Que estàs buscant?
CB2. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi.
CB5. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
CE3. Identificar les eines qualitatives i quantitatives d'anàlisi i diagnòstic per a la investigació de mercats.
CG2. Ser capaç d'innovar desenvolupant una actitud oberta davant el canvi i estar disposats a re-avaluar els vells models mentals que limiten el pensament.
CT4. Dominar les eines informàtiques i les seves principals aplicacions per a l'activitat acadèmica i professional ordinària.
CT5. Desenvolupar tasques aplicant els coneixements adquirits amb flexibilitat i creativitat i adaptant-los a contextos i situacions noves.
L’assignatura proposa la comprensió dels conceptes comptables bàsics per poder entendre i assimilar el procés d’elaboració dels estats comptables i el significat dels estats financers confeccionats com a resultat de l’activitat d’una organització.
Aquest sistema d’informació és aplicable per diferents tipus d’organitzacions. L’eix central de l’assignatura és la comprensió i el desenvolupament d’un cicle comptable, que es treballa a partir de la comptabilització de transaccions bàsiques de l’empresa i amb l'obtenció final d’un balanç de situació i d’un compte de resultats corresponents a l’activitat empresarial en un període de temps.
El coneixement i la correcta aplicació de la normativa comptable i dels criteris de valoració comptable completen els requeriments necessaris per aconseguir unes competències i unes capacitats bàsiques pel futur desenvolupament professional de l’alumne i pel seguiment dels estudis, i especialment, amb els relacionats amb l’itinerari de comptabilitat i finances.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Sessions teòriques |
MD1.Classe magistral: Sessions de classe expositives basades en l'explicació del professor en la qual assisteixen tots els estudiants matriculats a l'assignatura.
|
Aprenentatge dirigit |
MD7. Estudi de casos: Dinàmica que prenc com a base l'estudi d'un cas, que serveix per contextualitzar l'estudiant en una situació en concret, el professor pot proposar diferents activitats, tant a nivell individual com en grup, entre els seus estudiants.
|
Aprenentatge autònom |
MD9. Resolució d’exercicis i problemes: Activitat no presencial dedicada a la resolució d'exercicis pràctics a partir de les dades subministrades pel professor.
|
La metodologia consisteix en assolir la implicació dels alumnes de manera voluntària en el procés conjunt de discussió i desenvolupament de les problemàtiques del curs, la seva participació esdevé cabdal per millorar en el procés d’aprenentatge.
Tema 1. Comptabilitat i sistemes d´informació.
L´entorn econòmic i la necessitat d´informació. Concepte de Comptabilitat. Usuaris de la informació comptable. Objectius de la informació comptable. Requisits de la informació comptable. Divisió de la comptabilitat.
Tema 2. El balanç: estructura econòmica i financera de l´empresa.
El patrimoni de l´empresa: variacions. La identitat comptable: actiu i passiu. Elements de l´actiu i del passiu. El balanç de situació com a expressió de l´equilibri patrimonial.
Tema 3. El mètode comptable
El mètode comptable: estructura i fins. La dinàmica empresarial: fets econòmics i fets comptables. El principi de dualitat. Tipus de fets comptables. El registre dels fets comptables. L´agregació comptable: els estats comptables. Canvis en el net patrimonial: resultat comptable. Expressió analítica de la dinàmica empresarial.
Tema 4. Instruments de representació: comptes i llibres de comptabilitat.
El compte com a instrument de representació comptable. Classes de comptes i propietats. Instruments materials: llibres de comptabilitat. El mètode de la partida doble.
Tema 5. Existències.
Classes d´existències. Procediment d´inventari permanent. Les operacions comercials. Comptabilització de les entrades i les sortides de magatzem. Procediment d´inventari periòdic: registres bàsics. Comptabilització de les operacions de compra i venda. Anàlisi comparativa dels procediments d´inventari permanent i periòdic.
Tema 6. Una aproximació al cicle comptable.
Resultat total i periòdic. Un aproximació al cicle comptable. Valoració comptable del patrimoni empresarial: principis comptables de valoració.
Tema 7. El resultat periòdic: ingressos i despeses.
Ingressos: concepte i classes. Despeses: concepte i classes. La periodificació. El resultat periòdic: la seva determinació i comptabilització. La distribució dels resultats. L´amortització de l´immobilitzat.
Tema 8. Comptabilització de transaccions bàsiques de l´empresa.
Comptes a cobrar i a pagar per operacions comercials. Immobilitzat. Finançament permanent i inversions financeres.
Tema 9. El cicle comptable.
Concepte i fases del cicle comptable. Obertura. Desenvolupament. Conclusió. Determinació del resultat de l´exercici. Tancament de comptes. Elaboració dels estats comptables. Diferents estructures del compte de resultats: en forma de comptes i en forma d´estat.
Tema 10. Normativa legal de la comptabilitat.
La regulació legal de la comptabilitat a Espanya: aspectes formals dels llibres comptables: els comptes anuals i el seu dipòsit. L´auditoria de comptes. El Pla General de Comptabilitat espanyol: concepte, objectiu, característiques, estructura, continguts principals
Es combinaran classes magistrals teòriques amb exemples pràctics. Classes pràctiques presencials en equip per part dels alumnes i treballs autònoms a desenvolupar individualment o col·lectivament de forma no presencial. A tal fi es reparteixen exercicis on les dificultats apareixen davant els alumnes i són ells mateixos els que han de resoldre'ls i explicar-los als companys, aquest procés és dirigit pel professor. Aquesta manera de treballar amb l’ús de la bibliografia recomanada permetran adquirir les competències i habilitats necessàries per complir l’objectiu marcat.
Sistema d’avaluació:
EXAMEN FINAL |
60 % |
EXAMEN PARCIAL
|
20 % |
PRESENTACIÓ CASOS PRÀCTICS |
20 % |
El 20% es formarà a partir de l'examen parcial. Un altre 20% per la presentació del casos pràctics.
L'examen a fi de trimestre suposa el 60% de la nota (40% pràctic + 20% teòric). L’examen teòric consisteix en preguntes tipus test amb quatre respostes possibles de les quals una única resposta és vàlida. El mètode de valoració serà el següent: 1 punt si la resposta és correcta, -0,25 si és incorrecta i 0 si no es respon la pregunta. Cal treure una nota mínima de 4 sobre 10 per tenir dret a fer nota mitja, en cas de que no superi aquest 4 sobre 10 no es superarà l’assignatura i la nota final serà la de l´examen final.
A la recuperació només es podrà fer la prova final que computarà el 60 % de la qualificació final, ja que es conservarà la nota del parcial i de les pràctiques. En la recuperació els estudiants hauran de treure una nota mínima de 4 sobre 10 per tenir dret a fer nota mitja, en cas de que no superin aquest 4 sobre 10 no es superarà l’assignatura i la nota final serà la de l´examen de recuperació.
Un alumne que no s'hagi presentat a la primera convocatòria NO pot presentar-se a la recuperació.
PLAN GENERAL DE CONTABILIDAD (2021): Reial Decret 1/2021, 30 de gener.
SERRA SALVADOR, V.; GINER INCHAUSTI, B.; VILAR SANCHIS, E.: Sistemas contables de información financiera (una introducción a la Contabilidad). Editorial Tirant lo Blanc, 2010
MUÑOZ MERCHANTE, A. (2011): Introducción a la Contabilidad. Ediciones Académicas, S.A.
URIAS VALIENTE, J. (2004): 2 volúmenes: 1.- Introducción a la contabilidad: Aspectos teòricos y 2.- Manual práctico de contabilidad: Introducción. Madrid. Ediciones Académicas.
SOLÀ ,M.; VILARDELL, I. (2009): Introducción a la contabilidad general. McGrawHill
MONTESINOS JULVE, VICENTE (2009): Introducción a la contabilidad financiera: un enfoque internacional. Ariel. 6ª edición corregida y puesta al día adaptada al Plan General de Contabilidad.
ALBELDA, E. y SIERRA, L. (2014): Introducción a la contabilidad financiera. Ejercicios básicos. Pirámide.
PLAN GENERAL DE CONTABILIDAD DE PEQUEÑAS Y MEDIANAS EMPRESAS (2021): Reial Decret 1/2021, 30 de gener.
DIÉGUEZ, J. (Coord.) (2015): Contabilidad financiera. El Plan General de Contabilidad. Pirámide.
LOSILLA, M.F. (2011): Prácticas de contabilidad financiera. Madrid: Garceta.