Informació general


Tipus d'assignatura: Optativa

Coordinador: Sara González Millán

Trimestre: Tercer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Laura García Vila
Ignacio Negredo 

Competències


Competències bàsiques
  • Demostrar poseir coneixements en una àrea d'estudi que parteixi de la base de l'educació secundària general, i s'acostuma a trobar a un nivell que s'apropa a llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi  

  • Aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació, d'una forma professional per obtenir competènices que es demostren per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi

     

  • Tenir la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment en la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que inclouen una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic

  • Desenvolupar aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia 

  • Poder transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat

Competències específiques
  • Realitzar els processos d'ensenyament-aprenentatge relatiu a l'activitat física i de l'esport, amb atenció a les característiques individuals, col.lectives i contextuals de les persones

  • Promoure la formació d'hàbits perdurables i autònoms de pràctica de l'activitat física i de l'esport

  • Posar en funcionament programes d'activitat física i esport adreçat a poblacions especials

  • Aplicar els fonaments estètics i expressius al moviment humà

  • Programar el procés d'entrenament de les habilitats motrius en els seus diferents nivells i entorns de pràctica

  • Aplicar els principis fisiològics, biomecànics, comportamentals i socials, als diferents camps de l'activitat física i de l'esport

  • Identificar els riscos que es deriven per a la salut, de la pràctica d'activitats físiques i esportives inadequades i proposar alternatives 

  • Avaluar la condició física, preescriure i desenvolupar els exercicis físics orientats a la salut i en condicions de seguretat per aquests practicants 

  • Realitzar programes d'activitats físiques i esportives

  • Realitzar programes per a les organitzacions i entitats esportives en l'àmbit de l'Oci, Turisme, el Temps Lliure, i l'Espectacle Esportiu

  • Seleccionar el material i equipament esportiu adequat per a cada tipus d'activitat i població i en condicions de seguretat

  • Gestionar  instal.lacions esportives

  • Desenvolupar recursos cognitius i tècnics per l'empreneduria en activitats marítimes, wellness i salut

     

Competències generals
  • Identificar l'objecte d'estudi de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport

  • Adquirir la formació científica bàsica aplicada a l'activitat física i a l'esport en les seves diferents manifestacions

  • Reconèixer els fonaments epistemològics, històrics i educatius de l'activitat i de l'esport

  • Descriure els factors fisiològics i biomecànics que condicionen la pràctica de l'activitat física i l'esport

  • Descriure els factors comportamentals i socials que condicionen la pràctica de l'activitat física i de l'esport

  • Reconèixer els efectes de la pràctica de l'exercici físic sobre l'estructura i funció del cos humà

  • Identificar els efectes de la pràctica de l'exercici físic sobre els aspectes psicològics i socials de l'ésser humà

  • Entendre els fonaments, estructures i funcions de les habilitats i patrons de la motricitat humana

  • Entendre els fonaments de l'acondicionament físic per a la pràctica de l'activitat física i de l'esport

  • Entendre els fonaments del joc i de l'esport

  • Elaborar textos escrits i audiovisuals relacionats amb les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport

  • Aplicar els drets fonamentals i de la igualtat d'oportunitats entre homes i dones, els principis d'igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les personas amb discapacitat, de solidaritat, de protecció medioambiental i els valors propios d'una cultura de la pau i de valors democrátics

Competències transversals
  • Comprendre la literatura científica de l'àmbit de l'activitat física i l'esport en llengua anglesa i en altres llengues de presència significativa en l'àmbit científic

  • Aplicar les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) a l'ámbit de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport

  • Utilitzar les fonts del coneixement científic certificat en l'àmbit de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport

  • Aplicar els coneixements a la seva feina, de forma professional, amb l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes a l'àrea de l'Activitat Física i de l'Esport

     

  • Desenvolupar habilitats de lideratge, relació interpersonal i treball en equip

     

  • Generar recursos per l'adaptació a noves situacions i resolució de problemes, i per l'aprenentatge autònom i la creativitat

  • Incorporar hàbits de l'excel.lència i de qualitat per a l'exercici professional

  • Actuar dins dels principis ètics necessaris pel correcte exercici professional, segons el marc normatiu

  • Comunicar-se en anglès fluidament, tant oralment como per escrit, en contextos professionals i acadèmics

Descripció


In recent years there has been an exponential increase in sporting events in our country due to changing habits and increased sport population.

The objective of this course is to give students general knowledge and tools needed to plan and organize a sports event, whether by directing a project or part of a professional team, in order to ensure safety, performance and success event.

We will discuss each of the different areas that make a sporting event through real and close to visualize what that entails organizing and planning an event for it to be viable from an economic and legal cases, and you can take out

Resultats d'aprenentatge


  • Participate professionally in the management of sports facilities guaranteeing the quality, safety and health of the users, as well as the sports, social and economic results and the satisfaction of the collectives interested.
  • Organize sporting events taking into account the planning, coordination and adaptation of all sports, cultural, logistical, security, sustainability and environmental aspects in accordance with current legislation and codes of application ethics.
  • Apply, through advanced competencies, the procedures and actions necessary to create a sports company and possess the knowledge and skills necessary for its management and management.

Metodologia de treball


This is a blended learning subject. This means that there is a part of the subject that is done in person, in the classroom, with different activities in groups of students and another part of the subject that is worked independently, outside the the classroom.

The methodology in semipresencial subjects requires the responsibility of the student, and of his good management of the time.

The methodology of the subject will be carried out by combining class time, with autonomous working hours, with support of the virtual learning environment. The percentage of time spent by the student is distributed as follows:

 

 

Activitats

ECTS

Theoretical sessions

Face-to-face sessions in which the teacher presents the contents, usually with the support of multimedia presentations.

 

1.2

Autonomous work

Resolution of 4 tasks related to the development and design of a project for sports and sports facilites.

 

4.8

 

Each ECTS is equivalent to 25 hours of student dedication, considering the time spent on the total of the activities related to face-to-face time and the autonomous working time, which the teacher of the subject guide, as well as reading, Search for information, connection to the Virtual Classroom, elaboration of work.

Continguts


ORGANIZATION OF SPORTS DEVELOPMENTS

UNIT 1: INTRODUCTION

1.1. What is a sports event? What is organizing?

1.2: Elements of the organization.

1.2. Subjects of the sports organization.

1.3. How to organize a sports event.

1.4. Capacitat de desenvolupament de l'esdeveniment esportiu.

1.6: Motivation, decision maker and problem solving.

 

UNIT 2. THE VOLUNTEER

2.1. Who forms the volunteer?

2.2. Legal aspects that we must take into account

2.3: How to create a volunteer team

 

TOPIC 3: LEGALITY

3.1. Legislation on esport (insurance, permits, etc.)

3.2. The legal requirements for the realization of sports events.

 

UNIT 4: THE ECONOMY

4.1. Financial plan for sports development.

4.2: Resource planning.

4.3. The tax regulations subject to esdeveniments esportius.

4.4: The financing of sports events.

 

UNIT 5: MARKETING

5.1. Marketing concept.

5.2. Els mitjans de comunicació.

5.3. Marketing study.

 

UNIT 6: EQUIPMENT AND LOGISTICS

6.1: Logistics.

 

UNIT 7: SECURITY, RISKS

7.1. Safety in a sports event.

7.2: Main causes of accidents.

7.3. The coordination between all the agents involved in guaranteeing security.

7.4: The security of all the participants of the sports event.

 

MANAGEMENT OF FACILITIES AND SPORTS COMPANIES

UNIT 1: INTRODUCTION

1.1. What do we understand per sports facility?

1.2. Typologies of sports facilities and business models

1.3: Status of the sports facilities industry

1.4: Regulations

 

UNIT 2: ORGANIZATION OF A SPORTS FACILITY

2.1. Areas, departments of a sports facility

2.2. Structure and organization

2.3. Strategic definition

 

UNIT 3: CONTROL OF THE BUSINESS OF A SPORTS FACILITY AND ORGANIZATION CHART

1.1. Indicators

1.2. Quadre de comanament integral

1.3. Data interpretation and decision making

1.4. Income, expenses and operating comptes

 

UNIT 4: MANAGEMENT OF THE TECHNICAL DEPARTMENT OF A SPORTS FACILITY

4.1: Equipment and distribution

4.2: Offer of services

4.3: HR Management

 

UNIT 5: SALES, LOYALTY AND CUSTOMER EXPERIENCE

5.1. User generation system

5.2. User loyalty systems

5.3: Customer experience

5.4: Marketing in sports facilities

 

UNIT 6. TEAM MANAGEMENT AND LEADERSHIP

6.1. The management of people at sports facilities

6.1. soft skills

Activitats d'aprenentatge


The activities of the subject follow the system of continuous evaluation, that is to say, that during the quarter the teacher raises several activities, that the students have to solve and deliver. The work of each of the activities allows students to evaluate, follow-up on the subject and the elements of improvement, based on the comments and notes that the teacher will do about the activities.

The activities that may arise may be individual or in work groups. The teacher gives the instructions so that students can prepare them and deliver them. All the activities that are raised are designed so that the student has a practical perspective on the topics that are carried out during the ten weeks of the quarter.

 

 

 

Sistema d'avaluació


Qualification system (Royal Decree 1125/2003, of September 5), which establishes the European Credit System and the system of qualifications for university degrees of official character and valid throughout the state territory:

0 - 4.9: Suspended

5.0 - 6.9: Approved

7.0 - 8.9: Remarkable

9.0 - 10: Excellent

 

 

Assessment Activity

 

Weighting

 

Skills evaluated

 

Resolution of individual tasques 

 

40%

 

CB1, CB2, CB3, CB4, CB5, T1,T2,T3,T4, T5, T6, G1,G2,G3,G4,E1,E2, E3,E4,E6

Resolution of group tasques

20%

 

CB1,CB2,CB3, CB6, CB7, T1,T2,T3,G3, G4, E1, E2, E3, E4, E5,E6

Presentation group work

40%

CB1,CB2,CB3, CB6, CB7, T1,T2,T3,G3, G4, E1, E2, E3, E4, E5,E6

REQUIREMENTS TO PASS THE CONTINUOUS ASSESSMENT: 

In order to pass the subject, students must:

  • obtain, at least, an average grade of 5 for the tasks to be carried out during the subject. These tasks can be individual or group.

  • make the final group presentation with a minimum grade of 5 points to be able to make an average with the grade of the tasks

 

The final grade of the subject must be at least a 5.

If the continuous assessment is not passed due to non-compliance with any of the necessary requirements described above, the student will fail the subject.

Recovery

In accordance with the regulations in force, in the assessment activity, you can only opt for the recovery of the subject, if it has been suspended. In the case of Not Presented or not complying with the minimum assistance, the recovery can not be opted for.

 

Evaluations activity during recovery period

 

Weighting

 

Skills Evaluated

 

Examen

 

100%

 

CB1, CB2, CB3, CB4, CB5, CB6, CB7, CB8, CB9, T1,T2,T3,T4, T5, T6, G1,G2,G3,G4,E1,E2, E3,E4,E6

Total or partial copying in any of the learning activities will mean a "Not Presented" in the subject, without the option to take the make-up test and without prejudice to the opening of a file for this reason.