Que estàs buscant?
E9_Aplicar els principis mecànics, electrònics i digitals de la captació, amplificació i gravació de so per a la seva aplicació a diferents plataformes: espectacles, ràdio, televisió, audiovisual i multimèdia. Postproduir l'audio i afegir els efectes sonors d'una producció audiovisual
E10_Aplicar processos, mètodes i tècniques per a desenvolupar la creativitat i la innovació en la realització audiovisual, en el desenvolupament multimèdia i en la programació de videojocs
E18_Analitzar les estructures, els continguts i els estils de programació televisiva i radiofònica atenent a les característiques tècniques de la seva realització. Idear, produir i realitzar programes per a la televisió i ràdio en la part tècnica: sala de realització o control de ràdio, respectivament
T2_Que els estudiants tinguin capacitat per treballar com a membres d'un equip interdisciplinar ja sigui com a un membre més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles
L’assignatura Ràdio ens ofereix una introducció pràctica i teòrica dels principis narratius i de funcionament d’aquest mitjà. Al llarg del curs, es treballa la teoria dels diferents formats més habituals del mitjà radiofònic, el seu llenguatge i evolució, i, alhora, s’experimenten a l'estudi els recursos sonors i tècnics amb els quals es realitza un programa de ràdio. L’assignatura també tracta models de negoci i d’organització, així com l’adaptació del mitjà al nou context digital.
Les pràctiques són obligatòries i es realitzen en grups de 3 a 6 persones, depenent de la tasca a desenvolupar. Les sessions pràctiques consisteixen en la producció, enregistrament i postproducció d’indicatius, falques, entrevistes, reportatges i magazines amb una qualitat professional suficient per a ser emesos per una emissora de ràdio real.
Al finalitzar satisfactòriament l’assignatura, els estudiants haurien de ser capaços de:
Reconèixer les característiques i els elements principals del mitjà radiofònic i el seu llenguatge.
Identificar les diferents activitats i rols professionals dins d’una emissora de ràdio.
Identificar les diferents modalitats de programació i negoci radiofònic.
Utilitzar eficaçment per a la comunicació la veu, el silenci, els efectes sonors i la música en un espai radiofònic.
Produir, enregistrar i realitzar un programa radiofònic i les seves seccions.
Gestionar un arxiu radiofònic.
Conèixer i fer servir els components físics i tècnics per a poder fer i emetre ràdio.
Elaborar i usar adequadament el guió radiofònic.
El curs consta de 4 hores de teoria i 2 hores de pràctiques setmanals. Les pràctiques, a no ser que s’indiqui el contrari a causa d’alguna activitat puntual, es realitzen habitualment als estudis de ràdio (planta -1). També es poden utilitzar laboratoris i aules petites per a les pràctiques.
En la part teòrica, es presenten els continguts generals i introductoris necessaris per a realitzar les pràctiques amb qualitat i èxit comunicatiu, dins dels estàndards i expectatives de l’àmbit radiofònic. Les classes combinen explicacions del professor amb una participació activa dels alumnes a través d’activitats individuals o en grup realitzades a l’aula. Els continguts s’imparteixen buscant sempre la màxima coordinació possible entre la part teòrica i les pràctiques.
La part pràctica es realitza en grup, encara que poden haver-hi elements o tasques concretes que tinguin una avaluació individualitzada. La realització de les pràctiques és obligatòria per tal de poder ser avaluats: l’estudiant amb més de dues pràctiques sense presentar o que no participi en el programa final no es considerarà en l’avaluació i haurà de repetir la part pràctica de l’assignatura. Els grups de pràctiques han de ser de 3 persones. Per a la realització de formats més complexos es combinen dos grups, quedant així un equip de 6 persones.
El treball a les pràctiques de l’assignatura comporta una dedicació d’una gran quantitat d’hores d’autoaprenentatge i de preparació de les activitats fora de l’horari assignat al grup per fer ús de l'estudi de ràdio. Els estudiants s’hauran d’organitzar en equips per tal de preparar els materials necessaris abans de cada sessió de pràctiques. Si un grup no porta el material preparat, compte com a ‘no presentat’ a aquella sessió o pràctica.
El programa d’aquesta assignatura s’estructura en sis blocs de contingut que fan referència als àmbits generals de coneixement tractats en el curs.
Contingut 1: Característiques del mitjà radiofònic |
|
Descripció |
En aquesta unitat analitzem les característiques pròpies de la ràdio com a mitjà de comunicació i quins elements li són inherents i indispensables. |
Activitats vinculades |
Activitat 4 |
Contingut 2: Rols i elements tècnics en l’emissió radiofònica |
|
Descripció |
Aquest bloc presenta els rols professionals que intervenen en el disseny, producció i emissió de un programa radiofònic. També es fa referència a l’equip tècnic bàsic d’una emissora i a les tècniques més elementals en la realització d’un programa. |
Activitats vinculades |
Activitats 1, 2, 3, 4, 5 i 6 |
Contingut 3: El llenguatge radiofònic |
|
Descripció |
Es fa referència als elements narratius i als recursos sonors característics del llenguatge radiofònic. Aquest contingut tracta aspectes com: - La locució - La paraula - La música - Els efectes de so - El silenci Es realitza també una introducció al guió radiofònic. |
Activitats vinculades |
Activitats 1, 2, 3, 4, 5 i 6 |
Contingut 4: Formats i programes radiofònics |
|
Descripció |
Aquest bloc explica les tècniques de redacció i producció per a cada gènere periodístic i cada format radiofònic. En concret , es treballen més profundament l’entrevista, el reportatge, la notícia i la falca publicitària. També s’estudia el format del magazine. |
Activitats vinculades |
Activitats 2, 3, 4, 5, 6 i 7 |
Contingut 5: Models de programació i negoci |
|
Descripció |
Aquest contingut estudia quins models de programació existeixen, quines característiques té cadascun, quines formes d’organització poden adoptar les emissores i quins models de negoci existeixen avui en dia en l’àmbit radiofònic. També es comenten els principis legals més importants relacionats amb el periodisme per a ràdio. |
Activitats vinculades |
Activitat 7 |
Contingut 6: L’evolució i adaptació del mitjà radiofònic al context digital |
|
Descripció |
S’estudia quina ha estat l’evolució comunicativa del mitjà radiofònic al llarg de la història, sobretot respecte els seus continguts. S’observen les innovacions de la ràdio digital i els requisits per fer una emissora online. Es valora com afecta l’entorn digital a la producció i redacció de notícies i informació radiofònica en general. |
Activitats vinculades |
Activitat 7 |
Activitat 1: Locució (Contingut 2)
|
|
Descripció general |
Pràctica individual de les tècniques de preparació de la locució i de la locució improvisada |
Material de suport |
Enunciat de l’activitat. Bibliografia bàsica i complementària. |
Lliurable i vincles amb l’avaluació |
S’ha de lliurar un autoinforme. 10% de la nota final del bloc de pràctiques. |
Objectius específics |
Conèixer les tècniques de locució Ser capaços de preparar una locució difícil o improvisada Identificar els dispositius tècnics bàsics de l'estudi de ràdio |
Activitat 2: Falques radiofòniques (Contingut 2 i 3)
|
|
Descripció general |
Dissenyar, locutar i realitzar 3 falques radiofòniques utilitzant els recursos expressius de la ràdio. Pràctica en grup de 3 estudiants. |
Material de suport |
Enunciat de l’activitat. Bibliografia bàsica i complementària. |
Lliurable i vincles amb l’avaluació |
Lliurar l’arxiu de les tres falques ja enregistrades i finalitzades. Lliurar un autoinforme de grup de l’activitat. 10% de la nota final del bloc de pràctiques. |
Objectius específics |
Combinar adequadament els recursos del llenguatge radiofònic Identificar els dispositius tècnics bàsics de l'estudi de ràdio Ser capaços de confeccionar i entendre un guió radiofònic Practicar la comunicació entre els components de l’equip a l’estudi |
Activitat 3: Reportatge (Contingut 2, 3 i 4)
|
|
Descripció general |
Produir, locutar i realitzar un reportatge de 5 minuts en grup de 3 estudiants |
Material de suport |
Enunciat de l’activitat. Bibliografia bàsica i complementària |
Lliurable i vincles amb l’avaluació |
Lliurar l’arxiu del reportatge ja finalitzat S’ha de lliurar un autoinforme de grup 25% de la nota final del bloc de pràctiques |
Objectius específics |
Conèixer les particularitats del reportatge radiofònic com a gènere Combinar adequadament els recursos del llenguatge radiofònic Identificar els dispositius tècnics bàsics de l'estudi de ràdio Confeccionar i entendre un guió radiofònic Ser capaços de seleccionar i reorganitzar informació contrastada |
Activitat 4: PROVA 1 (Contingut 1, 2, 3 i 4)
|
|
Descripció general |
Prova teòrica individual sobre els continguts 1, 2, 3 i part del 4 (fins a reportatge) |
Material de suport |
Enunciat de la prova Bibliografia bàsica i complementària |
Lliurable i vincles amb l’avaluació |
Lliurar el full de respostes 45% de la nota final de la part teòrica |
Objectius específics |
Conèixer les particularitats del mitjà radiofònic Diferenciar els components dels llenguatge radiofònic Entendre els diferents rols professionals de la ràdio Comprendre les característiques dels gèneres radiofònics |
Activitat 5: Entrevista (Contingut 2, 3 i 4)
|
|
Descripció general |
Dissenyar, produir, locutar i realitzar una entrevista radiofònica de 15 minuts de durada. Pràctica en grups de 3 estudiants. |
Material de suport |
Enunciat de la prova. Bibliografia bàsica i complementària. |
Lliurable i vincles amb l’avaluació |
Lliurar l’arxiu de l’entrevista ja enregistrada i finalitzada. S’ha de lliurar un autoinforme de grup. 15% de la nota del bloc de pràctiques. |
Objectius específics |
Conèixer les particularitats dels gèneres radiofònics Combinar adequadament els recursos del llenguatge radiofònic Aplicar estratègies periodístiques pròpies de l’entrevista Ser capaços de seleccionar i reorganitzar informació contrastada |
Activitat 6: Magazine (Contingut 2, 3 i 4)
|
|
Descripció general |
Dissenyar, produir, locutar i realitzar un magazine de temàtica especialitzada de 60 minuts de durada. Pràctica en grups de 6 estudiants |
Material de suport |
Enunciat de l’activitat Bibliografia bàsica i complementària |
Lliurable i vincles amb l’avaluació |
Lliurar l’arxiu del magazine ja enregistrat i finalitzat. Lliurar un autoinforme de grup de l’activitat. 40% de la nota final del bloc de pràctiques. |
Objectius específics |
Conèixer les particularitats del magazine radiofònic com a gènere Combinar adequadament els recursos del llenguatge radiofònic Identificar els dispositius tècnics bàsics de l'estudi de ràdio Ser capaços de confeccionar i entendre un guió radiofònic Practicar la comunicació entre els components de l’equip a l’estudi Ser capaços de realitzar un programa radiofònic |
Activitat 7: PROVA 2 (Contingut 4, 5 i 6)
|
|
Descripció general |
Prova teòrica individual sobre els continguts 4 (des del magazine), 5 i 6. |
Material de suport |
Enunciat de la prova Bibliografia bàsica i complementària |
Lliurable i vincles amb l’avaluació |
Lliurar el full de respostes 55% de la nota final de la part teòrica |
Objectius específics |
Comprendre les característiques dels gèneres radiofònics Conèixer la tecnologia de la ràdio i el seu funcionament Entendre l’adaptació de la ràdio en el marc digital Saber crear una emissora online Diferenciar les modalitats de programació radiofònic i de negoci |
L’avaluació de l’assignatura es divideix en la part teòrica, que compta un 55%, i la part pràctica amb un 45% de la nota final. Per aprovar l’assignatura cal haver aprovat tant la part teòrica com la pràctica, si no, no es farà la mitja global i se n’haurà de recuperar la part corresponent.
Per poder avaluar les pràctiques cal haver realitzat totes les activitats i haver assistit a totes les sessions presencials, amb un marge de dues faltes d’assistència. L’assistència a les sessions de pràctiques presencials és obligatòria i si es tenen més de dues faltes, no s’avaluarà: la part pràctica s’haurà de recuperar.
L’avaluació de la part teòrica (55%) es realitza mitjançant les següents activitats:
Sobre el 100% de la teoria
PROVA 1 45%
PROVA 2 55%
L’avaluació de la part pràctica (45%) es realitza comptant els següents elements i treballs:
Sobre el 100% de les pràctiques
Locució individual 10%
Falques radiofòniques (grup de 3) 10%
Reportatge (grup de 3) 25%
Entrevista (grup de 3) 15%
Magazine (grup de 6) 40%
El càlcul de la nota final és:
NOTA FINAL = [((PROVA1 0,45)+(PROVA2 0,55)) 0,55]+[((Locució 0,10)+(Falques 0,10)+(Reportatge 0,25)+(Entrevista 0,15)+(Magazine 0,40)) 0,45]
El plagi en qualsevol activitat o treball representa un zero immediat en l’avaluació.
RECUPERACIÓ
Segons la normativa vigent tan sols podran acollir-se a la recuperació aquells estudiants que no hagin arribat al 5 en la nota final de l’assignatura o que no hagin aconseguit aprovar una de les dues parts, teoria o pràctica. La recuperació serà únicament d’aquelles parts no aprovades.
Per a recuperar la part de teoria es realitzarà un examen escrit amb 10 preguntes de resposta oberta.
Per a recuperar la pràctica es realitzarà un examen escrit i es poden sol·licitar exercicis de locució i realització radiofònica.
McLEISCH, Robert. Radio Production. Oxford: Focal Press - Routledge, 2005
RODERO, Emma. Producción radiofónica. Madrid: Ediciones Cátedra, 2005 (Signo e imagen, 85)
CUNÍ, Josep. La ràdio que triomfa. L’abecedari d’això que en diem magazín. Barcelona: Pòrtic, 1999 (Eines de periodista, 4)
MARTÍ, Josep M. De la idea a l’antena. Tècniques de programació radiofònica. Barcelona: Pòrtic, 2000 (Eines de periodista, 5)
LÓPEZ, Nereida i PEÑAFIEL, Carmen. La tecnología en radio. Principios básicos, desarrollo y revolución digital. Bilbao: Universidad del País Vasco, 2000
BALSEBRE, Armand. El lenguaje radiofónico. 4a. Ed. Madrid: Editorial Cátedra, 2004 (Signo e imagen, 35)
MARTÍNEZ, M. P.; MORENO, E. (Eds.). Programación radiofònica. Arte y técnica del dialogo entre la radio y su audiència. Barcelona: Ariel, 2004.
ORTIZ, M.A.; LÓPEZ, N. (Eds.). Radio 3.0. Una nueva radio para una nueva era. La democratización de los contenidos. Madrid: Editorial Fragua, 2011.
TORRAS, Daniel. La ràdio. Mitjà, recursos i gèneres. Barcelona: Editorial UOC, 2018.
RODERO, Emma i SOENGAS, Xosé. Ficción radiofónica : cómo contar una historia en la radio. Madrid: Instituto Oficial de Radio Televisión Española, 2010
http://www.webplaces.com/html/sounds.htm
BALSEBRE, Armand. Historia de la radio en España. Madrid: Cátedra, 2001 (Signo e imagen, 66)
MARTÍN, Isidoro. El guión radiofónico. Barcelona: Pentágono, 1961
http://www.ccma.cat/llibredestil/
LARRAÑAGA, José. Redacción y locución de la información audiovisual: escribir noticias para la radio y la televisión. Bilbao: Universidad del País Vasco, 2006
WILLIAM, Christopher. Writing for radio. Londres: Bloomsbury Academic, 2015
BLANCH, Margarida i LÁZARO, Patricia. Aula de locución. Madrid: Cátedra, 2010 (Signo e imagen, 128)
http://recursos.cnice.mec.es/media/radio/bloque1/index.html
http://manualdeestilo.rtve.es/rne/3-1-caracteristicas-del-lenguaje-radiofonico/
CEBRIÁN, Mariano. Modelos de radio, desarrollos e innovaciones: del diálogo y participación a la interactividad. Madrid: Fragua, 2007 (Fragua Comunicación, 46)
FRANQUET, Rosa. Història de la ràdio a Catalunya al segle XX: de la ràdio de galena a la ràdio digital. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament de la Presidència, Direcció General de Radiodifusió i Televisió, 2001 (Textos i documents, 19)
RODERO, Emma. Creación de programas de radio. Madrid: Síntesis, 2011 (Comunicación Audiovisual, 9)
KEITH, Michael C. Técnicas de producción de radio. Madrid: Instituto Oficial de Radio Televisión Española, 1992
ORDUNA, Guillermo. El Periodista de radio: y… ¿quién está al otro lado? Madrid: Instituto Oficial de Radio Televisión Española, 2015