Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Maddalena Fedele

Trimestre: Tercer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Cloe Masotta Lijtmaer
Ana Aitana Fernández Moreno 
Ariadna Vázquez García 
Cloe Masotta Lijtmaer 

Competències


Competències específiques
  • E5_Dissenyar i realitzar un producte audiovisual (format per imatges fixes o en moviment), atenent tant als seus aspectes tècnics com artístics, en tots els seus components

  • E15_Dimensionar i gestionar recursos humans, tècnics i econòmics necessaris pel desenvolupament d'un projecte audiovisual o multimèdia optimitzant temps, costos i qualitat

Descripció


El procés de producció audiovisual.
Recursos humans implicats en la producció audiovisual.
Recursos tècnics utilitzats en la producció audiovisual.
L’organització dels recursos humans i tècnics implicats en la producció.
Recursos informàtics a la gestió de la producció.

Resultats d'aprenentatge


En acabar la matèria, l’alumne/a serà capaç¸ de:                

  • Dominar la terminologia bàsica de la producció audiovisual.
  • Conèixer les implicaciones jurídiques de la producció audiovisual.
  • Aplicar les tècniques, mètodes i eines tecnològiques que permeten el disseny, planificació i organització dels recursos humans i medis tècnics i pressupostaris per producir obres audiovisuals. 

                    

Metodologia de treball


Classes magistrals i classes pràctiques.
Tutories presencials.
Treball en grup.
Estudis de casos. 

L’assistència a les classes pràctiques és obligatòria per aprovar l'assignatura.
No es penjaran totes les presentacions a l'eCampus, s'han d'agafar apunts.
Els visionats fets a classe i les sessions amb convidats també són matèria d'examen.
                    
 

                    

Continguts


Tema 1: Introducció a l'ofici del productor.                    
1.1 Que` és la producció´ audiovisual? 
1.2 El productor de cinema i televisió´. 
1.3 El context actual.


Tema 2: La preproducció            
2.1 Com sorgeix la idea? De la idea al projecte. 
2.2 Com ha de ser el projecte?
2.2.1 Viabilitat del projecte
2.2.2 Target. A qui va dirigit?                    
2.3 Com és un guio´ de cinema?
2.3.1 Desglossament i punt de vista de la producció´
2.3.2 Pensament creatiu i direcció´ d'equips.
2.4 Adquisició´ dels drets de l’obra.
2.5 Registre de Propietat Intel·lectual.
2.6 Valoració´ del projecte.
2.7 Pressupost.
2.8 Pla de Finançament.
2.9 Calendari de Treball.
2.10 Primeres reunions. Contracte NDA.
2.11 Proposta de càsting. Cartes d’interès.
2.12 Presentació del projecte a una cadena de TV.
2.13 Recerca de finançament per projectes en desenvolupament. Com fer realitat el projecte. (Bancs, ajudes públiques etc.)
        
Tema 3: La producció                    
3.1 Models de producció: coproduccions, produccions associades, micromecenatge, producció aliena. 
3.2 La recerca del soci productor.
3.3 Tasques de producció en el rodatge.
3.4 Els equips en la fase de rodatge. Casos concrets.                    
3.5 Product Placement i Branded content.
                    
Tema 4: La post-producció i comercialització´                    

4.1 Control des de producció de tota la fase de muntatge. 
4.2 Pla de comunicació.
4.3 Mercats i Festivals.
4.4 Pitching.
4.5 Pla de difusió i distribució. 
4.6 Retorn de la inversió.
 

Activitats d'aprenentatge


Hi ha un examen final de teoria (50% de la nota global).
Hi ha una lectura obligatòria i un exercici en relació amb la lectura (10% de la nota global). 
La lectura pot entrar a l’examen final.
El professorat es reserva el dret de poder fer un examen sorpresa, durant el curs, un dia de classe.

Durant les classes pràctiques els alumnes en grups de cinc persones treballaran un dossier de producció. Aquest dossier es dividirà en diferents fases corresponents a les següents activitats:

Activitat 1. Anàlisi a partir d’un cas de les diferents fases de producció d’un projecte audiovisual. Activitat no avaluable. 
Activitat 2. Desglossament d’un guió audiovisual. Activitat en grup. 10 % de la nota global.
Activitat 3. Calendari de Producció (organitzar per dates les tres fases de preproducció, producció i postproducció i les tasques relacionades amb cadascuna) i recerca de fonts de finançament. 10 % de la nota global.
Activitat 4. Configuració d’un pla de rodatge. 10 % de la nota global.
Activitat 5. Pla de difusió i distribució. 10 % de la nota global. 
        
 

Sistema d'avaluació


L'examen val el 50% de la nota global.
L’exercici sobre la lectura obligatòria val el 10% de la nota global. 
Activitat 1: no avaluable. 
Activitat 2: 10% de la nota global.
Activitat 3: 10% de la nota global.
Activitat 4: 10% de la nota global.
Activitat 5: 10% de la nota global.
 
Per aprovar la part pràctica de l'assignatura és imprescindible l'assistència a les sessions i entregar totes les pràctiques.

Perquè l'examen faci mitjana s'ha de treure un 5. Amb menys d'un 5 no es fa mitjana i s'ha d'anar a l'examen de recuperació.

Hi ha una lectura obligatòria que entra com a continguts a l’examen de teoria. 

La recuperació consisteix en la recuperació de  la part teòrica de l’assignatura, mitjançant un examen que recollirà tot el contingut teòric de la mateixa.

La part pràctica es fa de forma continuada al llarg del curs i no es recupera.
 

Bibliografia


Bàsic

 

FERNANDEZ DIEZ, F., MARTINEZ ABADIA, J La dirección de producción para cine y televisión. Barcelona, Paidós, 1994

 

 

MARTINEZ ABADIA, J; VILA, P. Manual básico de tecnología audiovisual y técnicas de creación, emision y difusión de contenidos. Barcelona, Paidós, 2004

 

FERNANDEZ DIEZ, F., BLASCO, J Dirección y gestión de proyectos. Aplicación a la audiovisual. Barcelona, Edicions UPC, 1995.            

 

JACOSTE QUESADA, José G. El productor cinematográfico. Colección Experiencias e Investigación. Editorial Síntesis, Madrid, 1996.

 

MARZAL FELICI, Javier y GOMEZ TARÍN, Francisco J. (editores), El productor y la producción en la industria cinematográfica. Editorial Complutense, S.A. Madrid, 2009

 

SUBIRÓS, PAU. "El productor accidental". Editorial: Anagrama. Colección: Crónicas.

Carrillo, B.J. (2018). Paradigma Netflix: El entretenimiento de algoritmo. Barcelona: Editorial UOC.

 

Complementary

L'anirem donant a classe.