Que estàs buscant?
CB4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic, tant especialitzat com no especialitzat
CE3_Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús i indicació i els mecanismes d'acció dels mateixos
CE4_Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscs associats i/o efectes derivats de la seva administració i consum
CG10_Protegir la salut i el benestar de les persones, familia o grups atesos, garantint la seva seguretat
CG1_Ser capaç, en l'àmbit de la infermeria, de donar una atenció tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones que atenen, d'acord amb el seu estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen en les normes legals i deontològiques aplicables
CT 1 Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions
L’assignatura de Farmacologia té com a finalitat iniciar els estudiants de segon curs del grau d’infermeria en el coneixement i l’ús d’estratègies farmacològiques per al tractament de pacients.
Es pretén que l’alumnat conegui els conceptes i principis generals essencials pel tractament farmacològic de les malalties més freqüents en la població. L’alumnat ha de conèixer els efectes beneficiosos i perjudicials dels fàrmacs, el seu mecanisme d’acció, el risc d’interacció amb altres fàrmacs i aliments, el seu ús en cas d’intoxicacions i les seves principals indicacions així com contraindicacions.
La perspectiva de gènere serà un aspecte que el professorat tindrà en compte fent un ús inclusiu i no sexista del llenguatge i afavorint la participació equitativa de tothom en un entorn inclusiu tant en les classes magistrals com en les sessions de seminaris. Es faran visibles les diferents respostes farmacològiques tant en dones com en homes. Es proporcionaran referents bibliogràfics femenins dins l’aula en la mesura que la temàtica ho permeti i s’usarà el nom de pila sencer de les autores i autors. Pel que fa a les imatges del contingut en el material docent es fomentarà la no perpetuació d’estereotips.
Resultats d'aprenentatge |
RA 17. Identificar les diferents famílies farmacològiques així com les seves indicacions, contraindicacions, els cuidats infermers implícits. RA 18. Calcular i administrar els dosatges de fàrmacs prescrits. RA 19. Interpretar els efectes farmacològics beneficiosos i adversos produïts per l'administració dels diferents fàrmacs, i respondre adequadament a ells. RA 20. Comunicar errors i efectes adversos. RA 21. Respectar els principis ètics que garanteixin les necessitats de seguretat, qualitat i legalitat. RA 26. Identifica les desviacions de gènere en el coneixement existent sobre els processos de salut-malaltia. RA 29. Analitza les diferencies per sexe i les desigualtats per gènere en l’etiologia, anatomia, fisiologia i les patologies; en el diagnòstic diferencial, les opcions terapèutiques i la resposta farmacològica i en el pronòstic; en les cures a les persones, així com en altres tipus de diagnòstics i intervencions en salut. |
La metodologia de l'assignatura es durà a terme combinant temps presencials d'aula, amb temps de treball autònom, amb suport de l'entorn virtual d'aprenentatge.
La distribució es reparteix de la manera següent:
Metodologies de treball | Metodologia | Competències |
MD1. Sessions expositives plenàries | Classes magistrals. Classes dirigides a debatre i a l'aclariment de continguts. Classes de discussió de lectures científiques | CB4, CB5, CE3, CE4, CG1, CG10, CT1 |
MD2 i MD3. Seminaris | Treball en grup destinat a l'anàlisi de problemes utilitzant l'aprenentatge basat en la resolució de problemes. Preparació i exposició de situacions o casos pràctics. Activitats cooperatives d'aprenentatge | CB4, CB5, CE3, CE4, CG1, CG10, CT1 |
MD6. Tutories | Tutories presencials en grup o individuals | CB4, CB5, CE3, CE4, CG1, CG10, CT1 |
MD11. Treball autònom | Estudi i treball autònom basat en la lectura de textos recomanats, articles i guies. Estudi de continguts desenvolupats en l'assignatura. Preparació de les avaluacions | CB4, CB5, CE3, CE4, CG1, CG10, CT1 |
Farmacologia general
Introducció a l’assignatura. Principis bàsics de farmacologia
Origen i composició dels medicaments
Investigació i desenvolupament de nous fàrmacs. Assajos pre-clínics, clínics i farmacovigilància
Formes medicamentoses d’ús habitual
Vies d’administració de fàrmacs
Farmacocinètica: dinàmica de l’absorció, distribució, metabolisme i eliminació dels fàrmacs
Farmacodinàmica: mecanismes moleculars de l’acció dels fàrmacs
Respostes individuals als fàrmacs. Farmacogenètica
Reaccions adverses als fàrmacs. Al·lèrgies i intoleràncies, efectes tòxics
Interaccions entre fàrmacs i entre fàrmacs i aliments
Farmacologia Endocrina
Control de la glicèmia: Insulina i hipoglucemiants
Tiroides i fàrmacs antitiroïdals
Farmacologia de l’aparell respiratori
Broncodilatadors
Antitussígens, mucolítics i expectorants
Farmacologia cardiovascular i renal
Antihipertensius
Farmacologia de la insuficiència cardíaca
Antiarrítmics
Farmacologia de l’aparell digestiu
Antiàcids i antiemètics
Fàrmacs pels trastorns de la motilitat gàstrica
Farmacoteràpia de malalties intestinals inflamatòries
Antiinflamatoris i analgèsics
Analgèsics, antipirètics, antiinflamatoris no esteroïdals
Opiacis
Antiinfecciosos
Antibiòtics
Antifúngics
Antivírics i antiretrovirals
Neurofarmacologia
Sistema nerviós autònom
Colinèrgics i anticolinèrgics
Adrenèrgics i antiadrenèrgics
Sistema nerviós central
Neurotransmissió
Antidepressius i ansiolítics
Antipsicòtics
Opioides i analgèsics
Antiepilèptics i anticonvulsionants
Tractament de malalties neurodegeneratives
Hipnòtics i sedants
Farmacologia de la hipercolesterolèmia
Tractament de la hipercolesterolèmia i l’aterosclerosi
Sistema hematopoètic
Anticoagulants, fibrinolítics i antiplaquetaris
Factors de creixement hematopoètics i antianèmics
Tractaments davant d’intoxicacions
SEMINARIS:
Consistiran en 3 sessions de dues hores de durada on es treballaran de manera aplicada els diferents conceptes apresos durant les classes magistrals.
Caldrà entregar la resolució d’aquests segons els grups de treball preestablerts a l’inici de cada sessió.
Activitats formatives | ||
Tipologia Activitat |
ECTS |
HORES |
AF1. Classe magistral |
1,2 |
30 |
AF6. Treballs en grup |
0,2 |
5 |
AF7.Treball individual |
0,2 |
5 |
AF9. Estudi personal |
2,4 |
60 |
L’avaluació de l’assignatura és continuada, a través de diferents eines per valorar les diferents competències necessàries per superar la matèria.
L’avaluació de les competències es farà mitjançant les següents activitats:
Activitat avaluadora | Ponderació | Competències avaluades |
Examen individual (PEM i preguntes curtes) | 60% | CB4, CB5, CE3, CE4, CG1, CG10, CT1 |
Qüestionaris i activitats individuals (Moodle) | 25% | CB4, CB5, CE3, CE4, CG1, CG10, CT1 |
Treballs en grup (seminaris) | 15% | CB4, CB5, CE3, CE4, CG1, CG10, CT1 |
Cal obtenir com a mínim una qualificació de 5 en l’examen individual com a condició indispensable per a superar l’assignatura.
L’avaluació a la recuperació consistirà en una prova combinada de preguntes d’elecció múltiple i preguntes curtes similar a l’examen final.
Segons estableix l’article 5 del Real Decreto 1125/2003, els resultats obtinguts per l’alumne es qualificaran en funció de l’escala numèrica de 0 a 10, amb la corresponent qualificació:
0 – 4,9: suspens (SS)
5 – 6,9: aprovat (AP)
7 – 8,9: notable (NT)
9 – 10: excel·lent (SB)
Quan la qualificació de l’assignatura sigui d’Excel·lent (nota superior a 9 punts) els docents de l’assignatura podran considerar si l’alumne opta a obtenir la qualificació de matrícula d’honor (MH).
Activitat avaluadora en període de recuperació | Ponderació | Competències avaluades |
Examen final individual: PEM i preguntes curtes | 60% | CB4, CB5, CE3, CE4, CG1, CG10, CT1 |
Es mantindrà la nota obtinguda tant de la part de seminaris com de la part dels qüestionaris a l’hora de calcular la nota final en cas d'obtenir una nota superior a 5 punts sobre 10.
D'acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació, si s'ha suspès l'assignatura. Si la qualificació és de No presentat/da, no s'hi podrà optar a la recuperació.
La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.
Castells Molina, Silvia; Hernández Pérez, Margarita. Farmacología en enfermería. 3ª edición. Elsevier, 2012.
Lorenzo, Pedro; Moreno, Alfonso; Lizasoain, Ignacio; Leza, Juan Carlos; Moro, Maria Ángeles, Portolés, Antonio. Velázquez: Farmacología básica y clínica. 19ª edición. Médica Panamericana, 2018.
Ritter, James M; Flower, Rod J; Henderson, Graeme; Loke, Yoon Kong; MacEwan, David; Rang, Humphrey P. Rang y Dale. Farmacología 9ª edición. Elsevier 2020
Armijo, Juan Antonio; Mediavilla, África. Farmacología humana. 6ª edición, Elsevier Masson, 2014.
Somoza, Beatriz; Cano, Mª Victoria; Guerra, Pedro Enrique. Farmacología en enfermería. Teoría y casos prácticos. Panamericana, 2020.