Que estàs buscant?
E15_Dimensionar i gestionar recursos humans, tècnics i econòmics necessaris pel desenvolupament d'un projecte audiovisual o multimèdia optimitzant temps, costos i qualitat
E17_Redactar peces periodístiques de diferents gèneres amb els seus sistemes de titular i expressar-se correctament tant de forma escrita com oral
E18_Analitzar les estructures, els continguts i els estils de programació televisiva i radiofònica atenent a les característiques tècniques de la seva realització. Idear, produir i realitzar programes per a la televisió i ràdio en la part tècnica: sala de realització o control de ràdio, respectivament
T2_Que els estudiants tinguin capacitat per treballar com a membres d'un equip interdisciplinar ja sigui com a un membre més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles
Pràctiques Radiofòniques és un curs totalment pràctic on els alumnes dissenyen, produeixen, realitzen i fan la redacció i locució d’un programa de ràdio emès realment per a la seva audiència.
Al llarg de tres trimestres els alumnes, en grups de 4 o 5, s’encarreguen de mantenir a la graella radiofònica una producció pròpia de forma estable, amb la tutela i ajuda del professor. En aquest sentit, es posen en pràctica i s’amplien tots els coneixements adquirits en introduccions anteriors al medi radiofònic.
En acabar l’assignatura l’estudiant o estudianta ha de ser capaç de:
Aplicar les tècniques de guionització i redacció de productes de ràdio.
Crear noves narratives, expressions i recursos sonors amb el llenguatge radiofònic.
Dissenyar formats i estructures de programes radiofònics.
Coordinar la producció d’un programa real de ràdio.
Supervisar el procediment tècnic de realització d’un espai radiofònic.
Curs 100 % 100 pràctic. L’alumne treballa en grup des del primer dia al locutori dissenyant, produint i realitzant el seu espai radiofònic que s’emetrà per FM i ràdio online.
El curs, amb un treball pràctic constant, tracta els següents blocs de contingut:
Contingut 1: El disseny del format i l’estructura programàtica |
|
Descripció |
Es treballen els factors a tenir en compte a l’hora de dissenyar un nou programa de ràdio. Aplicació del coneixement dels formats radiofònics i la seva organització. |
Activitats vinculades |
1 i 2 |
Contingut 2: L’equip i els rols professionals a la ràdio |
|
Descripció |
Distribució de les diferents tasques necessàries per a emetre un programa. Tècniques de coordinació i treball en equip. Consell de redacció. |
Activitats vinculades |
1 i 2 |
Contingut 3: Omplim de continguts el nostre programa |
|
Descripció |
Pràctica de tècniques de producció, redacció i cita radiofònica per tal de crear una edició regular d’un espai de ràdio. |
Activitats vinculades |
1 i 2 |
Contingut 4: El procés tècnic de realització i emissió |
|
Descripció |
Treballem els processos de creació de recursos sonors radiofònics. Realitzem totes les fases d’emissió en directe i enregistrada per a diferents espais de la graella de ràdio. |
Activitats vinculades |
1 i 2 |
Contingut 5: La ràdio IP |
|
Descripció |
Realitzem processos d’emissió de ràdio online. Ajustem els paràmetres de l’automatització de l’emissió. |
Activitats vinculades |
1 i 2 |
Contingut 6: Promoció i difusió de l’espai radiofònic |
|
Descripció |
Creem campanyes de difusió i promoció de la ràdio i dels programes radiofònics en particular. |
Activitats vinculades |
1 i 2 |
Activitat 1: Emissió real d’un programa radiofònic estable en grup (Contingut 1, 2, 3, 4, 5 i 6)
|
|
Descripció general |
En grups de 4 o 5 persones es realitza el disseny, producció, realització, redacció i emissió real d’un espai radiofònic al llarg de tres trimestres. Es col·labora en tasques de coordinació i promoció del mateix programa i de l’emissora. |
Material de suport |
Bibliografia bàsica i complementària. |
Lliurable i vincles amb l’avaluació |
Una mostra enregistrada de diferents edicions del programa. Informe de seguiment. 90% de la nota final. |
Objectius específics |
Aplicar les tècniques de guionització i redacció de productes de ràdio. Crear noves narratives, expressions i recursos sonors amb el llenguatge radiofònic. Dissenyar formats i estructures de programes radiofònics. Coordinar la producció d’un programa real de ràdio. Supervisar el procediment tècnic de realització d’un espai radiofònic.
|
Activitat 2: Autoinforme individual de valoració (Contingut 1, 2, 3, 4 ,5 i 6)
|
|
Descripció general |
Individualment, redactar un breu informe valorant la feina realitzada i l’aprenentatge assolit. |
Material de suport |
Plantilla de l’autoinforme. |
Lliurable i vincles amb l’avaluació |
Lliurar l’autoinforme. 10% de la nota final. |
Objectius específics |
Valorar críticament els processos de disseny, producció i emissió radiofònics. |
90% Disseny, producció, realització i emissió d’un programa de ràdio estable en grup.
10% Autoinforme individual de valoració.
RECUPERACIÓ:
Realització d'un treball pràctic radiofònic.
BALSEBRE, Armand. El lenguaje radiofónico. 4a. Ed. Madrid: Editorial Cátedra, 2004 (Signo e imagen, 35).
MARTÍ, Josep M. De la idea a l’antena. Tècniques de programació radiofònica. Barcelona: Pòrtic, 2000 (Eines de periodista, 5).
CUNÍ, Josep. La ràdio que triomfa. L’abecedari d’això que en diem magazín. Barcelona: Pòrtic, 1999 (Eines de periodista, 4).
LÓPEZ, Nereida i PEÑAFIEL, Carmen. La tecnología en radio. Principios básicos, desarrollo y revolución digital. Bilbao: Universidad del País Vasco, 2000.
RODERO, Emma. Producción radiofónica. Madrid: Ediciones Cátedra, 2005 (Signo e imagen, 85).
TORRAS, Daniel. La ràdio. Mitjà, recursos i gèneres. Barcelona: Editorial UOC, 2018.
MARTÍN, Isidoro. El guión radiofónico. Barcelona: Pentágono, 1961.
ORDUNA, Guillermo. El Periodista de radio: y… ¿quién está al otro lado? Madrid: Instituto Oficial de Radio Televisión Española, 2015.
BALSEBRE, Armand. Historia de la radio en España. Madrid: Cátedra, 2001 (Signo e imagen, 66).
BLANCH, Margarida i LÁZARO, Patricia. Aula de locución. Madrid: Cátedra, 2010 (Signo e imagen, 128).
CEBRIÁN, Mariano. Modelos de radio, desarrollos e innovaciones: del diálogo y participación a la interactividad. Madrid: Fragua, 2007 (Fragua Comunicación, 46).
KEITH, Michael C. Técnicas de producción de radio. Madrid: Instituto Oficial de Radio Televisión Española, 1992.
LARRAÑAGA, José. Redacción y locución de la información audiovisual: escribir noticias para la radio y la televisión. Bilbao: Universidad del País Vasco, 2006.
FRANQUET, Rosa. Història de la ràdio a Catalunya al segle XX: de la ràdio de galena a la ràdio digital. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament de la Presidència, Direcció General de Radiodifusió i Televisió, 2001 (Textos i documents, 19).
RODERO, Emma. Creación de programas de radio. Madrid: Síntesis, 2011 (Comunicación Audiovisual, 9).
RODERO, Emma i SOENGAS, Xosé. Ficción radiofónica : cómo contar una historia en la radio. Madrid: Instituto Oficial de Radio Televisión Española, 2010.
WILLIAM, Christopher. Writing for radio. Londres: Bloomsbury Academic, 2015.