,0 - 8,9: Notable
9,0 - 10: Excel·lent
La qualificació final de l'alumne/a és el resultat de l'avaluació contínua a través de les diferents activitats avaluadores. L'aprovat de l'assignatura s'obté amb una qualificació igual o superior a 5 punts (sobre 10) d'acord amb la següent taula de ponderació:
Activitat avaluadora
|
Ponderació |
Competències avaluades |
Examen Teòric |
50% |
G4, G10, G11, T4, E1, E5, E7, |
Treball en Grup |
30% |
B4, G4, G6, G10, T4, T5, E1, E5, E7, E9 |
Treball Individual |
20% |
G4, G10, T4, E1, E5, E7, |
Criteris necessaris pe fer mitjana entre les activitats avaluadores:
Activitat Avaluadora |
Criteris per fer mitjana |
Examen teòric |
5/10 |
Treballs grupals |
Entrega obligatòria dels quatre treballs |
Treballs individuals |
Entrega obligatòria dels dos treballs |
Requisits per a superar la avaluació contínua:
Realització mínima obligatòria a les pràctiques del 80%. (80% a la part de futbol i 80% a la part de bàsquet). Les faltes d'assistència no es podran justificar,
Si no es pot realitzar la pràctica per malaltia o lesió, s'ha de portar un justificant mèdic i es realitzarà una activitat complementària pautada pel professorat perquè computi com a assistència a la clase.
IMPORTANT: Si no es supera l'avaluació contínua per l'incompliment d'algun del requisits necessaris descrits anteriorment, l'alumne/a suspendrà l'assignatura.
Recuperació
Dins del mateix curs, existeix la possibilitat de recuperar les competències no assolides durant l'assignatura.
D'acord amb la normativa vigent, en l'activitat avaluadora de l'examen, només es podrà optar a la recuperació de l'assignatura, si s'ha suspès. En cas de No Presentat/da, no es podrà optar a recuperació.
Activitat avaluadora en període de recuperació |
Ponderació |
Competències avaluades |
Examen teòric |
50% |
G4, G10, G11, T4, E1, E5, E7, |
CASAIS, L. DOMINGUEZ, E. LAGO, C. (2009): Fútbol base. El entrenamiento en categorías de formación. Volumen I. Ed. MC Sports
FIBA (2000): Baloncesto para jugadores jóvenes. Guía para entrenadores. Ed. Dykinson. Madrid.
FUSTÉ, X. (2007): Juegos de iniciación a los deportes col·lectivos. Paidotribo. Barcelona
LASSIERRA, G. LAVEGA, P. (2006) Formas jugades de iniciación en los deportes de equipo.Paidotribo. Barcelona
CANO, O. (2009): El modelo de juego del FC Barcelona. Ed. MCSports.
RIERA, J. (2005): Habilidades en el deporte. Ed. INDE.
FEDERACIÓ CATALANA DE BASQUETBOL (2015): Temari del Curs d ´Entrenador d ´Iniciació en Basquetbol. (Nivell 0). Ed: FCBQ. Barcelona.
GOMEZ, P. (2014): El Fútbol ¡NO! Es así. ¿Quién dijo que estaba todo inventado? Ed. FDL.
JORDANA, R. MARTÍN, M.: Baloncesto en la Iniciación. Ed. FEB
SANS, A. FRATTAROLA, C. (2014): Entrenamiento en fútbol base. Ed. Paidotribo
SEIRUL·LO,F. (2017): El entrenamiento en los deportes de equipo. Mastercede. Bercelona
LOBON, J. (2015): Modelo de juego. Estructura, metodología y aplicación práctica. Ed. FDL.
FAMOSE, J. (1992): Aprendizaje motor y dificultad de la tarea. Ed. Paidotribo.
MALLO, J. (2013): La preparación (física) para el fútbol basada en el juego. Ed. FDL.
MORENO, R. (2013): Mi “receta” del 4-4-2. Reflexión, desarrollo y aplicación práctica de una visión de este sistema. Ed. FDL. Madrid
POL, R. (2011): La preparación ¿Física? En el fútbol. El proceso de entrenamiento desde las ciencias de la complejidad. Ed. MC Sports.
LOPEZ, J. (2002) Futbol, entrenamiento para juveniles.Wanceulen Editorial Deportiva. Sevilla
WISSEL, H. (2000): Baloncesto. Aprender y progresar. Ed. Paidotribo. Barcelona.
HERNANDEZ, J. (1998): Analisis de las estructures del juego Deportivo. Inde Publicaciones.Barcelona
GODIK, M. POPOV, A.: La preparación del futbolista. Paidotribo. Barcelona
LAGO, C.(2002) La preparación física en el futbol. Ed.Biblioteca Nueva. Madrid
BAYER, C. (1992): La enseñanza de los juegos deportivos col·lectivos. Hispano Europea. Barcelona
BOSC, G. (2000) : Baloncesto. Iniciación y perfeccionamiento. Ed. Hispano Europea.Barcelona.
BLAZQUEZ, D. (1998): La iniciación y el deporte escolar. Inde Publicaciones. Barcelona
CARRILLO, A. y RODRÍGUEZ, J. (2004): El básquet a su medida. Escuela de básquet de 6 a 8 años. Inde. Barcelona.
CARRILLO, A. y RODRÍGUEZ, J. (2009): El básquet a su medida. Pre-mini de 8 a 10 años. Inde. Barcelona.
DE VICENZI, J.P. (2000): Fichas de baloncesto. Ejercicios y juegos de ataque y defensa. Ed. Hispano Europea. Barcelona.
MAHLO, F. (1969): La acción táctca en el juego. Ed.Pueblo y Educación. La Havana
MANZANO, A. (2005): Baloncesto. Esencias del baloncesto de ataque. Ed. Gymnos. Madrid.
RIERA, J. (1995) Estratègia, tàctica i tècniques esportives. Revista Apunts d’Educació Física.nº39 pp 45-56
TAMARIT, X. (2007): ¿Qué es la periodización tàctica? Colección preparación futbolística. MCSports. Pontevedra
TOUS, J. (1999): Reglamento de baloncesto comentado. Ed. Paidotribo. Barcelona.