Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Carolina Chabrera Sanz

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Carme Rosell Moreno
Elisabeth Rosell Moreno 
Gemma Garreta Parés 

Competències


Competències bàsiques
  • CB4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic, tant especialitzat com no especialitzat

  • CB5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per empendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

  • CB2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les competències que cal demostrar per mitjà d'una elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi

  • CB1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements d'una àrea d'estudi que tingui la base en l'educació general, i s'acostuma a trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats.inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi

  • CB3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir o interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic

Competències generals
  • CG11_Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys i fomentar l'educació per la salut

  • CG19_Gaudir d'autonomia i capacitat crítica per a l'ús de les TIC

Competències transversals
  • CT 1 Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions

Descripció


Aquesta assignatura té com a objectiu proporcionar a l'estudiant eines que optimitzin el procés d'aprenentatge.

L'assignatura consisteix en una introducció a l’ús de recursos metodològics de cerca de bibliografia científica, comprensió i organització de la informació en Ciències de la Salut

Igualment es treballen els models d'aprenentage, recursos per la presa de decisions com el pensament crític, característiques d'un pensador/a critic i com aplicar-ho a la pràctica clínica. 

L'organització de l'estudi, la metodologia de treball, les estratègies cognitives i la millora de les habilitats comunicatives, tant escrites com orals, són la base per optimitzar la integració de l'estudiant al món universitari.

Per aquest motiu, des de l'inici, es proporciona a l'alumne metodologies per assolir les competències, que li seran necessaries en el desenvolupament de la seva trajectòria acadèmica i personal.

Resultats d'aprenentatge


RA 1. Conèixer l'estructura i el funcionament de la UPF i el projecte educatiu de la ESCST

RA 2. Conèixer els diferents tipus de programes informàtics

RA 3. Adquirir nocions bàsiques sobre xarxes Internet i informació sanitària.

RA 4. Identificar les característiques de la literatura científica.

RA 5. Identificar la perspectiva sistèmica i analítica del coneixement disciplinar.

RA 6. Practicar la narrativa reflexiva com a font d'autoaprenentatge i autoavaluació.

RA 7. Desenvolupar habilitats per a una pràctica reflexiva.

RA 35. Identificar les habilitats requerides per al treball en equip.

RA 47. Consultar i utilitzar les fonts d'informació, i les bases de dades relacionades amb la infermeria.

Metodologia de treball


MD1. Sessions de classes expositives

MD4. Treball individual

MD5. Presentacions de temes per part dels alumnes

MD6. Tutories presencials en grup o individuals

MD11. Treball autònom

Continguts


Sessió PRELIMINAR Setmana zero

- Conèixer l'estructura i el funcionament de la UPF i el projecte educatiu Tecnocampus

BLOC A - Professora Elisabeth Rosell

1. La comunicació dins l'àmbit de la infermeria

  • L’adequació
  • La coherència
  • La cohesió
  • La correcció

2. L'escriptura científica

  • Objectiu del text científic
  • L'estil del text científic
  • La gramàtica al servei de l'estil científic
  • Estratègies de comunicació escrita
  • Estratègies de comunicació oral
  •  Diferències entre escriptura i oralitat.
  • Característiques del discurs oral.
  • El llenguatge no verbal i para verbal.
  • Anàlisi i pràctica de discursos orals.

BLOC B - Professora Gemma Garreta

1.Conceptes introductoris.

  • Introducció a la recerca.
  • Fases de la recerca.
  • Introducció a les fonts d’informació.

2. Revisió de la literatura.

  • Característiques de la revisió de la literatura.
  • Fases de la revisió de la literatura: definició del problema, formulació de la pregunta PICO, formulació dels objectius, estratègies de cerca, límits i obtenció i discussió dels resultats.
  • Identificació de les fonts d’informació en ciències de la salut.
  • Exemples pràctics.

3. Referències bibliogràfiques i citacions.

  • Conceptes introductoris.
  • La citació bibliogràfica.
  • La referència bibliogràfica.

4. Mendeley (Gestor de referències).

  • Introducció al Mendeley com a gestor de referències.
  • Instal·lació
  • Utilitats

BLOC C - Professora Dra. Carme Rosell

1. Estils aprenentatge.La gestió del temps

2. El pensament crític. El judici crític en infermeria

3.Registres clínics i transferència d’informació

4. Tutories del desenvolupament de treball

 

Activitats d'aprenentatge


Pel que fa a les activitats formatives i la metodologia utilitzada en les mateixes, la següent taula les resumeix incloent-hi els crèdits assignats a cadascuna de les activitats i les competències que en elles es treballen. Amb aquesta combinació d'activitats es pretén que l'alumne tingui un paper actiu dins del seu cicle educatiu i que interaccioni amb la resta dels seus companys mitjançant activitats d'aprenentatge cooperatiu, fomentant el pensament crític.

Activitat

ECTS

Metodologia

Competències

AF1. Classe magistral

0,5

Sessió presencial a la qual assisteixen tots els estudiants matriculats a l'assignatura. En aquesta sessió, el professor presenta els continguts, normalment amb el suport de presentacions multimèdia

CB1,

AF6. Treball en grup

0,7

Debat, resolució de problemes, estudi de casos

CB2, CB3, CB4, CB5, CG11

AF7. Treball individual

0,2

Activitats de seguiment i avaluació formativa per orientar sobre l'aprenentatge de conceptes, habilitats i actituds.

Orientacions pedagògiques per millorar l'aprenentatge cooperatiu i individual.

CB2, CB3, CB4, CB5, CG11

AF9. Estudi personal

2,6

Lectures de textos recomanats, articles, guies, etc.

Preparació dels temes per al treball en grup i exposició dels mateixos.

CB1

Sistema d'avaluació


L'avaluació de les competències genèriques i específiques es realitzarà de forma continuada amb les següents activitats:

Sistema avaluació

  Ponderació        total

                            Ponderació parcial

Examen escrit

      40%

        50%

Test

       50%

Preguntes obertes

Avaluació continuada

      60%

       70%

80% Memòria del treball

20% Participació en els seminaris

       30%

 Presentació del treball

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Es fa servir el sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003

  • L’alumne que no assisteixi a un seminari obtindrà, en aquest cas, una qualificació de 0, excepte per falta justificada. Es valorarà el motiu de l’absència per decidir si es manté la nota o es queda sense qualificació.
  • El treball final haurà de ser penjat a l’aula virtual, de forma individual, en la data fixada. En cas de no lliurar-lo, la qualificació serà de 0. No s'acceptaran lliuraments per cap altra via. 
  • Per poder superar l’assignatura, cal obtenir una qualificació mínima de 5, tant en l’avaluació continuada, com en l’examen final. 
  • Els seminaris i la prova oral no són recuperables.

Recuperació

La recuperació es realitzarà amb un examen amb la mateixa estructura i ponderació que el realitzat en 1ª convocatòria.

De la part d’avaluació continuada, només es podrà recuperar la memòria escrita, havent d’efectuar un treball individual, de característiques similars a la 1a convocatòria.

Segons normativa UPF, els estudiants tindran opció a realitzar la recuperació d'assignatures que hagin obtingut la qualificació de 'suspens', que són les úniques susceptibles de modificació en el procés de recuperació.

La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu

Bibliografia


Bàsic

Baró, T. (2011). Parlar i convencer: [receptes per a fer bones presentacions en públic]. Barcelona: Serbal. 

Amadeo, I., & Sole´, J. (2009). Curs pràctic de redacció. Barcelona: Educaula. 

Boeglin Naumovic, M. (2007). Leer y redactar en la universidad¿: del caos de las ideas al texto estructurado. Alcalá de Guadaíra¿: MAD. 

Cassany, D. (2018). La cuina de l’escriptura¿: un manual imprescindible per a tots aquells que s’han de posar a escriure. La Butxaca

Cassany, D. (1999). Construir la escritura. Barcelona: Paido´s. 

Cueva Martín, A. de la., Aleixandre Benavent, R., Rodríguez i Gairi´n, J. M., & Universitat de València. (2001). Fonts d’informació en ciències de la salut. València: Universitat de València. 

Estrada, J. M. (2007). Capítulo 2: La búsqueda bibliográfica y su aplicación en PubMed-MEDLINE. SEMERGEN - Medicina de Familia, 33(4), 193–199. https://doi.org/10.1016/S1138-3593(07)73875-3 

Técnicas de búsqueda y uso de la información. (2013). Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces. 

Turull, A., Ardanuy Baró, J., Arroyo i Amayuelas, E., & Arroyo i Amayuelas, E. (2017). Tècniques de treball i de comunicació¿: instrumentàrium per a les ciències jurídiques i socials. Barcelona¿: Huygens Editorial. 

Lluch, G., & Nicolás, M. (2015). Escriptura acadèmica¿: planificació, documentació, redacció, citació i models. Barcelona¿: Editorial UOC.

Critical thinking, clinical reasoning, and clinical judgment : a practical approach. Autora:Rosalinda Alfaro-LeFevre  2021

Edición:Seventh edition. Editorial:Elsevier

De la Cueva, A., Aleixandre, R., Rodríguez, J. M. (2001). Fonts d’informació en ciències de la salut. Universitat de València.

Pacios, A.R. (2013). Técnicas de búsqueda y uso de la información. Editorial Universitaria Ramón Areces.

Tecnocampus. (2021). Recursos d’informació. https://www.tecnocampus.cat/biblioteca-crai/recursos-dinformacio 

Universitat Oberta de Catalunya. (2022). Universitat Oberta de Catalunya. https://biblioteca.uoc.edu:8080/ca/plana/Estil-APA/

Complementary

Amat Salas, O., Rodrigo de Larrucea, J., & Rocafort Nicolau, A. (2017). Com fer recerca¿: treball de final de grau, tesi de màster, tesi doctoral i altres projectes de recerca (Primera ed). Barcelona¿: Profit Editorial.