Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Maddalena Fedele

Trimestre: Tercer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Juan Carlos Sánchez-Marín Sánchez
Endika Rey Benito 
Maddalena Fedele 

Curs acadèmic: 2018

Curs d'impartició: 1

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • E5_Dissenyar i realitzar un producte audiovisual (format per imatges fixes o en moviment), atenent tant als seus aspectes tècnics com artístics, en tots els seus components

  • E10_Aplicar processos, mètodes i tècniques per a desenvolupar la creativitat i la innovació en la realització audiovisual, en el desenvolupament multimèdia i en la programació de videojocs

  • E16_Idear, dissenyar, planificar i realitzar una peça audiovisual publicitària des de la conceptualització del seu missatge, l'elaboració del guió, l'estratègia de comunicació i la seva difusió

Presentació de l'assignatura


L'assignatura de Guionatge audiovisual constitueix una primera aproximació a l'escriptura de guions (principalment de ficció) i a la seva comprensió estructural i narrativa. S'estudien, doncs, les eines bàsiques d'escriptura per a l'audiovisual i s'aprofundeix en la teoria de la narrativa audiovisual amb la intenció que l'alumne pugui escriure i analitzar films des d'un punt de vista de la trama i de la història que es pretén explicar.

Resultats d'aprenentatge


Objectius d’aprenentatge generals de l’assignatura

En acabar l’assignatura l’estudiant o estudianta ha de ser capaç de:

-Descriure les característiques diferencials dels productes audiovisuals de diferents gèneres

-Establir les bases teòriques i conceptuals sobre les que es desenvolupa la tasca de producció de guions audiovisuals

-Valorar els diferents elements dramàtics, estètics i ètics essencials per a la redacció de guions

-Proporcionar les bases metodològiques per a la creació dels diferents personatges d'una producció

-Usar adequadament les eines pràctiques i pautes per a la tasca de creació i producció de guions audiovisuals

-Crear guions per a produccions audiovisuals de curta durada

-Produir i realitzar productes de petit format

-Aplicar metodologies d'avaluació de la qualitat en productes audiovisuals.

- Comprendre els recursos narratius bàsics aplicats a l'escriptura de guions.

- Usar amb fluïdesa processadors de textos aplicats al format de guió.

Metodologia de treball


Metodologia docent

Les hores d'aprenentatge no autònom consisteixen:

- A fer classes teòriques (grup gran) en que s'exposen els continguts generals per assolir els objectius d'aprenentatge corresponents. Convenientment intercalat i sense previ avís, es realitzen activitats de seguiment individuals o en grups dins la classe. Aquestes activitats acostumen a ser petits problemes o exercicis de comprensió dels continguts que s'estan presentant.

- A discutir, debatre i treballar en grup alguns exercicis i activitats proposades a classe de teoria. Aquesta activitat es desenvolupa a l'aula però amb un grup classe de mida mitjana.

- A fer unes pràctiques (grup petit), en laboratoris que disposen dels equipaments necessaris per a la realització de les mateixes. S'aprofiten aquestes activitats per a fomentar la competència de treball en grup.

L'alumne disposa i utilitza com a material de suport, les transparències de l'assignatura que el professorat posa a la seva disposició des del primer dia i a mida que avanci el curs, al campus virtual. Això, permetrà a l'alumne anar a classe havent fet una lectura prèvia dels temes i, a classe, concentrar-se en les explicacions del professor o professora, tot prenent les notes que cregui oportunes per a un estudi posterior. A més disposa del Pla docent detallat publicat: objectius d'aprenentatge per continguts, programació d'activitats d'avaluació, bibliografia i altres recursos en xarxa.

Dins de les hores d'aprenentatge autònom es consideren les hores que l'alumne dedica a cercar informació complementària a la xarxa, a fer una lectura prèvia tant dels apunts com de la bibliografia bàsica per a la classe teòrica corresponent, a realitzar exercicis proposats fora de l'aula, i l'estudi de materials complementaris per a la realització de les pràctiques, redacció dels informes , resolució de qüestionaris d'autoaprenentatge, estudi i preparació dels exàmens parcials, etc

Continguts


Temari

Tema 1: El guió i els mitjans

1.1. Què és un guió

1.2. Tipus de guions

1.3. Característiques dels guions en funció del mitjà i ús

Tema 2: Principis bàsics de la narrativa audiovisual. Estructura i construcció narrativa

2.1. Narrar amb imatges

2.2. Principis bàsics

2.3. El paper del so

2.4. El concepte de Gènere

2.5. Estructura dramàtica/estructura narrativa

2.6. Tipologies de guió

- L'estructura ternària

- L'estructura mítica

2.7. La dramatització

- El conflicte

- La trama: mestre i secundàries

2.8. El disseny argumental

2.9. La narració i el temps. La narració i l'espai

Tema 3: Construcció del guió: format i recursos narratius.

3.1. Fases en la construcció del guió

3.2. Guió literari

                - Com escriure'l

                - Formats

3.3. Guió tècnic

3.4. Recursos i dosificació d'informació.

3.5. Punt de vista i narrador.

Tema 4: Construcció de personatges i diàlegs

4.1. Tipus de personatges

4.2. La caracterització

4.3. Com donar-los a conèixer

- La identificació

- L'arc de transformació

- Els diàlegs

4.4. Bíblia de personatges

4.5. Principis bàsics del diàleg

Altres recursos:

Filmografia amb títols que treballarem a classe de teoria. A part d'aquests títols es projectaran fragments d'altres films o curts amb la intenció de trobar exemples als conceptes teòrics proposats.

Tales from the script (Fisher, 2009)

Writing Heads: Hablan los guionistas ( Suarez, 2013)

Star Wars IV (Lucas,1977)

Toy Story (Lasseter, 1995)

Some like it hot (Wilder, 1959)

Brokeback Mountain (Lee, 2005)

Malviviendo [sèrie](Saiz, 2004-2014)

Crematorio [sèrie] (Sánchez-Cabezudo, 2011)

No man's Land (Tanovic, 2001)

The Apartment (Wilder, 1960)

The Man with the Golden Arm (Otto Preminger, 1955)

Up (Docter, 2009)

The Godfather (Coppola, 1972)

A History of Violence (Cronenberg, 2005)

Altres recursos es podran facilitar durant el curs. Per treballar conceptes i recursos narratius es passaran a classe curtmetratges de diversos gèneres i temàtiques.

 

 

Activitats d'aprenentatge


Les activitats de la part teòrica de l'asignatura es dividiran en examen teòric i seminaris (60% de la nota final de l'assignatura)

¿1. Examen teòric (50% de la nota final de l'assignatura)¿

¿Examen individual.

¿En finalitzar el curs es realitzarà un examen on s'avaluarà el coneixement de tots els continguts tractats durant l’assignatura. L’examen pot incloure també preguntes relatives a les sessions pràctiques de l’assignatura. La prova consta d'una part de qüestions (test) sobre conceptes associats als objectius d'aprenentatge de l'assignatura i d'unes preguntes de desenvolupament que pretenen avaluar el nivell de reflexió i d'utilització dels conceptes exposats a l'assignatura per part de l'estudiant. L'estudiant disposa de 2 hores per a la realització de la prova.¿

¿Es considera necessària una dedicació adicional de 8 hores d'aprenentatge autònom per preparar l'examen

2. Seminaris (10% de la nota final de l'assignatura)

Els seminaris consistiran en dos exercicis teòric pràctics a realitzar a l'aula. El professor proposarà un text o un visionat que l'alumne haurà de llegir o veure amb anterioritat a la classe de seminari. Amb aquest coneixement previ es formularan les preguntes o exercicis d'escriptura (sobre format, sobre comprensió dramàtica, sobre personatges, sobre interpretació d'estructura) en el marc de l'aula. Aquests petits exercicis de seminari seran valorats pel professor i tindran incidència a la nota final (veure a l'apartat d'avaluació).

En finalitzar l’activitat l’estudiant o estudianta ha de ser capaç de:

-Analitzar i valorar les diferents estructures de guions

-Reconèixer els recursos que intervenen en el procés de creació

-Aprofundir en els recursos bàsics i les seves formules dramàtiques de l'estructura de plantejament, nus i desenllaç. Saber distingir els girs dramàtics i les seves funcions.

 

Les activitats de la part pràctica es dividiran en l'elaboració d'un guió en grup + participació en Calella film festival (40% de la nota final de l'assignatura)

3. ELABORAR EL GUIÓ D'UN CURTMETRATGE i PITCHING DE PRESENTACIÓ.

Es tracta del grup d'activitats vinculades al projecte final de l'assignatura: El guió literari d'un curtmetratge de ficció.

La última sessió de pràctiques la dedicarem a exposar oralment, en forma de pitching professional, totes les històries treballades com si les estiguéssim exposant a un productor de cine. La defensa de cada guió també comptarà a la nota final.

Els estudiants prepararan aquesta activitat en grups de cinc persones amb un material de suport (software CELTX o FADE IN)

En la última sessió s'ha de lliurar la documentació final del curtmetratge editat amb CELTX. Es faran lliuraments parcials durant les sessions prèvies, en base a les especificacions fetes pels docents.

El resultat de l'activitat (dossier del guió) tindrà una ponderació del 65% respecte del total de les activitats pràctiques.

El pitching realitzat tindrà una ponderació d'un 25% respecte del total de les activitats pràctiques.

En finalitzar l’activitat l’estudiant o estudianta ha de ser capaç de:

- Conèixer i usar correctament un programa d'escriptura de guions (CELTX)

- Plasmar en forma de guió una idea.

- Conèixer els diferents mecanismes de la construcció de guions audiovisuals.

- Tenir capacitat per escriure textos, escaletes i guions de ficció.

- Adquirir una visió professional del guió, relacionant-lo amb les altres disciplines que  intervenen en qualsevol projecte audiovisual  (producció, direcció, actuació...)

- Respectar els formats exigits.

- Comprendre les fases evolutives de l'escriptura (des de la premisa fins al guió dialogat).

4. Participació individualment en el concurs "Límite 48 Horas" del Calella film festival.

Data per determinar que es farà publica al començament del curs. WWW.calellafilmfestival.com.

Es tracta d'escriure, rodar i muntar un petit curtmetratge de màxim quatre minuts en un cap de setmana.

La participació en el concurs tindrà una ponderació de 10% respecte del total de les activitats pràctiques.

No es convaliden pràctiques per cursos posteriors.

¿ - Faltas de asistencia a pràctiques: ¿

És necessària l’assistència de com a mínim el 80% de les sessions de pràctiques per poder gaudir de l’avaluació continuada. S’acceptaran un màxim de tres faltes d’assistència no justificades. Per a cada falta d’assistència no justificada es descomptarà un 5% de la nota final de pràctiques, fins a un màxim de tres faltes no justificades que provocaran la no evaluació de l'alumne.

 

¿ - Normes de pràctiques:¿

¿Per a cada activitat, els docents informaran de les normes i condicions particulars que la regeixin, inclosos els terminis i els medis de lliurament.¿

¿No s’acceptaran lliuraments fora dels terminis que s'indiquin i mitjançant medis no especificats en les normes.¿

¿Les activitats individuals pressuposen el compromís de l'alumnat de realitzar-les de manera individual. Es consideraran suspeses totes aquelles activitats en què l'estudiant no acompleixi aquest compromís.¿

¿Igualment, les activitats que s'hagin de realitzar en grup pressuposen el compromís per part de l'alumnat que l'integra de realitzar-les en el si del grup. Es consideraran suspeses totes aquelles activitats en què el grup no hagi respectat aquest compromís. La responsabilitat dels resultats del treball és del grup, i no de les individualitats que el composen.¿

¿Les activitats lligades a les sessions teòriques de l’assignatura es presentaran a classe de teoria, tot i que s’hauran d’haver dut a terme mitjançant treball autònom dels estudiants fora de l’horari de classe.¿

¿Les activitats lligades a les sessions pràctiques de l’assignatura es duran a terme als laboratoris, tot i incloure també treball autònom dels estudiants fora de l’horari de classe.¿

¿En tots els treballs s’hauran d’identificar clarament les dades relatives a l’assignatura així com a l’activitat específica i el/s autor/s (en ordre alfabètic). ¿

¿Tant a les redaccions com a les presentacions es tindrà en compte tant el contingut com la forma, inclosa l’ortografia. Les errades ortogràfiques, sintàctiques i lexicals es penalitzaran segons els criteris indicats a cada activitat. Els treballs que no compleixin uns requisits mínims a nivell formal no seran avaluats, per tant es puntuaran amb zero punts.  ¿

¿Qualsevol activitat no lliurada es puntuarà amb zero punts.¿

¿Qualsevol activitat on es detectin còpia i/o plagi es puntuarà amb zero punts.¿

¿Qualsevol activitat que no compleixi els requisits especificats a les normes es puntuarà amb zero punts.

Activitats i sistema d'avaluació


L'apartat teòric de l'assignatura (60% de la nota final) serà avaluat mitjançant un examen teòric, que s'especifica a l'apartat "Activitats", i constitueix el 50% de l'assignatura i del seminaris  que constitueix el 10% del total de l'assignatura. ¿

¿L'apartat pràctic de l'assignatura (40% de la nota final), que s'especifica a l'apartat "Activitats", serà avaluat mitjançant la participació al concurs del Calella film festival (10%), la presentació del dossier de guió de curtmetratge (65%), i el pitching corresponent (25%).

¿Sistema de qualificació (avaluació)¿

¿Qüalificació ordinària¿

¿Requisits mínims: Cal obtenir (Nteoria >= 5 i Npràctiques >= 5) per poder accedir a la qualificació ordinària de l’assignatura. Això vol dir que s'han de tenir aprovades les dues parts per separat per poder aprovar l'assignatura. Es dona, això si, l'oportunitat a la recuperació d'anar només amb la part suspesa. En aquesta recuperació la nota màxima de pràctiques és un cinc.¿

¿La Nota final s'obté de la següent ponderació de les qualificacions parcials (en el cas d'haver aprovat pràctiques i teoria):¿

¿NFinal = 0.6 NTeoria +  0.4 NPràctiques
NTeoria= 0.5 NExamen + 0.1 NSeminaris
NPràctiques= 0.65 NDossier + 0.25 NPitching + 0.1NCalellafilmfestival

¿NPràctiques s'obté de la mitjana ponderada de les activitats de caràcter pràctic realitzades durant el curs (Guió d'un curtmetratge i pitching i participació al Calella film fest)¿

NSeminaris consisteix en l'avaluació de diferents activitats individuals (2) realitzades durant el curs dins de l'aula. 

¿Qualificació de Recuperació¿

¿En cas de no superar els requisits mínims per a una qualificació ordinària, l’alumne podrà recuperar la nota de la part no superada (NTeoria o NPràctiques).

¿Requisits mínims: És necessari haver obtingut una qualificació diferent a No Presentat en la part a recuperar. La NPràctiques obtinguda en la recuperació serà com a màxim = 5.¿

¿La nota vàlida per a calcular la NFinal serà sempre la obtinguda en aquesta Recuperació, perdent així el dret a la qualificació anterior. Per recuperar la teoria serà necessari aprovar un nou examen. Per recuperar la part pràctica es demanarà a l'alumne l'elaboració i correcció del dossier suspès, així com una prova individual concreta que es donarà a conèixer abans de la data de recuperació.
 

Cada falta d'ortografia descompta 0,25 en treballs fets a classe i 0,5 en treballs fets a casa.

 

Bibliografia


Bàsic

Fernández Díaz, Federico. Arte y técnica del guión. Ed. UPC; Col. Temas Audiovisuales

Davis, R. Escribir guiones: desarrollo de personajes. Paidós. Barcelona 2004

Cruz, Coral. Imágenes narradas. Ed.Laertes, 2014

Field Sid. El Libro del Guión . Plot Ediciones 1995

Aranda, D. De Felipe, F. Icart, P. Pujol, C. Cómo construir un buen guion audiovisual. Barcelona: Ed.UOC 2006

Comparato Doc. De la creación al guión. IORT

Garcia Marquez, G. Cómo se Cuenta un cuento. Debolsillo. Barcelona 2003

McKee, R. El guion. Ed.Alba. Barcelona, 2009

Vanoye, Francis. Guiones modelos y modelos de Guión. Argumentos clásicos y modernos en el cine. 1996. Ed. Paidós, Barcelona

McKee, R. El diálogo. Editorial Alba. Colección Fuera de Campo. Barcelona, 2018.

Complementària

Daniel Tubau. Las Paradojas del guionista. Alba ed

Crowe, Cameron. Conversaciones con Billy Wilder. Madrid 2012. Alianza Editorial

Chion Michel. Como se escribe un guión. Ed. Catedra Madrid

Balló, Jordi y Xavier Perez . Yo ya he estado aquí. Ficciones de la repetición. 2005. Ed. Empuries

McGilligan, Pat. Backstory. Conversaciones con guionistas (1,2,3,4). Madrid 1993 hasta 2007. Ed. Plot

Balló, J.; Pérez, X. (1995). La llavor immortal: els arguments universals en el cinema. Barcelona: Empúries.