Que estàs buscant?
Les presentacions orals a l'aula seran en llengua catalana i llengua española.
RAE1- Identificarà els fonaments químics, bioquímics i biològics d'aplicació en nutrició humana i dietètica.
RAG8- Classificarà els aliments i productes alimentaris determinant-ne les propietats, el valor nutritiu, la biodisponibilitat dels nutrients, les característiques organolèptiques i les modificacions que pateixen com a conseqüència dels processos tecnològics i culinaris.
L'assignatura de química pertany al mòdul 1 de Formació Bàsica del Grau en Nutrició Humana i Dietètica.
L’objectiu de l’assignatura és que l’alumne tingui els coneixements de química necessaris per a l’exercici de la professió de dietista-nutricionista, i que sigui capaç d’aplicar-los en la resolución de problemes pràctics. Per tal d’assolir aquest objectiu es treballaran les competències espcífiques com els fonaments químics en ciències dels aliments i la nutrició, i les propietats físico-químiques dels aliments.
L'alumne també ha d’assolir una sèrie de capacitats experimentals en tècniques químiques de laboratorio, normes de seguretat per a la utilització de reactius químics i l’elaboración d’un quadern de laboratorio. En les sessions de laboratori caldrà que treballi en equip, compartint material de laboratori, tenint cura del mateix i solucionant problemes.
Bloc 1. Principis de química i estructura de la matèria.
Tema 1. Introducció i conceptes fonamentals.
Tema 2. Estructura atómica i classificació periòdica dels elements: àtoms, elements, taula periòdica, el mol.
Tema 3. Enllaç químic i estats d’agregació de la matèria: enllaç iònic i covalent, forces intermoleculars.
Bloc 2. Termodinàmica i cinètica.
Tema 4. Termodinàmica química i equilibri.
Tema 5. Cinètica química. Càlculs químics (estequiometria): grams, mols i volums.
Bloc 3. Reaccions.
Tema 6. L’aigua. Dissolucions i equilibris de sol·lubilitat.
Tema 7. Equilibris àcid-base.
Tema 8. Reaccions d’oxidació-reducció. Nombre d’oxidació: oxidants i reductors. Antioxidants.
Bloc 4. Química orgànica.
Tema 9. Química orgànica: alcans, alquens i aròmatics. Isometria. Propietats I reactivitat. Nutrients orgànics.
Tema 10. Química orgànica: hal·logenats, alcohols, aldehids i cetones. Propietats I reactivitat. Nutrients orgànics.
Tema 11. Química orgànica: àcids carboxílics I els seus derivats. Propietats I reactivitat. Nutrients orgànics.
Tema 12. Química orgànica: amines i herocíclics. Propietats i reactivitat. Nutrients orgànics.
Seminari 1. Treball previ pràctiques laboratori químic (grup sencer).
Seminari 2. Sessió de riscos laborals i treball en laboratori (grup sencer).
Seminari 3. Pràctica: laboratori (grup reduït).
Seminari 4. Pràctica: laboratori (grup reduït).
El sistema d’avaluació es realitzarà segons les directrius de la Normativa Académica de las Enseñanzas de Grado de la Universidad Pompeu Fabra. Els resultats obtinguts per a l’estudiantat s’expressaran en qualificacions numèriques, d’acord amb l’escala prevista en el Real Decreto 1125/2003, de 5 de setembre, per al que s’estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions en les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa en tot el territori nacional:
0,0 – 4,9: Suspens (SS)
5,0 – 6,9: Aprovat (AP)
7,0 – 8,9: Notable (NT)
9,0 – 10: Excel·lent (SB)
Segons la Normativa acadèmica de graus només hi haurà una convocatòria oficial que contemplarà dos períodes diferents d'avaluació:
1. Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i durant el període lectiu.
2. Període extraordinari, en el qual l'estudiant pot ser avaluat altra vegada de les tasques, activitats o proves que no s'hagin superat satisfactòriament en el marc del primer període.
Període ordinari
Avaluació de la modalitat presencial:
Codi |
Sistema d’avaluació |
Ponderació |
Resultats d’aprenentatge |
EP1 |
Examen final |
30% |
RAG8, RAE1
|
EP2 |
Exposicions orals, individuals i/o grupals |
15% |
RAG8, RAE1
|
EP3 |
Presentació de memoria escrita del treball de laboratori |
25% |
RAG8, RAE1 |
Avaluació de la modalitat virtual:
Codi |
Sistema d’avaluació |
Ponderació |
Resultats d’aprenentatge |
EV1 |
Examen a través de l’E-Campus. |
20% |
RAE1 |
EV3 |
Exposicions de casos o exercicis pràctics |
10% |
RAG8, RAE1 |
Període d'avaluació extraordinari
Requisits per a superar l'avaluació contínua (AC):
- Realització mínima obligatòria a l'assignatura i els seminaris del 75%, queden incloses les faltes per malaltia o lesió.
- Si no se supera l'avaluació contínua per l'incompliment d'algun dels requisits necessaris descrits anteriorment, l'alumne suspendrà l'assignatura.
Recuperació: Dins del mateix curs, existeix la possibilitat de recuperar competències no assolides durant l'assignatura. D'acord amb la normativa vigent, en l'activitat avaluadora de l'examen, només es podrà optar a la recuperació de l'assignatura, si s'ha suspès. En el cas dels No presentat/da, no es podrà optar a la recuperació.
Treballs: Tots els treballs s'hauran d'entregar obligatòriament a través de l'Aula Virtual en la data indicada. No s'acceptarà cap treball fora de termini. Els seminaris seran obligatoris (75% d’assistència mínima. La nota mitja obtinguda en l'avaluació continuada farà mitja amb la nota de l'examen final. Per fer mitja serà necessari haver aprovat l'examen final. La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu. Per tant, el plagi o la còpia de treball aliè seran penalitzats segons la Normativa de drets i deures dels i de les estudiants de la Universitat de Pompeu Fabra. S’informarà a la Universitat i se li posarà una falta greus a l’expedient.
Per facilitar la citació apropiada de textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca.
Belitz, H. D.; Grosch, W. (1998). Química de los alimentos (4 ed.). Acribia.
Chang, R.; Goldsby, K. A. (2013). Química (11 ed.). McGraw-Hill.
Petrucci, R.H.; Harwood, W.S.; Herring, F.J. (2011). Química General: Principios y aplicaciones modernas (8 ed.). Prentice Hall.
Reboiras, M. D. (2006). Química : la ciencia básica [Book]. Thomson-Paraninfo.