Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Jordi Sarola Gassiot

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Eduard Domínguez Sala
Jordi Sarola Gassiot 
Mònica Ramos Siles 

Idiomes d'impartició


  • Català
  • Castellano

Les presentacions orals a l'aula seran en llengua catalana i llengua espanyola.

Competències


Competències específiques
  • RAE2- Aplicarà els coneixements sobre l'estructura i funció del cos humà des del nivell mol·lecular a l'organisme complert, en les diferents etapes de la vida.
     

Descripció


L'assignatura d’anatomia humana, estructura i funció pertany al mòdul 1 de formació bàsica del Grau en Nutrició Humana i Dietètica. 

L’objectiu de l’assignatura és dotar a l’estudiantat del coneixements anatòmics bàsics necessaris per a un desevolupament correcte com a professional de les ciències de la salut, així com els coneixements específics dels diferents òrgans, aparells i sistemes que integren el cos humà, tant de manera teòrica com pràctica a través de seminaris. 

Continguts


Tema 1. Concepte i importancia de l’anatomia. Mètodes i fonts. Parts de què consta. Constitució del cos humà. Concepte d’òrgan, sistema i aparell. Terminologia anatòmica. 

Tema 2. Posició anatómica. Eixos, plans i punts de referencia. Terminologia general i local. 

Tema 3. Aparell locomotor I. Concepte. Generalitats sobre els ossos. 

Tema 4. Aparell locomotor II. Concepte d’articulacions i músculs. Classificació. Estudi del conjunt. 

Tema 5. Aparell cardiocirculatori. Concepte. Generalitats. Estudi del conjunt del cor i aparell cardiovascular. 

Tema 6. Aparell respiratori. Concepte. Generalitats. Estudi del conjunt. 

Tema 7. Aparell urinari. Concepte. Generalitats. Estudi de conjunt. 

Tema 8. Aparell genital masculí. Aparell genital femení. Concepte. Generalitats. 

Tema 9. Aparell digestiu (I). Concepte. Generalitats. Estudi de la boca. Vestíbul bucal. Paladar. 

Tema 10. Aparell digestiu (II). Cavitat bucal: genives, dents, lengua. Estudi del sòl de la boca. 

Tema 11. Aparell digestiu (III). Músculs masticadors. Articulació témporo mandibular. 

Tema 12. Aparell digestiu (IV). Estudi de les glàndules salivars. Classificació. 

Tema 13. Aparell digestiu (V). Estudi de la faringe: constitució anatómica. Configuració interna. 

Tema 14. Aparell digestiu (VI). Esòfag: morfologia. Relacions. 

Tema 15. Aparell digestiu (VII). Estòmag: morfologia. Relacions. 

Tema 16. Aparell digestiu (VIII). Duodè, pàncrees: morfologia. Relacions. 

Tema 17. Aparell digestiu (IX). Fetge: morfologia. Relacions. Estudi de la via biliar. 

Tema 18. Aparell digestiu (X). Intestí prim: jejú i ili. Morfologia. Relacions. 

Tema 19. Aparell digestiu (XI). Intestí gruixut. Colon. Morfologia. Relacions. Estudi del recte. 

Tema 20. Aparell digestiu (XII). Sistema linfàtic. Estudi de la melsa. Morfologia. Relacions. Constitució del sistema portal. 

Tema 21. Sistema nerviós (I). Concepte. Generalitats. Classificació. Estudi de conjunt de la cavitat cranial. Estudi del telencèfal. 

Tema 22. Sistema nerviós (II). Estudi del diencèfal i mesencèfal. 

Tema 23. Sistema nerviós (III). Estudi del rombencèfal. 

Tema 24. Sistema nerviós (IV). Estudi dels parells cranials. Concepte. Classificació. Distribució. 

Tema 25. Sistema nerviós (V). Estudi en conjunt de la medul·la espinal. Constitució anatòmica. Vies motores. Nervis raquidis. 

Tema 26. Sistema nerviós (VI). Organització morfofuncional del sistema nerviós. Vies sensitives. Vies motores.  Via gustativa. 

Tema 27. Sistema nerviós (VII). Sistema neurovegetatiu. Sistema simpàtic, parasimpàtic i neuroentèric. 

Tema 28. Sistema endocrí. Estudi en conjunt. Organització morfofuncional. 

Tema 29. Anatomia de superficie. Patrons corporals. 

Seminari 1. Antropometria 1. 

Seminari 2. Antropometria 2. 

Seminari 3. Antropometria 3.  

Seminari 4. Antropometria 4. 

Sistema d'avaluació


El sistema d’avaluació es realitzarà segons les directrius de la Normativa Académica de las Enseñanzas de Grado de la Universidad Pompeu Fabra. Els resultats obtinguts per a l’estudiantat s’expressaran en qualificacions numèriques, d’acord amb l’escala prevista en el  Real Decreto 1125/2003, de 5 de setembre, per al que s’estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions en les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa en tot el territori nacional:  

0,0 – 4,9: Suspens (SS) 

5,0 – 6,9: Aprovat (AP) 

7,0 – 8,9: Notable (NT) 

9,0 – 10: Excel·lent (SB) 

Segons la Normativa acadèmica de graus només hi haurà una convocatòria oficial que contemplarà dos períodes diferents d'avaluació: 

  1. Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i durant el període lectiu. 

  1. Període extraordinari, en el qual l'estudiant pot ser avaluat altra vegada de les tasques, activitats o proves que no s'hagin superat satisfactòriament en el marc del primer període. 

Període ordinari 

Avaluació de la modalitat presencial: 

Codi 

Sistema d’avaluació 

Ponderació 

Resultats d’aprenentatge 

EP1 

Examen final 

40% 

RAE2

 

EP2 

Exposicions orals, individuals i/o grupals 

15% 

RAE2

 

EP3 

Treballs individuals o en grup 

15% 

RAE2

 

 

Avaluació de la modalitat virtual: 

Codi 

Sistema d’avaluació 

Ponderació 

Resultats d’aprenentatge 

EV1 

Examen a través de l’E-Campus 

20% 

RAE2

EV3 

Us adeqüat del campus virtual i les TIC aplicades a la matèria 

10% 

RAE2

 

Període d'avaluació extraordinari 

Requisits per a superar l'avaluació contínua (AC):  

- Realització mínima obligatòria a l'assignatura i els seminaris del 75%, queden incloses les faltes per malaltia o lesió.  

- Si no se supera l'avaluació contínua per l'incompliment d'algun dels requisits necessaris descrits anteriorment, l'alumne suspendrà l'assignatura.  

Recuperació: Dins del mateix curs, existeix la possibilitat de recuperar competències no assolides durant l'assignatura. D'acord amb la normativa vigent, en l'activitat avaluadora de l'examen, només es podrà optar a la recuperació de l'assignatura, si s'ha suspès. En el cas dels No presentat/da, no es podrà optar a la recuperació. 

Treballs: Tots els treballs s'hauran d'entregar obligatòriament a través de l'Aula Virtual en la data indicada. No s'acceptarà cap treball fora de termini. Els seminaris seran obligatoris (75% d’assistència mínima. La nota mitja obtinguda en l'avaluació continuada farà mitja amb la nota de l'examen final. Per fer mitja serà necessari haver aprovat l'examen final. La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu. Per tant, el plagi o la còpia de treball aliè seran penalitzats segons la Normativa de drets i deures dels i de les estudiants de la Universitat de Pompeu Fabra. S’informarà a la Universitat i se li posarà una falta greus a l’expedient.  

Per facilitar la citació apropiada de textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca

Bibliografia


Bàsic

Marieb, E. N., Keller, S. M. (2017). Fisiología Humana: Fisiología Humana (12 ed.). Pearson. 

 

Martini, F.H.,Tallitsch, R.B, Nath, J. L. (2017). Anatomía Humana: Anatomía Humana (9 ed.). Pearson. 

Tortora, G.J. , Derrickson, B. (2013). (2013). Principios de Anatomía y Fisiología: Principios de Anatomía y Fisiología (13 ed.). Médica Panamericana. 

Complementary

Young, B., O'Dowd, G., Woodford, P. (2014). Wheater Histología Funcional: Texto y Atlas en Color (6 ed.). Elsevier España SL. 

Richard L. Drake, Wayne Vogl, Adam W. M. Mitchell - Gray. Anatomia para estudiantes-Elsevier España (2005)