Que estàs buscant?
E1_Dissenyar i programara les interífices gràfiques de portals web estàtics o dinàmics, d'aplicacions interactives i de videojocs, seguint criteris d'usabilitat i accessibilitat
E10_Aplicar processos, mètodes i tècniques per a desenvolupar la creativitat i la innovació en la realització audiovisual, en el desenvolupament multimèdia i en la programació de videojocs
T2_Que els estudiants tinguin capacitat per treballar com a membres d'un equip interdisciplinar ja sigui com a un membre més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles
El disseny gràfic com a matèria bàsica d'expressió artística té un ventall de branques que se solen manifestar prioritàriament en diferents àmbits clàssics de professionalització. En aquest sentit, si bé l'assignatura presenta certa amplitud, també aquest abast propicia un enfocament global a través d'actuacions diversificades de creació i projectació, i en què els seus continguts treballen diverses estratègies d'ideació.
Aquestes propostes de treball impliquen la utilització de sistemes i recursos de representació gràfica en el que les noves tecnologies van integrades, com a part implícita en els processos reals de disseny i com a recurs propi, d'investigació i representació i també com a eines indispensables per abordar la seva concepció i pràctica projectual de manera introductòria i al llarg del procés creatiu.
Per tant, es tracta d'una matèria que equilibra coneixements intel·lectuals i experiències intuïtives alhora que proporciona una formació tècnica, artística i de gestió amb l'objectiu de formar professionals capacitats per a dissenyar i desenvolupar sistemes de comunicació integrant conceptualització i producció de forma coherent.
Partint d'aquestes premisses es fa una introducció teòrica i pràctica al disseny gràfic aplicat als mitjans audiovisuals. S'estudien i analitzen els conceptes fonamentals situats en els contextos culturals i socials en els quals s'inscriuen posant l'accent principalment en la relació entre el gràfic i l'audiovisual. L'objectiu és desenvolupar la creació gràfica orientada cap a la integració en entorns audiovisuals. En aquest sentit, s'utilitzen eines de tractament digital de la imatge gràfica i de representació il·lustrativa, aplicades als diferents vessants gràfics del disseny: fotomuntatges, composició gràfica, il·lustració, logotips, títols de crèdit al cinema i disseny web.
En resum, es fa un recorregut pels fonaments del disseny gràfic, la comunicació, les aplicacions del disseny, el disseny publicitari i la imatge digital que dota a l'alumnat de les eines bàsiques en l'àmbit teòric i pràctic per poder dur a terme tota mena d'activitats audiovisuals vinculades a la representació gràfica. Finalment, els coneixements obtinguts també estan orientats a la consecució de noves propostes tant en l'àmbit de la innovació i recerca acadèmica com en el professional.
Resultats relacionats amb l'assignatura:
Resultats complementaris:
40h presencials a l'aula dedicades a:
- Sessions de classe expositives basades en l'explicació del/de la professor/a..
- Sessions de treball individual o grupal per al seguiment de les pràctiques d'assignatura.
- Tutories guiades sobre el contingut i avanços de les pràctiques d’assignatura.
20h presencials dedicades a:
- Pràctiques realitzades en aules d'informàtica per a aprofundir en els conceptes explicats en les classes teòriques i seminaris mitjançant la seva aplicació a casos reals.
81h no presencials a l'aula dedicades a l'aprenentatge autònom:
- Realització de treballs individuals o en grup.
9h no presencials a l'aula dedicades a l'aprenentatge dirigit:
- Tutories no presencials per a les quals el/la alumne/a disposarà de recursos telemàtics com el correu electrònic i els recursos de la intranet del Tecnocampus.
Tots els conceptes teòrics s'exposaran en classes de teoria (grups grans). L'exposició d'aquests continguts es durà a terme durant la primera part de les sessions teòriques, quedant la segona part dedicada al treball individual o grupal de classe entorn de les pràctiques o a exercicis proposats per la professora.
Els conceptes de caràcter més pràctic es treballaran en el laboratori (grups petits). En les sessions programades s'acarnissaran els mètodes i eines necessàries per a poder resoldre aquestes activitats, a pesar que s'espera que el/la estudiant les finalitzi sigui autònoma quant al desenvolupament dels coneixements i recursos tècnics necessaris per a la consecució dels objectius de les pràctiques. La professora facilitarà l'accés a continguts i recursos d'aprenentatge autònom.
Dins de les hores d'aprenentatge autònom es consideren les hores que el/la alumne/a dedica a fer una lectura de les anotacions de la classe teòrica corresponent, la realització d'exercicis i de treballs proposats fora de l'aula, l'estudi de manuals necessaris per a poder fer les pràctiques, redacció dels informes i memòries de les pràctiques i treballs, així com qualsevol altre tipus d'exercici plantejat en el context de l'assignatura.
Per a cada contingut, s'ampliarà la bibliografia (bàsica i complementària), referències web (materials gràfics, bancs d'imatges, de tipografia, etc.) així com es proveirà al/l'estudiant d'articles i informacions/guies a consultar amb regularitat.
Modalitat d'impartició: les sessions de classe s'impartiran de manera presencial, híbrida o en línia en funció dels possibles escenaris durant el present curs. En qualsevol dels casos tots els continguts poden ser impartits de manera telemàtica, amb un seguiment individualitzat de les pràctiques dels alumnes.
El programari necessari és el següent: Photoshop, Illustrator i After Effects
Títol contingut 1: PRINCIPIS BÀSICS DEL DISSENY GRÀFIC
Dedicació: 40h. Grup gran/teoria: 12h; Grup petit/laboratori: 6h;
Activitats dirigides: 2h; Aprenentatge autònom: 20h
Descripció.
En aquest contingut es treballa:
1.1. Introducció al disseny gràfic.
1.2. Breu recorregut històric.
1.3. Percepció visual.
1.4. Imatge i il·lustració.
1.5. Forma i composició.
1.6. Color.
1.7. Tipografia.
1.8. La identitat gràfica.
Activitats vinculades Classe d'explicació teòrica amb exemples pràctics a analitzar.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Títol contingut 2: LA CREATIVITAT
Dedicació: 25 h. Grup gran/teoria: 8h; Grup petit/laboratori: 4h;
Activitats dirigides: 2h; Aprenentatge autònom: 11h
Descripció.
En aquest contingut es treballa:
2.1 Introducció a la creativitat.
2.2. Definició del projecte: "briefing".
2.3. Elaboració gràfica d'idees.
2.4. Tècniques i mètodes creatius.
Activitats vinculades Classe d'explicació teòrica amb exemples pràctics a analitzar.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Títol contingut 3: DISSENY GRÀFIC I FORMATS AUDIOVISUALS
Dedicació: 50h. Grup gran/teoria: 12h; Grup petit/laboratori: 6h;
Activitats dirigides: 4h; Aprenentatge autònom: 28h.
Descripció.
En aquest contingut es treballa:
3.1. Introducció al disseny gràfic per continguts audiovisuals.
3.2. Motion Design.
3.3. Disseny conceptual: dimensió estètic-comunicativa de la composició digital en l’àmbit audiovisual.
3.4. Disseny de Continguts per broadcasting : La identitat corporativa en mitjans digitals.
3.5. Disseny conceptual, disseny visual, disseny de continguts al cinema.
3.6. La promoció gràfica en la producció cinematogràfica.
Activitats vinculades Classe d'explicació teòrica amb exemples pràctics a analitzar.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Títol contingut 4: DISSENY GRÀFIC I PLATAFORMES DIGITALS.
Dedicació: 35h. Grup gran/teoria: 8h; Grup petit/laboratori: 4h;
Activitats dirigides: 2h; Aprenentatge autònom: 21h.
Descripció.
En aquest contingut es treballa:
4.1. Introducció al disseny gràfic en plataformes digitals.
4.2. Breu evolució històrica de les interfícies gràfiques d'usuari.
4.3. Composició i disseny de Retícules.
4.4. Tipografia i interactius. Arquitectura de la informació.
4.5. Disseny gràfic i storytelling interactiu.
4.6. Disseny gràfic i social media content xarxes socials.
Activitats vinculades a les classes d'explicació teòrica amb exemples pràctics a analitzar.
1. Crea la teva marca personal:
Aquesta pràctica té com a objectiu la creació d'un símbol que s'identifiqui com la teva marca personal.
Construir, potenciar i controlar la teva pròpia marca personal t'ajudarà a generar noves oportunitats alhora que et facilitarà la consecució de metes i objectius. Ha d'identificar-te, ser aspiracional i tenir una bona presència. Per a això farem tasques pràctiques a classe que et guiaran en el procés. (Activitat individual)
Requisits
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2. Disseny de logotip per a curtmetratge:
Aquesta pràctica sumativa té com a objectiu la creació d'un logotip per al vostre curt.
En el saturat mercat de la indústria audiovisual actual, hem de tenir una marca de gran èxit si volem destacar de la competència.
Hem d'assegurar-nos que el teu logotip doni en el blanc, estudiant les tendències de disseny d'aquesta indústria vertiginosa.
Per a aconseguir-ho, farem tasques pràctiques en classe que et guiessin en el procés. (Activitat individual)
Requisits
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3. Manual d'Identitat Corporativa:
Perquè l'aplicació del vostre logotip sigui òptima, s'ha de crear un Manual d'Identitat Corporativa. Un manual d'identitat corporativa és un document que recull els principals elements gràfics de la teva marca i explica com han d'aplicar-se visualment. Tant en línia com offline. (Activitat individual o grupal)
S'han d'exposar els següents punts:
Requisits
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4. Cartell promocional per al curtmetratge:
Un cartell creatiu i ben executat és un element bàsic per a una pel·lícula. On s'ha d'exposar la següent informació:
Requisits
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
5. Disseny de dossier de vendes per a pitching:
El Pitch suposa una forma estructurada de discurs amb un objectiu específic, vendre la teva idea o projecte. Comunicar les teves idees és un procés essencial. Amb aquesta avaluació sumativa l'alumne haurà de realitzar un dossier de presentació pitch. Aprendràs les eines de disseny gràfic per a aconseguir la millor presentació del teu projecte. Pensar en com comunicaràs les teves idees és clau, a més de tenir material preparat com “PowerPoint o Keynote” per a la presentació amb els punts a desenvolupar; per la qual cosa s'ha creat un taller de creació de Pitch específic. S'espera que l'alumne comuniqui la història, així com presentar el guió de curtmetratge.
Requisits
En un Pitch és molt important captar l'atenció en la teva exposició, per la qual cosa és vital que captivis a la teva audiència com més aviat millor, per això tot el que comptis ha d'atreure l'atenció del públic. Per a la preparació de la teva pitch has de treballar el següent:
Pitch. Per a ajudar a la concentració de la teva audiència. Els punts que has de complir:
Objectius d'aprenentatge
Criteris d'avaluació
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
6. Merchandising promocional per al vostre curtmetratge:
Un bon marxandatge pot ser una gran font d'ingressos de promoció del teu film. Estudiarem, d'una banda, la venda de productes: dissenyarem aplicacions com a samarretes, fulls de mà, xapes, gorres, figures promocionals… I per una altra, l'ús de mock-ups.
Requisits
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
7. Continguts per a xarxes socials.
Un boníssim canal de promoció de tot projecte és les xarxes socials, per a això, aprendrem a crear plantilles de continguts i el disseny gràfic per a xarxes.
Requisits
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
8. Disseny de la home d'una pàgina web.
I quina millor plataforma de promoció que una pàgina web? Aprendrem a dissenyar partint dels aspectes més bàsics, com el maneig del menú d'administració i la creació de continguts. Per a la creació d'una web veuràs les tècniques bàsiques per a planificar una web, organitzar la informació en wireframes, i crear una gramàtica visual amb tipografia, paletes de colors, espaiats, composició, il·lustració per a dissenyar icons vectorials per a botonera de navegació o infographics.
Requisits
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
9. Animació de logotip i crear el tràiler del vostre curtmetratge.
El format, per antonomàsia, de promoció d'un film, és el tràiler.
L'objectiu d'aquesta pràctica sumativa és realitzar un tràiler d'una pel·lícula. Aprendrem motiongraphics per a crear una bona cartel·la animada del logotip del film, i els crèdits més rellevants.
Analitzarem el workflow entre disseny gràfic i la postproducció de vídeo en el context de l'entorn audiovisual.
Editarem un tràiler amb material lliure de drets o animació de fotocomposicions feta a ex profeso. Per a això usarem el programa Adobe Illustrator, After Effects i/o Adobe Premiere.
Requisits
L'assignatura s'avalua a partir de l'avaluació continuada de les pràctiques d'aprenentatge.
El correcte seguiment i superació de cadascuna de les pràctiques d'assignatura comporta el total de l'avaluació. Excepcionalment per a aquells o aquelles estudiants que obtinguin una qualificació final entre 4 i 4,9, és possible dur a terme un examen de continguts per a aprovar l'assignatura sense necessitat de passar a segona convocatòria.
Per als casos que suspenguin l'avaluació continuada de les pràctiques amb una nota inferior a 4, serà necessària la recuperació de l'assignatura en segona convocatòria.
Normes de realització de les activitats pràctiques.
Per a cada activitat, s'informarà de la normativa a seguir, i de les condicions particulars que les regeixin. La realització de les pràctiques és obligatòria. Es valorarà la puntualitat i el rigor en el lliurament de les diferents activitats de la següent manera:
-No s'acceptaran formats diferents del requerit
-No s'acceptaran treballs fora de termini
-No s'acceptaran treballs no lliurats a través del campus de l'assignatura.
Qualsevol d'aquestes tres incidències, repercutirà automàticament en la qualificació (no avaluat, és a dir, comptabilització 0 respecte a la qualificació final de la suma de les diferents activitats). Si no es realitza alguna de les activitats de pràctiques o de seguiment, es considerarà no avaluada.
Donat el contingut de l'assignatura, es valorarà la creativitat a partir d'una comprensió dels aspectes teòrics i pràctics concretats en la metodologia de treball, la correcta organització de la informació, els esbossos preparatius, la recerca de solucions innovadores, la netedat i claredat gràfica en el resultat de les activitats i dels diferents treballs de seguiment, així com, en els mateixos parcials.
Descripció general de l'examen.
L'examen es correspon amb una prova d'aptituds tècniques a través de la realització d'un exercici relatiu a l'ús dels softwares i continguts vists en l'assignatura. El desenvolupament de la pràctica proposada haurà de dur-se a terme durant el temps de la sessió d'examen, proposat durant la setmana establerta a aquest efecte per la coordinació del Tecnocampus. El/la estudiant tindrà 2 hores per a la realització de l'examen.
Aquesta qüestió s'aplica a l'examen en la seva versió de primera convocatòria i de recuperació.
Activitat avaluadora en període de recuperació.
La recuperació de l'assignatura en la convocatòria corresponent es basa en la realització de l'examen descrit anteriorment, així com en el lliurament de totes les pràctiques suspeses o no lliurades durant el desenvolupament de l'assignatura.
KANE, J.. Manual de Tipografía. 2ª. Barcelona: Gustavo Gili, 2012.
LARREA, Q., PÉREZ, X.. Marcas & Trademarks Mex.. Barcelona: Gustavo Gili, 2009
LUPTON, Ellen. Intuición, acción, creación. Graphic Desing Thinking. Barcelona: Gustavo Gili, 2012
MUNARI, Bruno. Diseño y Comunicación Visual. Barcelona: G.Gili, 1987.
PRING, Roger. www.color. Barcelona: G.Gili, 2001.
ROYO, Javier. Diseño Digital. Barcelona: Paidós, 2004.
WONG, W.. Fundamentos del diseño. Barcelona: Gustavo Gili, 2012.
BERGSTRÖM, Bo. Tengo algo en el ojo.Técnicas esenciales de Comunicación Visual. Barcelona: Promopress, 2009
HELLER, E.. Psicología del color. Cómo actúan los colores sobre los sentimientos y la razón. Barcelona: Gustavo Gili, 2012.
PENDER, Key. El color digital en el diseño gráfico. Guipúzcoa: ANtzA, 2003.
RÀFOLS, R., COLOMER, A. Diseño Audiovisual. Barcelona: Gustavo Gili, 2012
FRUTIGER, A.. Signos, Símbolos, marcas, señales. Barcelona: Gustavo Gili, 2012.
ZEEGEN, L.C. Principios de la nueva ilustración. Cómo generar ideas, interpretar un brief y promocionarse. Análisis de la teoría, la realidad y la profesión en el mundo de la ilustración manual y digital. Barcelona: Gustavo Gili, 2009.
BAINES, Phil i HASLAM, Andrew. Tipografia. Función, Forma y Diseño. Barcelona: G.Gili, 2002.
BEIRUT, Michael. Fundamentos del Diseño Gráfico. Madrid: Infinito, 2001.
CAPELLA, Juli i ÚBEDA, Ramón. COCOS. Copias y coincidencias. En defensa de la innovación en el diseño. Barcelona: Electa, 2003.
LYNCH, Patrick. Manual de Estilo Web. Madrid: G.Gili, 2004
HORTON, Sarah; LYNCH, Patrick J. Web Style Guide, 4th Edition: Foundations of User Experience Design. 2016
NIVE FLÓREZ CALDERÓN, Blanca. Guía para diseñar una marca. Editorial. Lemoine. 2013
LUPTON, Ellen; COLE PHILLIPS, Jennifer. Diseño gráfico: Nuevos fundamentos. Editorial Gustavo Gili. 2016
LESSIG, Lawrence. Por una cultura libre. Editorial Traficantes de Sueños. 2005
SATUÉ, Enric. El Diseño Gráfico. Desde los orígenes hasta nuestros días. Madrid: Alianza, 1999.
CHAVES, N.. La imagen corporativa. Teoria y práctica de la identificación institucional. 3ª. Barcelona: Gustavo Gili, 2012
DELGADO, JM. PAZ, F.. Illustrator CS4. Madrid: Anaya Multimédia, 2009.
SERRANO, Queralt Antú. Todo sobre la caligrafía. Barcelona: Parramon, 2016.
AMBROSE, G., & HARRIS, P. & SERRANO, Queralt Antú. Fundamentos de la tipografía. Paidotribo. 2009.
MARCUS, George H.. What is Design Today?. New York: Harry Abrams Publishers, 2002.
BAYLEY, Stephen. La guia Conran del Diseño. Madrid: Alianza, 1992
CLAZIE, I.. Cómo crear un portfolio digital. Guía práctica para mostrar tu trabajo on line. Barcelona: Gustavo Gili, 2012.
LUPTON, Ellen. Pensar con tipos. Una guía clave para estudiantes, diseñadores, editores y escultores. Barcelona: Gustavo Gili, 2011.
DELGADO, JM.. Photoshop CS5. Madrid: Anaya Multimédia, 2010
RIVERS, C.. Nueva impresión tipográfica. BARCELONA: GUSTAVO GILI, 2012.
WONG, W.. Principios del diseño en color. Barcelona: Gustavo Gili, 2008.
BRARDA, María Cecilia. Motion Graphics Design: la direccio´ creativa de branding de TV. Editorial Gustavo Gili. 2016
DONDIS, Donis, A.. La sintaxis de la imagen. Introducción al alfabeto visual. Barcelona: Gustavo Gili, 2011.
FRUTIGER, A.. El libro de la Tipografía. Barcelona: Gustavo Gili, 2007.