Que estàs buscant?
E15_Dimensionar i gestionar recursos humans, tècnics i econòmics necessaris pel desenvolupament d'un projecte audiovisual o multimèdia optimitzant temps, costos i qualitat
E17_Redactar peces periodístiques de diferents gèneres amb els seus sistemes de titular i expressar-se correctament tant de forma escrita com oral
E18_Analitzar les estructures, els continguts i els estils de programació televisiva i radiofònica atenent a les característiques tècniques de la seva realització. Idear, produir i realitzar programes per a la televisió i ràdio en la part tècnica: sala de realització o control de ràdio, respectivament
T2_Que els estudiants tinguin capacitat per treballar com a membres d'un equip interdisciplinar ja sigui com a un membre més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles
Pràctiques Radiofòniques és un curs totalment pràctic on els alumnes dissenyen, produeixen, realitzen i fan la redacció i locució d'un programa de ràdio emès per un canal radiofònic real per a la seva audiència durant un any.
Al llarg de tres trimestres, els alumnes, en grups autònoms de 3, 4 o 5 persones, s'encarreguen de mantenir a la graella radiofònica una producció pròpia de forma estable, amb la tutela i ajuda del professor. En aquest sentit, en un entorn professional, es posen en pràctica i s'amplien tots els coneixements adquirits en introduccions anteriors al medi radiofònic.
En acabar l'assignatura l'estudiant o estudianta ha de ser capaç de:
RA1 Produir, realitzar i mantenir en una emissora real un programa radiofònic.
RA2 Gestionar un arxiu radiofònic.
RA3 Utilitzar la veu, el silenci, els efectes sonors i la música en un espai radiofònic.
RA4 Emprar els components físics per a poder fer i emetre ràdio.
RA5 Confeccionar i fer-ne ús del guió radiofònic.
--
RAC1 Reflexionar sobre la millor estratègia comunicativa radiofònica segons el contingut a transmetre i el context social receptor.
RAC2 Recopilar i analitzar els resultats d'audiència i la recepció del programa i desenvolupar solucions de millora.
RAC3 Aplicar les tècniques de guionització i redacció de productes de ràdio fent ús d'idees crítiques i creatives.
RAC4 Innovar noves narratives, expressions i recursos sonors amb el llenguatge radiofònic.
RAC5 Dissenyar formats i estructures de programes radiofònics adequats a les diferents activitats del mitjà i els diferents formats de programació.
RAC6 Coordinar la producció d'un programa real de ràdio dirigit a un segment d'audiència específic.
RAC7 Supervisar el procediment tècnic de realització i emissió d'un espai radiofònic.
Curs 100 % pràctic. L'alumne treballa en grup des del primer dia a l'estudi de ràdio i al Consell de Redacció dissenyant, produint i realitzant el seu espai radiofònic que s'emetrà online en diferents plataformes.
Mitjançant reunions participatives del grup gran i activitats puntuals a l'aula s'orienta la producció radiofònica que es realitza en grup de forma totalment autònoma. Amb seguiment personalitzat i consells professionals, s'incentiva la interacció entre grups i l'anàlisi crítica sobre la pròpia producció, les produccions dels altres i sobre el context de recepció. Es realitza la recollida de dades de l'audiència real de cada proposta i la valoració dels aspectes del programa radiofònic que funcionen i aquells que no. Es conviden a professionals del medi radiofònic per què complementin la formació en àrees especialitzades i necessàries per a la producció i emissió del programa.
L'assignatura té reservada una franja de 2 hores per setmana, durant tres trimestres, per a l'ús dels equipaments.
El curs, amb un treball pràctic constant, tracta els següents blocs de continguts amb la supervisió del treball en grup:
Contingut 1: El disseny del format i l’estructura radiofònica |
Activitats 1, 2, 3, 4 , 5 i 6 |
||
Descripció |
Es treballen els factors a tenir en compte a l’hora de dissenyar un nou programa de ràdio. Aplicació del coneixement dels formats radiofònics i la seva organització. |
||
Activitats vinculades |
Activitat 1: Disseny i emissió real d’un programa radiofònic estable en grup. Activitat 2: Anàlisi i reflexió individual sobre l’estratègia radiofònica. Activitat 3: Prova sobre els continguts. Activitat 4: Presentació d’una anàlisi crítica. Activitat 5: Activitats a l’aula. |
Contingut 2: L’equip i els rols professionals a la ràdio |
Activitats 1, 2, 3, 4 , 5 i 6 |
||
Descripció |
Distribució de les diferents tasques necessàries per a emetre un programa. Tècniques de coordinació i treball en equip. Consell de redacció. |
||
Activitats vinculades |
Activitat 1: Disseny i emissió real d’un programa radiofònic estable en grup. Activitat 2: Anàlisi i reflexió individual sobre l’estratègia radiofònica. Activitat 3: Prova sobre els continguts. Activitat 4: Presentació d’una anàlisi crítica. Activitat 5: Activitats a l’aula. |
Contingut 3: Omplim de continguts el nostre programa |
Activitats 1, 2, 3, 4 , 5 i 6 |
||
Descripció |
Pràctica de tècniques de producció, redacció i cita radiofònica per tal de crear una edició regular d’un espai de ràdio. |
||
Activitats vinculades |
Activitat 1: Disseny i emissió real d’un programa radiofònic estable en grup. Activitat 2: Anàlisi i reflexió individual sobre l’estratègia radiofònica. Activitat 3: Prova sobre els continguts. Activitat 4: Presentació d’una anàlisi crítica. Activitat 5: Activitats a l’aula. |
Contingut 4: El procés tècnic de realització i emissió |
Activitats 1, 2, 3, 4 , 5 i 6 |
||
Descripció |
Es treballen els processos de creació de recursos sonors radiofònics. Es realitzen totes les fases d’emissió en directe i enregistrada per a diferents espais de la graella de ràdio. |
||
Activitats vinculades |
Activitat 1: Disseny i emissió real d’un programa radiofònic estable en grup. Activitat 2: Anàlisi i reflexió individual sobre l’estratègia radiofònica. Activitat 3: Prova sobre els continguts. Activitat 4: Presentació d’una anàlisi crítica. Activitat 5: Activitats a l’aula. |
Contingut 5: La Ràdio IP |
Activitats 1, 2, 3, 4 , 5 i 6 |
||
Descripció |
Es realitzen els processos d’emissió de ràdio online. S’ajusten els paràmetres de l’automatització de l’emissió. |
||
Activitats vinculades |
Activitat 1: Disseny i emissió real d’un programa radiofònic estable en grup. Activitat 2: Anàlisi i reflexió individual sobre l’estratègia radiofònica. Activitat 3: Prova sobre els continguts. Activitat 4: Presentació d’una anàlisi crítica. Activitat 5: Activitats a l’aula. |
Contingut 6: Promoció i difusió de l’espai radiofònic |
Activitats 1, 2, 3, 4 , 5 i 6 |
||
Descripció |
Es creen campanyes de difusió i promoció de la ràdio i dels programes radiofònics en particular. |
||
Activitats vinculades |
Activitat 1: Disseny i emissió real d’un programa radiofònic estable en grup. Activitat 2: Anàlisi i reflexió individual sobre l’estratègia radiofònica. Activitat 3: Prova sobre els continguts. Activitat 4: Presentació d’una anàlisi crítica. Activitat 5: Activitats a l’aula. |
Activitat 1: Disseny i redacció d'un projecte radiofònic |
Continguts 1, 2, 3, 4, 5 i 6 |
||
Descripció general |
En grups de 3, 4 o 5 persones es realitza el disseny i la redacció d'un projecte d'espai radiofònic amb les característiques necessàries per presentar-lo en una emissora. |
||
Material de suport |
Bibliografia bàsica i complementària. |
||
Lliurable i vincles amb l’avaluació |
S’ha de lliurar un document únic amb la redacció del projecte radiofònic. 10% de la nota de l’avaluació final. |
||
Objectius específics |
En acabar, l'estudiant o estudianta ha de ser capaç de: RA1 Produir, realitzar i mantenir en una emissora real un programa radiofònic. RA2 Gestionar un arxiu radiofònic. RA3 Utilitzar la veu, el silenci, els efectes sonors i la música en un espai radiofònic. RA4 Emprar els components físics per a poder fer i emetre ràdio. RA5 Confeccionar i fer-ne ús del guió radiofònic. RAC1 Reflexionar sobre la millor estratègia comunicativa radiofònica segons el contingut a transmetre i el context social receptor. RAC2 Recopilar i analitzar els resultats d'audiència i la recepció del programa i desenvolupar solucions de millora. RAC3 Aplicar les tècniques de guionització i redacció de productes de ràdio fent ús d'idees crítiques i creatives. RAC4 Innovar noves narratives, expressions i recursos sonors amb el llenguatge radiofònic. RAC5 Dissenyar formats i estructures de programes radiofònics adequats a les diferents activitats del mitjà i els diferents formats de programació. RAC6 Coordinar la producció d'un programa real de ràdio dirigit a un segment d'audiència específic. RAC7 Supervisar el procediment tècnic de realització i emissió d'un espai radiofònic. Competències: E15, E17, E18, G4 i T2 |
Activitat 2: Planificació, realització, emissió i promoció en grup d’un programa radiofònic |
Continguts 1, 2, 3, 4, 5 i 6 |
||
Descripció general |
En grups autònoms de 3, 4 o 5 persones es realitza el disseny, producció, realització, redacció i emissió real d’un espai radiofònic al llarg de tres trimestres. Es col·labora en tasques de coordinació i promoció del mateix programa. |
||
Material de suport |
Bibliografia bàsica i complementària. |
||
Lliurable i vincles amb l’avaluació |
S’ha de lliurar una mostra enregistrada de diferents edicions del programa. 40% de la nota de l’avaluació final. |
||
Objectius específics |
En acabar, l'estudiant o estudianta ha de ser capaç de: RA1 Produir, realitzar i mantenir en una emissora real un programa radiofònic. RA2 Gestionar un arxiu radiofònic. RA3 Utilitzar la veu, el silenci, els efectes sonors i la música en un espai radiofònic. RA4 Emprar els components físics per a poder fer i emetre ràdio. RA5 Confeccionar i fer-ne ús del guió radiofònic. RAC1 Reflexionar sobre la millor estratègia comunicativa radiofònica segons el contingut a transmetre i el context social receptor. RAC2 Recopilar i analitzar els resultats d'audiència i la recepció del programa i desenvolupar solucions de millora. RAC3 Aplicar les tècniques de guionització i redacció de productes de ràdio fent ús d'idees crítiques i creatives. RAC4 Innovar noves narratives, expressions i recursos sonors amb el llenguatge radiofònic. RAC5 Dissenyar formats i estructures de programes radiofònics adequats a les diferents activitats del mitjà i els diferents formats de programació. RAC6 Coordinar la producció d'un programa real de ràdio dirigit a un segment d'audiència específic. RAC7 Supervisar el procediment tècnic de realització i emissió d'un espai radiofònic. Competències: E15, E17, E18, G4 i T2 |
Activitat 3: Activitats de seguiment i control de la producció radiofònica |
Continguts 1, 2, 3, 4, 5 i 6 |
||
Descripció general |
En grups autònoms de 3, 4 o 5 persones es realitzen diferents tasques de seguiment, avaluació i monitorització de les produccions radiofòniques. |
||
Material de suport |
Bibliografia bàsica i complementària. |
||
Lliurable i vincles amb l’avaluació |
Lliurar la presentació o el format requerit en cada cas. 10% de la nota de l’avaluació final. |
||
Objectius específics |
En acabar, l'estudiant o estudianta ha de ser capaç de: RA1 Produir, realitzar i mantenir en una emissora real un programa radiofònic. RAC1 Reflexionar sobre la millor estratègia comunicativa radiofònica segons el contingut a transmetre i el context social receptor. RAC2 Recopilar i analitzar els resultats d'audiència i la recepció del programa i desenvolupar solucions de millora. RAC5 Dissenyar formats i estructures de programes radiofònics adequats a les diferents activitats del mitjà i els diferents formats de programació. Competències: E17, E18, G4 |
Activitat 4: Anàlisi d'una producció radiofònica |
Continguts 1, 2, 3, 4, 5 i 6 |
||
Descripció general |
Individualment, realitzar una anàlisi sobre l’adequació del format i continguts d'un espai radiofònic i del seu entorn social receptor. Reflexionar en un informe sobre noves solucions, idees creatives i eines innovadores per incidir en la situació de recepció radiofònica. |
||
Material de suport |
Bibliografia bàsica i complementària. |
||
Lliurable i vincles amb l’avaluació |
Lliurar l’anàlisi i reflexió. 10% de la nota de l’avaluació final. |
||
Objectius específics |
En acabar, l'estudiant o estudianta ha de ser capaç de: RA1 Produir, realitzar i mantenir en una emissora real un programa radiofònic. RAC1 Reflexionar sobre la millor estratègia comunicativa radiofònica segons el contingut a transmetre i el context social receptor. RAC2 Recopilar i analitzar els resultats d'audiència i la recepció del programa i desenvolupar solucions de millora. RAC5 Dissenyar formats i estructures de programes radiofònics adequats a les diferents activitats del mitjà i els diferents formats de programació. Competències: E17, E18, G4 |
Activitat 5: Comentari sobre l’ús i estratègia de les xarxes socials |
Continguts 1, 2, 3, 4, 5 i 6 |
||
Descripció general |
Individualment, realitzar anàlisi i reflexió sobre l'ús de les xarxes socials d'un espai radiofònic per avaluar la seva incidència i eficiència. |
||
Material de suport |
Bibliografia bàsica i complementària. |
||
Lliurable i vincles amb l’avaluació |
El comentari compta individualment un 15% sobre la nota final de curs. |
||
Objectius específics |
En acabar, l'estudiant o estudianta ha de ser capaç de: RA5 Confeccionar i fer-ne ús del guió radiofònic. RAC1 Reflexionar sobre la millor estratègia comunicativa radiofònica segons el contingut a transmetre i el context social receptor. RAC2 Recopilar i analitzar els resultats d'audiència i la recepció del programa i desenvolupar solucions de millora. RAC5 Dissenyar formats i estructures de programes radiofònics adequats a les diferents activitats del mitjà i els diferents formats de programació. RAC6 Coordinar la producció d'un programa real de ràdio dirigit a un segment d'audiència específic. RAC7 Supervisar el procediment tècnic de realització i emissió d'un espai radiofònic. Competències: E17, E18, G4 |
Activitat 6: Presentació d'un informe individual final |
Continguts 1, 2, 3, 4, 5 i 6 |
||
Descripció general |
Individualment, es realitza una revisió dels coneixements adquirits i les experiències radiofòniques del curs. Es presenta un comentari crític sobre els procediments, els resultats, l'equip i la metodologia del curs, així com aportacions per la seva millora. |
||
Material de suport |
Bibliografia bàsica i complementària. |
||
Lliurable i vincles amb l’avaluació |
Lliurar el document amb l'informe redactat. 5% de la nota final. |
||
Objectius específics |
En acabar, l'estudiant o estudianta ha de ser capaç de: RA1 Produir, realitzar i mantenir en una emissora real un programa radiofònic. RA5 Confeccionar i fer-ne ús del guió radiofònic. RAC1 Reflexionar sobre la millor estratègia comunicativa radiofònica segons el contingut a transmetre i el context social receptor. RAC2 Recopilar i analitzar els resultats d'audiència i la recepció del programa i desenvolupar solucions de millora. RAC3 Aplicar les tècniques de guionització i redacció de productes de ràdio fent ús d'idees crítiques i creatives. RAC4 Innovar noves narratives, expressions i recursos sonors amb el llenguatge radiofònic. RAC5 Dissenyar formats i estructures de programes radiofònics adequats a les diferents activitats del mitjà i els diferents formats de programació. RAC7 Supervisar el procediment tècnic de realització i emissió d'un espai radiofònic. Competències: E15, E17, E18, G4 i T2 |
La base de l'avaluació de Pràctiques Radiofòniques és la planificació, realització, emissió i promoció en grup d'un programa radiofònic en un canal d'àudio obert i real (40%). Per preparar i fonamentar aquesta emissió, en grup es dissenya i es redacta un projecte radiofònic marc (10%) i es duen a terme diferents activitats i tasques de seguiment i control de la producció (10%). Al mateix temps, individualment es realitza una anàlisi crítica individual sobre les produccions dels altres grups (10%) i un comentari sobre l'ús i l'estratègia de les xarxes socials (15%) per anar orientant la producció. Finalment, es realitza un informe individual (5%) per la valoració i exposició dels continguts tractats i els aprenentatges obtinguts. L'assistència i la participació a les activitats i classes compta individualment un 10% de la nota final del curs.
Resumidament i detallada:
EN GRUP (60%)
Disseny i redacció d’un projecte radiofònic (10%)
Planificació, realització, emissió i promoció d’un programa radiofònic (40%)
Activitats de seguiment (10%)
INDIVIDUAL (40%)
Anàlisi d’una producció radiofònica (10%)
Comentari sobre l’ús i estratègia de les xarxes socials (15%)
Informe individual final (5%)
Assistència i participació (10%)
RECUPERACIÓ
Segons la normativa vigent tan sols podran acollir-se a la recuperació aquells estudiants que no hagin arribat al 5 en la nota mitjana final de l'assignatura o que no hagin aconseguit aprovar una de les dues parts, teoria o pràctica. La recuperació serà únicament d'aquelles parts no aprovades.
Per a recuperar la part de teoria es realitzarà un examen escrit.
Per a recuperar la pràctica es realitzarà un examen oral on es plantejaran casos pràctics i es poden sol·licitar exercicis de locució i realització radiofònica.
BALSEBRE, Armand. El lenguaje radiofónico. 4a. Ed. Madrid: Editorial Cátedra, 2004 (Signo e imagen, 35).
MARTÍ, Josep M. De la idea a l’antena. Tècniques de programació radiofònica. Barcelona: Pòrtic, 2000 (Eines de periodista, 5).
CUNÍ, Josep. La ràdio que triomfa. L’abecedari d’això que en diem magazín. Barcelona: Pòrtic, 1999 (Eines de periodista, 4).
LÓPEZ, Nereida i PEÑAFIEL, Carmen. La tecnología en radio. Principios básicos, desarrollo y revolución digital. Bilbao: Universidad del País Vasco, 2000.
RODERO, Emma. Producción radiofónica. Madrid: Ediciones Cátedra, 2005 (Signo e imagen, 85).
TORRAS, Daniel. La ràdio. Mitjà, recursos i gèneres. Barcelona: Editorial UOC, 2018.
WILLET, Amanda. Media production: a practical guide to radio, TV and film. London: Routledge, 2021.
MARTÍN, Isidoro. El guión radiofónico. Barcelona: Pentágono, 1961.
ORDUNA, Guillermo. El Periodista de radio: y… ¿quién está al otro lado? Madrid: Instituto Oficial de Radio Televisión Española, 2015.
BLANCH, Margarida i LÁZARO, Patricia. Aula de locución. Madrid: Cátedra, 2010 (Signo e imagen, 128).
CEBRIÁN, Mariano. Modelos de radio, desarrollos e innovaciones: del diálogo y participación a la interactividad. Madrid: Fragua, 2007 (Fragua Comunicación, 46).
LARRAÑAGA, José. Redacción y locución de la información audiovisual: escribir noticias para la radio y la televisión. Bilbao: Universidad del País Vasco, 2006.
RODERO, Emma. Creación de programas de radio. Madrid: Síntesis, 2011 (Comunicación Audiovisual, 9).
WILLIAM, Christopher. Writing for radio. Londres: Bloomsbury Academic, 2015.
MENÉNDEZ, Manuel Ángel. La radio: la pelea por el sonido. Madrid: El Ángel, 2018.
ENRICH, Juan Julià. Radio, emisoras y receptores. Barcelona: Marcombo, 2018.