Informació general


Tipus d'assignatura: Optativa

Coordinador: Maddalena Fedele

Trimestre: First and second quarters

Crèdits: 12

Professorat: 

Juan Carlos Sánchez-Marín Sánchez
Anna Pilar Llacher Alsina 
Anna Tarragó Mussons 

Competències


Competències específiques
  • E5_Dissenyar i realitzar un producte audiovisual (format per imatges fixes o en moviment), atenent tant als seus aspectes tècnics com artístics, en tots els seus components

  • E6_Dissenyar, planificar i realitzar amb multicàmera, en directe i a plató, d'acord amb totes les facetes del producte (tant en l'artística de disseny i continguts com en la tècnica)

  • E7_Postproduir vídeo utilitzant les eines bàsiques pròpies dels programes d'edició audiovisual (titulació, retoc de color i exposició, velocitats, màscares...) i com insertar-les en el procés de muntatge afegint efectes digitals

  • E10_Aplicar processos, mètodes i tècniques per a desenvolupar la creativitat i la innovació en la realització audiovisual, en el desenvolupament multimèdia i en la programació de videojocs

  • E14_Adquirir els coneixements de la història, estètica, evolució i dinàmica del cine, televisió, ràdio, premsa, Internet i videojocs, aixó com reconèixer l'estètica a través del visionat i l'anàlisi

  • E15_Dimensionar i gestionar recursos humans, tècnics i econòmics necessaris pel desenvolupament d'un projecte audiovisual o multimèdia optimitzant temps, costos i qualitat

  • E18_Analitzar les estructures, els continguts i els estils de programació televisiva i radiofònica atenent a les característiques tècniques de la seva realització. Idear, produir i realitzar programes per a la televisió i ràdio en la part tècnica: sala de realització o control de ràdio, respectivament

Competències transversals
  • T2_Que els estudiants tinguin capacitat per treballar com a membres d'un equip interdisciplinar ja sigui com a un membre més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles

Descripció


L'assignatura optativa "Ficció seriada: Guió i Realització" es fa al llarg de 2 trimestres. És una assignatura principalment pràctica i pretén que l'alumne s'enfronti a tot el recorregut d'una sèrie de ficció. Des de la seva escriptura fins a la seva producció, realització i muntatge. Per tant, l'assignatura es divideix en dues parts diferenciades amb la seva avaluació separada. Una primera part (primer trimestre) que organitza grups d'alumnes (guionistes) per a la redacció de propostes argumentals i escriptura de guions pilots amb la seva trama de temporada i personatges ben definits. La primera part acaba amb l'elecció dels projectes que es portaran a terme durant la segona part.

A la segona part (segon trimestre), doncs, es desenvolupen els pilots. El grup quedarà dividit per departaments segons els interessos de cada alumne: càsting i direcció d'actors, direcció, direcció de fotografia, realització, producció, art, muntatge de video i so, etc. Durant tot el trimestre, cada departament desenvoluparà les tasques necessàries per arribar a rodar i muntar el capítol. Hi ha part de classes teòriques a la vegada que es treballarà practicament a classe: des de fer pressupostos, a sortir a localitzar, a organitzar els càstings i assajos, etc.

 

Resultats d'aprenentatge


En acabar l'assignatura (les dues parts)  l'estudiant ha de ser capaç de:

- Conèixer a fons la pràctica de la producció i realització de ficció per televisió
- Conèixer les tendències de mercat de la ficció audiovisual.
- Tenir capacitat per aplicar tècniques i processos de creació de contingut audiovisual.
- Saber utilitzar els recursos tècnics i humans necessaris per crear i produir una sèrie de televisió.
- Estimular i descobrir les seves aptituds per relacionar-les amb el món professional.
- Escriure guions per a ficcions televisives.
- Planificar un pla de rodatge.
- Engegar una producció seriada.
- Treballar una postproducció creativa.
- Fer realitat una idea.
- Consolidar coneixements sobre la narrativa audiovisual i el llenguatge de ficció.
- Construir una capacitat de venda oral mitjançant el pitching de guió.

-Analitzar i valorar les diferents estructures de guions de la ficció seriada.
-Reconèixer els recursos que intervenen en el procés de creació.
-Aprofundir en els recursos bàsics i les seves fórmules dramàtiques. Saber distingir els girs dramàtics i les seves funcions.
- Adaptar els guions als pressupostos

Metodologia de treball


•   General de l'assignatura:

El curs es dividirà en classes de tipus magistral per les exposicions teòriques, tot i que seran molt participatives per part dels alumnes, i en classes/tallers de treball.
A nivell pràctic, treballarem des de la concepció de la idea i l'escriptura de guions fins a la posada en escena, direcció d'actors i disseny d'il·luminació i realització, passant per vestuari i producció per acabar amb la direcció, realització i postproducció. Sempre intentant crear productes que donin resposta a les necessitats del públic potencial i del mercat real. Per tant, podem treballar amb formats que coneixem o experimentar amb nous formats. 
A nivell teòric tractarem les tendències del mercat, els gèneres i subgèneres de la ficció seriada televisiva, el paper del director de la sèrie, la importància del càsting, la narrativa musical i sonora, la planificació de producció i de rodatge, el pressupost, el disseny del so i la llum, la ficció de televisió i les noves tecnologies, la distribució i el finançament de les ficcions.
L'optativa està concebuda com un aprofundiment en la pràctica professional especialitzada en el Mitjà televisiu.
Per tant, els alumnes que cursin aquesta assignatura s'endinsaran de ple en el procés de creació, producció i realització de continguts audiovisuals seriats de ficció per televisió. Es recomana que siguin alumnes amb ganes de treballar.


•   Específica de la part de guió:

En aquesta primera part de l'assignatura s'oferirà tant formació teòrica en l'escriptura de guions de sèries de televisió com una aplicació pràctica concreta (escriure un pilot en grup).

Les parts teòriques donaran suport a la feina progressiva dels alumnes en el redactat d'una Bíblia de venda de la seva sèrie i, per descomptat, l'escriptura del guió del capítol pilot.

Les primeres setmanes es demanarà a cadascun dels alumnes una premissa per a una sèrie de televisió. Seran lliures de triar format i minutatge (dramedy de 30-40 minuts, sit com de 20 minuts, websèrie o mini sèrie, etc...) però se'ls orientarà amb una sèrie d'indicacions de cara a la viabilitat de gravar el pilot a la segona part de l'assignatura.
Es presentaran totes les propostes en un pitching i els docents triaran com a màxim 6 d'aquests treballs presentats (sempre en funció dels alumnes matriculats). Es formaran els grups de guionistes de cadascuna de les propostes i es començarà a treballar en l'escriptura del guió pilot. El guionista-alumne que va aportar la premissa serà el coordinador de guió del seu grup.

Al final d'aquesta primera part de l'assignatura es realitzarà un examen individual de la teoria impartida. La part pràctica quedarà avaluada en grup després de la presentació del pilot escrit. 

En finalitzar aquesta primera part es tornarà a convocar un pitching per triar quins dels projectes passen a ser realitzats. Els alumnes els projectes dels quals no hagin passat aquest segon pitching passarien a formar part dels equips formats per a la producció i realització del pilot.

•   Específica de la part de Producció i Realització:

En aquesta segona part de l'assignatura s'oferirà tant formació teòrica com pràtica. De fet, les dues modalitats avançaran juntes ja que en aquesta segona part de l'assignatura l'objectiu és molt pràtic: tancar un màster de qualitat professional.
Cada alumne podrà aprofundir amb la disciplina que prefereixi ja que tractarem des de producció a direcció d'art. Tot i que la part pràtica tindrà molt de pes, la teoria acompanyarà el curs donant eines als alumnes per saber pensar i crear. 
 

Continguts


PRIMERA PART: GUIÓ I ESCRIPTURA

CONTINGUTS TEÒRICS

- Tema 1: Superar la por a la pàgina en blanc.
Tendències en la ficció seriada. Tema i idea. Referències. Construcció d'un projecte de venda inicial. Taller de pitching I. Documentació. Gèneres i formats. Sinopsi bàsica. Idea de venda. Logline (concepte). Tagline (slogan). Premissa inicial per a desenvolupar.
Activitat 1 vinculada.

- Tema 2: Desenvolupament I
Sinopsi argumental de temporada. Sinopsi de pilot.
Activitat 2 vinculada.

- Tema 3: Desenvolupament II
Treball de personatges: Principals, secundaris. Arcs. Estereotips: fitxes i perfils de personatges i la seva evolució en les trames. Construcció dels nivells d'importància. Construcció de l'univers dels personatges i els seus objectius.
Activitat 2 vinculada.

- Tema 4: Desenvolupament III
Estructures i tipus de trames. To i estil. Recursos narratius. Girs, conflictes i tensió narrativa en funció del gènere. Dosificació d'informació.
Activitat 2 vinculada.

- Tema 5: Redacció i preparació de Bíblia de temporada
Redacció de Bíblia de temporada. Estètica. Particularitats. Escaleta de tots els capítols. Estructura de temporada i de cada capítol. Un exemple pràctic: "Crematorio" (Jorge Sánchez Cabezudo, 2011, Canal +). Evolució de trames de temporada i línies argumentals: trames horitzontals (de temporada) i episódiques (autoconclusives).
Activitat 2 vinculada.

- Tema 6: Escriptura del guió de l'episodi pilot. Treball pràctic de diàlegs, subtext i estilització.
Activitat 3 vinculada.

- Tema 7: Taller de Pitching II. Universos estesos: transmedia. Graella de programació. El showrunner o productor executiu.
Activitat 3 vinculada

CONTINGUTS ACTIVITATS PRÀCTIQUES

Activitat 1- Idea per a una sèrie de televisió. Presentació individual oral.

Activitat 2- Bíblia del projecte: La Bíblia amb mapa de trames i de personatges.

Activitiat 3- Guió de l'episodi pilot i presentació en públic (PITCHING. SIMULACIÓ PROFESSIONAL)

S'utilitzaran visionats de sèries tan nacionals com internacionals per tal de trobar exemples adients a la teoria proposta.

 

SEGONA PART: PRODUCCIÓ I REALITZACIÓ

CONTINGUTS

Tema 1: La viabilitat del projecte i l'organització de l'equip
L'equip de direcció
L'equip de producció
Càsting i direcció d'actors
 

Tema 2: Els dissenys
Disseny de producció
Disseny de realització
Disseny d'il·luminació
Disseny artístic
Localitzacions

Tema 3: Finançament
Pressupost
Pla de finançament

Tema 4: El rodatge
Pla de rodatge
Logística

Tema 5: El muntatge
Video
So
Música
Color
Màster

Tema 6: Comercialització i distribució
Cadenes de televisió
Online
Subvencions
Festivals
Projecció capítol pilot



 



 

Activitats d'aprenentatge


PRIMERA PART: GUIÓ I ESCRIPTURA

- Activitat 1: IDEA INICIAL PER A UNA SÈRIE DE TELEVISIÓ

Durant els primers dies de curs cada alumne proposarà un projecte de sèrie de televisió que haurà de defensar en un pitching oral davant la classe. Com a material de suport es farà un petit  taller de pitching inicial i es posarà al servei de l'alumne la corresponent documentació web.

Cada alumne haurà de presentar a més una fitxa del seu projecte de sèrie d'acord amb les característiques habituals del mercat professional.
El resultat de l'activitat tindrà una ponderació del 5% respecte del total de la nota final.

En finalitzar l'activitat l'estudiant ha de ser capaç de saber defensar un projecte inicial.

- Activitat 2: BIBLIA DEL PROJECTE

A final de curs cada grupo presentarà la corresponent biblia de venda del projecte. La Bíblia haurà de ser lliurada en format electrònic i en paper. Contindrà totes les fases treballades en classe: sinopsi, tractaments seqüenciats, fitxes de personatges. El resultat de l'activitat tindrà una ponderació del 30% respecte del total de la nota final de la primera part de l'assignatura. L'objectiu esepecific es demostrar la comprensió de la correcta escriptura formatada d'un guió cinematogràfic i la seva presentació professional.

Material de suport: 

Textos disponibles al campus virtual.
Estudi concret de la Bíblia de la sèrie "Crematorio" (Canal +, 2011)
Visionats seleccionats.

- Activitat 3: GUIÓ LITERARI DE L'EPISODI PILOT I PTICHING FINAL

Escriptura i presentació de l'episodi pilot per part de cada un dels grups de guionistes. Com a material de suport es posarà al servei de l'alumne textos disponibles al campus virtual. El col·lectiu de guionistes SETENTA TECLAS posarà a la disposició de l'alumne tot el material de construcció narrativa d'exemples concrets.

El guió definitiu serà lliurat en format electrònic i físic i annex a la Bíblia.
El resultat de l'activitat tindrà una ponderació del 20% respecte del total de la nota final de la primera part de l'assignatura. El pitching final tindrà un valor del 20%

En finalitzar l'activitat l'estudiant ha de ser capaç de:
-Analitzar i valorar les diferents estructures de guions de la ficció seriada.
-Reconèixer els recursos que intervenen en el procés de creació.
-Aprofundir en els recursos bàsics i les seves fórmules dramàtiques. Saber distingir els girs dramàtics i les seves funcions.
- Adaptar els guions als pressupostos

- Activitat 4: EXAMEN TEÒRIC

Examen individual teòric.
S'avaluen els coneixements dels continguts de l'assignatura. Aquesta prova consta d'una part de qüestions sobre conceptes associats als objectius d'aprenentatge de l'assignatura, quant al coneixement i comprensió, i d'un conjunt d'exercicis d'aplicació. L'estudiant disposa de 2 hores per a la realització de la prova.
Es considera necessària una dedicació addicional de 8 hores d'aprenentatge autònom per preparar l'examen.

El resultat de la prova teòrica de guió tindrà una ponderació del 25% respecte del total de la nota final de la primera part de l'assignatura.

 

SEGONA PART: PRODUCCIÓ I REALITZACIÓ

Activitat 1: Càmera oculta

Treballarem el monòleg interior dels personatges en grups de 3 persones. Gravarem un personatge del món real en format càmera oculta. Li construïrem un conflicte interior i llegirem a classe el monòleg del personatge mentre projectem les imatges.

Val un 10% de la nota final, grups de 3.

Activitat 2: La llibreta creativa

Durant tot el trimestre, cada grup crearà una llibreta que haurà de reflectir el món i l'atmòsfera de la seva sèrie. Hi treballarem olors, colors, textures, imatges, referents. Cada membre de l'equip haurà d'omplir-ne dues pàgines i presentar-les a classe.

Val un 10% de la nota final.

Activitat 3: Nota de seguiment individual

Aquí també es valora l'implicació amb l'assignatura: assistència, col·laboració, actitud, iniciativa.

Val un 10%, nota individual.

Activitat 4: El pilot

Es valora el resultat final del capítol pilot.

Val un 40% de la nota final. D'aquest 40%, el 10% correspón a la nota individual (autoinforme al voltant de la tasca i rol en el rodatge), i el 30% nota de grup.

Activitat 5: L'examen

Examen individual teòric.
S'avaluen els coneixements dels continguts de l'assignatura. L'estudiant disposa de 2 hores per a la realització de la prova.
Es considera necessària una dedicació addicional de 8 hores d'aprenentatge autònom per preparar l'examen.

Val 30% de la nota final, nota individual.

Per aprovar l'assignatura s'ha de participar en la realització del pilot i a l'examen.

De la resta d'activitats només es podrà acumular un sol "no presentat".

Sistema d'avaluació


Cada una de les parts de l'assignatura serà avaluada individualment.

Per a la part de guió el sistema d'avaluació o de qualificació ordinari serà:

- L'activitat 1 (pitching inicial individual): 5%

- L'activitat 2 (Biblia del projecte): 30%

- L'activitat 3 (guió del pilot) : 20%

- El segon pitching (grupal): 20%

- L'activitat 4 (examen teòric): 25%

Si no es realitza alguna de les activitats de pràctiques o de seguiment, es considerarà no puntuada. Si hi ha més d'una activitat que no s'ha fet, s'obtindrà una qualificació de No Presentat a la nota de pràctiques. Per tant, la realització de les activitats pràctiques és obligatòria.

 

Per a la segona part de l'assignatura: Producció i Realització el sistema d'avaluació o de qualificació ordinari serà:

- L'activitat 1 (Càmera oculta): 10%

- L'activitat 2 (La llibreta): 10%

- L'activitat 3 (Seguiment) : 10%

- L'activitat 4 (El pilot) 40% (10% nota individual autoinforme i 30% nota de grup)

- L'activitat 5 (Examen teòric): 30%

Per aprovar l'assignatura s'ha de participar en la realització del pilot i l'examen obligatòriament. De la resta d'activitats només es podrà acumular un sol "no presentat".



 

 

 

Bibliografia


Bàsic

SÁNCHEZ-CABEZUDO, Jorge. ; SÁNCHEZ-CABEZUDO, Alberto. Crematorio: guión de la serie de TV. Madrid. Ediciones Setenta Teclas. Ocho y Medio, 2014

RIOS SAN MARTIN, Manuel. El guión para series de TV. Madrid. IORTV. Instituto RTVE, 2012

CARRIÓN, Jorge. Teleshakespeare. Barcelona. Errata Naturae Editores, 2011

GALÁN, Elena.; HERRERO, Begoña. El guión de ficción en televisión. Madrid: Editorial Síntesis, S.A., Madrid 2011

TOLEDANO, Gonzalo; VERDE, Nuria. Cómo crear una serie de televisión. Madrid: T&B Editores, 2007.

 

Complementary

"El punto de vista", en Gaudreault, A.; Jost, F. El relato cinematográfico. Cine y narratología. 1995. Barcelona: Paidós, 1995,

CASCAJOSA VIRINO, Concepción. La caja lista: televisión norteamericana de culto. Barcelona: Laertes S.A. de Ediciones, 2007

"Cine y relato", en Gaudreault, A.; Jost, F.. El relato cinematográfico. Cine y narratología. 1995. Barcelona: Paidós, 1995,

MCKEE, R,. El guión. Barcelona: Alba Editorial, 2002.

MILLERSON, Gerald. Realización y producción en televisión.. 2009. IORTV, 2009.,