Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Maddalena Fedele

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Daniel Torras Segura
Jorge Soler Alomà 

Curs acadèmic: 2018

Curs d'impartició: 3

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • E9_Aplicar els principis mecànics, electrònics i digitals de la captació, amplificació i gravació de so per a la seva aplicació a diferents plataformes: espectacles, ràdio, televisió, audiovisual i multimèdia. Postproduir l'audio i afegir els efectes sonors d'una producció audiovisual

  • E10_Aplicar processos, mètodes i tècniques per a desenvolupar la creativitat i la innovació en la realització audiovisual, en el desenvolupament multimèdia i en la programació de videojocs

  • E18_Analitzar les estructures, els continguts i els estils de programació televisiva i radiofònica atenent a les característiques tècniques de la seva realització. Idear, produir i realitzar programes per a la televisió i ràdio en la part tècnica: sala de realització o control de ràdio, respectivament

Competències transversals
  • T2_Que els estudiants tinguin capacitat per treballar com a membres d'un equip interdisciplinar ja sigui com a un membre més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles

Presentació de l'assignatura


L’assignatura Ràdio ens ofereix una introducció pràctica i teòrica dels principis narratius i de funcionament d’aquest mitjà. Al llarg del curs, es treballa la teoria dels diferents formats més habituals del mitjà radiofònic, el seu llenguatge i evolució, i, alhora, s’experimenten a l'estudi els recursos sonors i tècnics amb els quals es realitza un programa de ràdio. L’assignatura també tracta models de negoci i d’organització, així com l’adaptació del mitjà al nou context digital.

Les pràctiques són obligatòries i es realitzen en grups de 3 a 6 persones, depenent de la tasca a desenvolupar. Les sessions pràctiques consisteixen en la producció, enregistrament i postproducció d’indicatius, falques, entrevistes, reportatges i magazines amb una qualitat professional suficient per a ser emesos per una emissora de ràdio real.

Resultats d'aprenentatge


Al finalitzar satisfactòriament l’assignatura, els estudiants haurien de ser capaços de:

Reconèixer les característiques i els elements principals del mitjà radiofònic i el seu llenguatge.

Identificar les diferents activitats i rols professionals dins d’una emissora de ràdio.

Identificar les diferents modalitats de programació i negoci radiofònic.

Utilitzar eficaçment per a la comunicació la veu, el silenci, els efectes sonors i la música en un espai radiofònic.

Produir, enregistrar i realitzar un programa radiofònic i les seves seccions.

Gestionar un arxiu radiofònic.

Conèixer i fer servir els components físics i tècnics per a poder fer i emetre ràdio.

Elaborar i usar adequadament el guió radiofònic.

Metodologia de treball


El curs consta de 4 hores de teoria i 2 hores de pràctiques setmanals. Les pràctiques, a no ser que s’indiqui el contrari a causa d’alguna activitat puntual, es realitzen habitualment als estudis de ràdio (planta -1). També es poden utilitzar laboratoris i aules petites per a les pràctiques.

En la part teòrica, es presenten els continguts generals i introductoris necessaris per a realitzar les pràctiques amb qualitat i èxit comunicatiu, dins dels estàndards i expectatives de l’àmbit radiofònic. Les classes combinen explicacions del professor amb una participació activa dels alumnes a través d’activitats individuals o en grup realitzades a l’aula. Els continguts s’imparteixen buscant sempre la màxima coordinació possible entre la part teòrica i les pràctiques.

La part pràctica es realitza en grup, encara que poden haver-hi elements o tasques concretes que tinguin una avaluació individualitzada. La realització de les pràctiques és obligatòria per tal de poder ser avaluats: l’estudiant amb més de dues pràctiques sense presentar o que no participi en el programa final no es considerarà en l’avaluació i haurà de repetir la part pràctica de l’assignatura. Els grups de pràctiques han de ser de 3 persones. Per a la realització de formats més complexos es combinen dos grups, quedant així un equip de 6 persones.

El treball a les pràctiques de l’assignatura comporta una dedicació d’una gran quantitat d’hores d’autoaprenentatge i de preparació de les activitats fora de l’horari assignat al grup per fer ús de l'estudi de ràdio. Els estudiants s’hauran d’organitzar en equips per tal de preparar els materials necessaris abans de cada sessió de pràctiques. Si un grup no porta el material preparat, compte com a ‘no presentat’ a aquella sessió o pràctica.

Continguts


El programa d’aquesta assignatura s’estructura en sis blocs de contingut que fan referència als àmbits generals de coneixement tractats en el curs.

Contingut 1: Característiques del mitjà radiofònic

Descripció

En aquesta unitat analitzem les característiques pròpies de la ràdio com a mitjà de comunicació i quins elements li són inherents i indispensables.

Activitats vinculades

Activitat 4

 

Contingut 2: Rols i elements tècnics en l’emissió radiofònica

Descripció

Aquest bloc presenta els rols professionals que intervenen en el disseny, producció i emissió de un programa radiofònic. També es fa referència a l’equip tècnic bàsic d’una  emissora i a les tècniques més elementals en la realització d’un programa.

Activitats vinculades

Activitats 1, 2, 3, 4, 5 i 6

 

 

Contingut 3: El llenguatge radiofònic

Descripció

Es fa referència als elements narratius i als recursos sonors característics del llenguatge radiofònic. Aquest contingut tracta aspectes com:

-  La locució

-  La paraula

-  La música

-  Els efectes de so

-  El silenci

Es realitza també una introducció al guió radiofònic.

Activitats vinculades

Activitats 1, 2, 3, 4, 5 i 6

 

Contingut 4: Formats i programes radiofònics

Descripció

Aquest bloc explica les tècniques de redacció i producció per a cada gènere periodístic i cada format radiofònic. En concret , es treballen més profundament l’entrevista, el reportatge, la notícia i la falca publicitària. També s’estudia el format del magazine.

Activitats vinculades

Activitats 2, 3, 4, 5, 6 i 7

 

Contingut 5: Models de programació i negoci

Descripció

Aquest contingut estudia quins models de programació existeixen, quines característiques té cadascun, quines formes d’organització poden adoptar les emissores i quins models de negoci existeixen avui en dia en l’àmbit radiofònic. També es comenten els principis legals més importants relacionats amb el periodisme per a ràdio.

Activitats vinculades

Activitat 7

 

Contingut 6: L’evolució i adaptació del mitjà radiofònic al context digital

Descripció

S’estudia quina ha estat l’evolució comunicativa del mitjà radiofònic al llarg de la història, sobretot respecte els seus continguts.

 S’observen les innovacions de la ràdio digital i els requisits per fer una emissora online. Es valora com afecta l’entorn digital a la producció i redacció de notícies i informació radiofònica en general.

Activitats vinculades

Activitat 7

 

Activitats d'aprenentatge


 

Activitat 1: Locució

(Contingut 2)

 

Descripció general

Pràctica individual de les tècniques de preparació de la locució i de la locució improvisada

Material de suport

Enunciat de l’activitat.

Bibliografia bàsica i complementària.

Lliurable i vincles amb l’avaluació

S’ha de lliurar un autoinforme.

10% de la nota final del bloc de pràctiques.

Objectius específics

Conèixer les tècniques de locució

Ser capaços de preparar una locució difícil o improvisada

Identificar els dispositius tècnics bàsics de l'estudi de ràdio

 

Activitat 2: Falques radiofòniques

(Contingut 2 i 3)

 

Descripció general

Dissenyar, locutar i realitzar 3 falques radiofòniques utilitzant els recursos expressius de la ràdio. Pràctica en grup de 3 estudiants.

Material de suport

Enunciat de l’activitat.

Bibliografia bàsica i complementària.

Lliurable i vincles amb l’avaluació

Lliurar l’arxiu de les tres falques ja enregistrades i finalitzades.

Lliurar un autoinforme de grup de l’activitat.

10% de la nota final del bloc de pràctiques.

Objectius específics

Combinar adequadament els recursos del llenguatge radiofònic

Identificar els dispositius tècnics bàsics de l'estudi de ràdio

Ser capaços de confeccionar i entendre un guió radiofònic

Practicar la comunicació entre els components de l’equip a l’estudi

 

Activitat 3: Reportatge

(Contingut 2, 3 i 4)

 

Descripció general

Produir, locutar i realitzar un reportatge de 5 minuts en grup de 3 estudiants

Material de suport

Enunciat de l’activitat.

Bibliografia bàsica i complementària

Lliurable i vincles amb l’avaluació

Lliurar l’arxiu del reportatge ja finalitzat

S’ha de lliurar un autoinforme de grup

25% de la nota final del bloc de pràctiques

Objectius específics

Conèixer les particularitats del reportatge radiofònic com a gènere

Combinar adequadament els recursos del llenguatge radiofònic

Identificar els dispositius tècnics bàsics de l'estudi de ràdio

Confeccionar i entendre un guió radiofònic

Ser capaços de seleccionar i reorganitzar informació contrastada

 

Activitat 4: PROVA 1

(Contingut 1, 2, 3 i 4)

 

Descripció general

Prova teòrica individual sobre els continguts 1, 2, 3 i part del 4 (fins a reportatge)

Material de suport

Enunciat de la prova

Bibliografia bàsica i complementària

Lliurable i vincles amb l’avaluació

Lliurar el full de respostes

45% de la nota final de la part teòrica

Objectius específics

Conèixer les particularitats del mitjà radiofònic

Diferenciar els components dels llenguatge radiofònic

Entendre els diferents rols professionals de la ràdio

Comprendre les característiques dels gèneres radiofònics

 

Activitat 5: Entrevista

(Contingut 2, 3 i 4)

 

Descripció general

Dissenyar, produir, locutar i realitzar una entrevista radiofònica de 15 minuts de durada. Pràctica en grups de 3 estudiants.

Material de suport

Enunciat de la prova.

Bibliografia bàsica i complementària.

Lliurable i vincles amb l’avaluació

Lliurar l’arxiu de l’entrevista ja enregistrada i finalitzada.

S’ha de lliurar un autoinforme de grup.

15% de la nota del bloc de pràctiques.

Objectius específics

Conèixer les particularitats dels gèneres radiofònics

Combinar adequadament els recursos del llenguatge radiofònic

Aplicar estratègies periodístiques pròpies de l’entrevista

Ser capaços de seleccionar i reorganitzar informació contrastada

 

Activitat 6: Magazine

(Contingut 2, 3 i 4)

 

Descripció general

Dissenyar, produir, locutar i realitzar un magazine de temàtica especialitzada de 60 minuts de durada. Pràctica en grups de 6 estudiants

Material de suport

Enunciat de l’activitat

Bibliografia bàsica i complementària

Lliurable i vincles amb l’avaluació

Lliurar l’arxiu del magazine ja enregistrat i finalitzat.

Lliurar un autoinforme de grup de l’activitat.

40% de la nota final del bloc de pràctiques.

Objectius específics

Conèixer les particularitats del magazine radiofònic com a gènere

Combinar adequadament els recursos del llenguatge radiofònic

Identificar els dispositius tècnics bàsics de l'estudi de ràdio

Ser capaços de confeccionar i entendre un guió radiofònic

Practicar la comunicació entre els components de l’equip a l’estudi

Ser capaços de realitzar un programa radiofònic

 

Activitat 7: PROVA 2

(Contingut 4, 5 i 6)

 

Descripció general

Prova teòrica individual sobre els continguts 4 (des del magazine), 5 i 6.

Material de suport

Enunciat de la prova

Bibliografia bàsica i complementària

Lliurable i vincles amb l’avaluació

Lliurar el full de respostes

55% de la nota final de la part teòrica

Objectius específics

Comprendre les característiques dels gèneres radiofònics

Conèixer la tecnologia de la ràdio i el seu funcionament

Entendre l’adaptació de la ràdio en el marc digital

Saber crear una emissora online

Diferenciar les modalitats de programació radiofònic i de negoci

Activitats i sistema d'avaluació


L’avaluació de l’assignatura es divideix en la part teòrica, que compta un 55%, i la part pràctica amb un 45% de la nota final. Per aprovar l’assignatura cal haver aprovat tant la part teòrica com la pràctica, si no, no es farà la mitja global i se n’haurà de recuperar la part corresponent.

Per poder avaluar les pràctiques cal haver realitzat totes les activitats i haver assistit a totes les sessions presencials, amb un marge de dues faltes d’assistència. L’assistència a les sessions de pràctiques presencials és obligatòria i si es tenen més de dues faltes, no s’avaluarà: la part pràctica s’haurà de recuperar.

L’avaluació de la part teòrica (55%) es realitza mitjançant les següents activitats:

                                                                  Sobre el 100% de la teoria

PROVA 1                                                                   45%

PROVA 2                                                                   55%

 

L’avaluació de la part pràctica (45%) es realitza comptant els següents elements i treballs:

                                                                  Sobre el 100% de les pràctiques          

Locució individual                                                        10%

Falques radiofòniques (grup de 3)                               10%                                 

Reportatge (grup de 3)                                                 25%

Entrevista (grup de 3)                                                   15%                             

Magazine (grup de 6)                                                    40%                             

El càlcul de la nota final és:

NOTA FINAL = [((PROVA1 0,45)+(PROVA2 0,55)) 0,55]+[((Locució 0,10)+(Falques 0,10)+(Reportatge 0,25)+(Entrevista 0,15)+(Magazine 0,40)) 0,45]

El plagi en qualsevol activitat o treball representa un zero immediat en l’avaluació.

RECUPERACIÓ

Segons la normativa vigent tan sols podran acollir-se a la recuperació aquells estudiants que no hagin arribat al 5 en la nota final de l’assignatura o que no hagin aconseguit aprovar una de les dues parts, teoria o pràctica. La recuperació serà únicament d’aquelles parts no aprovades.

Per a recuperar la part de teoria es realitzarà un examen escrit amb 10 preguntes de resposta oberta.

Per a recuperar la pràctica es realitzarà un examen escrit i es poden sol·licitar exercicis de locució i realització radiofònica.

Bibliografia


Bàsic

McLEISCH, Robert. Radio Production. Oxford: Focal Press - Routledge, 2005

RODERO, Emma. Producción radiofónica. Madrid: Ediciones Cátedra, 2005 (Signo e imagen, 85)

CUNÍ, Josep. La ràdio que triomfa. L’abecedari d’això que en diem magazín. Barcelona: Pòrtic, 1999 (Eines de periodista, 4)

MARTÍ, Josep M. De la idea a l’antena. Tècniques de programació radiofònica. Barcelona: Pòrtic, 2000 (Eines de periodista, 5)

LÓPEZ, Nereida i PEÑAFIEL, Carmen. La tecnología en radio. Principios básicos, desarrollo y revolución digital. Bilbao: Universidad del País Vasco, 2000

BALSEBRE, Armand. El lenguaje radiofónico. 4a. Ed. Madrid: Editorial Cátedra, 2004 (Signo e imagen, 35)

MARTÍNEZ, M. P.; MORENO, E. (Eds.). Programación radiofònica. Arte y técnica del dialogo entre la radio y su audiència. Barcelona: Ariel, 2004.

ORTIZ, M.A.; LÓPEZ, N. (Eds.). Radio 3.0. Una nueva radio para una nueva era. La democratización de los contenidos. Madrid: Editorial Fragua, 2011.

TORRAS, Daniel. La ràdio. Mitjà, recursos i gèneres. Barcelona: Editorial UOC, 2018.
 

Complementària

RODERO, Emma i SOENGAS, Xosé. Ficción radiofónica : cómo contar una historia en la radio. Madrid: Instituto Oficial de Radio Televisión Española, 2010

https://www.freesound.org/

http://www.findsounds.com/

http://www.webplaces.com/html/sounds.htm

http://freemusicarchive.org/

BALSEBRE, Armand. Historia de la radio en España. Madrid: Cátedra, 2001 (Signo e imagen, 66)

MARTÍN, Isidoro. El guión radiofónico. Barcelona: Pentágono, 1961

http://www.ccma.cat/llibredestil/

LARRAÑAGA, José. Redacción y locución de la información audiovisual: escribir noticias para la radio y la televisión. Bilbao: Universidad del País Vasco, 2006

WILLIAM, Christopher. Writing for radio. Londres: Bloomsbury Academic, 2015

BLANCH, Margarida i LÁZARO, Patricia. Aula de locución. Madrid: Cátedra, 2010 (Signo e imagen, 128)

http://recursos.cnice.mec.es/media/radio/bloque1/index.html

http://manualdeestilo.rtve.es/rne/3-1-caracteristicas-del-lenguaje-radiofonico/

http://www.acn.cat/

CEBRIÁN, Mariano. Modelos de radio, desarrollos e innovaciones: del diálogo y participación a la interactividad. Madrid: Fragua, 2007 (Fragua Comunicación, 46)

FRANQUET, Rosa. Història de la ràdio a Catalunya al segle XX: de la ràdio de galena a la ràdio digital. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament de la Presidència, Direcció General de Radiodifusió i Televisió, 2001 (Textos i documents, 19)

RODERO, Emma. Creación de programas de radio. Madrid: Síntesis, 2011 (Comunicación Audiovisual, 9)

http://www.purple-planet.com/

KEITH, Michael C. Técnicas de producción de radio. Madrid: Instituto Oficial de Radio Televisión Española, 1992

ORDUNA, Guillermo. El Periodista de radio: y… ¿quién está al otro lado? Madrid: Instituto Oficial de Radio Televisión Española, 2015