Que estàs buscant?
En els materials de l'alumne pot haver documentació en anglès.
B2_F Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les comptències que es solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi
B4 Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especilitzat
E16_F Capacitat per portar a terme intervencions fisioterapèutiques basant-se en l'atenció integral de la salut que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuitat assistencial
E5 Programar el procés d'entrenament d'habilitats motrius en els seus diferents nivells i entorns de pràctica
E9 Realitzar programes d'activitats físiques i esportives
T3_F L'estudiant ha de ser capaç de desenvolupar habilitats en les relacions interpersonals i siguin capaços de treballar dins d'un equip intra i interdisciplinar
L’assignatura de Patologia cardiorespiratòria està ubicada dins la matèria de Fisioteràpia en especialitats clíniques. És una assignatura de formació obligatòria del doble Grau de Fisioteràpia-CAFE.
L’assignatura comprèn l’estudi de diferents patologies cardíaques i respiratòries, així com aquells aspectes clínics, diagnòstics i terapèutics que interessen tant a fisioterapeutes com a professionals de l’activitat física i l’esport.
S’expliquen els processos patològics, que han de donar fonament lògic per al desenvolupament de la seva activitat profesional.
L’assignatura requereix que l’alumne tingui coneixements bàsics de fisiologia i anatomia cardiovascular i respiratòria.
Interactuar amb els altres professionals de la salut i de l'activitat física per fundamentar un pla d'intervenció basat en els diagnòstics clínics específics de cada una de les professions.
Identificar les principals patologies respiratories i cardíaques. Aprendre les intervencions mèdico-quirúrgiques, efectes i resultats. Aportació de la fisioteràpia en el tractament i milloria de les intervencions mediques i/o quirúrgiques.
Interactuar amb els professionals mèdics per la ganància d'eficàcia terapeútica. Establir objectius conjunts d'intervenció.
La metodologia a seguir durant l'assignatura és la de classes teòriques, amb suport audiovisual, d'una durada de 1h i 45minuts; durant aquestes clases pot haver una part més pràctica de preguntes o exercicis que l'alumnat farà (de forma no avaluable) per assegurar la comprensió teórica.
Durant el curs hi hauran tres classes on es realitzaran un exercici tipus test avaluable.
Al final de l'assignatura es presentarà, de forma oral i amb suport audiovisual, un cas clínic. Aquest exercici será un treball de grup.
Tema 1. Generalitats, Nomenclatura i conceptes bàsics de patologia mèdica cardíaca i respiratòria.
Tema 2. Repàs de Fisiologia de l’aparell respiratori. Anatomia i funcions dels diferents components del sistema respiratori.
Tema 3. Interpretació de les principals exploracions complementàries en patologia cardiorespiratòria. Pulsioximetria, GSA, Espirometria.
Seminari 1. Auscultació pulmonar / Radiologia simple.
Tema 4. MPOC. Aerosolteràpia. Concepte de MPOC (Malaltia Pulmonar Obstructiva Crònica) Epidemiologia. Etiologia i factors de risc per a la malaltia. Patogènia. Clínica. Diagnòstic. Tractament farmacològic i No farmacològic. Prevenció.
Tema 5. SAHS. Oxigenoteràpia. VMNI. Concepte de SAHS (Síndrome d’Apnea i Hipoapnea de la Son). Epidemiologia. Etiologia i factors de risc per a la malaltia. Patogènia. Clínica. Diagnòstic. Tractament farmacològic i No farmacològic. Evolució. Prevenció.
Tema 6. Asma. Concepte de ASMA. Epidemiologia. Etiologia i factors de risc per a la malaltia. Patogènia. Clínica. Diagnòstic. Tractament farmacològic i No farmacològic. Prevenció.
Tema 7. Patologia Infecciosa aguda. Patologia pleural. Coneixement i nocions bàsiques en patologia infecciosa respiratòria per tal de distingir-la d’altres processos respiratoris crònics.
Tema 8. Patologia pulmonar restrictiva. Patró intersticial. Cirurgia toràcica-pulmonar. Seqüeles la TBC.
Tema 9. Patologia respiratòria extratoràcica.
Tema 10. Bronquiectasies. Fibrosi quística. Conceptes. Epidemiologia. Etiologia i factors de risc per a la malaltia. Patogènia. Clínica. Diagnòstic. Tractament farmacològic i No farmacològic. Evolució. Maneig de complicacions.
Tema 11. Patologia respiratòria pediàtrica.
Tema 12. Fisiologia cardiovascular. Anatomia cardíaca i funcions dels diferents components del sistema cardiocirculatori.
Tema 13. HTA i altres factors de risc cardiovascular. Concepte de HTA (Hipertensió Arterial), Dislipèmia i altres factors de risc cardiovascular.Epidemiologia. Repercussió en la salut cardiovascular dels pacients. Evolució. Prevenció.
Seminari 2. Lectura d’ECG /Maniobres de risc Vital. RCP bàsic-PLS -Hemlich
Tema 14. Cardiopatia Isquèmica. Concepte de Cardiopatia Isquèmica. Epidemiologia. Etiologia i factors de risc per a la malaltia. Patogènia. Clínica.Diagnòstic. Tractament. Evolució. Prevenció.
Tema 15. Insuficiència cardíaca. Edema agut de pulmó. Concepte de Insuficiència Cardíaca. Epidemiologia. Etiologia i factors de risc per a la malaltia. Patogènia. Clínica. Diagnòstic. Tractament farmacològic i No farmacològic. Evolució. Prevenció.
Tema 16. Pacient crític. Nocions bàsiques en el pacient crític i importància de la fisioteràpia en aquests pacients.
Activitat |
Hores |
Metodologia |
Competències |
Classe magistral |
35 |
Sessions de classe expositives basades en l’explicació del professor. |
CB2, CB4, E16 |
Treball en grup |
10 |
Realització de treballs en grup. Activitats d’aprenentatge cooperatiu, anàlisi de lectures, estimulació de la discussió i estudi de casos. |
T3, E16 |
Tutoria grupal |
2 |
|
CB2, CB4. |
Treball individual |
5 |
Realització de treballs individuals. |
CB2, CB4, E5 |
Tutoria individual |
3 |
|
CB2, CB4 |
Estudi personal |
45 |
Solució de problemes, cerca bibliogràfica i estudi personal. |
CB2, CB4, T3, E5 E16 |
Total |
100 |
|
|
NOTA FINAL:
Activitat evaluadora |
Ponderació |
Competències evaluades |
Presentació Treball individual |
30% |
CB2, CB4, E5 |
Presentació Treball grupal |
20% |
T3, E16 |
Examen final |
50% |
CB2, CB4, T3, E5, E16 |
Es considera OBLIGATÒRIA tant la presentació del treball individual com grupal per a aprovar l’assignatura. El Treball individual computa un 30% i el grupal un 20% de la nota final.
Període de recuperació
Els estudiants tindran l’opció de realitzar la recuperació de l’assignatura quan s'hagin presentat a l’examen final i hagin suspès.
Els alumnes han d’haver-se presentat tant als treballs individuals com al treball de grup.
Farreras Rozman.2016.Tractat de Medicina Interna. Volum I i II. 18º edició. Ed. Elsevier
Harrison. 2016 Principis de Medicina Interna. 19º edició. Ed. MacGraw Hill
Guyton i Hall. 2016. Tractat de Fiologia Mèdica. 13º edició. Ed.Elsevier.
West. Fisiopatología pulmonar. Ed wolters Kluwer. 2017