Que estàs buscant?
Les classes s’impartiran bàsicament en castellà i amb terminologia anglesa. Ambdós professors coneixen les 3 llengües i l'alumnat es pot dirigir als mateixos en qualsevol d'elles.
Els treballs, pràctiques i exàmen es poden respondre en català o castellà.
Tenir la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment en la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que inclouen una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic
Identificar els riscos que es deriven per a la salut, de la pràctica d'activitats físiques i esportives inadequades i proposar alternatives
Realitzar programes d'activitats físiques i esportives
Seleccionar el material i equipament esportiu adequat per a cada tipus d'activitat i població i en condicions de seguretat
Desenvolupar recursos cognitius i tècnics per l'empreneduria en activitats marítimes, wellness i salut
Descriure els factors fisiològics i biomecànics que condicionen la pràctica de l'activitat física i l'esport
Entendre els fonaments, estructures i funcions de les habilitats i patrons de la motricitat humana
Entendre els fonaments de l'acondicionament físic per a la pràctica de l'activitat física i de l'esport
Utilitzar les fonts del coneixement científic certificat en l'àmbit de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
Generar recursos per l'adaptació a noves situacions i resolució de problemes, i per l'aprenentatge autònom i la creativitat
Incorporar hàbits de l'excel.lència i de qualitat per a l'exercici professional
L'activitat física i l'esport actual, tenen dos grans objectius clars: obtenir el màxim rendiment possible i salvaguardar la salut dels qui el practiquen. Per aconseguir-ho, hem de ser capaços de dissenyar i aplicar diferents exercicis que compleixin aquestes dues màximes.
Saber què fer, perquè fer-ho i com fer-ho, és determinant per al bon resultat del procés.
Funcional significa que té un propòsit i que està en relació amb l’objectiu que ens hem plantejat. Funcional es allò que realment prepara la persona o esportista per a l’esport o activitat per a la que entrena.
Es gestionaran dades i variables que puguin relacionar-se amb el seu rendiment i salut, i es veurà el procés d’entrenament com a un conjunt integrat de decisions i actuacions. La integració de les variables condicionals i la seva valoració funcional ofereix un coneixement acurat, exigent i segur de com és cada esport, com es juga, com s'entrena i com s'ha d'entrenar, redefinint l'entrenament sota la funcionalitat.
Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.
2. Programar processos bàsics d'ensenyament-aprenentatge de diversos esports i activitats esportives, amb atenció a les seves peculiaritats didàctiques, tenint en consideració la diversitat: gènere, edat, discapacitat.
Metodologia en assignatures semipresencials del Grau de CAFE
Aquesta és una assignatura semipresencial. Això vol dir que hi ha una part % de l’assignatura que es fa de forma presencial, a l’aula, amb diferents activitats individual o en grups d’estudiants i un % de l’assignatura que es treballa de forma autònoma, fóra de l’aula.
La metodologia en assignatures semipresencials requereix de la responsabilitat de l’estudiant, i de la seva bona gestió del temps.
La metodologia de l’assignatura es durà a terme combinant temps presencials d’aula, amb temps de treball autònom, amb suport de l’entorn virtual d’aprenentatge. El percentatge de temps que l’estudiant dedica es reparteix de la manera
següent:
|
Activitats |
ECTS |
Sessions presencials a l’aula (exposició de teoria, seminaris, tutories personalitzades) |
Exposicions teòriques amb suport audiovisual, simulacions, jocs de rol, treball en grups, aplicació de la pràctica a la teoria, aprenentatge basat en problemes (ABP), simulacions |
1.2 |
Treball autònom
|
Estudi personal, solució de problemes, cerques d’informació (bibliografia, webgrafia),treballs guiats (qüestionaris), reproducció de models, càpsules de vídeo, solució de problemes |
4.8 |
Tant en les sessions presencials com en el treball autònom, l’estudiant treballarà de forma individual i en grups de treball.
Cada ECTS equival a 25 hores de dedicació de l’estudiant, considerant el temps invertit al total de les activitats relacionades amb el temps presencial i el temps de treball autònom, que el professor de l’assignatura guia, així com els temps de lectura, cerca d’informació, connexió a l’Aula Virtual, elaboració de treballs.
Tema 1. Entrenament Funcional
1.1 Contextualització de l'Entrenament funcional
1.2 Tipus de treball segons el tipus de contracció muscular
1.3 Cadenes cinètiques: ¿Perquè hem d’entrenar moviments i no músculs?
1.4 Aplicació precisa de diversos materials per a l'entrenament funcional de la força
Tema 2. Valoració Funcional
2.1 Valoració de la ADM i l’estabilitat: test, instruments i aplicació dels resultats
2.2 Valoració de la força: test, instruments i aplicació dels resultats
Tema 3. Adaptació de l’entrenament funcional de força a grups de població especials
3.1 Alt rendiment/èlit: entrenament funcional de la força.
3.2 Poblacions especials (infants i adolescents): entrenament funcional de la força.
Les activitats de l’assignatura segueixen el sistema d’avaluació contínua, és a dir, que al llarg del trimestre el professor/a planteja diverses activitats, que els estudiants han de resoldre i entregar. El treball de cada una de les activitats permet valorar a l’estudiant el seguiment que fa a l’assignatura i els elements de millora, a partir dels comentaris i notes que el professor/a farà de les activitats.
Les activitats que es plantegen poden ser individuals o en grups de treball. El professor/a dóna les indicacions per tal que els estudiants les puguin elaborar i entregar. Totes les activitats que es plantegen estan pensades perquè els estudiant tinguin una perspectiva pràctica dels temes que es desenvolupen a llarg de les deu setmanes del trimestre.
1. Examen pràctic final: consistirà en situacions pràctiques a les quals s'haurà d'aplicar el que s'ha explicat a classe: explicació, execució i correcció d'exercicis. Realització en parelles.
2. Treballs individuals: consistirà en respondre qüestionaris directament a l'aula virtual (sobre vídeos, articles, teoria donada a classe, situacions pràctiques, etc)
3. Treballs en grup: consistirà en resoldre situacions reals i dissenyar exercicis sobre valoració funcional de la força i adm.
Sistema de qualificació (Real decreto 1125/2003, de 5 de setembre, pel qual s’estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions a les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa a tot el territori estatal):
0 - 4,9: Suspenso (SS)
5,0 - 6,9: Aprobado (AP)
7,0 - 8,9: Notable (NT)
9,0 - 10: Sobresaliente (SB)
La qualificació final de l’alumne és el resultat d’una avaluació continua a través de diferents activitats avaluatives. L’aprovat de l’assignatura s’obté amb una qualificació igual o superior a 5 punts (sobre 10 punts) d’acord amb la següent taula de ponderació:
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Competències avaluades |
Pràctiques o treballs individuals |
30% |
CB3, G4, G8, G9, T3, T6, T7, E7, E9, E11, E13 |
Pràctiques o treballs en grup |
30% |
CB3, G4, G8, G9, T3, T6, T7, E7, E9, E11, E13 |
Assistència i participació |
10% |
CB3, G4, G8, G9, T3, T6, T7, E7, E9, E11, E13 |
Examen |
30% |
CB3, G4, G8, G9, T3, T6, T7, E7, E9, E11, E13 |
Criteris NECESSARIS per a fer mitjana entre las activitats avaluadores:
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Pràctiques o treballs individuals |
30% i qualsevol nota entre 0 i 10 |
Pràctiques o treball en grup |
30% i qualsevol nota entre o i 10 |
Assistència i participació |
10% i superior a 7,5/10 |
Exàmen |
30% i superior a 5/10 |
IMPORTANT:
L'assistència no és obligatoria, però ha de ser superior al 75% per a sumar a la nota final.
A l'avaluació continua (pràctiques o treballs individuals i en grups) es pot obtenir qualsevol nota entre 0 i 10.
L'exàmen no es pot suspendre, s'ha d'obtenir una nota superior a 5/10.
La mitjana final de l'assignatura ha de ser superior a 5/10
L'assistència només val per millorar nota, no per aprobar l'assignatura.
Recuperació
D’acord amb la normativa vigent, a l’activitat avaluadora de l’examen, només es podrà optar a la recuperació de l’assignatura, si s’ha suspès. En cas de No Presentat/da, no es podrà optar a la recuperació.
Si la mitjana final de l'assignatura es inferior a 5 i per tant queda suspesa, s'haurà de recuperar. Es poden donar els següents escenaris:
- Examen final suspès: assignatura suspesa independentment de la mitjana. S'ha de recuperar l'examen amb una nota superior a 5.
- Examen final aprovat i mitjana suspesa degut a l'avaluació continua: S'ha d'aprovar l'avaluació continua amb la realització d'un treball. Extensió, index, continguts, etc. s'informarà en el seu moment.
- Mitjana final suspesa degut a l'avaluació continua i examen final suspès: S'ha d'aprovar l'avaluació continua amb la realització d'un treball. Extensió, index, continguts, etc. s'informarà en el seu moment i s'ha de recuperar l'examen amb una nota superior a 5.
Activitat avaluadora en periode de recuperació |
Ponderació |
Treball final avaluació continua |
60% i superior a 5/10 |
|
|
Assistència i participació |
10% i Superior a 7,5/10 |
Examen |
30% i Superior a 5/10 |
La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.
Boyle, M. (2017): El entrenamiento Funcional aplicado a los deportes. Ediciones Tutor.
Verstegen, M., Williams, P. (2014). Every day is game day. EEUU: Avery.
Cook, G. (2012). Movement. EEUU: On Target Publications.
Horschig, A y Sonthana, K., (2022). Recontruyendo a Milón. Ediciones Tutor
Carr, K y Feit, M.K. (2022); Functional Training Anatomy. Editorial Human Kinetics